Specificaties Bluetooth muis - Bekijk alle specificaties

Apple Magic Mouse Review

WWAS 6 september 2012, laatste update op 6 september 2012, 3.478 views

Apple Magic Mouse

Pluspunten

• design
  • multifunctionaliteit
  • gebruiksgemak swipen

Minpunten

• aanschafprijs
  • beperkt batterijleven
  • formaat: te weinig volume

Dit is mijn tweede review dus vergeef het me als de opbouw/info niet helemaal duidelijk of volledig is.
Foto's in volledig formaat staan onderaan de review!
Als jullie tips of opmerkingen hebben verneem ik deze graag!

Betreft: Apple Magic mouse uit augustus 2012 van iCentre.

Inhoud

Keuze aanschaf
Ik heb enkele weken geleden mijn eerste Mac aangeschaft. Een rMBP. Ik had geen ervaring met Mac OS en dus ook geen ervaring met alle sneltoetsen en het trackpad.
Ik zag echter wel grote voordelen in alle sneltoetsen en 'swipes' (vegen over trackpad) en heb hier veel positieve gebruikservaringen over gehoord.
Ik ben zelf echter niet zo'n gebruiker van trackpads. Ik heb grote handen en vind het tijdens de meeste handelingen onprettig om met een trackpad te werken.
Nu moet ik wel zeggen dat ik dit op de Mac toch iets minder onhandig vind dan ik had verwacht omdat dit trackpad zo groot is dat ik er toch goed gebruik van kan maken.
Mijn voorkeur gaat echter nog steeds uit naar een muis.

Design speelde voor mij niet zo'n grote rol. Ik vind het mooi meegenomen maar ik vind het gebruiksgemak veel belangrijker.
Mijn verlangen naar een muis en de wens om alle multifunctionaliteit te behouden leidde uiteraard tot de Magic Mouse. Er is immers geen alternatief.

Levering en verpakking
Ik heb de Magic mouse online besteld bij iCentre. Zij hadden een aanbieding waarbij je voor 50 euro de Magic mouse kon bestellen maar dan zonder doos.
Het pakket bevatte de muis, twee AA batterijen en een klein documentatieboekje. Hiermee kun je meteen aan de slag.

Eerste gebruik
Het instellen van de muis is erg gemakkelijk. Je plaatst de batterijen en zet de muis aan door middel van een schuifknopje aan de onderkant en hij is klaar voor gebruik. De Mac vindt hem zelf. Je kunt vervolgens bij System Preferences de instellingen van de muis veranderen.
Zie hieronder het screenshot. Het tweede tabblad omschrijft de overige swipe-functies.

Ook het eerste gebruik onder Windows is zeer eenvoudig en de muis wordt automatisch gevonden. Ik heb hiervoor de drivers via Bootcamp ge´nstalleerd.
De functionaliteit in Windows in minimaal (zie "precisie en functionaliteit").

Ergonomie, vormgeving en bouwkwaliteit
De Magic mouse bestaat uit een witte transparante gladde plastic/polymeer bovenlaag. De onderkant is van aluminium. Zie onderstaande afbeelding. Het geheel ziet er stevig uit en voelt robuust aan.

De batterijen bevinden zich onder het klepje aan de onderkant. De schakelaar met het LED lampje erboven geeft het batterijniveau aan: knipperen is klaarmaken voor vervanging.
De zwarte balkjes zijn de rustpunten van de muis op het bureau. Deze zijn van plastic. De muis glijdt daardoor makkelijk.
Mocht er een zandkorrel oid. vast komen in die geleider dan kan ik me voorstellen dat de muis een beetje krast. Het is dus, zoals bij (bijna) alle muizen, zaak dat je die goed schoon houdt.

De ergonomie is voor mij niet ideaal. Ik heb grote handen en ik vind dat de muis te weinig 'volume' heeft. De vorm opzich is fijn maar ik zou hem graag 130% van z'n grootte willen. Ik heb de onderkant van de muis graag tegen mijn handpalm en heb verder mijn hele hand over de muis. Dit betekent dat mijn laatste vingerkootjes over de muis heen hangen. Ik zit dus continue met een iets gekromde hand om met mijn vingertoppen bij de 'knoppen' te komen.
De eerste dag dacht ik: dit hou ik geen week vol, maar ik heb toch een soort evenwicht gevonden waardoor het ongemak mee valt.

Precisie en functionaliteit
De bovenste plastic laag is het actieveld. Er zijn de volgende acties mogelijk:
- klik links boven op de muis
- klik rechts boven op de muis
- swipe verticaal over de rug van de muis
- swipe horizontaal over de muis.
- swipe met twee vingers horizontaal over de muis.
- tab (druk, niet klik) met twee vingers tegelijk op de muis.

Ik vind al deze mogelijkheden erg prettig en het gebruiksgemak van de swipe-functies is zeer goed. Zo kun je bv. met de muis verticaal scrollen op wegpagina's door verticaal te swipen met een vinger, van full-screen-applicatie wisselen (dus even snel naar Spotify voor een ander nummer) door met twee vingers horizontaal te swipen en snel een 'vorige pagina' afbeelden door horizontaal met een vinger te swipen.
Deze functionaliteiten zijn precies waarvoor ik de Magic mouse heb gekocht en ze werken perfect en vloeiend. Deze eigenschappen maken het voor mij goed dat de muis niet optimaal in mijn hand ligt.

De precisie van de muis is zeer goed. Ik gebruik een muismat maar ook op mijn houten bureau doet hij het prima.

Spijtig is de snelheid van de cursor. Ook wanneer deze op maximaal is gezet (zie eerder screenshot) voldoet dit niet aan mijn wens: hij mag sneller. Het is gelukkig wel net boven het punt waarop het ergerlijk is, dus ik kan er mee leven en ben er zelfs al een beetje aan gewend.
Er is uiteraard third-party software te vinden om de snelheid te vergroten. Kleine moeite echter voor Apple om dit zelf in Mac OS aan te passen.

Het batterijleven van de Magic mouse is redelijk beperkt. Ik gebruik de muis nu ongeveer 2 weken zeer intensief en de batterijen hebben nog 40% van hun vermogen. Mijn referentie is een Sony vaio bluetooth muis en deze batterijen gingen veel langer mee.
De batterijstatus is overigens te checken met allerlei applicaties, zoals iStat Pro.

Het bereik van de Magic mouse is ongeveer 10 meter. Apple geeft officieel 10 meter op en dit lijkt bij mij wel te kloppen.

Zoals vermeld heb ik de muis ook getest onder Windows 7. Ik heb Win7 via Bootcamp op mijn Mac gezet en heb ook met behulp van Bootcamp de Windows Support Software op de Windows partitie gezet.
Na de installatie van Windows was de Magic mouse meteen bruikbaar.
Echter heeft de muis hier wel bijna al zijn multifunctionaliteit verloren en wordt het een normale muis (die dus nog steeds niet zo lekker in de hand ligt). Klikken en de verticale swipe (scrollen) werkt nog.
Ik zou dan ook, als ik vooral gebruik zou maken van Windows, meteen een andere/tweede muis halen.

Drivers en compatibiliteit
Men hoeft geen drivers te installeren voor gebruik. In de System Preferences van Mac OS zijn de eigenschappen van de muis standaard opgenomen.
Ik heb geen ervaring met de ondersteuning van Apple/iCentre omtrent de Magic mouse.

Ik heb dus 50 euro voor de muis betaald. Ik vind een bluetooth muis erg prettig en deze zijn sowieso prijzig. De volle prijs van de Magic mouse is meen ik 70 euro. Ik denk dat ik er dit ook wel voor betaald zou hebben maar dan had ik het wel het idee gehad dat ik iets teveel had betaald (maar ik had hem toch gekocht).

De muis heeft een fraai design en is erg multifunctioneel. Hij ligt niet erg prettig in de hand (dit is uiteraard een zeer persoonlijke ervaring). De multifunctionaliteit en het gebruiksgemak wegen hier voor mij, zoals gezegd, tegen op.

Zoals in "Keuze aanschaf" vermeld staat ben ik geen gebruiker van trackpads. Mocht je dit echter wel zijn, dan zou ik dit zeker verkiezen boven de Magic mouse: gratis, zelfde functionaliteit maar (indien voor gebruiker dus geschikt) makkelijker gebruik.

Change log
  • Toevoeging eigenschappen
  • Bouwmateriaal onderkant aluminium ipv. plastic

Heb jij ook een Apple Magic Mouse?

Meer advertenties

Nette review.

Goed om te lezen dat je er best tevreden mee bent. Ik heb er zelf ook een en kan er niet goed mee werken. Met name door de geweldige touchpad op de Macbooks vind ik dat nu fijner werken. Als ik veel moet typen gebruik ik een standaard USB muis.

Overigens is de bodem van mijn muis wel van aluminium, ik heb hem voorzichtig geprobeerd te krasten met een stukje ijzer
Dank voor je reactie. Ik heb zelf ook nog even wat onderzoek gedaan en denk inderdaad toch dat het aluminium is. Heb het aangepast.

Zoals vermeld in mijn review ben ik, net als jij, ook erg te spreken over de touchpad. Als je daarmee goed overweg kunt/makkelijk mee kunt werken is de Magic mouse inderdaad misschien wel overbodig.
Ik heb een MacBook Air welke ik zonder muis gebruik; deze gebruik ik veelal op de bank, en dan werkt een muis niet, maar ook aan een bureau volstaat de perfecte touch pad.

Ook heb ik een iMac, en hierbij heb ik een Magic Mouse. Een Magic Mouse gebruik je anders dan een gewone muis. Bij een gewone muis rust je hele hand op de muis, en dan moet de muis "body" hebben. Bij een Magic Mouse rust je pols op de tafel / het bureau, zodat je gemakkelijk alle multi touch gebaren op de lage muis kunt uitvoeren. Het is even oefenen en wennen, maar dan werkt het wel zeer prettig!

Dit is overigens geen kritiek op je hele nette review, maar meer een tip om meer uit je muis te halen!
Oh ja, jijweethetzekerweerbeter? ;). Het is inderdaad even wennen met de muis. Zoals gezegd dacht ik na de eerste dag dat ik hem binnen 3 dagen zou retourneren, maar ik heb hem nu, twee weken later, nog steeds. Ik begin er inderdaad aan te wennen.
Muis is veel te laag vind ik, krijg er kramp van in me hand helaas...