Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Black switches - Bekijk alle specificaties

CM Storm Trigger (Black Switch) Review

ErikG2 3 oktober 2012, laatste update op 22 september 2015, 2.771 views

CM Storm Trigger (Black Switch)

Zeer degelijk en comfortabel toetsenbord. Tevens ondersteund door goede service van de fabrikant!

Pluspunten

• cherry mx switches
  • goede led verlichting
  • stevige toetsaanslag
  • solide bouwkwaliteit
  • grote afneembare polssteun
  • losse kabel
  • macrotoetsen
  • mediatoetsen

Minpunten

• macrotoetsen niet voor andere doeleinden te gebruiken
  • wankele usb aansluiting
  • niet alle toetsen zijn te programmeren
  • (nog) niet te koop in de reguliere webshops en daarom erg duur
  • Inmiddels het toetsenbord gespot in een aantal webshops en dat drukt de prijs al aardig, dus niet persť meer een negatief punt.
  • geen keuze in switches
  • geen uitsparing op de caps lock toets naast de A toets
  • niet verkrijgbaar met kleine enter toets in Nederland

2/10/2012:
Geprobeerd de polssteun te verwijderen, dit resulteerde in 1 afgebroken bevestigingspootje en een polssteun die nog steeds vast zit.
Ik heb onderstaande vraag neergelegd bij de Cooler Master Store waar ik het toetsenbord vandaan heb:
Hoe kan je de polssteun verwijderen zonder de boel te slopen.
Zowel in het Nederlands en Engels gevraagd echter zonder enige response (op 21 sept en 24 sept). 18-10-2012: bleek dat de message functie op de webshop niet gebruikt werd door CM en deze is inmiddels ook uitgeschakeld.
Ik heb daarna de vraag op het Cooler Master forum neergelegd en 1 van de moderators vertelde mij dat je de polsteun langzaam naar onderen moet draaien waarna deze los kan. Resultaat: 2e pootje gebroken.
Hij adviseerde mij ook om support te mailen wat ik vandaag gedaan heb, ik hoop dat ze met een oplossing komen want ik heb nu nog maar 1 bevestiging over. De polssteun zit dus idd als een huis, je krijgt hem alleen niet meer los zonder te slopen :(.

3/10/2012:
Deze ochtend een mail gekregen van Cooler Master support (binnen 24 uur mail terug!)
Na het opsturen van mijn serienummer en foto's van de schade word er dezelfde dag nog een nieuwe polssteun opgestuurd, hulde aan CM support!

Cooler Master Storm Trigger Review

De CM Storm Trigger is een mechanisch gaming toetsenbord voorzien van 'black' cherry MX switches. Cherry MX switches zijn een soort mechanische schakelaars die vele malen langer mee gaan dan de normale rubber dome toetsenborden en een veel fijnere tik ervaring bieden.
E.e.a. Over cherry switches vind je hier:

Het grote mechanische toetsenborden topic

Waarom:

Mijn rubberdome keyboard (Saitek Eclipse II) begon op te raken en omdat ik tegenwoordig thuis werk wilde ik een nieuw toetsenbord. Via wat zoekwerk op het net kwam ik de mechanische toetsenborden tegen en deze borden spraken mij erg aan.
Mijn criteria voor een nieuw toetsenbord waren:
Backlight
full keyboard (dus met numpad)
ook geschikt voor gaming
mediatoetsen
mechanisch

Geschikte kandidaten waren de Ducky Shine, de Cooler Master Trigger en Pro, de Qpad MK80 en MK85.
De keus is uiteindelijk op de Trigger gevallen vanwege het uiterlijk en de beschikbaarheid in Nederland. De andere toetsenborden zijn niet in Nederlandse winkels te koop (de CM borden zijn via de CM store te verkrijgen).

Hieronder mijn bevindingen:

Verpakking:

De verpakking is een simpele doos met daarin zichtbaar door een plastic ruitje een aantal toetsen van het toetsenbord, rechts op de verpakking staat aangegeven wat voor switch type er gebruikt is en op de onderkant staan de kenmerken van het toetsenbord vermeld in diverse talen.

In de doos vinden we het toetsenbord, de polssteun, de (losse) usb kabel, een quick start guide en een blaadje met daarop het webadres vermeld waar je de drivers kan downloaden.
Er wordt geen cd meegeleverd met drivers, op deze manier download je altijd de nieuwste versie, dus kan ik niet als een gemis zien (wat sommige reviewers dus wel als negatief aanmerken).

Uiterlijk:

Het toetsenbord heeft een wat militair aandoend uiterlijk duidelijk gericht op de gamers markt. Het gebruikte font voor de toetsen sluit hierop aan, het doet mij een beetje aan de letters uit de crysis game denken.
Linksboven is het Cooler Master Storm logo te vinden wat eveneens rood oplicht als je de backlight aan zet, rechtsboven staat nog de tekst CMSTORM, en de windows toetsen zijn voorzien van het storm logo om aan te geven dat deze een andere functie hebben.
De linker storm toets kan via de software weer de windows functie krijgen:

De aansluitingen bevinden zich aan de rechter achterzijde van het toetsenbord, hier vinden we 2 usb poorten, 1 power ingang, en 1 mini usb poort voor de kabel van het toetsenbord.
De power ingang dient om een adapter op aan te sluiten zodat je op de usb poorten ook b.v. Een harde schijf zou kunnen aansluiten. Het toetsenbord gebruikt nl. te veel stroom om via die ene usb poort ook nog genoeg stroom te leveren voor dit soort apparaten.
De usb aansluitingen aan de achterkant zijn door mij niet getest en zullen ook niet gebruikt gaan worden, ik gebruik de aansluitingen op mijn monitor al en heb de poorten op het toetsenbord niet nodig.
Tevens krijg je nog 2 brightness standen voor de backlight er bij als je een adapter aansluit, echter geeft het bord al zo veel licht dat dit nogal onzinnig op me overkomt. De laagste stand is nl. ruim voldoende in het donker en overdag is de hoogste stand ook meer dan genoeg, ik gebruik deze zelf niet eens overdag omdat voor mij persoonlijk de laagste stand ook overdag prima te doen is.

Ik had zelf al in een review gelezen dat de lampjes van de lock toetsen iets te dicht op de numpad toetsen zitten waardoor deze niet goed af te lezen zijn, en inderdaad. als je wat verder van je toetsenbord zit (rechtop) dan zie je de lampjes dus niet meer. Niet echt een probleem maar het zou sommige mensen kunnen storen.

De polssteun die meegeleverd word is erg groot, hij is 85 mm vanaf het toetsenbord gemeten, dit is voor mij een bewuste keuze geweest omdat ik graag met een polssteun werk. Als je niet zoveel ruimte hebt op je bureau dan is deze steun misschien niet zo handig. Echter zou ik niet graag zonder polssteun werken met dit bord aangezien het behoorlijk hoog is.

Wat mij meteen opviel is dat dit bord een grote enter toets heeft. Dit kon ik niet terugvinden in de reviews en ook op de site van Cooler Master wordt dit niet vermeld. Dit heeft als direct gevolg dat de shift toets aan de rechterkant kleiner is dan de linker shift toets, als je dit niet gewend bent zal je in het begin nog wel eens mis tikken.
18-10-2012: Dit is inmiddels na mijn opmerking aan CM webshop door CM aangepast, je kan nu op de foto's en in de opmerkingen zien dat de layout op deze punten afwijkt van de standaard US layout.

De caps lock toets is ook anders dan ik gewend ben, bij veel toetsenborden zit er een uitsparing in wat moet voorkomen dat je de toets per ongeluk in drukt bij het drukken op de 'A' toets. Ik heb nu zelf al meerdere malen caps lock ingedrukt zonder dat dit de bedoeling was, dit zal wel een kwestie van wennen zijn maar wel iets om te moeten weten denk ik.

Bouwkwaliteit:

De bouwkwaliteit sluit volledig aan bij het militaire uiterlijk van het toetsenbord. Er komt geen enkel kraakje uit het toetsenbord en het gewicht geeft je het gevoel een kwaliteitsproduct in handen te hebben.
Mijn vorige toetsenbord was een Saitek Eclipse II en die was nog net iets zwaarder, alleen was daar de bouwkwaliteit iets minder dan dit toetsenbord.
Het tikken is een totaal andere ervaring, bij de Saitek voelde je het toetsenbord mee bewegen als je tikte, dat is met de Trigger absoluut niet het geval, het bord staat als een huis op je bureau.
De polssteun geeft hetzelfde gevoel van kwaliteit, er zit geen speling op en zit heel strak aan het toetsenbord vastgeklikt.

De steunen aan de onderzijde zijn voorzien van een rubber voetje waardoor het toetsenbord met de steunen uitgeklapt net zo stevig staat als zonder steunen. (de steunen hebben overigens maar 1 stand). Ik zal de steunen zelf niet gaan gebruiken omdat ik mijn toetsenbord altijd plat heb liggen.

Wat mij wel opviel is dat de usb kabel van het toetsenbord niet echt vast in de aansluiting zit. Mensen met bijv. katten in huis zullen wel eens gaan krijgen dat het kabeltje los zit als de kat over het bureau heen is gelopen en daarbij op de kabel is gaan staan.
De kabel zelf is erg dik te noemen en zal niet zo snel breukjes krijgen (heb dit zelf nog nooit meegemaakt waardoor het nu helemaal uitgesloten lijkt). De kabel lijkt meer een dik stuk touw te zijn dan een kabel, het had van mij wel wat dunner mogen zijn. Maar omdat de kabel los is kan je deze natuurlijk vervangen door een dunnere kabel als het teveel gaat storen.

Materiaal:

Het hele bord is gespoten met een soort rubber coating wat ook op mijn muis is terug te vinden (Mionix Naos 3200). Het geeft het bord een stroeve afwerking wat de grip op de toetsen verbeterd.
Ook de polssteun is hiermee afgewerkt en geeft genoeg weerstand om je handen op zijn plek te houden. Als je snel warm bent zou het wel eens te veel weerstand kunnen bieden.
Ik merk bij mijn muis dat na een sessie BF3 de muis bijna aan mijn hand vast zit, bij een muis een prettige bijkomstigheid echter bij een toetsenbord lijkt het me niet wenselijk. Nu worden mijn polsen niet zo warm als mijn handen dus ik kan niet zeggen of dit ook echt zo is.

Wat bij veel toetsenborden voorkomt is snelle slijtage van de toetsen. Ik kan hier bij dit bord nog niks over zeggen omdat ik hem daar niet lang genoeg voor heb. Ik hoop dat ze het net zo lang uithouden als mijn Saitek, deze had na 5 jaar nog steeds geen versleten toetsen. Echter zal dit ook per persoon verschillen, sommige mensen zijn na een half jaar al door hun toetsen heen terwijl de ander nooit slijtage opmerkt.

Backlight:

Alle toetsen zijn voorzien van een led lampje wat elke toets een gelijke hoeveelheid licht laat geven, dit was bij mijn Saitek wel anders, daar zaten over het gehele bord een aantal lampjes wat meer licht onder de toetsen gaf dan aan de toetsen zelf.

Cooler Master heeft ervoor gekozen om de toetsen met een dubbele functie de standaard functie aan de bovenzijde van de toets te plaatsen zodat deze goed verlicht wordt. De onderzijde van de toets krijgt geen licht, dit is niet een fout maar komt door de cherry MX switch die het licht blokkeert (zie foto).

Op de verpakking staat dat de backlight 4 standen heeft, echter vind ik 'uit' geen stand en zijn er dus 3 standen te gebruiken.

Stand 1: Storm logo, wasd, macro en pijltjes toetsen.
Stand 2: alle toetsen.
Stand 3: alle toetsen 'breathing mode' (hierbij gaan de leds steeds van de laagste naar de hoogste stand).

De verlichting schakelen doe je door middel van de functietoetsen, je moet dan 1 van de storm toetsen (windows toets) ingedrukt houden en een functie toets (F1 t/m F4) indrukken.

F1=aan en uit.
F2=minder licht
F3=meer licht
F4=modus schakelen
De F5 t/m F11 toetsen dienen als media toetsen i.c.m. met de storm toets.

Gebruik:

Het tikken op dit toetsenbord is een aparte ervaring als je van een rubber dome afkomt, de toetsen reageren veel sneller omdat je de toets niet tot de bodem hoeft in te drukken om geregistreerd te worden. Komende vanaf een rubber dome zal je waarschijnlijk de toets wel helemaal in drukken omdat je dit gewend bent.
Ik vraag me af of je dat na jaren (in mijn geval meer dan 14 jaar) nog af leert, de tijd zal het leren.

Wat veel terug te vinden is op het internet is dat men de zwarte cherry switches vaak te zwaar vindt typen, ik merk hier echter helemaal niets van en misschien gaat dit alleen maar op als je van een ander mechanisch toetsenbord af komt. Het enige dat ik merk is dat tijdens het gamen het inhouden van de shift toets wat zwaarder is geworden, echter niet zo veel dat het een probleem is. De shift toets gaat dan in vergelijking met de andere toetsen wat zwaarder, dit zal wel met de stabilizers te maken hebben.
In de review van -36- over dit toetsenbord is te zien dat er dummy switches zijn aangebracht als extra steun, wat de zwaardere aanslag verklaard, ik heb zelf geen keypuller en krijg de shift toets niet los, ik heb hier dus ook geen foto van kunnen maken.

Wat ik veel heb terug kunnen vinden is dat de rode switches nogal veel leiden tot het per ongeluk indrukken van een naastgelegen toets en dat als je veel mis tikt je dan het beste de zwarte switches kan gebruiken. Ik moet zeggen dat het me met de zwarte switches al veelvuldig overkomt en moet er dan ook niet aan denken om op rode switches te gaan tikken (dit is natuurlijk erg persoonlijk).

De cherry switches zijn wel luidruchtiger dan een rubber dome toetsenbord, tijdens mijn eerste sessie testen zei mijn dochter meteen:”je maakt nu wel veel meer herrie pappa”. Mijn pc staat in de woonkamer en mijn kinderen zaten tv te kijken waardoor dit dus meteen opviel. Dit is dus wel iets om rekening me te houden als je met iemand in 1 ruimte zit die zich snel kan storen aan geluid.
Persoonlijk vind ik in het een fijn geluid en zet het me aan wat sneller te tikken omdat het zo leuk klinkt ;-).

Wat ik meteen als prettig ervoer is dat de response van de toetsen tijdens het spelen van BF3 een stuk beter is dan mijn oude Saitek, daar wilde een granaat nog wel eens niet gegooid worden terwijl ik toch echt dacht op de juiste toets gedrukt te hebben.

Tijdens het tikken van deze review merk ik ook dat ik nog wel eens een toets dubbel in druk omdat ik nog gewend ben aan het volledig indrukken van een toets wat dus niet meer hoeft. Je denkt dus al gauw dat je een toets gemist hebt en deze dus nog een keer indrukt terwijl de letter al wel op je scherm staat. Dit zal na wat meer intensief gebruik wel wennen.

Het materiaal van de toetsen voelt prettig aan in het gebruik en mijn vingers glijden niet van de toetsen af tijdens het tikken.

De polssteun biedt een goede ondersteuning tijdens het tikken en de grote afmeting stoort mij niet.
De steun zit stevig aan het toetsenbord vast en er zit absoluut geen beweging in. Hetzelfde geldt ook voor het gehele toetsenbord, het staat als een huis op mijn bureau en zelfs verschuiven met opzet gaat niet makkelijk, de voeten onder het bord geven veel weerstand.

Al met al een fijn bord in het gebruik.

Software:

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de install is groot! Meer dan 460 Mb!
Na wat research op het net blijkt dat je alle niet gebruikte talen van de schijf kan weggooien en dan blijft er een nette 46 Mb over. Echter heeft Cooler Master hier een flinke steek laten vallen, de plaatjes zijn allemaal bitmaps en deze zijn dus verantwoordelijk voor het hoge aantal Mb's.

De software bied de mogelijkheid om bijna elke toets te herprogrammeren en dan ook nog eens in 5 profielen.
Wel heel jammer dat je de macro toetsen niet kan herprogrammeren, je kan hier alleen maar macro's aan binden. Ook de functietoetsen zijn niet te herprogrammeren. In de regel lijkt te gelden dat als een toets een functie heeft via de storm toetsen deze niet te herprogrammeren is.

Wat me opviel is dat de storm toetsen de windows toets functie terug krijgen op het moment dat de software open staat. Dus dat betekent dat je tijdens het gebruik van de software de verlichting en mediatoetsen niet kan bedienen.

Er zijn in totaal 5 profielen aan te maken, in dit profiel worden je toets instellingen en macro's opgeslagen. Je switched van profiel door de storm toets plus toets 1 t/m 5, de storm toets plus de '`' toets zetten het profiel op default. Het profiel wat je het laatst hebt gebruikt is ook nog actief als de computer uit is geweest en ook je backlight instellingen blijven behouden.
Als je van profiel wisselt knippert de verlichting 2 keer om aan te geven dat het profiel geactiveerd is, dit is wel een prettige controle en werkt prima.
Wat opvalt is dat als je de storm toets ingedrukt houdt je alleen maar de toets kan bedienen die je als eerste indrukte, wil je een ander profiel selecteren dan moet je eerst de storm toets loslaten en opnieuw indrukken.

De macro's programmeren werkt vrij simpel, je klikt op 'new', geeft een naam voor de macro op en je kan dan uit de action lijst kiezen wat je wil dat er gebeurt. Je kan kiezen uit een lijst met standaard acties waaronder bijvoorbeeld het openen van de windows explorer of je kan toetsen toekennen, dit doe je d.m.v. de muis en niet het toetsenbord. Zodra je aangeeft een toets te willen gebruiken in je macro komt er een afbeelding van het toetsenbord in beeld waarop je de toets kan aanklikken.

Om een macro uit te proberen heb ik er 1 aangemaakt die in BF3 seat switched in de helikopter naar de gunner seat, daar een flare gebruikt en daarna weer terug switched naar de pilot seat.
Het bleek niet te werken als je de toetsen te snel na elkaar activeert. Ik kreeg het pas goed met F2 als eerste toets met daarna een pauze van 250 ms. De F1 toets kon ik wel direct na de X zetten. Dit zal meer met BF3 te maken dan met het toetsenbord denk ik.

Je kan een macro op opnemen met de macro studio, je drukt dan op de record knop en krijgt een drietal keuzes:
1:1, deze modus neemt ook de tijd tussen de toetsaanslagen op
speed mode, deze modus kan je zelf de vertraging tussen de toetsen aangeven
god mode, deze modus neemt de toetsen zonder vertraging op

De record mode neemt ook muisklikken op wat wel een leuke bijkomstigheid is.

Op deze pagina: http://event.cmstorm.com/trigger/ is een interactieve manual te vinden die veel zaken duidelijk maakt. Je kan hier voor verdere zaken kijken voordat deze review een geschreven manual begint te worden ;-).

Conclusie:

Ik ben erg tevreden met deze aankoop, het is alleszins geen goedkoop toetsenbord maar dat is wel overal in terug te vinden. Op de usb aansluiting na geeft het toetsenbord een zeer solide indruk en ik verwacht er vele jaren mee door te kunnen.

Update 22-09-2015:
De linker shifttoets vertoont een kale plek waar licht door lekt, ondanks dat het toetsenbord niet meer in de garantie zit krijg ik van CM toch een nieuwe toets thuisgestuurd. Wederom goede service!

Heb jij ook een CM Storm Trigger (Black Switch)?

Ik weet het, Tweakers bood me echter alleen de mogelijkheid om de duitse layout als beschrijving te kiezen, daarna werd dat aangepast in de us layout en dat is deze ook niet......
Punt is, dit is de enige versie die in Europ te krijgen is en dit is wat je geleverd krijgt als je bij Cooler Master een US layout besteld 8)7

Weet je wat nog leuker is:

Deze layout staat niet in de wiki die je doorgaf, die had ik ook al eens bekeken....

[Reactie gewijzigd door ErikG2 op 2 oktober 2012 19:20]

met een grote enter toets (eigenlijk meer een ouderwetse 'return' toets :)) maar wel gewoon qwerty is het volgens mij gewoon de UK international layout, i.p.v. de US international layout.

Ik let er ook altijd op, vooral met het coden is een kleine backslash toets die _naast_ de enter zit een ramp in mijn mening.

Je MX Blacks mogen eigenlijk geen geluid maken. Wat je waarschijnlijk hoort is dat je de toetsen nog (hard) helemaal tot de bodem indrukt. Daar zit meestal een stevige metalen plaat onder, maar ook al is het gewoon hard plastic: Dat is wat je hoort. Het plastic / kunststof van de keys die je gewoon tegen de bodem(plaat) aan ramt. Als je leert ze niet helemaal in te drukken (of gewoon zachter) zou hij stil moeten worden.

Ik tik zelf thuis en op m'n werk op MX Brown switches (de in-between voor gamen en tikken) en die mogen ook geen geluid maken, maar mijn Filco's hebben een echte metalen bodemplaat onder de keys en krijg je dus alsnog een 'ratte-tak-tak-tak' als ik hard aan het coden ben :). Dat is, net zoals bij jou denk ik, gewoon gewennen dat je leert ze niet verder in te drukken dan nodig is. Met browns gaat dat wat makkelijker omdat je een hele subtiele 'klik' voelt. Maar ik druk ze dus ook nog volledig in.

Er is net een actie op samenkopen.net afgelopen van de week waar je QPads kon bestellen. Echte US layout en switches naar keuze. Wie weet komt er nog zoiets, scheelt je een hoop i.p.v. direct bij internationale stores te kopen.

Meer on topic: Ik vroeg me altijd af wat nou het verschil is tussen de Trigger en de Rapid Fire van CM? Is dat echt alleen dat de Trigger complete backlight verlichting heeft en de Rapid Fire alleen maar rond het WASD gebeuren?
Het keyboard wat je gereviewed hebt is geen English US layout. Zie ook wiki
De black switches kunnen idd stil zijn als je met fluwelen vingers kan tikken, dat kan ik echter niet en vind het geluid wel fijn eigenlijk :)

UK international heeft de enter toets ook weer anders dan de Trigger. Dus wat het precies is weet ik niet.

De Trigger en de Quick fire zijn ook anders geconstrueerd, ik heb zelf geen ervaring met de Pro (ik neem aan dat je de Quick Fire Pro bedoelt en niet de tenkeyless rapidfire), maar de pro schijnt wat minder van constructie te zijn. De Trigger heeft ook Macro keys wat de pro niet heeft en volgens mij kan je de toetsen van de pro ook niet programmeren.