Specificaties Small form factor, 8 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li PC-A04 (Zwart) Review

Hippocampus 24 augustus 2012, laatste update op 25 augustus 2012, 1.233 views

Lian Li PC-A04 (Zwart)

Pluspunten

• Genoeg ruimte.
  • Goede koeling.
  • Degelijk gebouwd.
  • Voeding onderin.
  • Stoffilters.

Minpunten

• i/o paneel bovenop.
  • Led verlichting niet goed afgewerkt.

Omdat ik deze kast al een jaar in gebruik heb en er nog geen kuch goeie kuch review was heb ik maar een poging ondernomen.

Waarom deze kast gekocht:

Omdat ik altijd towers heb gehad en er tegenwoordig veel meer keuze is in het m-atx segment wilde ik wel eens wat compacter. Ook wilde ik eens wat meer aandacht geven aan koeling en stof preventie. Na wat snel zoekwerk heb ik me eisen op kunnen stellen en die waren als volgt:

* m-atx, zo compact mogelijk.
* voeding onderin geplaatst.
* stof filters.
* voldoende koelings- mogelijkheden.
* simpel ontwerp (geen fratsen)
* leverbaar via de Pricewatch.
* Redelijke prijs.

Toen ik in de Pricewatch ging zoeken op deze criteria kwam deze Lian Li al snel op mijn verlanglijst te staan. Ook al is ie niet zo compact als de gemiddelde m-atx kast en zeker al niet zo goedkoop heeft ie wel als een van de weinige de voeding onderin en stof filters.

Bouwkwaliteit en afwerking:

Het frame is volledig uit aluminium opgetrokken met rondom de zijkanten dubbelgevouwen randen. Het geheel zit vast door middel van popnagels. Het frame is hierdoor stevig maar met maar 4.1kg toch lekker licht. Het frame is omsloten door vier geanodiseerd aluminium panelen die allemaal losgemaakt kunnen worden:

De twee zijpanelen elk door middel van twee zwarte thumpscrews die voorzien zijn van een rubbertje om trillingen en krassen te voorkomen. Wat mij opviel is dat bij het plaatsen van het paneel het allemaal erg los aanvoelt, maar zodra de thumpscrews hand vast gedraaid worden alle speling meteen weg is. Het paneel is stevig en buigt niet snel waardoor het allemaal erg lekker past (in tegenstelling tot een kast die ik hier heb staan waar ik 3 handen nodig heb om het goed terug te plaatsen)

Het voorste paneel zit hand vast geklikt in vier kunststof clipjes en heeft verder geen bedrading waardoor je lekker snel bij de uitneembare stoffilters kan. Naast de uitsparing voor de twee externe 5.25'' bays zitten twee kunststof licht geleiders voor de power en hdd activiteit ledjes die in het frame gemonteerd zitten. (zie foto 2.2) Helaas zijn deze niet afgeschermd waardoor het licht langs de drive en het paneel naar buiten komt. Ik heb dit opgelost door zelf van tape een tunneltje te maken voor elk ledje. (zie foto 2.4)

Ook het bovenste paneel kan eraf wat erg handig is bij het inbouwen en wegwerken van kabeltjes. Deze wordt op zijn plek gehouden door vier zwarte schroefjes aan de voor- en achterkant (elke kant twee). Het nadeel is dat bij het los en vastdraaien de zwarte lak van de schroefjes helaas vrij snel loslaat. In het paneel zit een opening voor een 120mm ventilator met een zwarte fijnmazige fan guard. Deze wordt op zijn plaats gehouden door vier zwarte verzonken schroefjes wat het geheel een mooie afwerking geeft. Aan de voorkant zitten de aan/uit knop, de reset knop en een front i/o paneel met USB 2.0, USB 3.0, E-SATA en HD audio.aansluitingen. Persoonlijk vind ik een i/o paneel bovenop een kast onhandig en stofgevoelig en omdat ik het niet ging gebruiken heb ik het hele paneel er maar uit geschroefd. Dit liet een paar lelijke gaten achter dus heb ik het afgeplakt met zwarte tape. Dit i/o paneel is overigens los te verkrijgen bij Lian Li. (zie foto 2.3)

Inbouw mogelijkheden:

Eigenlijk zit het met de inbouw mogelijkheden wel goed. Ondanks dat het een m-atx kast is is het met zijn 386mm hoogte en 460mm diepte geen kleine kast. Er is ruimte voor maar liefst zeven schijven, een standaard atx voeding (maximaal 220mm) en twee externe 5.25'' bays. En als je toch een volwassen videokaart wilt gebruiken (langer dan 265mm indien de voedings-connectoren niet achterop de kaart zitten) is dat ook mogelijk, al dien je daar dan wel wat schijfruimte voor op te offeren. Ook dien je er rekening mee te houden dat er maximaal één drie slots of twee dubbel slots videokaart(en) in passen. Bij de bezetting van het onderste slot dient men ook rekening te houden met de voeding die erg dicht onder het moederbord zit. Met 3mm speling blijft er niet veel ruimte over voor goede airflow. Omdat ik een Scythe Big Shuriken gebruik hoefde ik me geen zorgen te maken over de maximale hoogte van 140mm voor de processor koeler.

De ene schijfkooi kan drie en de ander vier schijven herbergen en door middel van de uitwisselbare bodems kan je zo de schijfkooien in allerlei verschillende configuraties plaatsen waardoor het voor ieder wat wils bied. Zo kan je de drie schijfs kooi kooi op de bodem bevestigen en ruimte laten voor de videokaart, wat dan meteen ook ruimte bied boven op de kooi voor de bevestiging van een 2.5'' schijf. En tot slot kan je de kooi ook dwars op de bodem plaatsen als daar behoefte aan is. De schijven worden ook weer in rubbers geplaatst (zelfs de 2.5'') wat het resoneren tegengaat. (zie foto 1.1 t/m 1.4)

Ook is er wel wat ruimte voor cablemanagement maar dat is meer afhankelijk van je eigen creativiteit. Zo past de 12v moederbord voedings-kabel niet achterlangs.

Koelings-mogelijkheden:

Deze kast komt standaard met drie 120mm 3pins ventilatoren die op 700rpm draaien. Twee aan de voorkant en één in de bovenkant. De ventilatoren hoor je wel heel zachtjes maar niet storend en kunnen nog stiller gemaakt worden door ze aan te sluiten op een fancontroller. Zo rond de 500rpm hoor je ze niet meer en houden ze de kast nog steeds goed op temperatuur. Tijdens het spelen van Battlefield 3, als de videokaart ook eindelijk eens aan het werk gaat, lopen de temperaturen wel wat op, maar niet schrikbarend.

Ook is aan de achterkant nog ruimte vrij voor een 80mm ventilator. Bij het plaatsen hiervan kan je door middel van rubberen plugjes toch gewoon de zwarte fan guard gebruiken. (zie foto 2.1) (ik had ergens gelezen dat dit een probleem kon zijn wanneer men gewone schroefjes wilde gebruiken) De twee voorste ventilatoren hangen in rubbertjes waardoor trillingen minimaal blijven, de bovenste ventilator is gewoon vastgeschroefd. (niet dat ik hem heb horen resoneren gelukkig)

De schijfkooien staan recht voor de ventilatoren dus de schijven blijven lekker koel. Exacte temperaturen heb ik niet maar volgens de temperatuur sensor van de fancontroller die ik op een 5400rpm schijf geplakt heb blijft ie tussen de 30 en 40 graden.

Door het onderin plaatsten van de voeding en deze daardoor de lucht van buiten de kast krijgt, blijft deze ook lekker koel.

Stofpreventie:

Doordat de koelers twee keer in en één keer uit blaast creëer je een lichte overdruk waardoor je optimaal gebruik maakt van de stoffilters (die lekker strak tegen het frame zitten) en dus geen vieze randjes rondom de panelen en dergelijke krijgt. Natuurlijk hou je niet al het stof buiten maar al met al is de binnenkant na één jaar nog redelijk schoon. En dat is echt een groot voordeel als je een Scythe Big Shuriken gebruikt :P want die wil ik niet te vaak demonteren om schoon te maken.

Het schoonmaak schema is afhankelijk van de omgeving maar in mijn geval maak ik om de twee maanden de filters schoon. Dit kan met (pers) lucht of voor het beste resultaat met lauw water. Om de voorste twee filters te bereiken klik je simpelweg het frontpaneel los, en om de onderste stoffilter te bereiken moet je de kast kantelen wat ietwat onhandig is, maar na een paar keer word je er wel handig in. Inclusief het afdrogen van de filters neemt dit ongeveer een kwartiertje in beslag.

Vormgeving:

Tja hierin verschillen de smaken nogal eens, maar persoonlijk houd ik wel van sobere strakke kasten. Alle panelen sluiten netjes aan en als je er niet te vaak aanzit ziet het er gewoon netjes uit.

Installatiegemak:

Omdat alle panelen eraf kunnen is het inbouwen aanzienlijk makkelijker gemaakt. Wel blijft het een beetje friemelen natuurlijk. Zo is het plaatsen of verwijderen van schijven niet mogelijk zonder de kooi los te maken en wat nog wel eens ongelukkig uit kan komen is het gebruik van de haakse SATA poorten op het moederbord en het gebruiken van alle twee de schijfkooien. De 5.25'' bays zijn voorzien van een handig klik systeem waardoor het gebruik van schroefjes niet perse hoeft. Gebruik je wel schroefjes is er een kans dat de beugeltjes net in de weg zitten, het is een kwestie van kleine schroefjes gebruiken dus. Het inbouwen van de voeding kan op twee manieren, gewoon van binnen erin leggen en vastschroeven of via de achterkant erin schuiven door het losse deel los te halen. De voeding rust overigens netjes op rubber dus ook hier weer anti trilling / beschadiging.

Modbaarheid:

Omdat ikzelf niet mod buiten het noodzakelijke om heb ik me niet verdiept in deze materie. Voor zover ik weet zijn er geen panelen met window te verkrijgen voor deze kast.

Prijs:

Met een prijs van ¤ 80,- tot ¤ 90,- is deze kast wel wat duurder dan de gemiddelde m-atx kast maar ik moet zeggen dat het het geld waard is. Gezien de functionaliteit en kwaliteit kom ik voor dit geld toch niet veel concurrenten tegen.

Conclusie:

Na één jaar gebruik en wat in en uitbouw momenten later moet ik zeggen dat deze kast van mij een dikke voldoende krijgt. Het opbouwen van stof in de kast is minimaal door de stoffilters en het schoonmaken van de filters is zo gepiept. Ik heb tot nu toe nog niks horen rammelen of resoneren en is er nog niks verbogen of gebroken. Als de front i/o achter een klepje zou zitten en de led verlichting beter afgeschermd was zou ik hem een 10 geven.

• Gigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3
  • Intel Core i7 2600K Boxed
  • Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G
  • Scythe Big Shuriken
  • be quiet! Pure Power L8 530W
  • Lite-On IHAS124 Zwart
  • Scythe Kaze Master Flat
  • Sapphire HD6950

Heb jij ook een Lian Li PC-A04 (Zwart)?

Foto's geplaatst en verwijzing in de tekst gezet.

[Reactie gewijzigd door Hippocampus op 25 augustus 2012 22:38]

Nette review :)

Kun je er ook een andere drive bay panel op monteren zodat je de lelijke dvd-drive niet meer ziet?
Dank u,

Het ziet er naar uit dat de 5.25'' bezel die jij linkt niet geschikt is voor deze kast. Deze bezel heeft namelijk schroefgaatjes daar waar deze kast geen gaatjes heeft.
Dat dit model (de pc-a04) niet in het rijtje staat van geschikte kasten bevestigt mijn vermoeden.