Lenovo ThinkPad X121e (NWN79MH) Review

Cocytus 3 september 2012, laatste update op 3 september 2012, 537 views

Lenovo ThinkPad X121e (NWN79MH)

Pluspunten

• WiFi ontvangst
  • Accuduur

Minpunten

• Touchpad

Ik heb geen zin om een volledige review te schrijven, maar wil enkele punten toch expliciet noemen.

De WiFi-ontvangst van de Thinkpad X121e is bijzonder goed. In vergelijking met mijn oude laptop en met mijn smartphone worden ongeveer drie maal zoveel netwerken uit de omgeving opgepikt. Voor de grap heb ik een nieuwe WiFi-stick aangesloten. Ook deze ziet nog niet de helft van het aantal netwerken van de ingebouwde antenne. Ik was hierdoor aangenaam verrast. Ook de accuduur is zeer goed voor een laptop in deze categorie: in de praktijk 5 tot zelfs bijna 6 uur. De mobiliteit is wat mij betreft dan ook uitstekend.

De prestaties houden het midden tussen een Ultrabook en een netbook. De core i3 in de X121e is gewoon een Sandy Bridge processor, maar wel n met een lage kloksnelheid. Desondanks voelt het systeem vrij snel aan voor een systeem met een langzame harde schijf. Ik vermoed dat de installatie van een SSD de prestaties sterk zou bevorderen.

Een minder punt is het uiterlijk. Op internet is veel commentaar te vinden over het uiterlijk van de Thinkpads. Ze zouden lelijk zijn en voor sommige mensen is de aanwezigheid van een pointer nub een afknapper. Met die kritiek in het achterhoofd viel het uitelrijk mij alleszins mee. De X121e is duidelijk geen Macbook Air, maar in vergelijking met de meeste netbooks is het design gewoon strak. De uitstraling is niet 'hip' maar wel zakelijk. En punt van kritiek is de touchpad, die ik eigenlijk te klein vind.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad X121e (NWN79MH)?