CM Storm Trooper (Closed) Review

bert170881 1 september 2012, laatste update op 1 september 2012, 2.021 views

CM Storm Trooper (Closed)

Pluspunten

• afwerking
  • stijl (persoonlijk)
  • ruimte

Minpunten

• prijs

Cooler Master heeft reeds meerdere pc-kasten onder de naam 'Storm' uitgebracht om menig gamer van de nodige ammo te voorzien. Uiteraard wordt deze honger ook gestild door de zondvloed aan nieuwe toetsenborden, muizen, mousepads en audio gear. Cooler Master is ook de geestelijke vader van een sterke lijn waar de Sniper, Scout en de Enforcer een grote rol in spelen.
Op dit ogenblik hebben we hier de Cooler Master Storm Trooper voor ons staan en deze flinke klepper nodigt ons maar al te graag uit om er een extra woordje uitleg over te geven. Met een prijs die schommelt rond de ¤150 zitten we boven de midrange-kasten, maar daar krijg je wel wat voor in de plaats. De HAF X is nog maar een jaar uit en Cooler Master heeft volgens ons de kroon al doorgegeven...

Buitenkant

Als we de buitenzijde van de Storm Trooper onder de loep nemen, dan valt ons op dat deze kast geen al te flashy uiterlijk meegekregen heeft. Andere merken proberen hun gamingcases soms op vliegende schotels te laten lijken om ze toch maar te laten opvallen in de eindeloze rij aan producten. We zien eerder een agressieve Storm Trooper die tegelijkertijd zijn waardigheid en sereniteit heeft weten te behouden.
De grootte van de Storm Trooper wijkt voor een full tower niet veel af van zijn concurrenten (25 x 57.8 x 60.6cm) en is opgetrokken uit SECC. Dit materiaal bestaat uit staal dat gegalvaniseerd is en koud gewalst werd voor extra stevigheid. Het is maar dat je het weet. Het materiaal staat eveneens bekend voor zijn lage productiekost, maar veel belangrijker is dat het metaal zeer goed in staat is om warmte te geleiden én af te voeren. Naast het overgrote deel aan metaal vinden we plastic componenten terug, maar die smelten als het ware samen zodat de grenzen tussen beide materialen mooi vervagen.

De voorkant van de Storm Trooper geeft het beestje een geheel eigen look mee en kan je hiermee uit de duizend herkennen. Bovenaan zien we in het functionele en opvallende paneel naast de gebruikelijke usb 3.0 en usb 2.0-ingangen en de powerknop ook regelschakelaars om de verlichting te bedienen. Hiermee bepaal je zelf de intensiteit van je ledlampjes. Een mooi detail is dat als de kast geen stroom krijgt, het logo niet zichtbaar is. Pas als er elektriciteit doorheen de Storm Trooper gejaagd wordt, het logo in de powerknop pas zichtbaar wordt. Hieronder krijgen we niet minder dan negen 5.25" drive bays en een 3.5" adapter. Met een eenvoudige knijpbeweging halen we een voor een de stevige frontjes eraf. Dit systeem voelt aangenaam solide aan en staat volgens ons garant voor ontelbaar op- en afklikken zonder kwaliteitsverlies in grip. Achter het logo, helemaal onderaan de voorzijde, gaat een kleine toolbox schuil waarin we het hoognodige materiaal in kunnen stoppen.

Ben je vaak op lanparties terug te vinden of verhuis je graag je kast af en toe voor de lol, dan biedt de Storm Trooper een zeer gemakkelijk te gebruiken handvat. Bij de Cosmos hadden we soms al eens het gevoel dat zijn handvaten vervaarlijk kraakten bij het gewicht dat er in zat. Bij de Storm Trooper is die ene greep, gecoat met zachte rubber, meer dan genoeg om je een veilig gevoel te geven bij transport.
Als we de Storm Trooper draaien, zien we aan de linkerkant een zijpaneel dat je zelf kan voorzien van twee extra 120mm-ventilatoren. Ondanks dat het paneel geen raam heeft, vinden we de afwerking met het rooster zeer mooi en tot in de puntjes afgewerkt. Het rooster voelt zeer stevig aan en lijkt zeker tegen een stootje te kunnen.

Aan de achterkant van de kast zien we een vrij klassieke indeling waar de voeding onderaan geplaatst wordt met negen uitbreidingslots erboven, samen met een 140mm-ventilatieuitgang. Voor diegenen die met waterkoeling willen experimenteren, zijn er ook drie cirkelvormige uitgangen voorzien om slangen met koelvloeistof doorheen te leiden.

De onderkant én de bovenkant van de kast zijn over zo goed als de volledige lengte voorzien van stoffilters. Deze zijn zelfs met een eenvoudige trekbeweging te verwijderen om stof te verwijderen. De filters zijn niet opgebouwd uit even stevig materiaal als de rest van de kast, maar we gaan er niet van uit dat het verwijderen van stof een dagdagelijkse handeling is.

De binnenkant

Cooler Master houdt een hoog niveau aan inzake afwerkkwaliteit aan de binnenkant van zijn kasten, maar gaat met de Storm Trooper nog een stapje verder.

Het deel waar de 5.25"-drives in terecht komen, is volledig herdacht. De nieuwe configuratie laat toe om HDD-modules te installeren die 90° draaibaar zijn. De Storm Trooper heeft eigenlijk 9 5.25"-bays waarvan de onderste 4in3 HDD-module de zes onderste van in beslag neemt. Als de modules verwijderd worden, kunnen de bays nog steeds 5.25"-modules bijhouden. De voorkant van de Storm Trooper is op die manier naar ieders smaak en noden aan te passen. Het is ook mogelijk om je drives ofwel zijwaarts of traditioneel te plaatsen en dat is iets wat je bij niet veel andere kasten zal tegen komen. Cooler Master plaatst in de Storm Trooper ook een kleine 2.5" kooi waarin tot vier SSD-drives geplaatst kunnen worden. Op die manier offer je geen 5.25"-bays op.

Als we een kijkje nemen naar waar het moederbord gefixeerd zal worden, merken we een zeer grote uitsparing op. Hoe de lay-out van je moederbord ook is, je zal met grote waarschijnlijkheid erg gemakkelijk je cpu-koelers kunnen vervangen zonder de hele handel eruit te moeten halen. Cooler Master heeft tegenover vorige uitgaves ook meer aandacht besteed aan het kabelmanagement. Rondom het moederbord vind je een zeer grote hoeveelheid aan gaten die netjes gedicht werden met rubberen sluitingen.

De binnenzijde is ruim genoeg om de grootste cpu-koelers en de lijvigste videokaarten van een plaatsje te voorzien.

Om alles van genoeg koele lucht te voorzien, heeft Cooler Master niet gekeken op een ventilator meer of minder. Aan de voorzijde vinden we twee 120mm-fans terug, aan de bovenkant eentje met diameter van niet minder dan 200mm en aan de achterzijde een 140mm brede ventilator. Zoals we hierboven al zeiden, kan je nog twee optionele 120mm fans toevoegen in het linkerpaneel en twee aan de onderzijde van de kast.

Om het plaatje helemaal compleet te maken, heeft de Storm Trooper een binnenkant meegekregen die helemaal in het zwart gespoten werd.

Cooler Master heeft weer maar eens een kast op de markt gebracht die waar voor zijn geld biedt. De Storm Trooper zal geen potten breken en hoge ogen gooien met zijn uiterlijk, maar biedt wel een zeer degelijk afgewerkte en innovatieve binnenkant aan.

Heb jij ook een CM Storm Trooper (Closed)?

Dit is een goede review van de Storm Trooper

Ik heb deze kast ook al even hier staan en het is veruit de beste case die ik zover gehad heb en heb gezien. Ze hebben bij coolmaster echt wat denk werk gestoken om deze Tower te ontwerpen.
De kleine details die er in zitten. Gelijk de 2.5” bay die je makkelijk kan verwijderen als je het niet nodig hebt, simpele manier om 3" HDD's te plaatse, etc

Iets wat je over het hoofd hebt gezien in de review.

die regelschakelaar bepaald niet enkel de intensiteit van de led lampjes, dat is eigenlijk een fancontroller. Je kan de snelheid van de 2x 120mm ventilatoren aan de voorzijde er mee aanpassen. En nog 2 andere ventilatoren bv. Die optioneel zijn aan de zijkant van de kast. deze controller heeft normaal 6 versnellingen

Er is eigenlijk maar 1 ding dat mij ergerde aan deze kast.
Die 200mm ventilator van boven maakt redelijk wat lawaai. Dat was ook het eerste wat ik er uitgehaald heb. Nu die plaats waar die ventilator eerst stond kan je perfect een 240mm radiator plaatsen met daarop 2x 120mm stille ventilatoren voor waterkoeling en dan kan je nog een XL-ATX moederbord erin steken zonder probleem

Op gebied van Koel mogelijkheden is deze kast zeer goed om er even bij vermelden
Je kan extern waterkoeling plaatsen of zelfs een kleinere intern maar dan moet je wel even alles goed bekijken voor je begint. Hoe je het allemaal wilt plaatsen maar dat hangt van jezelf af de kast heeft de mogelijkheid tot een inbouw waterkoeling

[Reactie gewijzigd door R3belz op 16 september 2012 19:20]

Als bezitter van deze Storm trooper kast heb ik naast zijn fantastische eigenschappen, ook wat negatieve ervaringen, lees verbeterpunten, te melden.
Mijn grootste ergernis is het feit hoe de zij panelen op de kast bevestigd worden.
het gaat hier om 2 dingen;
1. Waarom is er geen geleide sleeve aangebracht op de zij panelen, zodat je altijd een "aanslagpunt" hebt als je het paneel weer terug wil plaatsen?
2. De schroeven en schroefgaten zijn van een belabberde kwaliteit.
Ik heb na het installeren van de nieuwe configuratie deze kast nog een 2 tal keren open gemaakt. Gevolg 1 schroef draait al "dol" in het schroefgat. In deze prijsklasse verwacht je beter materiaal of op een betere wijze mogelijk de zij panelen te sluiten.

Verder heb ik nog het probleempje dat er een frontkabel is waarvoor ik de toepassing niet van kan achterhalen (vierkant zwart stekkertje) ook niet in bijgevoegde manual.
het gaat hier om 2 dingen;
2. De schroeven en schroefgaten zijn van een belabberde kwaliteit.

Ik zou graag willen weten hoe u de schroeven heeft vastgedraaid.
Is dat met behulp van een schroevendraaier gedaan?

B.v.d.