Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting - Bekijk alle specificaties

Razer Naga Molten Special Edition Review

Nehabje 27 augustus 2012, laatste update op 4 juni 2013, 541 views

Razer Naga Molten Special Edition

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik, mooi ontwerp, goede drivers

Minpunten

• bouwkwaliteit

Inleiding:
Hallo lezer,

Dit is mijn review van de Razer Naga molten. Na deze ongeveer een jaar in gebruik te hebben, denk ik jou een goed beeld te kunnen geven van hoe de muis in gebruik is. Ik had hiervoor een Madcatz R.A.T. 3, waarvan het muiswieltje het had begeven. Het was dus tijd voor een nieuwe muis. Na wat rond gekeken te hebben heb ik op advies van een aantal vrienden op TS (Teamspeak) een Razer Naga Molten gekocht. Ik heb uiteraard ook wat recensies gelezen ;). Ik ben een FPS georiŽnteerde gamer, dus een Naga zou op het eerste gezicht geen logische keuze zijn. Maar met Guild Wars 2 in het vooruitzicht ben ik er toch maar voor gegaan.

Eerste indrukken:

Aangezien ik deze review een jaar na de aankoop schrijf, kan ik helaas geen fotos van de ''unboxing'' toevoegen, maar wel gewoon mijn ervaring met het product vertellen. De muis, zat net als de meeste Razer producten, in een behoorlijke verpakking. Inclusief certificaat van Razer was ik erg onder de indruk en enthousiast.

In gebruik & comfort:

Ik ben een lowsense gamer, en dat wil in mijn geval zeggen dat ik met 400dpi ingesteld game. De vorm van de muis bevalt mij erg goed (ik gebruik een palmgrip), hoewel er wel bij moet worden gezegd dat deze muis absoluut niet geschikt is voor linkshandigen. Na lange game sessies van zo`n 4 uur lag mijn hand nog steeds comfortabel op de muis. Hoewel de muis voor MMO`s is gemaakt, kwam ik er achter dat ik na een tijdje niet meer zonder de knopjes onder mijn duim kon om bijv. van wapens te wisselen in Battlefield 3. Het echte voordeel van deze knoppen merk je echter pas bij Guild Wars 2. De duimknoppen geven je een ontzetten voordeel in zowel PvE en PvP. Doordat je die knoppen hebt ben je veel sneller met al je spells en abilities dan met je toetsenbord. In de praktijk zorgde dit ervoor dat ik wezens en bosses een stuk makkelijker kon verslaan dan zonder mijn Naga. Hierdoor kon ik mijn quests en events vaak al een paar levels lager doen :D. Een ander belangrijk punt is hoe snel de knopjes wennen. Veel mensen vinden mijn muis er ingewikkeld uitzien, maar om eerlijk te zijn, went het supersnel. Na een aantal sessies Battlefield 3 kon ik al niet zonder mijn Naga, en voelde ik precies aan welke knop wat was (er zit een voelbaar streepje op elke knop van de 2e en de 4e rij met knoppen, dit zorgt ervoor dat je goed aanvoelt wat waar zit). De precisie van de muis zit ook goed. Ik heb geen verstand van laser of optische sensoren, maar in Battlefield heb ik niet veel gemerkt van bijvoorbeeld accelaration of prediction.

Drivers:
De drivers van Razer zijn erg makkelijk in gebruik en laten je een ongelimiteerd aantal macros maken voor je muis. Hoewel ik hier zelf geen gebruik van maak, kan ik me voorstellen dat dit heel handig is. Elke knop van de muis valt ook opnieuw in te stellen.

Bouwkwaliteit:
Last but not least, de bouwkwaliteit. Hier moet ik helaas kritiek gaan geven... Want na een jaar gebruik heeft het muiswieltje van mijn Naga het begeven. Als ik nu het muiswieltje indruk is het niet betrouwbaar of de muis de druk ook registreert of niet. In de praktijk wil dat zeggen dat ik me in bijvoorbeeld Guild Wars 2 niet snel kan omdraaien (Ik gebruik het indrukken van mijn muiswietlje om het scherm te draaien) in PvP. Ook in RTS games, zoals Wargame: Airland Battle is dit erg irritant, omdat ik op die manier niet betrouwbaar mijn scherm kan draaien. Nou kan ik geen kritiek of positieve punten geven op de klanten service van Razer, want ik heb hier nog geen gebruik van gemaakt omdat ik het bewijs van aankoop van mijn Naga niet meer heb. Je hebt dus, om gebruik te maken van de klantenservice van Razer, je bon nodig.

Conclusie:
De Razer Naga is een pracht van een muis in functionaliteit, en dit valt ook over de drivers te zeggen, maar de bouwkwaliteit vind ik persoonlijk erg slecht, omdat mijn muis het na ongeveer een jaar heeft begeven.

• Windows 7

Heb jij ook een Razer Naga Molten Special Edition?