Apple MacBook Pro 2012 15" Retina (Core i7 3720QM, 8GB, 512GB) Review

4ppl3 23 augustus 2012, laatste update op 23 augustus 2012, 1.598 views

Apple MacBook Pro 2012 15" Retina (Core i7 3720QM, 8GB, 512GB)

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Design
  • Gewicht
  • Snelheid
  • Interface van OS
  • Geluidskwaliteit
  • Touch-pad

Minpunten

• Garantiebeleid van Apple
  • RAM zit vast op moederbord!
  • (SSD overigens niet maar heeft een andere vorm dus upgraden zal via Apple moeten of via de Chinese aftermarket)

Ja ik ben een Apple liefhebber maar dit is gewoon echt een top laptop! Het design is ontzettend goed en de beeldkwaliteit is oogverblindend! Je went er niet eens aan! Elke keer als ik hem weer opstart verbaas ik mij over het ontzettend scherpe beeld en perfecte kleurweergave.

Mobiliteit natuurlijk 5 sterren. Dat mag duidelijk zijn. Vind maar een laptop met deze prestaties en deze beeldkwaliteit in zo'n dun en licht design. Ook het eng dunne scherm met deze prestaties verbaasd mij.

Ergonomie is ook fantastisch. Ontzettend lekker om op te werken en geen ander merk maakt het werken met een touch-pad zo prettig.

Hij kan inderdaad warm aanvoelen boven de F1 toets maar het aluminium fungeert ook als heatsink! Ik heb hem nog niet boven de 65 graden gekregen met 1080p video's en andere zware processen. Absoluut niets mis met de cooling imo! GPU wordt iets warmer met 1080p - rond de 66 graden -

Verder is hij ook muisstil als je gewoon een beetje surft, mailt e.d. Je hoort hem gewoon helemaal niet! Pas als er een 1080p filmpje wordt afgespeeld gaat de fan iets harder draaien en begin je wat te horen. Dit is nog steeds heel stil..

Overigens is de geluidskwaliteit ook zeer goed voor een laptop!

Ik ben ontzettend tevreden over deze krachtpatser en is voor mij zonder meer de beste laptop ooit!

Helaas was het wel een rip uit mijn lijf en vind ik hem ook iets aan de dure kant. 1800 euro, net als zijn voorgangers was natuurlijk beter geweest. Maargoed, er zit wel top notch hardware in.

En nog even voor de mensen die klagen dat er geen DVD brander en NIC in zit:

Is het juist niet handig dat alles gewoon via 1 supersnelle interface kan (Thunderbolt) ? Dit scheelt alleen maar weer ruimte en gewicht. Ethernet gebruik ik alleen thuis ivm downloaden van grote files en heb daar gewoon dat 'verloopstukje' voor die ik eenmalig op mijn RJ45 stekkertje aansluit en ik ben klaar.

Een DVD branden doe ik ook thuis op de zelfde wijze.

Enfin..

Als je het geld er voor over hebt is deze laptop zeker een aanrader.

Btw... 8gb lijkt voor mij genoeg te zijn. Ik draai Aperture, Vmware met 2gb toegewezen aan Win 7, Chrome, Utorrent, iTunes en Mail gelijktijdig en heb dan nog 1,2GB over.

Wil je echt vlammen met meerdere VM's gelijktijdig terwijl je wat foto's aan het editen bent, dan is 16gb (+200 euro) wel een must!

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2012 15" Retina (Core i7 3720QM, 8GB, 512GB)?

Iets over de prijs zeggen vind ik zelf lastig. Het is heel veel geld, meer dan ik voor een laptop uit ga geven en Apple zal er ongetwijfeld zeer goed aan verdienen. Maar kan je daarmee zeggen dat de prijs als onvoldoende moet worden beoordeeld? Zolang er geen vergelijkingsmateriaal is is dat best lastig.

Het is zomaar iets wat ik mij afvraag en er is ook geen goed of fout. Iemand die zegt dat deze laptop belachelijk duur is begrijp ik, en iemand die zegt dat ie het geld over heeft voor een hele dunne laptop met een super resolutie snap ik ook.
Precies. Apple is de concurrentie wederom voor en het duurt nog wel een paar maanden voordat er een concurrent komt voor de Retina. Ja Apple is duur, dat weten we onderhand wel. Audi is ook duurder dan Volkswagen. Beide auto's verkopen goed.

Mensen die een Mac kopen kopen dit vaak voor het besturingssysteem. Apple weet als geen andere wat een GUI is en hoe dit perfect te maken.

Geen ander computermerk bereikt zo'n brede doelgroep. De iPad wordt bijvoorbeeld door kinderen vanaf 5 jaar tot oudjes van 80 jaar gebruikt.

Apple is leider op de smartphone markt, tablet markt, 'iPod' markt en wint steeds meer terrein op de desktop/laptop markt. Dus ergens doen ze het toch best goed met hun dure apparatuur.
Die hele prijs discussie is sowieso raar.

Is 1800 euro veel geld? Voor de meeste wel. Is het teveel geld? Ligt eraan waar je het voor gaat gebruiken. Is er voor dit geld een alternatief? Nee.

Als je de uitleg leest: "Beoordeling van de prijs van het product in verhouding met de geboden kwaliteit, prestaties, betrouwbaarheid en dergelijke." Dan krijgt deze laptop ook gewoon 5 sterren voor prijs. Er is geen betere kwaliteit of prestatie te krijgen in deze niche markt dus je hebt het nergens mee te vergelijken.

Ze kunnen er beter is van value van maken ofzo. De prijs is gewoon de prijs zoals die vermeld staat in de pricewatch. En anders zou prijs altijd 1 ster moeten zijn omdat de beste prijs gewoon 0 euro is, en dat is geen enkel product dus falen alle laptops op dat punt.

[Reactie gewijzigd door Flappiewappie op 23 augustus 2012 16:14]

That's rubbish, eerlijk gezegd. Mij kan het niet schelen als mijn GPU en CPU 60 of 85 graden worden, zolang dat mijn performance er niet van achteruitgaat en de laptop niet warm aanvoelt aan de buitenkant zodat ik hem nog prima kan gebruiken op de schoot. Dus dat dat aluminium als een heatsink werkt, als hij hierdoor zo warm wordt dat hij niet op de schoot te gebruiken is, vind ik dat niet echt een voordeel.
Mijn Asus N53SV wordt amper warm onderaan bij gamen of 1080p video, de warmte wordt goed (en stil) afgevoerd langs de zijkant.
Of iets veel geld kost of duur is zijn twee verschillende discussies. Ik vind persoonlijk dat de Macbook pro retina veel geld kost, maar vooral niet duur is. De meerprijs van de 2,3 ghz met 256 GB SSD naar een 2,6 ghz met 512 GB SSD vind ik daarin tegen wel groot. Dat heeft met name te maken met de relatieve hoge prijzen van SSD's. Ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor de 2,3 ghz retina aangezien de 0,3 ghz verschil nauwelijks merkbaar is en op den duur is upgrade van de SSD waarschijnlijk mogelijk. Tot die tijd red ik me uitstekend met een externe hdd voor films, foto's en andere grote bestanden.

Je geeft aan dat het geluidskwaliteit zeer goed is maar ik mis toch wel echt de bass. Het ligt er natuurlijk aan wat je onder geluidskwaliteit verstaat want het geluid is wel heel zuiver en helder.

Nog even over het ontbreken van de dvd drive. Mocht je naast de Macbook pro retina een Mac met dvd drive hebben kan je de dvd drive delen onder systeemvoorkeuren - delen

[Reactie gewijzigd door Pvt_Ryan op 2 september 2012 19:00]

Schrijf dan niets - dit is wel erg magere review van een apparaat dat veel beter verdient. Jammer.
ik word er wel blij van dat iemand zijn enthousiasme weer eens deelt op een pure manier, ipv al die tech onzin die niet belangrijk is bij een MBP retina. Dus mijn 5-sterren heb je.

[Reactie gewijzigd door Rhy op 23 augustus 2012 15:50]

De gemiddelde Apple gebruiker doet niet eens veel meer dan een beetje surfen, mailen en foto's editen.
Lul niet zo slap. De gemiddelde Apple gebruiker die een MBP met retinascherm koopt, heeft of geld teveel, of doet iets in de grafische industrie!

Daarnaast draait de gemiddelde Apple gebruiker OS X, die blijft verre van BootCamp of welke vorm van virtuele Windows dan ook!
De retina MacBook misschien niet. Maar de meeste MacBooks worden gewoon gebruikt als huis tuin en keuken laptops.

En ga nou niet oordelen of die mensen geld te veel hebben want blijkbaar hebben ze dat er gewoon voor over. OSX is gewoon een zalig besturingssysteem voor zowel de gemiddelde gebruikers als voor de professionals.
Zelfs in de grafische industrie zal je veel mensen een vm windows zien draaien omdat er nog steeds veel grafische software alleen voor windows bestaat (idem omgekeerd veel software alleen voor mac of toch veel sneller op mac als op windows). Zit zelf in een software bedrijf dat software ontwikkeld speciaal voor drukkerijen en ontwerpers.. Jammer maar voor de kleinere software-ontwikkelaars is er vaak niet genoeg budget om het even op beide te doen. Het begint meer om meer te komen (door het succes van apple) maar toch...