Rio Carbon, 5GB (USB 2.0) Review

TheLemon 23 april 2005, 1.146 views

Rio Carbon, 5GB (USB 2.0)

Pluspunten

• Zeer goed geluid en veelzijdig te gebruiken door de goede 5-bands, 18dB EQ.
  • Zeer licht, compact en degelijk gebouwd. Ik vind hem er ook erg goed uitzien, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
  • Erg lange batterijduur, vergelijkbaar met flashspelers.
  • ID3-geïndexeerd muziek zoeken en prettige bediening met het scrollwieltje.
  • Compact 5GB plug&play opslagmedium.

Minpunten

• Geen radio.
  • Custom ingestelde EQ reset zodra je een preset gekozen hebt.
  • Toetsvergrendeling werkt met een toetscombinatie.
  • Meegeleverde dopjes zijn slecht van kwaliteit, zoals gebruikelijk in deze markt.
  • Sommige koptelefoons kunnen een brom geven, maar dit is simpel zelf op te lossen, of gratis via Rio.

Geluidskwaliteit Score: 5
De algemene beoordeling heb ik een 'zeer goed' gegeven, omdat de Carbon eigenlijk op geen enkel punt tegenvalt. Hij is niet op alle gebieden perfect, maar die speler moet ik nog tegenkomen. Ik heb als vergelijkingsmateriaal de iPod, Creative Muvo2, een iRiver-speler en wat flashspelertjes. Hiervan is de Carbon voor mij de absolute winnaar.

De featureset heb ik 'voldoende' gegeven, omdat hij doet wat hij moet doen, maar ook niet echt meer. De aanwezige 5GB is genoeg voor meer dan 100cd's op 128KB MP3, maar mensen met een enorme muziekcollectie zullen ruimte tekort komen.
Qua aansluitingen/uitbreidingen is het simpel: een USB 2.0 aansluiting voor de overdracht en ook voor de eventueel los aan te sluiten oplader en een 3mm jack voor de koptelefoon, die is ook te gebruiken als line-out, maar dan moet je eigenlijk de inbgebouwde EQ op flat zetten en volume maximaal.
Ik neem de uitbreidbaarheid/veelzijdigheid gelijk hier maar even mee. Hij is perfect als plug&play opslagmedium te gebruiken, omdat hij nauwelijks groter is dan veel flash-drives en toch 5GB aan boord heeft. Er zit nog wel een memorecorder op, maar verwacht verder geen (naar mijn mening) ballast aan games of andere functies.

Over de geluidskwaliteit kan ik kort zijn: zeer goed basisgeluid dat niet vervormd tot hoge volumes en erg vriendelijk voor verschillende koptelefoons door de zeer bruikbare, custom in te stellen vijf bands EQ. Ik heb uiteraard niet de bijgeleverde oordopjes in gebruik, maar ik heb ook nog nooit een mp3-speler gezien waarvan die wel van goede kwaliteit zijn. (Nu ben ik ook behoorlijk kritisch op geluid.) Het enige puntje van kritiek dat ik hierbij heb is dat wanneer je een preset EQ kiest, je custom instelling gereset wordt op helemaal vlak. Hopelijk wordt dit met een toekomstige firmware-update verholpen.
Wat nog een issue kan zijn is het probleempje dat onstaat wanneer je koptelefoon en grote metalen 'base' aan de jackplug heeft. Wanneer dat metaal namelijk in aanraking komt met de metalen behuizing van de Carbon, krijg je een brom. De meeste koptelefoons passen qua plug echter gewoon binnen de plastic aansluiting en mocht dat toch niet zo zijn, kun je bij Rio gratis een soort adaptertje bestellen.

Bouwkwaliteit en ergonomie zijn ook erg goed. De achterkant is van verchroomd metaal en de voorkant van hard plastic. Door zijn extreem kleine formaat voor een harddisk-speler kan hij in elke broekzak o.i.d. De afgeronde vormen en verzonken knopjes en draaiwieltje zorgen er ook voor dat je hem nauwelijks voelt en dat hij tegen een stootje kan.

De bediening vind ik prettig. Geen touchpad, maar een scrollwieltje die je ook kan indrukken als knop. De muziek wordt aan de hand van id3-tags geïndexeerd, dus browsen op artiest, album, jaar of genre. Ook zijn er zelf playlists aan te maken, maar dat gebruik ik nooit, dus ik weet niet of dat lekker werkt.
Je kunt naar keuze het scrollwieltje gebruiken of de cursortoetsen op de voorkant. Hij is in ieder geval goed te bedienen met één hand. Alleen is het jammer dat je voor de toetsvergrendeling een toetscombinatie, en dus eigenlijk twee handen nodig hebt. Wat dan wel weer leuk is, is dat je bijv. het scrollwiel (volume tijdens het spelen) kan uitsluiten van vergrendeling, ideaal!

Over de mobiliteit heb ik hierboven genoeg genoemd, dan rest alleen nog de accuduur. Die is in vergelijking met andere microdrive- of harddisk-spelers echt top, Rio claimt 24 uur. Ik heb dat nog niet weten te halen (niet echt getest), maar het is zeker erg lang. Ik heb hem nog nooit hoeven bijladen, omdat ik hem tegen de tijd dat de batterij leeg zou zijn alweer aan de pc geknoopt had om wat muziek toe te voegen.
Het is een Lithium-polymeer batterij, dus geen last van geheugeneffect. Hij zit helaas wel geïntegreerd, dus vervangen zal lastig worden.

Prijs, tsja daar kun je het beste zelf over oordelen, dat is teveel tijdgebonden om daar iets objectiefs over te zeggen.

Heb jij ook een Rio Carbon, 5GB (USB 2.0)?

Je ervaart de toetsvergrendeling als een negatief punt omdat dit geen fisieke switch is maar een toetscombinatie. In mijn ervaring werkt dit juist erg prettig:

- Minder kans op perongeluk omschakelen van HOLD
- Werkt op zelfde manier als mobiele telefoon (gewenning)
- Omdat hij niet mechanisch is kan je sommige onderdelen uitsluiten van HOLD, zoals bijvoorbeeld de center-toets of het volume!
Ja, het heeft zijn voordelen en zijn nadelen. Ik heb de review op mijn oordeel geschreven en ik vind het jammer, omdat dat het enige is dat ik niet met één hand kan met deze speler. Uitsluiting van de volume-control is wel weer heel erg handig inderdaad.
Dit probleem werd erkend door Rio, en de huidige modellen hebben dit probleem niet meer :).