Specificaties Socket 1155 met Intel Z77 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Z77 Pro3 Review

Krabburger 24 september 2012, 1.796 views

ASRock Z77 Pro3

Pluspunten

• 7.1 geluid
  • goedkoop
  • bios werkt fijn

Minpunten

• prijs kwaliteit verhouding
  • fan connectors zitt precies onder cpu koeler.
  • alles past maar net
  • Overlap van componenten/connectors.
  • defect videokaartslot

Layout Score: 2
Ik heb begin vorige maand dit moederbord aangeschaft.
Het voldeed aan mijn eisen en wat ik nodig had.
-7.1 geluid
-z77 chipset
Normaal gesproken kocht ik alleen maar asus moederborden omdat hier mijn vertrouwen ligt en niet onterecht.

Aansluiten was allemaal prima geen probleem.
Wel kwam ik wat rare dingen tegen:
- De videokaart zit precies boven de biosbatterij en sata connectors.
- Cpu koeler zit precies boven de fan connectors.
Systeem werkte in het begin, eerste 3 a 4 dagen goed, dat veranderde snel.
De tijd ging verkeerd lopen, bios batterij vervangen zonder resultaat.
2 dagen later wilde de pc niet eens meer opstarten. drukte de schakelaar in en na 1 sec viel hij weer uit dit bleef zich continu herhalen.
Na het testen van verschillende onderdelen kwam ik er achter dat het defect zat in het videokaartslot.
Ik heb direct een rma aangevraagd en zit nu al een tijdje zonder moederbord.

Ik zal nu niet meer kiezen voor een asrock moederbord puur door deze eerste fout wat ik bij asus nog nooit heb meegemaakt.

Update:
3 weken nadat ik mijn moederbord had afgegeven ter reparatie kreeg ik een nieuw 2e hands moederbord terug omdat de andere het defect niet te repareren was.

Nadat ik het nieuwe moederbord had ontvangen heb ik alles weer in elkaar gezet. en tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad. verder blijf ik wel bij de bovengenoemde standpunten.

• Intel Core i5 2500K Boxed
  • Corsair Builder CX500 V2
  • Samsung 830 series 128GB
  • Corsair CMV8GX3M2A1333C9
  • Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e
  • Windows 7

Heb jij ook een ASRock Z77 Pro3?

Je probleem met Sata is uniek, lijkt het:

Hoor niemand over onbereikbaarheid. Wel regelmatig DOA's, wat kan duiden op een slechte/magere controle van plankjes eer ze de fabriek verlaten.

De videopoort is defect, misschien al vanaf day one. Dan kan je gerust over een DOA spreken. Als het werkt, werkt het goed. Dat kan je ook lezen.

Je relaas is echter een rant geworden en geen review en ik denk dat mensen daar over vallen.
Al jou negatieve eigenschappen komen er gewoon simpel op neer dat je de lay-out niet fijn vind. Dit had je kunnen zien, voordat je hem kocht en het ongeluk dat je een defect moederbord krijgt betekent niet dat je zo'n review moet plaatsen.
Volgens mij is er niks mis met MIJN review dit is wat IK vind.
Ben het eens met Krabburger, het is juist prettig dat mensen hun ervaringen met producten hierop kwijt kunnen en dit ook doen.
Sowieso zou ik never nooit een Asrock kopen, ooit een Asrock moederbord gehad, maar ook voor mij NOOIT meer.
Een DOA kan je bij elke merk krijgen, daar dan een review zoals deze over schrijven is ridicuul. Had dan gewoon een beknopte review gedaan met alleen de sterretjes. Ook geef je het moederbord totaal geen herkansing (doa plankjes kan je omruilen..doh).

Je hebt RMA aangevraagt maar geen geduld om daarop te wachten. tja.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 3 augustus 2012 14:06]

spreek ik over een DOA? misschien moet je goed lezen.
Uiteindelijk betaal ik dus bepaal ik of ik een product meer kansen ga geven of niet.
Dus als je eerste Asus bord snel kapot was gegaan had je daarna nooit meer Asus gekocht? |:(

De positie van de SATA poorten lijkt me inderdaad niet ideaal.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 17 oktober 2012 18:18]

Vraagje Krabburger, je zegt: Wel kwam ik wat rare dingen tegen:
- De videokaart zit precies boven de biosbatterij en sata connectors.

Ik heb hetzelfde moederbord, maar ervoor gekozen even te wachten met het kopen van een videokaart ivm de aangekondigde pricecuts van AMD. Had je problemen met het installeren van de videokaart met de meegeleverde sata kabels, of paste dat wel allemaal?

PS: Plaats dit extra hier i.p.v. in een DM zodat andere mensen die nieuwsgierig zijn na jouw review dit ook kunnen terugvinden.
Ik heb een foto toegevoegd.
Het past net ik heb de bijgeleverde haakse sata3 kabel gebruikt omdat het anders (voor mij) niet zo passen.

Ik hat voorheen onderin bij de rode sata kabels een tvkaart zitten maar deze werkte niet naar behoren, omdat deze er uit is past het geheel wel beter.

Ik hoop dat ik je vraag heb beantwoord.
Krijgen we nog een update?
Ik ben benieuwd hoe het afgelopen is, voor mijn gevoel is de review nog niet helemaal af.
Ik heb een klein stukje toegevoegd, ik hoop dat dit voldoende is.