Bose QuietComfort 15 (Zilver) Review

_wolf_ 31 augustus 2012, laatste update op 30 oktober 2012, 5.168 views

Bose QuietComfort 15 (Zilver)

Pluspunten

• Goede noise canceling
  • Zit pretting indien niet actief aan het sporten
  • Doet lang met een batterij

Minpunten

• Prijs kwaliteit
  • Werkt op batterijen

Geluidskwaliteit
Midden tonen klinken erg goed, hoge tonen klinken goed, lage tonen wat minder aangezien dit veel last heeft van de actieve filtering. Als je deze koptelefoon wil kopen vanwege geluidskwaliteit kijk even onder het kopje prijs. Een groot voordeel is dat je kan kiezen in welke weerstand mode je de koptelefoon gebruik. In of lage weerstand of hoge weerstand. Dit helpt met het volume, en heeft geen merkbare impact op de geluidskwaliteit

Noise reduction
Werkt opvallend goed, was eerst sceptisch hierover maar werkt echt. Let wel hij filterd heel goed constante geluidsbronen. PC, Wasmachine, Droger, Airco in de auto, Groot gedeelte van het moter geluid van de auto/bus/trein. Bij harde hoge en middentonen werkt de filtering minder goed. Het werkt wel maar het is niet zo dat je ze niet meer hoort. Lopen werkt wat minder je hoort elke stap die je zet. Of dit nu door je lichaam doorgegeven wordt of door de lucht in de koptelefoon dat kan ik niet zeggen. Een open raam in een auto werkt ook niet heel erg goed. De kant van het open raam wordt weggefilterd maar aan je andere oor hoor je gek genoeg dat het raam open is. Noise canceling werkt ook als je de koptelefoon op heb maar geen muziek heb draaien. Voor mensen die veel met openbaar vervoer reizen raad ik de koptelefoon echt aan. Veel van het geluid wordt weg gefilterd en je hoeft de muziek niet meer hard te zetten.

Ergonomie
Aangezien dat dit een hoofdtelefoon is die volledig over je oren heen draagt past hij goed. Maar aan de andere kant ik heb kleine oren, voor iemand met grote oren zal dit product eerst moeten testen of het over je oren heen past. De kussentjes zitten comfortable ook boven op je hoofd. Als je stil zit of lichte bewegingen maak merk je nouwelijks dat de koptelefoon op is. Echter bij een eenspanning is het wel een plek waar je behoorlijk kan gaan zweten. Hou er wel rekening mee dat deze kop telefoon zijn oorschelpen wel kan draaien maar dat deze niet opvouwbaar is. Dus wil je een compacte koptelefoon is dit geen optie. Aansluitingen van de kabel gebeurt ook in de koptelefoon. Dit is een plastic connector waar de aansluiting helemaal in past. Misschien omdat komt het dat de koptelefoon nog relatief nieuw is maar je merkt weerstand om de aansluiting in de koptelefoon te doen. Meer als je zou verwachten van een jack aansluiting. Ook het plaatsen van de batterij is in eerste instantie een beetje lastig. Als dit verbeterd over tijd laat ik het wel weten. Echter ik heb nu de kop telefoon 40 uur in gebruik gehad en de batterij is nog steeds niet leeg. Koptelefoon is licht of voelt er licht aan.

Uiterlijk
Wat opvalt als je de koptelefoon uit de doos haalt is dat er wel veel plastic is gebruikt. Natuurlijk scheelt dit gewicht maar daardoor voelt de koptelefoon wat goedkoop aan. Het leer om de oorschelp en boven op de koptelefoon voelt echter wel zacht aan. Maar dit is een koptelefoon die je duidelijk niet op doet om indruk te maken.

Assisoaires
  • 1 AAA batterij
  • een zware bescherm case
  • twee audio kabels een voor ipod/iphone (werkt niet helemaal op android modellen)
  • Adapter voor een audio systeem in een vliegtuig.
Is vrij prijzig, zelfs tweede hands zijn ze zelfs nog vrij duur. Dat terwijl de audio kwaliteit goed is maar niet dat je zegt van wow. Maar als je er nuchter naar kijkt bied deze koptelefoon je wel de optie om in een drukke omgeving rustige muziek te draaien. Dit lukt je dan weer niet met andere producten in de zelfde prijs range.

Update na 6 weken in gebruik
Aansluiting van de koptelefoon bleek in het begin wat strak. Na wat gebruik is dit enigsinds verbeterd.

Heb jij ook een Bose QuietComfort 15 (Zilver)?

Ik vind het een beetje vreemd dat je de batterij als minpunt opgeeft wanneer je een noise cancellation hoofdtelefoon bespreekt. Als je geen batterijen wil gebruiken, kies dan voor een noise isolation versie, maar leef dan ook met de mindere ruisonderdrukking.
Dat deze hoofdtelefoon maar 1 AAA batterij nodig heeft, vindt ik een pluspunt.
Bedankt voor je feedback, persoonlijk had ik liever gezien dat er een accu in zat ipv een batterij. Vandaar dat ik het zie als een min punt. Ik heb vernomen dat de voorgaande versies kwamen met accu's. Achteraf had ik dat liever gezien als batterijen. Maar dat is natuurlijk mijn mening :)