Specificaties 650W (80 Plus), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! BQT P7-PRO 650W Review

Deismyna 9 februari 2008, laatste update op 17 november 2015, 3.688 views

be quiet! BQT P7-PRO 650W

Pluspunten

• Modulair
  • Veel aansluitmogelijkheden
  • Kan tot 4 casefans temperatuur afhankelijk aansturen
  • Stil
  • Zuinig
  • Het meegeleverde montagemateriaal

Minpunten

• Ik had toch graag een tweede kabel gezien met 4x SATA
  • Moeilijk om dit product nog te verbeteren Behalve misschien met een nóg hogere efficiency.

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Allereerst wil ik Dorothee van BeQuiet hartelijk bedanken voor het goede e-mail contact en het toesturen van deze voeding. Zelfs op tijdstippen waarom menig Tweaker al slaapt kreeg ik nog e-mails terug. Ik heb deze voeding opgestuurd gekregen na mijn review van de BeQuiet Straight Power 650Watt. ( http://tweakers.net/productreview/6140 )

Mijn verwachten van deze voeding waren hoog, mede doordat het grootste nadeel van de Straight Power (het niet modulair zijn) niet aanwezig is bij de Dark Power serie van BeQuiet. Deze zijn namelijk allemaal modulair, iets wat een hoop kabels in je PC scheelt.

Algemene beoordeling
De algemene beoordeling is kortweg gewoon perfect. Ik was al zeer tevreden over de Straight Power, maar deze Dark Power “First Class” voeding is zuiniger, stiller én modulair.
De voeding wordt geleverd in een zwarte doos. In de klep en op de achterkant van de doos zijn de specificaties van de voeding geprint. Zo is er te vinden welke kabels er bijgeleverd zijn en hoeveel watt/ampère de voeding kan leveren op de diverse lijnen.
In de doos zelf zitten de modulaire kabels verpakt in 3 doosjes die rond de voeding liggen. Het geheel is makkelijk uit, en eventueel ook weer in te pakken.

De specificaties van de voeding

Uitrusting en afwerking
Zeer goed. De behuizing van de voeding zelf bestaat uit een soort zwarte metallic laklaag. Dit geeft een mooi effect en ziet er erg strak uit. De voeding heeft één 120mm fan. Om te kijken of de voeding zijn naam eer aan deed heb ik er even stroom op gezet en de voeding gestart zonder dat de rest van mijn systeem er aan hing. Wat volgde was een oorverdovende stilte. Deze voeding is echt niet te horen, ik moest me oor echt tegen de fangrill houden om het zachte gezoem van de ventilator te horen. Deze ventilator is trouwens temperatuur gestuurd en het aantal RPM kan uitgelezen worden door het ‘RPM conrol’ kabeltje aan te sluiten op een vrije fanconnector op het moederbord.
Uiteraard is de behuizing vrij van scherpe randjes, iets dat voor wat extra inbouwgemak zorgt. Ook heeft de fabrikant montagemateriaal meegeleverd in de vorm van 5 duimschroeven en 5 normale schroefjes, stukjes klittenband en tie-wraps om kabels mee samen te binden.
Het allergrootste voordeel van deze voeding is natuurlijk dat hij modulair is.

Aansluit mogelijkheden
Aansluitmogelijkheden genoeg. De voeding heeft in totaal 17 kabels, waarvan 15 modulair. De lijst met kabels is als volgt:
- 1x RPM Control
- 1x 20/24 pin moederbord kabel
- 1x All-In-One Cable (2xSATA / 2xMolex / 1x Floppy power)
- 1x 4x Molex op 1 kabel
- 1x 4x SATA op 1 kabel
- 2x PCIe 6+2 pin (voor SLI of CrossFire geschikt)
- 1x 12V P4 connecter
- 1x P8 connector
- 1x Moederbord connector (een normale Molex kabel die nodig is bij sommige moederborden als je 2 videokaarten gebruikt).
- 1x EPS 6pin (voor sommige server moederborden)
- 4x Fan connectors
- 1x kabel met 1x Molex
- 2x kabel met 1x SATA

De meegeleverde modulaire kabels

Al met al aardig wat kabels dus. Het mooie is dat je ze niet allemaal in je PC hebt hangen, degene die je niet nodig hebt stop je gewoon weer netjes terug in het doosje. De kabel die wel erg handig is, is de All-In-One kabel. Hier heb ik 2 Raptor harde schijven, 2 SATA branders en een floppy op hangen. Ook de casefans die niet meer op de fan connectors van de voeding pasten hangen aan deze kabel, zodat ik hiervoor geen hiervoor aparte Molex kabel hoefde te gebruiken.
Over de 4 Fan connectors van de voeding valt ook nog wel het één en ander te vertellen. Deze kabels hebben alle vier een 3pin fan en een 4pin Molex aansluiting. Let wel op, je mag maar 1 van deze aansluitingen per kabel gebruiken, dus of 3pin, of 4pin. Deze kabels worden ook nog eens temperatuur gestuurd door de voeding. Dit zorgt er dus voor de je fans niet constant op vol vermogen draaien terwijl je PC idle is, iets wat zeker positief is voor je nachtrust als je, net zoals ik, je PC vaak ’s nachts aan hebt staan. Om te zorgen dat je fans wel aanspringen, stuurt de voeding tijdens het opstarten een korte 12V puls naar de fans, om vervolgens af te zaken naar 5V. Dit zorgt er voor dat casefans die niet altijd willen starten op 5V evengoed opstarten.
Verder is het nog wel vermeldenswaardig dat vrijwel iedere kabel voorzien is van labeltje waarop staat wat voor type kabel het is, vergezeld met eventuele waarschuwingen. Ook heeft ieder labeltje een kleurenfoto van de kabel er op staan. Dus als je de labeltjes loshaalt en ergens opbergt, kan je later nog altijd de juiste kabel er bij zoeken.
Ook hebben de kabels kleurencodes die overeen komen met de kleur van de pluggen op de voeding. Mede door de verschillende vormen van de pluggen is het hierdoor volgens mij onmogelijk om kabels in een verkeerde plug of verkeerd om in de voeding te stoppen.

De pluggen op de achterkant van de voeding

Prestaties en stabiliteit
Tja, hier kan ik eigenlijk zeer kort over zijn. De voeding voorziet meer dan genoeg stroom voor mijn systeem
Om het hele gebeuren nog even te stress testen heb ik de systeem stabiliteitstest van Everest gedraaid en tijdens volledige systeembelasting bleven de voedingslijnen vrijwel volledig stabiel. Alleen de 12V lijn vertoonde een zeer kleine schommeling tussen de 12,19V en de 12,25V. Dit is echter zeer minimaal en ruim binnen de ATX normen.

Geluidsproductie
Zoals ik al bij Uitrusting en Afwerking verteld had, heb ik de voeding even opgestart zonder dat de rest van mijn PC er aan hing. Uit deze korte test kon ik concluderen dat deze voeding zijn naam eer aan doet. Hij is namelijk echt ontzettend stil. Natuurlijk gaat de fan wel sneller draaien naarmate er meer van de voeding gevraagd wordt. Maar alsnog is de 120mm fan dan vrijwel onhoorbaar en wordt het geluid zeker overstemd door het geluid van de rest van me systeem (videokaart/CPU).
Doordat ik 4 casefans aangesloten heb op de temperatuurgestuurde kabels van de voeding blijft de rest van mijn systeem ook stiller dan normaal. Dit is zeker een pluspunt als je van een beetje stilte houd.

Warmteproductie
Deze voedingen hebben een zeer hoge efficiency (gemiddeld rond de 85%). Dit houd dus in dat er meer stroom omgezet wordt in stroom dan in warmte. Dit is ook wel te merken aan het feit dat de voeding zeer koel blijft. De lucht die uit de achterkant van de voeding komt is natuurlijk wel wat warmer dan kamertemperatuur, echter valt dit hartstikke mee in vergelijking met de rest van me systeem. Ook de behuizing van de voeding zelf voelt niet extreem warm aan.

Koelvermogen
De 120mm fan van de voeding zelf voegt niets toe aan het koelvermogen in me systeem. De voeding licht namelijk onderaan in mijn Cooler Master Stacker kast. De voeding zuigt dus lucht vanonder de kast vandaan (via een rooster dat daar zit) en blaast de lucht meteen weer me kast uit via de achterkant. Dit is iets waar ik zelf voor gekozen heb omdat ik het wat makkelijker vind om de voeding onderaan mijn kast te hebben. Ook voorzien de rest van de casefans wel voor voldoende airflow om alles koel te houden.
De helpt indirect natuurlijk wel aan koeling, door de 4 temperatuur gestuurde fan aansluitingen. De fans die hier op aangesloten zitten draaien niet op volle toeren, waardoor hun koelvermogen wat minder is. Ze zijn echter wel een stuk stiller en produceren nog wel genoeg airflow om mijn systeem koel te houden.

Tja, dan de prijs. Voor mij misschien wat moeilijker om over te oordelen, maar ik had gezien dat deze voeding voor rond de 130 Euro in de pricewatch staat. Dit is al snel 40 euro duurder dan de Straight Power 650Watt. Deze voeding is natuurlijk wel modulair, wat een erg groot voordeel is vergeleken met het eerder genoemde model. Ook is deze voeding wat zuiniger dan de Straight Power, iets wat je alleen zou merken als je zelf de elektriciteitsrekening betaald.
Be Quiet! geeft ook nog eens 3 jaar garantie op hun voedingen, dit is één jaar langer dan ze wettelijk verplicht zijn.
Het is denk ik een overweging die je zelf moet maken. Maar als je een modulaire voeding wilt en je hebt wat meer geld te besteden, dan is het die 40 Euro extra zeker waard.

De Dark Power Pro 650W ingebouwd in mjin systeem

Externe links:
Guru3D Review
Hardware.info Award
Extra Foto’s

Mocht je verder nog vragen hebben of een foto van iets specifieks willen zien, laat dan even een reactie achter.

Heb jij ook een be quiet! BQT P7-PRO 650W?

dit lijkt me een heerlijke voeding, ik ben er dan ook erg over na aan het denken om deze te kopen. Vooral nu me antec net overleden is.

nette review:)

ik neem aan dat je blij bent met die voeding?
Uiteraard ben ik er blij mee :') Geen onnodige kabels meer die rondslingeren in je PC en zo. Werkt ook prima verder ;)
Top review!! Heb ook de extra foto's bekeken. Precies waar ik naar opzoek was. Heb echter 1 vraag, iets waar ik op internet geen eenduidig antwoord kan vinden. Wat zijn de afmetingen van de voeding? En dan met name de lengte. Hoop dat je me kan helpen.
Alvast enorm bedankt.
De afmetingen zijn (uit de user manual) voor alle voedingen uit de Dark Power Pro Series (450 W tot en met 1200 W) blijkbaar allemaal hetzelfde: (B x L x H) 150 x 180 x 85....
En inderdaad, de lengte van deze voedingen kan in sommige gevallen een probleem zijn in enkele 'krappere' behuizingen....ikzelf heb er geen probleem mee gehad maar het was toch nipter dan ik dacht.

Voor de rest heb ik heb deze voeding nu al een paar maanden draaiende en ik sluit me volledig aan bij de pro's en de contra's van deze review.
Heb je nog vergeleken wat er gebeurt met temperaturen en fansnelheden als je de voeding bovenin de kast plaatst?
Ik heb zelf ook een stacker, en denk erover een Be Quiet voeding te kopen (nadat mijn passief gekoelde Yesico na 3,5 jaar de geest gegeven heeft).
Nope, het is mij iets te veel werk om alles over te gaan schroeven :)

Als ik jou was zou ik gewoon voor die Be Quiet gaan (als je ondertussen niet al wat gekocht hebt). Be Quiet is in ieder geval bijna net zo stil als passief ;)

[Reactie gewijzigd door Deismyna op 4 september 2008 10:41]

@Deismyna

Mag je de voeding ook openen en duidelijke pics van het interne aan deze review toevoegen? Technisch gezien is het anders een erg kale review.

BeQuiet is zo populair geworden de laatste tijd, haast in elk webshop te vinden. Ik wil graag weten of dit terecht is. Veel voedingen laat (of liet..) BeQuiet door Topower maken, helaas voorzien van niet al te beste elco's. Daar staat Topower ook bekend om. Ik vraag me dus af of het op langere termijn net zo betrouwbaar is als bijv. de Corsair's (lees: Seasonic / CWT met japanse caps )
Voeding is gewoon mijn eigendom, dus openmaken mag natuurlijk altijd :)
Alleen ben ik dit niet echt van plan ivm garantie e.d.

Op het internet zijn wel een aantal reviews te vinden waarbij de binnenkant gefotografeerd is. (Dit is wel niet hetzelfde model, maar dat kan je met wat zoeken waarschijnlijk ook wel vinden).

Van dat hele Elco verhaal heb ik zelf nog niets gehoord, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet voor kan komen. :)