Noctua NH-U12F (Socket 775/754/939/940/AM2) Review

T-R-S 6 februari 2008, laatste update op 6 februari 2008, 432 views

Noctua NH-U12F (Socket 775/754/939/940/AM2)

Pluspunten

• STIL!
  • Koelt goed
  • Compatibiliteit

Minpunten

• De installatie kan vrij ingewikkeld zijn als je een "verkeerd" moederbord hebt.
  • Grootte

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Dit is mijn eerste review, dus wees mild met beoordelen :P.
Ik wilde deze koeler even in het zonnetje zetten omdat er relatief weinig over gesproken wordt terwijl het wel een uitstekend product is.

Sinds een paar maanden heb ik deze koeler in mijn bezit, ik heb er al even mee kunnen stoeien dus en heb hem op de E6600 en de Q6600 processoren gebruikt.
Ik heb deze koeler bij EMPC besteld, na een weekje wachten mocht ik hem eindelijk ophalen }>

Verpakking
De verpakking zag er prima uit, een stevige kartonnen doos, niet al te groot (in vergelijking met de vorige arctic freezer 7) maar het geheel zag er goed uit en zat ook stevig verpakt in plastic covers.

In de verpakking zaten onder meer de bevestigingsbeugels- en materialen voor de diverse sockets, de (ENORME) koeler zelf en de superstille Noctua 12 cm 1200 rpm fan.

Bevestiging
De bevestiging vereiste wel enige handigheid. Eerst moest de oude freezer eraf, dit was zo gedaan. Hierna kon ik aan de slag, eerst de backplate (dat dingetje wat achterop het moederbord geplakt wordt) op het moederbord gezet, daarna het moederbord teruggeplaatst in de kast.
En toen begon het geklooi, omdat ik een vroege uitvoering van de gigabyte p35-ds4 heb, zaten de koelblokken van het moederbord flink in de weg, na een beetje duwen en trekken het bovenste koelplaatje van het moederbord gesloopt. Nu kwamen de onderste platen van de koeler nog wel tegen de plaatjes van het moederbord, maar na een beetje drukken en schuiven kon ik de 2 bevestigingsbeugels recht boven de gaten in het moederbord krijgen.
De krappe ruimte zorgt ervoor dat de plaatjes van het mobo en koeler wel iets gebogen en ingedrukt zijn maar niet veel, ook kan er zo maar 1 fan op (push configuratie gelukkig).
Snel de schroeven erin gedraaid en vastgezet. Nog even de fan erop plakken met de beugeltjes (kwestie van beugeltjes inleggen op de koeler en over de hoekjes van de fan klikken).
Snoertje op de fancontroller(zalman ZM-MFC2) aangesloten en draaien maar!

Koelvermogen
Het koelvermogen is prima, mijn Q6600 wordt op 3.2 gHz (400*8) IDLE niet warmer dan 34 graden (core) gemiddeld bij een kamertemperatuur van ongeveer 18 graden (volle fansnelheid 1200 rpm).
Stressed blijft de temperatuur hangen op 57 graden (core) gemiddeld (volle fansnelheid).
Nu moet ik nog eens bezig gaan om het cpu-voltage te finetunen, iets wat ook nog voor lagere temperaturen kan zorgen.
Het koelvermogen is volgens mij dus ook PRIMA!! dikke pluim voor Noctua.

Compatibiliteit
De compatibiliteit is volgens mij dik in orde, in de verpakking zit bevestigingsmateriaal voor socket 775, K8 en AM2, dus de huidige sytemen zullen geen moeilijkheden opleveren volgens mij. Het feit dat de koeler zelf ook op 2 manieren bevestigd kan worden draagt hier ook aan bij, hij is zo te monteren dat hij direct naar de achterkant blaast (in de outtake fan), en je kan hem zo monteren dat hij recht in de voeding blaast. Iets wat ik zelf niet heb gedaan, was bang dat de voeding te warm zou worden hierdoor.

Modbaarheid
Hier heb ik maar een voldoende voor gegeven, er valt volgens mij weinig aan te modden. Plus dat ik zelf niet echt heftig zou gaan sleutelen aan de koeler. het enige wat er aan veranderd is zijn de onderste koelplaatjes, die zijn zoals eerder vermeld een beetje omhoog gebogen door de koelinstallatie van het MOBO wat er tegenaandrukt.

Geluidsproductie
Hier kan ik kort over zijn, ZEER GOED!!! De 12 cm noctua fan doet zijn werk fluisterstil op welke snelheid dan ook, zelfs met de kast open is hij niet boven de harddisks uit te horen. Ik laat hem dus meestal ook voluit draaien om de Q6600 zo koel mogelijk te houden. Hierbij moet ik wel zeggen dat 1200 RPM wel het maximum is wat de fan kan halen, de fancontroller laat regelmatig fluctuaties zien in de snelheid (tussen 1120 en 1200 RPM) als ik hem op 1200 of hoger instel.

Voor ¤45 vind ik dit een uitstekende koeler, hij is stil onder alle omstandigheden (met de originele noctua fan), koelt zeer goed (al zijn er natuurlijk betere koelers, maar die zijn redelijk wat duurder en zonder fan verkrijgbaar). Kortom een uitstekend product van de Oostenrijkers!

Heb jij ook een Noctua NH-U12F (Socket 775/754/939/940/AM2)?

Noctua is sowieso een erg goed merk qua fans, bij vele tests komen ze ook als beste uit de bus. Ik had ook niet verwacht dat deze cpu fan slecht zou zijn. Wel zijn de prijzen bij Noctua wat hoger, maar je krijgt zeker waar voor je geld als je doelt op een stille computer.

Nette review verder! :)
Dank u :)

De fan is op zich niet slecht maar hij kan simpelweg niet constant 1200 rpm draaien, kan natuurlijk aan het uitlezen van mijn fancontroller liggen, óf een maandagsexemplaar van noctua, óf ze zijn idd zoals je zegt "slecht".
Ik bedoel ook niet dát ze juist slecht zijn. Het kwam wel een beetje raar uit in die zin.

Ik bedoel meer als "Die fans zijn goed, dus dan zal die cpu cooler ook wel goed zijn." Maar ik begrijp nu dat die fans die erop zitten ook precies hetzelfde zijn.

Maargoed, verder is de rpm toch eigenlijk niet zo belangrijk? Als er maar genoeg luchtverplaatsing is en als het geluid gelijk blijft.