Buffalo Terastation Pro NAS 1TB (10/100/1000 Mbps) Review

avandel 30 april 2009, 2.443 views

Buffalo Terastation Pro NAS 1TB (10/100/1000 Mbps)

Pluspunten

• Het mooie is dat je een flinke bak diskruimte hebt voor een redelijke prijs en nog veilig ook.

Minpunten

• Het rechten systeem kan beter... Dit is inmiddels in de nieuwere versie verbeterd en functioneert ook zoals je het wilt.

Features Score: 4
Ik heb al ruim een jaar een TS1 Gb in gebruik en ik heb er heel wat mee gewerkt.
Ik ben dan ook zeer tevreden met de snelheid, benadering en kwaliteit van het apparaat.
Feit is dat de oplossing die Buffalo heeft gecrŽeerd een zeer betrouwbare is.
Ikzelf heb een RAID-5 oplossing genomen vanwege betrouwbaarheid, ruimte en snelheid die daar mee gepaard gaat..
Het enige moeilijke waar ik de helpdesk mee bestookt heb is de rechten die je aan gebruikers kunt toekennen, dit gaat niet helemaal dynamisch, maar na instellen van rechten op bepaalde mappen moet je de browser verversen of opnieuw opstarten.
Ik liep tegen het probleem aan dat het niet te koppelen was aan een Active Directory account, mij lukte dat helaas niet. Als je Novell gewend bent, benader je de rechten o.a. via een simpel mapje op de server, met TS ging dit niet. Hiervoor maak je gebruikers aan, en je geeft ze leesrecht of lees- en schrijfrecht. Er is geen verdere gradatie mogelijk als read, write, modify, erase etc...
Toen ik een gebruiker lees recht gaf, was niets meer leesbaar, later bleek dus dat de explorer ververst moest worden. Toch vind ik dit een onhandig systeem.
Ik laat alles nu open staan, en kijk later nog wel eens op een rustiger moment. :)

Sinds juni 2008 heb ik een tweede en nieuwere generatie aangeschaft, deze was een stuk voordeliger dan de eerste. Na enkele weken kwamen er errors op de schijven, daar je dagelijks een rapportje kunt versturen naar je eigen e-mail zag ik dus het verloop. Ik heb toen melding gedaan bij het bedrijf waar ik de TS gekocht had en heb hem daar laten nakijken. 1 Week later kreeg ik bericht dat ik een nieuwe kreeg toegestuurd. Nette service dus. Tot op de dag van vandaag draait deze tweede ook weer voortreffelijk
Het rechten systeem is gelukkig verbeterd, en gebruikers kun je nu wel goed de rechten toekennen die ze verdienen.

De eerste NAS heeft het kleinigheidje dat ie soms mappen niet wil weggooien waarvan hij vind dat ze niet leeg zijn (DUH!) Ik heb op alle mogelijkheden getracht deze mappen te deleten maar gefaald. Ik stapel ze nu in een map en zodra ik de kans krijg formatteer ik de boel een keer. (dan moet ik wel 1 tb extra backup hebben hŤ)
Mail gestuurd naar Buffalo Technologies, en na enkele weken nog maar een keer, toen kreeg ik een vage reactie, ze begrepen kennelijk niet goed waarover ik het had, in m'n beste Engels, het zijn waarschijnlijk ver Engelste Koreanen.... ;)
Dus, nu denk ik er over om nog maar een keer te mailen en even vermelden dat doodzwijgen geen communicatie-vorm is.

De laatst aangeschafte NAS werkt nog steeds perfect.

Heb jij ook een Buffalo Terastation Pro NAS 1TB (10/100/1000 Mbps)?

Het wordt mij uit je verhaal niet duidelijk hoe je met 1 disk van 1TB een RAID-5 op weet te bouwen? Of heb je er 3?
Hoi Avandel,
Ik heb ook al jaren een Terastation 1TB in gebruik. Prima apparaat. Werkte tot nu toe hier met 1 PC en 2 laptops allemaal op XP. Rechten toewijzen per folder ging prima. Totdat ik in het verleden al eens het probleem had dat een mediaspeler niet in kom loggen. Dat heb ik toen opgelost door een map te maken zonder beveiliging, speciaal voor de mediaspeler. Jammer dan dat de films niet beveiligd zijn.
Ondertussen bemerkte ik ook dat mijn android GSM ook niet kon inloggen, maar wel toegang had tot de onbeveiligde media map.
Inmiddels heb ik een nieuwe PC, met Windows 7. Nu heb een probleem. Ik kan geen netwerkschijven toevoegen. Hij blijft aangeven dat inlognaam/wachtwoord combinatie niet klopt. Ook als de onbeveiligde media map rechtstreeks probeer te benaderen! Ken je dit probleem? Heb je misschien een tip om dit op te lossen. Ik heb alles al geprobeerd, zoals de namen in de werkgroep gelijk maken, maar ik kan het gewoon niet verzinnen omdat het via een XP PC wel lukt. Of heeft iemand anders een idee?
vast dank voor een reactie!