Asus ENGT430/DI/1GD3 (LP) Review

Ags1 5 augustus 2012, laatste update op 9 november 2013, 636 views

Asus ENGT430/DI/1GD3 (LP)

Pluspunten

• OpenGL 4.x
  • PCI-e 2.0
  • Geluidloos, zelfs met overklokking
  • Veel keer beter dan oude onboard graphics (Intel GMA)
  • Simpel overklokbaarheid

Minpunten

• Matige prestasies - antialising en hoger resolutie beelden werk niet so goed.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik hebt deze kaart gekocht voor een oude PC (Pentium E2160 1.8GHz). De PC heeft alleen PCI-e 2.0 aansluitingen, dus hebt ik de GT 430 gekozen. Radeon kaarten heeft beter prestasies in deze prijsklasse maar vereis PCI-e 2.1. (EDIT: Hier hebt ik fout gegaan, ik kon wel een PCIe 3.0 kaart zoals de Radeon HD 7750 hebt gebruiked.)

De kaart veroorsaakt helemaal geen geluid. My PC bestuuringsysteem is Linux Ubuntu 12.04 en de Nvidia driver werks goed op Linux (daarom de goede merk voor drivers).

Ik sppelt geen spelletjies op mij PC maar ontwikkel OpenGL software - de kaart ondersteunt OpenGL 4.0 - prima! In vergelijking met een oude Radeon 3450M, de GT 430 geeft drie keer de prestasie.

De Gt430 is een goede kaart voor een oude systeem. Alleen de prijs is een beetje te hoog - voor deze prestasies, een prijs rond EUR40 is verstandig.

Update: Ik heeft Windows 7 aangescahft en dus hebt het kaart overgeklok naar 800/1600MHz (vanaf 750/1500MHz basis). Het kaart speelt Lord of the Rings Online op Medium heel goed, maar mij Pentium E2160 is heelemaal onvoldoende!

als ik het kaart 100% beladen, blijft het (overgeclokde) kaart temperatuur onder 50 graden, dus is het koeling heel goed.

Ik hebt een benchmark app gechreven om inzigt te krijgen in de prestasies van mij kaart. Mij werk-colleges heeft een paar systemen aangemeld op mij site, en dus heeft ik deze benchmarks voor mij GT 430 (OC) tegenover een GeForce 740M:

Of hier tegenover mij laptop - die draait een Radeon HD 3450 vanaf 2008:

Dus komt ik naar de mening dat mij kaart heeft het prestaties van een 'OK' of 'matig goed' laptop. Voldoende voor mij ligte gaming en definitief een goede basis voor OpenGL software ontwikkeling.

• Pentium E2160
  • Linux

Heb jij ook een Asus ENGT430/DI/1GD3 (LP)?

Dat moet je met een schuin oog aanzien.

Zo heeft destijds m'n oude 5870 (PCIe 2.1) gewoon in m'n P5K (pcie 1.1) en een P5Q (pcie 2.0) gedraaid zonder enige problemen.
Zo ook een 5770 (2.1) in een P5K
Zo ben ik zelf nog niemand tegen gekomen die ooit een probleem heeft gehad met pcie compatibiliteit.

Waarschijnlijk heb je dat stuk op wiki gelezen???
Dit verwijst meer naar de 1.0 1.0a pcie sloten.

1.1 / 2.0 / 2.1 / 3.0 problemen heb ik nog nooit gezien.
Hier zelf een vergelijking met de GTX690 en de 7970 in de boven genoemde sloten.

bron : http://www.tomshardware.c...ot-compatible-performance

Edit:
Je linkt naar een probleem met een M2N-MX SE Plus moederbord.
Dat is dus een 1.0 moederbord.

[Reactie gewijzigd door mukkel op 5 augustus 2012 19:07]

Nee, oudere motherboards zijn neit forward-compatible me PCI-e 2.1. Een BIOS-upgrade is vereist, maar dat is niet beschikbaar voor oudere ex-zakelijke PCs.

Dus, PCI-e 2.0.
Onzin. Ik draaide een 2.1 kaart in een 1.1 moederbord. Mukkel heeft gelijk. Google maar eens op PCI-Express en kijk bij wikipedia.

[Reactie gewijzigd door nelizmastr op 5 augustus 2012 18:18]

PCI-e variantjes zijn onderling verwisselbaar.
Zo past bv een pci-e 3.0 / 2.1 of 2 ook in een 1.1 slot en visa versa.
Je had dus gewoon de radeon kaartjen kunnen nemen

Ow ja en we willen fotoooos :)
Ja, als de moederboard heelf een gelijk BIOS. Dat hebt ik niet.