Club3D Radeon X1650 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) CGAX-P1656 Review

Nemesizz 11 februari 2008, 711 views

Club3D Radeon X1650 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) CGAX-P1656

Pluspunten

• Prestaties
  • Best koel

Minpunten

• Drivers zijn een ramp
  • Af en toe ratelende fan

Drivers en compatibiliteit Score: 2
Voor het samenstellen van een beetje mid-range PC zocht ik een goede maar toch niet te dure videokaart. De keus is toen gevallen op de Radeon X1650 PRO van Club 3d.

Features:
De kaart word met niet al te veel poes-pas geleverd, slechts 2x DVI > sub-d converters, een TV kabel, een driver CD en een cd met Cyberlink PowerDVD5, PowerDirector Power Producers en MediaShow.
Opzich genoeg, geen dure games ofzo erbij die je toch niet speelt (scheelt weer in de kosten).

Prestaties:
Het is uiteraard geen high-end game kaart, maar toch kun je er nog best goed nieuwe games op draaien. UT3 draait bijvoorbeeld op 1024x768 toch nog met 40FPS, en BioShock draait ook (moet wel grafisch ietsje minder zetten).
Echter, met AA en AF aan is kelderen de prestaties snel naar beneden.

Overklokbaarheid:
Verschilt per kaart, maar deze overklokt slecht. Heb nog geen 50Mhz meer uit kunnen krijgen of het spul liep al vast.

Beeldkwaliteit:
In Windows is de 2d beeldkwaliteit erg goed, lekker scherp beeld. In games (mede doordat AA en AF niet goed gaan) is het iets minder allemaal maar opzich nog best goed.

Driver en Ondersteuning:
Dit viel mij wel tegen. De drivers zijn een ramp. Als je CCC (Control Center) installeerd crasht de kaart continu, games draaien niet en de refreshrate springt de hele tijd naar 60Hz (ipv de 75Hz die ik selecteer) en met geen mogelijkheid dat de kaart dat weer op 75Hz wil tenzij de PC herstart word (m'n monitor ondersteunt tot 85Hz dus daar ligt het niet aan).
Alleen met display drivers only werkt de kaart naar behoren, maar mis je wel veel extra functies. Beetje jammer.

Warmte en Geluid productie:
Ik heb de kaart nog niet kunnen betrappen dat ie erg warm word (ook niet tijdens games). Geluid valt mee, als de fan van niet al te beste kwaliteit volgens mij, want die wil soms nog wel een gaan ratelen wat nogal eens ergenis veroorzaakt. Maar als ie niet ratelt dan is ie best stil.

Prijs:
Ik zocht een kaart voor onder de 70,- en deze zat daar mooi onder en heeft toch nog redelijk goeie prestaties. Prijs/prestaties zijn dus goed.

Heb jij ook een Club3D Radeon X1650 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) CGAX-P1656?

Ik vermoed dat het probleem met de drivers aan ATI te wijten is. Ik heb het zelf ook gezien met een systeem wat ik voor iemand gebouwd heb en een wat oudere monitor.
Als de monitor niet Plug&Play compatible is, zal de ATI driver automatisch 60Hz selecteren ook al kies je een hogere waarde onder display settings..
Dit is op te lossen door in CCC onder 'monitor properties' te zorgen dat er geen vinkje staat voor ' Use Extended Display Identification Data' en daar met de hand bijvoorbeeld 85Hz te zetten. Een herstart was dacht ik nodig. Daarna worden wel de settings van display properties overgenomen.
Het installeren van CCC kon inderdaad problemen geven. Een goede driver clean en zorgen dat de juiste versie van het .NET framework geinstalleerd is kan helpen.

De koeler vond ik zelf nogal rumoerig en heb ik later vervangen door een Accelero S2. Ook met de accelero is de overkokbaarheid niet geweldig. Artefacten kunnen optreden bij langdurig overklokken met de maximale settings van overdrive.
Ik heb ook .NET geinstalleerd enzo (daarvoor wilde CCC helemaal niet installeren) en toen wilde CCC wel draaien, maar kon ik voor de rest niks.

Het 60Hz selecteren is denk ik een driverprobleem, m'n huidige driver doet het niet zo vaak meer gelukkig (de vorige 2 versies constant).
Heb je al de monitor properties geprobeerd aan te passen? Na het aanpassen van deze settings werkten voor mij de ATI drivers goed. Daarvoor zag je de kaart opkomen in 85Hz, om daarna na 60Hz terug te vallen.
Ook zou je de NGO ATI Optimized drivers kunnen proberen: Guru3D . Deze hadden in het verleden in ieder geval geen CCC en gaven minder problemen.