Specificaties zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser HD 595 (Grijs, Groen) Review

RdeV 9 februari 2008, laatste update op 12 februari 2008, 2.180 views

Sennheiser HD 595 (Grijs, Groen)

Pluspunten

• Prima geluidskwaliteit
  • Prima prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Heeft echte (voor-)versterker nodig.

Na een waslijst aan hoofdtelefoons te hebben gehad (allen goedkoper segment <= 80 Euro) was ik toe aan wat fatsoenlijks. Met name door de ervaring die ik eerder had met Sennheiser van mijn aller eerste hoofdtelefoon, en de magere ervaringen met andere merken van mijn tussenliggende hoofdtelefoons, dus nu een Sennheiser.

Omdat de woonkamer zich minder laat lenen voor een dure geluisinstallatie (geluid zal niet optimaal zijn), de keuze gedaan om dan een goede hoofdtelefoon te kiezen voor het echte luisterplezier. Dus wat meer besteden voor goed geluid en draagcomfort, dan ik eigenlijk van plan was.

De eerste selectie op internet gedaan, wat mogelijke kandidaten waren. En uiteindelijk vanwege de positieve reviews, het oog laten vallen op dit model, de HD 595.

Met Peter Gabriel's "Long Walk Home: Music From the Rabbit-Proof Fence" in de jas naar de speciaal zaal om de nieuwe luisterpartner te ontmoeten. De CD leent zich uitstekend om details te beluisteren, en gelukkig het test exemplaar was prima ingespeeld. Ondanks het omgevingslawaai in de winkel (het is een open model hoofdtelefoon), al direct verbaasd over de detaillering. Direct afgerekend, en met de speciale rode uitvoering (ter gelegenheid van 60 jaar Sennheiser) onder de arm naar huis.

Direct ingeprikt op de Mac, en toch wat teleurgesteld. Laag blijft achter, hoog mist detaillering. Ingeprikt op de CD speler - en .... wat een verschil! Enorme detaillering, maar ook daar is de bas wat in de achtergrond. Bas is wel heel strak, maar te ver in de achtergrond naar mijn smaak. Tenslotte via een Toslink in de versterker (vanuit de Mac) - fantastisch geluid. Conclusie: hij heeft wel wat power nodig om tot volle kracht te komen. Misschien is het ook het inspelen wat eerder miste, maar voor luistersessies is een goede (voor)versterker wel nodig.

Detaillering is echt fantastisch. Het geluid kan volledig loskomen. En laag is niet overheersend, maar mooi en strak (hoewel ik de bas vaak wel een tikje terugdraai op de versterker).

Draagcomfort is uistekend. Soms wel hele dagen op achter de computer, en prima te doen. Uiteindelijk worden de oren wel wat warm na een paar uur, maar niet heet, of zweten.

En het is misschien al eerder gezegd: de houder is erg handig.

Ook een aandachtspunt: het is een open hoofdtelefooon. Dus het geluid straalt erg goed uit, waardoor de omgeving op zelfde niveau meeluistert. Voor kantoor gebruik zou ik hem minder geschikt achten. Voor thuisgebruik geen bezwaar natuurlijk.

Tenslotte: ik gebruik hem dagelijks, muziek Apple Lossless formaat, via een Toslink naar de Denon AVR-1803.

Heb jij ook een Sennheiser HD 595 (Grijs, Groen)?

Voor hoeveel heb je deze gekocht dan? Ik heb pas de Sennheiser pc350 besteld. Die kost 144 bij 4launch, komt over een week of drie uit, en dan heb ik hem meteen in huis. Dat is dan wel een headset.
Ik heb 149,50 betaald voor het actiemodel (in rood).

Maar ik denk dat deze twee niet te vergelijken zullen zijn. De PC350 is gesloten, gericht op gamers (ook te gebruiken met veel omgevingslawaai gezien de microfoon met ruisonderdrukker), en de HD595 is gericht op audio (muziek).

Maar zoals altijd - zelf gaan luisteren om het verschil te ontdekken.
Je hebt ook de hd555 gehad of vergis ik mij? Wat is dan het principaal verschil tussen beide??
Gr
Nee, ik heb geen hd555 gehad.
verschil zit in de afwerking, HD595 met een soort leerachtig spul. ziet er een stuk beter uit.
Qua functionaliteit vrij weinig. De HD555 heeft een extra demping binnenin, haal je die weg dan zijn ze verder gelijk (als ik het goed heb...)

Niet echt 'geheel' hetzelfde.
Ik zou het raar vinden als het verschil tussen de frequentie responses enkel en alleen zo enorm verschillen vanwege een 'extra demping'.