Gigabyte GA-MA770-DS3 (rev. 1.0) Review

laurencevde 11 februari 2008, 1.370 views

Gigabyte GA-MA770-DS3 (rev. 1.0)

Pluspunten

• goede featureset voor deze prijs

Minpunten

• zacht geluid

Layout Score: 4
Ik wilde een goedkoop am2+ moederbord, zodat ik over 2 jaar alleen maar m'n processor hoef te upgraden, en dus kwam ik al snel op deze plank uit, welke alles heeft wat ik ooit nodig ga hebben.
Ik gebruik op dit moment eigenlijk nog vrijwel niks van zijn mogelijkheden. Ik heb nog geen sata-schijven, geen firewire-spul, en nauwelijks usb-apparaten, maar alles wat ik er tot nu toe tegenaan gegooid heb, werkt probleemloos.
Bios is netjes, duidelijk, en bevat uitleg over de meeste opties. Overclockmogelijkheden ervan heb ik nog niet uitgetest, maar lijken me redelijk uitgebreid en compleet. Een bios-update kan vanuit het bios, wat wel zo handig is.
Linux heeft ook nauwelijks problemen ermee, behalve dan dat het geluid een beetje erg zacht is, met mijn 2 mini-boxjes, maar dat wijt ik meer aan de driver, die nog wat werk nodig heeft.
De waarden van de meeste sensoren kloppen van geen kanten, zo heb ik een temperatuursensor die altijd 81C aangeeft, en de cpu-sensors staan in idle op 6C en -10C, maar de nb-sensor werkt wel goed, en die van de cpu schalen tenminste behoorlijk. Ook werkt de meting en regeling van de ventilatorsnelheden goed.

Heb jij ook een Gigabyte GA-MA770-DS3 (rev. 1.0)?

Kan je misschien iets vertellen over de prestaties van dit bord?
ik denk niet dat dit hier heel relevant is...
dit is een budget AM2+ bordje denk ik?
de mensen die dit kopen zijn gewoon geinteresseerd in het al dan niet werken... overclocken liggen ze niet van wakker
En dan nog, hoeveel maakt een bord uit op de totale performance. Je praat over hooguit 1-2%. Iets dat je niet merkt als je acher je PC zit.
Weet iemand zo snel te vertellen wat precies het verschil op chipset niveau is (dus niet het aantal aansluitingen etetc want dat is vanzelfsprekend) met de duurdere varianten?
mag ik vragen waarom je op je moederbord bezuinigt IPV je CPU... Je geeft aan een goedkoop moederbordje gekocht te hebben zodat je over 2 jaar er een dikke CPU in kan stoppen wat ik gewoon erg vreemd vind (zeg maar verkeerd om) Dan kan je naar mijn mening toch beter doorsparen voor een niet budget bordje en dan over 2,5 jaar DAAR een dikke CPU instoppen :) Hoe je het ook wend of keert... Ik zou nooit een goedkoper mobo'tje nemen...

Maar goed, als hij alles heeft wat je hartje begeert ! Dan wens ik je er veel plezier mee!
Er staat nergens dat hij een high end dikke cpu wilt kopen over 2 jaar. Misschien wilt hij gewoon de mogelijkheid hebben om een low end cpu van de nieuwe generatie erin te prikken en deze wellicht een beetje over te klokken...

[Reactie gewijzigd door Bert2000 op 11 februari 2008 14:25]

ja, je hebt inderdaad gelijk... Dit was eerder mijn gedachtengang :P Liet me ff een beetje gaan denk ik |:( O-)
Dit bordje gaat alle am2+-cpu's op volle snelheid en mogelijkheden ondersteunen, en alle am3-cpu's gaan er ook in werken. Over 2 of 3 jaar kan ik dus gewoon een goed betaalbare cpu kopen, die nog steeds op volle kracht werkt, en eventueel weer 2 jaar later. Dit bord is niet tot nauwelijks langzamer dan de allerduurste borden, en heeft alles wat ik nodig ga hebben, dus een duurder bord kopen heeft ook weinig zin.
Aangezien ik er nu een X2 4400+ bij heb gekocht( dus ja, ik heb op m'n CPU bezuinigd :) , en ik voor deze CPU net zo goed een plank van 50,- had kunnen kopen, vind ik niet dat ik echt op het moederbord heb bezuinigd.

Ik wilde eigenlijk zo goedkoop mogelijk m'n computer upgraden, en samen met 2Gig geheugen en een gf8600GT kwam ik aan 300,- , dus ik vond het wel mooi zo.