Specificaties 10,1" (1024x600), Android 4.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Archos Arnova 10b G3 8GB (capacitief scherm) Zwart Review

TWSDV 16 augustus 2012, laatste update op 17 augustus 2012, 1.810 views

Archos Arnova 10b G3 8GB (capacitief scherm) Zwart

Pluspunten

• Geschikt als e-reader en browser

Minpunten

• Wordt erg warm
  • Registreert verkeerde aanslagen
  • 'Rode vlekken'
  • Slechte wifi ontvangst
  • Geen toegang tot officiele Play Store

Reden van aanschaf
Ik heb deze tablet gekocht om papers en boeken op te lezen voor mijn studie. Daarnaast wil ik soms even snel wat opzoeken op internet, en documenten kunnen download zoals de krant. Omdat ik niet geinteresseerd ben in het kijken van video's en zo op de tablet, ben ik voor deze goedkope tablet gegaan.

Algemeen oordeel: tevreden
Ik ben erg blij met de tablet omdat hij voldoet voor mijn reden van aanschaf. Ik wist dat ik bij deze budget tablet met wat minpunten zou moeten leven, en dat bleek ook inderdaad het geval te zijn. Ik schrijf deze korte review om jullie even op deze minpunten te wijzen, zodat je weet wat je koopt. Maar ik wil ook benadrukken dat ik blij ben met deze tablet omdat ik er goed op kan lezen, zowel online, als gedownload materiaal.

Minpunten
Bouwkwaliteit
De tablet is gemaakt van plastic. Hij voelt op zich nog degelijk aan, maar hij wordt snel warm aan de achterkant, en deze warmte zorgt ervoor dat hij soms een aanraking registreert terwijl ik mijn vingers aan de achterkant van de tablet heb. De warmte wordt er als het ware doorheen gedrukt. Ik had dit minpunt al ergens gelezen in een review van een andere Archos, dus het kwam niet als een verassing. Op een gegeven moment heb je door hoe je de tablet moet vasthouden om dit te voorkomen. Ik kan er wel mee leven...

Wifi bereik
Het bereik van de wireless is erg beroerd. Veruit het slechtste bereik van alle apparaten in huis. Vanaf de 2e verdieping heb ik geen bereik meer, als ik recht boven de router sta op de 1e verdieping. Met mijn laptop is dat echt geen enkel probleem. In de huiskamer neemt het bereik vanaf de router af met ongeveer 1 streepje per anderhalve meter.

Scherm
Het scherm toont vaak de kleuw rood in plaats van zwart. Begint al bij het opstart-scherm. Vooral bij foto's en video's speelt het probleem op. In documenten ook in plaatjes, maar niet in de tekst zelf. Dit vond ik toch wel neigen naar onacceptabel, zelfs voor zo'n goedkope tablet.

Accu/opladen
Bij het opladen start de tablet automatisch op, als hij uit staat. Voor zover ik weet kan ik hem niet opladen in uitgeschakelde toestand. Ik weet niet of dat normaal is bij tablet, maar ik vond het wel een beetje vreemd.
De batterij-duur die hij aangeeft klopt niet echt. Soms gaat hij vanzelf uit, als de batterij meter nog half vol aangeeft. Dit gebeurt volgens mij vooral nadat ik hem in stand-by heb gehad. Ik heb de indruk dat de batterij dan gewoon leegloopt, maar dat de meter doet alsof dat niet zo is, totdat hij dat ineens uitknalt. Verder ben ik over de batterij duur wel redelijk tevreden. Je kunt er best een uur of 3, 4 op lezen zonder problemen.

Processor
De processor is niet bijster snel. Ik heb geen quantitatieve metingen of vergelijkingen, maar bijvoorbeeld bij het scrollen door een pdf met veel plaatjes, merk ik dat hij het zwaar heeft. Je moet dan wat geduld hebben, maar het is te doen.

Play Store
Om de een of andere reden kun je niet eenvoudig de officiele Play Store van Android installeren op deze tablet. Ik heb ergens gelezen dat je dan de firmware zou moeten overschijven ofzo. Het was in ieder geval niet erg eenvoudig. Je kunt dus niet gemakkelijk alle apps downloaden die je zou willen, en dat vind ik wel een tegenvaller. De reden hiervan is mij een raadsel..

Tenslotte
Ik zou deze tablet van harte aanraden voor mensen die er, even als ik, documenten op willen lezen, een beetje simpel browsen, simpel spelletje gaat ook nog wel. Je neemt dan die minpunten op de koop toe in ruil voor een scherpe prijs.
Maar wil je meer, zoals mooie foto's tonen aan je vrienden, video's kijken, fancy websites bekijken, dan doe je met deze tablet een miskoop.

Heb jij ook een Archos Arnova 10b G3 8GB (capacitief scherm) Zwart?

Je hebt gelijk, eigenlijk is de verhouding prijs kwaliteit matig inderdaad.

Het is een goedkoop product dat verkocht wordt als volwaardige tablet, maar waarbij veel functies van een volwaardige tablet niet naar behoren werken. Op basis daarvan is de kwaliteit ronduit slecht.

Maar als "e-reader plus" vind ik hem prima. En e-readers zijn ook niet erg goedkoop, dus vanuit dat perspectief vind ik de kwaliteit best behoorlijk.

Heb wel bij positieve eigenschappen "prijs-kwaliteit" weggehaald :P
ik vind de prijs/kwaliteit van de tablet vrij slecht, maar daar heeft Archos helaas wel wat vaker last van.
ik zou dan nog een eerder een yarvik aangeschaft hebben ivm de bouwkwaliteit, die ietsje beter is en die niet de problemen heeft die jij beschrijft ;)

wat een nog betere keuze is, is iets bijleggen en een 2dehands Ipad 1 o.i.d op de kop tikken.
ben je verzekerd van een goedwerkend apparaat.

alsnog wel succes met je Archos! :D