Specificaties Actie, Avontuur, Race-game voor de Xb360 - Bekijk alle specificaties

Sleeping Dogs, Xbox 360 Review

Phusebox 14 augustus 2012, laatste update op 14 augustus 2012, 1.051 views

Sleeping Dogs, Xbox 360

Pluspunten

• Goed verhaal
  • Veel afwisseling
  • Solide gameplay

Minpunten

• Framedrops
  • Doet weinig vernieuwends

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
"Ik ga er niet over beginnen", "Nee echt niet, ik ga het er niet over hebben, ik neem die drie letters niet in mijn mond". Het zou te makkelijk zijn om deze review te beginnen en het dan over "die andere game" te gaan hebben. Dat doet onrecht aan de game waar ik het nu over wil gaan hebben en ligt te zeer voor de hand. Oké, er zijn veel overeenkomsten maar ik zeg altijd "Beter goed gejat dan slecht bedacht" en daarmee doe ik Sleeping Dogs nog steeds tekort. Het is gewoon geen wannabe of rip-off van GTA. "GR*&%@$#!!!" nu heb ik "The game that must not be mentioned" toch nog genoemd! Ach ja, hebben we dat ook weer achter de rug. Laten we nu dan maar overgaan tot de orde van de dag, oftewel dat waar deze review om draait, namelijk de sandbox game van Square Enix; Sleeping Dogs.

Under Cover
Zoals zojuist al gezegd speelt Sleeping Dogs zich af in de 'open wereld' van Hong Kong. Als Amerikaans/Chinese undercover agent Wei Shen heb je de uitdagende taak om te infiltreren in de Triads, de Chinese maffia, in deze game ook wel de Sun On Yee genaamd (een duidelijke knipoog naar de echte Triads, de Sun Yee On geheten). Tijdens de missies die op je pad komen zal je veelal je martial arts kunsten moeten vertonen en komt het aan op een combinatie van de juiste dosis afwisseling in techniek en goede timing om aanvallen van je tegenstander te ontwijken. Daarnaast kun je op creatieve wijze gebruik maken van objecten in je omgeving om je te assisteren bij het aftuigen van je tegenstanders. Hierbij kan worden gedacht aan telefooncellen, vuilcontainers, kroonluchters, cirkelzagen en nog veel meer.

Maar even genoeg over de inhoud van het spel. Waar ik nog even op wilde terugkomen is dat ik ontzettend verrast was toen ik de game een heel aantal uren had gespeeld. Ik had deze game namelijk niet echt zien aankomen en had er ook nog niet zo heel veel van gehoord, zoals je dat van de 'grote' titels vaak al ruim van tevoren, gewild of ongewild, voorgeschoteld krijgt. Ik had eigenlijk een flashback naar vorig jaar, toen we in september met Level 30 begonnen en we ons meteen op alle grote releases moesten richten. Toen is ons namelijk ook een game in eerste instantie ontschoten, en laat dat nu ook een game van Square Enix zijn. Later hebben we uiteraard wel nog aandacht besteed aan Deus Ex: Human Revolution maar ook deze game werd zonder al teveel bombarie uitgebracht. Zo zie je maar weer dat groots opgezette, dure marketing geen garantie hoeft te zijn voor een goeie game, het gaat uiteindelijk toch om de inhoud en zolang je kritisch blijft en niet als een lemming achter de massa aanloopt, ontdek je de echte pareltjes tussen al het grote triple A geweld.

Good cop, Bad cop
Wat in Sleeping Dogs centraal staat is de strijd tussen goed en kwaad die Wei Shen telkens in zichzelf moet leveren. Al snel in de game kom je erachter dat Wei Shen niet per definitie 'goed' is omdat hij een (hoewel undercover) politie agent is. Wei Shen heeft genoeg op zijn kerfstok en heeft al meerdere malen in zijn leven gebalanceerd op de keuze tussen goed en kwaad. Deze innerlijke strijd komt, hoewel niet zo expliciet uitgesproken, goed tot uiting in de game en je gaat echt meeleven met Wei Shen en creëert een band met de hoofdfiguur.

Wat de game afwisselend houdt is dat je enerzijds missies moet vervullen om in de gunst van de Sun On Yee te geraken en anderzijds moet je om de zoveel tijd in opdracht van je meerderen bij de politie opdrachten uitvoeren of criminelen ten val brengen om zo langzaam het web om de Sun On Yee te sluiten.
Daarnaast zijn er natuurlijk een aantal terugkerende side quests die je kunt uitvoeren, waaronder het oprollen van lokale drugsbendes door camera's op straat te hacken en zo drugsdealers op heterdaad te betrappen, het battelen in illegale straatraces, om niet alleen geld te verdienen en in aanzien te stijgen maar ook om uiteindelijk de sleutelfiguren in het illegale straatracen in te rekenen, daarnaast kom je tijdens je wandelingen en ritten door het sfeervolle Hong Kong ook veelvuldig locals tegen die je om een gunst vragen, ook hiermee verdien je aanzien en geld.

Maar de tweespalt tussen goed en kwaad zit niet alleen in de ontwikkeling van je personage of de verschillende missies die je ten faveure van zowel de Triads als de politie dient uit te voeren, ook in het level systeem is deze tweedeling duidelijk herkenbaar. Je verdient bij het uitvoeren van missies namelijk experience points (xp's), verdeeld in police xp's, triad xp's en face xp's. Wanneer je per categorie een level omhoog gaat kun je nieuwe vecht moves vrijspelen (weer verdeeld naar police & triad) of duurdere voertuigen en kleren (bij face xp's, die je dus meer aanzien geven). Tot slot kun je ook nog levelen door martial arts classes te nemen in vechtscholen, waar je ook nieuwe moves geleerd krijgt.

The King of Hong Kong
Hoewel het verhaal in Sleeping Dogs dusdanig goed en boeiend is dat het je moeite kost om je er uit los te rukken, heeft Hong Kong nog veel meer te bieden. Zoals hiervoor al aangegeven kun je op een groot aantal locaties in de game straatcamera's hacken, wat middels een simpel doch vermakelijk 'master mind achtig kraak-de-cijfercode' systeem dient te gebeuren, om zo drugsdeals op camera te volgen en op te rollen. Hoewel de gedachte hierbij erg leuk van opzet is, miste ik bij het gebruiken van de camera wel enige uitdaging. Het was mooi geweest als hier als extra moeilijkheid nog had meegespeeld dat je ook daadwerkelijk de 'deal' moest zien vast te leggen, nu was het louter een kwestie van een groepje dealers op camera zetten en dan de politie waarschuwen.

Een ander gameplay element dat verfrissend en goed werkte was het aftappen van iemands telefoon. Eerst moet je op de juiste locatie zien te komen waar een voldoende sterk signaal is om het telefoongesprek überhaupt te kunnen onderscheppen en vervolgens moet je, door goed op te letten en op tijd de juiste keuze te maken, het juiste inkomende gesprek zien te selecteren.

Naast deze waarde toevoegende gameplay elementen is er in het Hong Kong van Sleeping Dogs ook voldoende mogelijkheid tot ontspanning en vertier. Zo zul je tijdens je missies met meerdere dames in aanraking komen die allemaal de moeite waard zijn om een paar keer mee te daten. Deze dates lopen uiteen van karaoke (op basis van een soort Guitar Hero minigame) tot het samen romantisch hacken van straatcamera's tot het lekker ontspannen samen kung fu lessen nemen.
Trouwens, als de vrouwtjes je even teveel worden kun je ook op eigen houtje je tijd wel om krijgen, zo kun je meedoen aan straatgevechten voor geld en kun je geld verdienen met het gokken op hanengevechten, "een mooie gelegenheid om uit te gaan...".

Eerder kon je al lezen dat je ook in het illegale race circuit van Hong Kong moet zien te infiltreren, waar je uiteindelijk de nodige straatraces mee zult maken, iets dat naar mijn bescheiden mening, zeker als niet-race game fanatic zoals Erik, vrij aardig is gelukt in deze game. Ik had in elk geval het gevoel dat de auto's en motors goed te besturen waren en ook het driften ging vrij natuurlijk.
Naast het straatracen zijn er natuurlijk ook de nodige achtervolgingen in Sleeping Dogs, zowel te voet als met auto of motor. Dit aspect vind ik persoonlijk enorm goed uitgewerkt en geeft Sleeping Dogs echt een meerwaarde. Te voet worden de achtervolgingen spectaculair doordat je over muurtjes, tafels, door ramen en van gebouwen af moet springen en dat het met een beetje goede timing allemaal heel natuurlijk en vloeiend overkomt. Met de auto en motor is het facet rijden en tegelijkertijd schieten door gebruik te maken van bullet time een goed uitgebalanceerd aspect dat je snel onder de knie krijgt. Wat ik echter echt tof vond is dat je vanuit een auto of motor, wederom met de juiste timing, op andere voertuigen kan springen om ze vervolgens middels een vijandelijke overname tot jouw eigendom te maken. Oh ja, en wat ik toch ook wel erg grappig vond is dat je er rekening mee moet houden dat ze in Hong Kong links van de weg rijden, een niet onbelangrijk detail.

Beter goed gejat...
Sleeping Dogs is wat mij betreft een game die het beste van een aantal werelden combineert. Om geen afbreuk te doen aan de eigen kracht van de game heb ik geprobeerd om hier zo min mogelijk op in te gaan in de review maar als je de titels bekijkt waarbij Sleeping Dogs op een aantal elementen leentjebuur heeft gespeeld hoeven ze zich eigenlijk nergens voor te schamen want het zijn stuk voor stuk top games. Om toch even een referentiekader te scheppen voor diegenen die nog dat laatste zetje nodig hebben om deze game in huis te gaan halen: Het vechtsysteem doet vergelijkbaar aan als dat in Batman: Arkham City, het racen heeft veel weg van de Need for Speed games (niet heel raar als je weet dat een aantal oude Need for Speed krachten aan deze game heeft meegewerkt trouwens), de lay-out en opzet van de open wereld hebben veel gelijkenis met de GTA reeks en tot slot hebben de schiet scènes, en dan met name het bullet time aspect, veel weg van Max Payne. Zo, dan is dat ook weer gezegd. Lijkt me niet dat ze zich bij United Front Games en Square Enix hoeven te schamen om in één adem te worden genoemd met deze titels. En trouwens, als je deze review goed hebt gelezen zijn er genoeg elementen in Sleeping Dogs die origineel en authentiek zijn en die Sleeping Dogs maken tot een meer dan volwaardige en op zichzelfstaande titel, die met gemak de concurrentie aankan met het aankomende triple A geweld de komende maanden.

TOT SLOT
Ik denk dat het wel duidelijk is dat ik Sleeping Dogs een aardig puike game vind. Het combineert het beste van een aantal toptitels en gooit er nog een flinke jus aan nieuwe, originele elementen overheen om uiteindelijk tot een goed uitgebalanceerde, meeslepende en vooral karakteristieke game te komen die de potentie heeft om uit te groeien tot een nieuw begrip in het steeds groter wordende pallet aan triple a titels met een jaarlijkse sequel, trequel en ga zo maar door. Uiteraard zijn er ook nog een aantal punten waar Sleeping Dogs zich nog op kan doorontwikkelen, zo kunnen de mini gameplay-elementen best uitdagender worden uitgewerkt, kan de main storyline wat mij betreft best dubbel zo lang en zitten er, inherent aan een game van deze grootte, ook hier en daar momenten in waarop NPC's als een spastische trekpop vast lijken te zitten in de omgeving, of zitten in de cutscenes een aantal anachronismen, maar ach, die zitten in de grootste blockbusters van Michael Bay of Steven Spielberg zelfs nog dus waar hebben we het over. Al met al is Sleeping Dogs voor mij een van de beste titels van 2012 tot nu toe en zullen er niet veel games meer uitkomen dit jaar die het level van Sleeping Dogs kunnen evenaren, laat staan overtreffen.

Heb jij ook een Sleeping Dogs, Xbox 360?

Reviews door de redactie