Specificaties 400W (80 Plus Gold), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Straight Power E9 400W Review

Mars Warrior 18 augustus 2012, 2.993 views

be quiet! Straight Power E9 400W

Pluspunten

• Stil
  • Zuinig

Minpunten

• Relatief prijzig tov de Be Quiet F1 350W

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Inleiding:
De review van deze voeding is een beperkte review. De focus ligt voornamelijk op de efficientie, en wel in vergelijking met een tweetal andere Be Quiet voedingen.
Voor een uitgebreide review van andere kenmerken van deze voeding is Google handig :D

De voeding is aangeschaft voor een nieuwe server die weer 5 jaar mee moet gaan. De garantie van 5jr op deze voeding is dan ook mooi in lijn met de gebruiksduur...

Het Testsysteem:
Het huidige (test)systeem is opgebouwd uit de volgende componenten:
- Intel DH77DF mItx bord
- Intel 3570K CPU
- Sniper 2x4GB RAM (die niet op 1.2V maar op 1.5V loopt door bug op Intel bord)
- Blacksilent CPU fan
- WD 5000AAKS
- 1x WD 3TB, 1x WD 2.5TB

Het DC verbruik van dit systeem (deels volgens spec, deels geschat) zit rond de 18.5W DC en is als volgt opgebouwd:
- mobo+cpu+ram 7W

De geteste voedingen zijn de volgende 3:
- Be Quiet L7 300W Bronze
- Be Quiet F1 350W Gold
- Be Quiet E9 400W Gold

Het AC verbruik is gemeten met de Energy Logger 4000.
Metingen zijn gedaan na 5min idle, dataschijven in standby, beeldscherm uit en geen keyboard/muis oid aangesloten. Het OS is WHS2011 met alle energieopties aangezet. Hetzelfde geld natuurlijk voor het Intel mobo.

De resultaten:
De idle metingen zijn dan als volgt, met daarbij een schatting van de efficientie op basis van de 18.5W DC:
- Be Quiet L7 300W Bronze -- 26.6W -- ~69% efficient
- Be Quiet F1 350W Gold -- 23.4W -- ~79% efficient
- Be Quiet E9 400W Gold -- 22.1W -- ~83% efficient

De E9 400W is dus de duidelijke winnaar! En dat met een load van nog geen 5% !

Inbouw in een Lian Li Q25:
Zoals op de foto te zien is past deze voeding maar net. Deze voeding is 16cm diep en in de Q25 kast is 'maar' 17cm ruimte en wordt in principe een voeding van max. 14cm aanbevolen.
De F1 350W is zo'n voeding van 14cm, maar doordat bij deze de bekabeling niet gesleeved is was het juist lastiger om deze erin te krijgen dan de E9 400W waarvan de bekabeling een stuk soepeler is en zonder problemen de hoek om te krijgen was achter het hdd rek.

En verder:
In het uiteindelijke systeem wordt de 500GB WD nog vervangen door een 300GB Velociraptor en komen er nog 2 dataschijven bij. Mijn verwachting is dat ik daarmee onder de 20W idle ga uitkomen bij een DC verbruik van 15.8W, oftewel bij een 4% load op de voeding.

Dit zijn natuurlijk belachelijk lage waardes die enkele jaren geleden nog ondenkbaar waren voor een quadcore met 8GB ram met bootschijf en 4 dataschijven in standby. Met een SSD als bootschijf is de 12W DC zelfs haalbaar!

Vanwege de max. load (cpu, opstartende schijven) kwam een PicoPSU niet in aanmerking, maar daarbij is het ook de vraag hoeveel bijv. een PicoPSU 160XT met 192W adapter van de door de E9 400W neergezette idle waarde nog af kan krijgen. Meer dan 1W zal dat niet zijn schat ik zo.

De resultaten van het definitieve systeem zal ik later nog verwerken.

Heb jij ook een be quiet! Straight Power E9 400W?

Volgens mij ga je mis bij de CPU, die staat alleen al voor 77 watt.
Idle misschien 58, en dat is dan undervolted.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 18 augustus 2012 13:56]

De TDP van de CPU is inderdaad 77W.

Deze waarde wordt bij max. belasting van de CPU al niet gehaald (dacht iets van 50W).

In idle zijn echter worden cores uitgeschakeld en trekt de CPU maar een paar Watt.
Ok dan , dit is nieuws voor mij, wist ik niet, thanx.
waarom alleen maar idle tests? pc staat niet alleen aan om uit te staan toch?
Zelfde benchmark bij full load had mij ook wel leuk geleken inderdaad.
Omdat de meeste computers 90%+ van de tijd idle zijn. Energieverbruik onder load zit sowieso meestal wel snor, maar is ook veel minder interessant wat betreft de energierekening door de beperkte tijd dat er sprake is van load.

Tests bij zeer lage belasting zie je echter minder vaak, dus wat dat betreft vind ik dat wel handig. Alleen jammer dat het echte DC-verbruik helaas niet bekend is.
Is het mogelijk een Corsair watercooling (zoals h55) te plaatsen zonder dat het de PSU raakt?
Kunnen die standaard fans omgewisseld worden waarbij je die stoffilters gewoon weer kunt herbruiken?
Op dit moment ben ik in het bezit van dezelfde voeding, behuizing en moederbord, met een Core i5 3300, 16gb Corsair Cms geheugen, 2x lan, Dell perc 5/i raid controller, 4x Samsung 1,5 gb hdd, 2x Hitachi 3gb hdd en 1x PNY 240gb ssd. Op dit systeem draaien 5 gevirtualiseerde besturingssystemen. gemiddeld heeft het systeem een verbruik van ongeveer 85watt. Het verbruik wat jij dan opgeeft klopt dan ook niet zoals hierboven al wordt gesuggereerd. Zodra je enkele pci kaarten toevoegt, of een hdd bijsteekt, gaat het verbruik significant omhoog.

Verder is het een uitstekende voeding, zeer stabiel, want het systeem staat 24/7 aan en bij tijden loopt de tempertuur behoorlijk op door de beperkte ruimte in de behuizing. Ik ben er in ieder geval zeer over te spreken.
Ik heb 3,2W (11%) verschil gemeten tussen deze voeding en PicoPSU 160-XT met VES120PS12 (Level VI voeding, 120W, 12V) adapter bij 28,8W. Dat is wel ongeveer volgens de verwachting. De E9-400W doet waarschijnlijk rond 75% bij 22,5W en ik verwacht dat de PicoPSU+adapter rond 86% zit.

De VES120PS12 adapter is ongeveer 91-92% efficient op de 12V lijn bij 30W.