Manfrotto PL-3N1-35 Review

RobB_W 6 augustus 2012, laatste update op 18 juli 2015, 1.152 views

Manfrotto PL-3N1-35

Na twee jaar gebruik heb ik deze tas weer verkocht. Tegenvallend draagcomfort, slappe separators en de veel te lange spanbanden waren voor mij dealbreakers.

Pluspunten

• kwaliteit
  • makkelijke toegang tot spullen
  • complete levering (incl. regenhoes en statiefhouder)

Minpunten

• ontbreken kleine vakjes voor geheugenkaarten
  • ontbreken opbergoplossing spanbanden

UPDATE juli 2015:
Eind 2014 heb ik deze tas verkocht. Tijdens gebruik viel de tas tegen. Stroeve ritsen, smalle draagbanden, overal slingerende bandjes en slappe separators waren voor mij dealbreakers. Na lang zoeken ben ik overgestapt naar een Lowepro Protactic 450.

Waarom je een nieuwe tas wil
Mijn Lowepro Fastpack 250 begon te klein te worden voor mijn gegroeide setup. Naast ruimtegebruik miste ik een fatsoenlijke mogelijkheid om mijn statief te bevestigen.

Wat gaat er in:
- Canon EOS 7D + Batterygrip
- Canon EF-S 10-22
- Canon EF-S 15-85
- Canon EF 70-300L
- Sigma 50 mm 1.4
- Canon 430 EX II
- extension tubes
- diverse ronde filters (ND110/polarisatie/UV)
- setje filters + Cokin P filterhouder
- diverse accessoires

Waarom deze rugtas gekozen:
De side-entrance van mijn fastback beviel me ontzettend goed. Dus ik wilde graag een tas die deze mogelijkheid biedt, plaats biedt aan circa 5 objectieven, maar ook een statiefoplossing heeft + ruimte voor een laptop en als het even kan nog een waterdichte hoes ook. Dan wordt het lijstje met kandidaten toch wel erg kort. Daarnaast vind ik de looks van de tas ook nog eens erg goed.

Eerste indruk:
Ik vind het gewoon een erg mooie tas. Hij voelt lekker degelijk aan en de tas biedt een zee aan ruimte. Tijdens het inrichten van de tas vind ik de separators en het klittenband allemaal wat aan de slappe kant, hier kom ik later op terug. De hoeveelheid opbergvakjes is indrukwekkend, wel jammer dat ik geen dedicated vakjes voor memorycards heb kunnen vinden.

Draagcomfort:
Je kunt deze tas in 3 configuraties dragen: klassieke rugtas, slink en met gekruisde draagbanden over je borst. Zoveel keuze betekend compromissen sluiten. Dat voel je iets aan het dragen in de klassieke combinatie, al kan dat op dag 1 gewoon nog een kwestie van wennen zijn. De sling opties is leuk, maar ik vind mijn setup nu al wat aan de zware kant om daar vaak gebruik van gaan maken. De optie om de tas met gekruisde banden te dragen, is verrassend comfortabel en nog een erg gemakkelijk om te doen ook. Je begint in sling daarna en sluit je heel gemakkelijk de andere band aan.

De heupbanden kunnen worden opgeborgen, een feature waar ik erg blij mee ben!

Er is voldoende lengte om de banden op jouw lengte in te stellen, als je het mij vraagt zelfs te veel. Nu ben ik zelf wel lang (1.88 m) maar ook vrij slank. Op mij komt het over of de tas met name voor de wat "vollere" Amerikaanse consument ontworpen is. Die lange banden zouden natuurlijk niet zo'n probleem hoeven te zijn, ware het niet dat de opbergruimte beperkt is. Hier zal ik dus zelf nog wat moeten gaan hobbyen om de boel knap op te kunnen brengen, een minpunt.

Indeling camera deel:
Het vak om je camera en objectieven op te slaan is royaal. Als de separators op hun plek zitten past mijn 7D + grip en blackrapid strap er prima in en ritst het vak makkelijk dicht. Zoals gezegd lijken de separators en dan met name het klittenband wat aan de slappe kant. Eenmaal in gebruik lijkt het allemaal wel mee te vallen, alleen de bevestiging van het klittenband op de binnenvoering van de tas had sterker gekund. Over enkele weken zal ik zien of alles een beetje op zijn plek blijft zitten. De separators ter plaatse van je body hebben een kleiner stuk klittenband en een lusjes. Hierdoor kan je, wanneer je je camera uit de tas gepakt hebt, snel wat uit deze vakken pakken, bijvoorbeeld een veelgebruikt objectief of een flitser. Dit werkt erg prettig, je kan even snel een objectief pakken en wisselen, zonder dat je de tas af hoeft te doen of het hele vak open hoeft te maken.

Een fijne tas, zeer praktisch in gebruik, voldoende ruimte om je spullen op te bergen en een look&feel die bij de prijsklasse horen. Maar, de tas heeft wel een paar verbeterpunten die naar mijn mening niet in deze prijsklasse thuishoren: Kleine vakjes specifiek voor geheugenkaarten, en het kunnen opbergen van overbodige spanbanden.

Heb jij ook een Manfrotto PL-3N1-35?

Ben zelf ook erg geinteresseerd in deze tas. Twijfel alleen nog over het comfort van de draagbanden in rugzak (niet gekruisd) configuratie. heb nu een vanquard en die banden zijn een stuk breeder..... (maar die tas is eigelijk een beetje te klein). Wat is jouw ervaring?
Gisteravond heb ik 'm een uur op m'n rug gehad, nergens last van. Zaterdag ga ik een langere fototrip doen, dus dat wordt de echte test. Ik denk dat ik hem dan ook in X configuratie zal dragen, omdat lensen wisselen dan ook makkelijker is. De banden zijn iets smaller dan mijn vorige tas, maar wel goed gevoerd, dus het draagcomfort vind ik erg goed.

En verder is hij ten opzichte van mijn eerdere tas ideaal in het grebuik, veel makkelijk toegankelijke vakjes en het wisselen van objectieven gaat ook erg snel door de vakken in het compartiment.
Hoe zit deze rugzak, fully loaded, na een paar uur ?
Ik heb nu slingshot 202aw lowepro, maar dat word hem niet omdat al het gewicht op één schouder terecht komt.

[Reactie gewijzigd door MrPan op 28 september 2013 19:34]

Dat gaat in proncipe prima. Wel draag ik hem dan in de X-configuratie in plaats van gewone rugzak. Dan wordt het gewicht veel beter gedeeld. Wil ik dan bij mijn spullen, klik ik één van de banden los en heb ik een sling. Voor een lange tas vind ik de banden te smal om al gewone rugtasconfiguratie te dragen, maar het draagcomfort van de X-configuratie is naar mijn idee prima.

Dat kunnen wisselen van configuratie brengt naar mijn idee wel een nadeel met zich mee: de hoeveelheid overlengte van de verschillende banden. Zowieso heb ik het idee dat de lengte van de banden afgestemd is op de gemiddelde "obese-amerikaan" ipv een tenger figuur als ik. Dat zorgt er voor dat ik altijd veel overlengte aan banden heb, die ik niet makkelijk weg kan werken. Dat bungelt dus rond en dat vind ik wel wat irritant. Maar misschien dat mijn vriendin met wat elastiek nog wat opbergmanagement kan verzorgen. :)
Thanks.
ik ga eens proberen zo'n tas in real life te zien ergens.