Specificaties Tower, 7 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec One Hundred Review

PCBaas 30 juli 2012, laatste update op 28 september 2012, 1.434 views

Antec One Hundred

Pluspunten

• Front panel USB3
  • Stevig
  • Koelt goed
  • Front 3.5”
  • Voldoende mogelijkheden voor extra fans
  • Beetje kabelmanagement
  • Lage prijs

Minpunten

• Geen reset knop
  • Uitbreidingssloten kunnen niet teruggeplaatst worden
  • Te korte HD Audio kabel
  • Geen stoffilter
  • Weinig kabelmanagement

Ik ben door Antec benaderd om een review te schrijven van de vernieuwde versie van de Antec One Hundred (Antec 100); deze heeft namelijk 2 USB3 poorten aan de voorkant en er is ook intern wat verbeterd. Dit vond ik wel interessant, dus ik ben akkoord gegaan en had de kast anderhalve week later op m’n deurmat.

Unboxen & eerste indruk

De kast is goed verpakt in karton/piepschuim/plastic met onderin de kast de meegeleverde accesoires.

V.r.n.l.: 2 tiewraps, een foldertje, schroefjes, spullen om een 2.5” HDD mee te bevestigen in een 3.5” bay en anti-corrosiepapier (wat? :P ).

De kast maakt een goede eerste indruk. Hij is volledig matzwart, wat ik eigenlijk niet had verwacht als je naar de afbeeldingen in de pricewatch kijkt (http://tweakers.net/price...one-hundred.html#tab:info) en voelt stevig aan. Bij stevig indrukken van de zijpanelen buigen deze slechts lichtjes en veren daarna weer terug in de oorspronkelijke positie.

Aan de voorkant zitten de ruitvormige aan/uit knop, microfoon/koptelefoon ingangen, 2x USB2 en 2x USB3 aansluitingen (geen reset knop). Ook zitten er driemaal een toegangelijke 5.25” en eenmaal een 3.5” bay (voor bijv. kaartlezers).

In de linker zijkant zit een opening voor een eventuele 12cm fan.

Bij de achterkant zie je de 12cm fan, de ruimte voor de moederbord IO/voeding, schuifbalkjes om de fansnelheden aan te passen en er zitten maar liefts 8 (!) uitbreidingssloten, welke van buigzaam metaal zijn en je eruit moet buigen/breken.

Het rechterpaneel is dicht en op de bovenkant zitten een bak (had voor mij niet gehoeven) en de opening voor de 14cm fan.

Onderaan de kast zitten 4 rubberen voetjes om schuiven van de kast te voorkomen.

Wat me ook gelijk opviel zijn de duimschroeven waarmee de zijpanelen bevestigd zijn, welke heel handig zijn om de kast te openen zonder gebruik te hoeven maken van een schroevendraaier. Aan beide panelen zit een uitsparing met welke je deze gemakkelijk eruit schuift.

Binnen in de kast zien we de uitsparingen bij het moederbord en naast de voeding (om bijv. overige kabels weg te moffelen), de fans (eenmaal 3pin + molex voor beide fans) en een klosje met front-panel kabels.

De HD Audio, USB2 & USB3 kabels zijn zwart gesleeved en zijn op het eerste gezicht redelijk lang. Ook zie je dat de bovenste 5.25” bay wordt gedicht met geperforeerd zacht metaal met wat schuim eraan. Met een flinke duw vanuit de binnenkant breekt deze af, net zoals bij de uitbreidingssloten.

Zodra het rechtpaneel eraf gaat wordt het goed zichtbaar dat achter de 3.5” bays er wat ruimte is om kabels uit het zicht langs te leiden.

Installeren van de componenten

Er zitten standaard al 6 gouden "open" schroeven ingedraaid, om er een ATX bord in te zetten moeten er 3 extra in worden gedraaid aan de rechterkant. Hier heb ik handig gebruik kunnen maken van de duimschroeven, welke na het aanschroeven weer eenvoudig los kwamen door ze weer naar links te draaien.

Vervolgens eerst de het moederbord IO rooster en de bovenste 2 uitbreidingssloten uit de achterkant van het moederbord gebroken en er die van het moederbord er vanuit de binnenkant ingeklikt. Daarna het moederbord + koeler, HDD, DVD brander en de GPU geinstalleerd. Bij het installeren van de GPU kwam ik erachter dat het bovenste slot er toch niet uit had gehoeven; dat is toch wel een beetje jammer want deze kan er niet terug op.

De CM Hyper 212+ koeler (159 mm hoog) past nt in de kast met maar een enkele mm speling met het zijpaneel (raakt het gelukkig niet aan).

Hierna heb ik geprobeerd om de kabels voor de voorkant proberen aan te sluiten. Zoals te zien is dit redelijk gelukt, behalve bij de HD Audio kabel, die bleek toch wat te kort te zijn om deze ook onder de videokaart door te laten gaan. Helaas beschik ik niet over een front-panel USB3 aansluiting op m’n moederbord, maar deze kabel redt het wel tot onderaan/halverwege het moederbord.

Als laatste de voeding geinstalleerd en alle kabels bevestigd. Zoals je ziet is het kabelmanagement niet “optimaal” :P . Vanwege de dikte van m’n ATX kabel was het helaas niet mogelijk om deze achterlangs te laten gaan. Alle overige kabels zijn zoveel mogelijk weggemoffeld in de opening naast de voeding. Het had misschien wat netter gekunt door de kabels met de bijgeleverde tiewraps wat bij elkaar te houden, maar het kan ermee door.

De kabels zitten overigens allemaal boven die van de ATX kabel of net naast het moederbord, er is dus genoeg open ruimte voor de GPU om lucht aan te zuigen vanuit de voorkant van de kast.

Eenmaal dicht zie je daar gelukkig niks meer van. :P

Opstarten systeem

Na alle onderdelen geinstalleerd te hebben het systeem vervolgens opgestart. De aan/uit knop heeft een klik wanneer ingedrukt en voelt robuust aan, de blauwe LED lampjes voor het systeem en de HDD activiteit zijn niet al te fel en de fans stonden standaard op de laagste stand.

M'n USB stick gaat soepel in alle USB ingangen, geen ingang is te strak of te los. Hetzelfde verhaal met m’n koptelefoon bij beide microfoon ingangen. Vervolgens een beetje met de fancontroller achterop de kast gespeeld en mijn bevindingen zijn:

Beide fans LOW: rustig gebrom
120mm HIGH/140 mm LOW: iets luider, maar nog steeds rustig gebrom
120mm LOW/140 mm HIGH: luidruchtig
Beide fans HIGH: luidruchtig

Of de fans op HIGH zetten ook daadwerkelijk zin heeft heb ik getest door tegelijkertijd Prime95 (Blend) & Furmark (720p) 15 min. te draaien en vervolgens de maximum temperaturen te noteren op idle en load. De Phenom II X2 955 is overgeklokt naar 3.8 GHz 1.39V en de fans op de CM Hyper 212+ zijn op Silent Mode gezet in de BIOS.

Zoals zichtbaar is in de grafiek houdt de kast de componenten goed koel (de temperaturen zijn hetzelfde als in m’n Antec 300!), op zowel de laagste en de hoogste fan snelheden :) . Wat opvalt is dat de GPU temperatuur gelijk is op LOW/HIGH fan settings, maar dat de componenten vlak onder de fans (CPU/CPU NB) wel ~4 C beter gekoeld worden op HIGH fan settings.

De Antec 100 is op het moment van schrijven te verkrijgen voor ~45 euro. Voor deze prijs krijg je een fatsoenlijke, stevige kast waarin higher-end onderdelen passen die goed en stil gekoeld worden.

Heb jij ook een Antec One Hundred?

Leuke review! Mooi uitgebreid ook. Tips voor de volgende keer eventueel, als een foto wazig/bewogen is, probeer het gewoon nogmaals. Maakt niet uit. En closeup foto's zijn mooier met een witte, rustige achtergrond. (1 kleur). Ik zie een wit matras, hier op leggen bijvoorbeeld. Voorderest mooi gedaan!
Er moet echt meer met dat kabel management te doen zijn :/
Bedankt voor de complimenten en foto tips; daar zal ik sowieso aan denken bij m'n volgende review. :)

De koeler had ik zo gemonteerd vanwege 1) warme lucht stijgt op en 2) ik verwacht dat de 14cm fan meer lucht uit te kast blaast dan de 12cm fan en 3) zo wordt de warme lucht van de CPU NB ook gelijk weggeblazen. De koeler in principe ook een kwart naar links gekanteld worden en daar zal ook vast een goede redenatie achter kunnen zitten. :P

Er zou volgens mij ook net wat meer met het kabelmanagement gedaan kunnen worden. Binnenkort ga ik het opnieuw proberen en dan zal ik de review wel updaten. ;)
succes met kabel managment.
Als ik zo de specs naloop van deze kast heeft ie +/- evenveel ruimte tussen de backplate en sidepanel als de Fractal Design Arc Mini die ik recent in een build heb gebruikt.

Er zitten iig plenty punten op de backplate voor tierips om alle kabels netjes en strak te routen.

wat voor mij btw een groot MINpunt zou zijn: voeding fan kan niet naar onderen geplaatst worden ... why ....? Zonde.

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 31 juli 2012 12:20]

Spaart een stoffilter uit, oja, er zijn er geen. O-)
Mooie review! Binnekort dit ook maar doen met mijn CM HAF 912 plus.

Is het eigenlijk niet zo dat je cpu koeler gedraait zit? Of maakt dat niet uit?

Heb hem zelf namelijk altijd zitten zodat die naar achteren blaast

[Reactie gewijzigd door Salmon op 31 juli 2012 10:44]

Ja inderdaad, moet deze niet in de airflow van voor naar achter geconfigureerd zitten?
In de specs van de pricewatch staat dat er in deze kast 4 usb 2.0 poorten zitten, geen 3.0.
Is dit een foutje in de specs of heb jij een speciale versie van de kast?
Als ik naar de prijslijst kijk lijkt het net of de versie met 4 USB2 poorten EOL is en dat deze binnenkort wordt vervangen door de versie die ik heb mogen reviewen, maar dit is pure speculatie aan mijn kant. Ik zal het even navragen bij Antec. :)

EDIT:
De reactie van Antec: "All known re-sellers like Alternate, Azerty, 4launch... should sell this updated version now (with USB3.0). So yes, they are selling in the Netherlands now."
Gewoon voor de zekerheid even navragen bij de desbetreffende winkel.

Ik had afgelopen maand in deze kast een ander systeem gezet, met prachtig kabelmanagement en er foto's van gemaakt. Vervolgens het systeem verkocht en toen ik deze vandaag op m'n pc wou zetten om ze hier te uploaden waren alle foto's van de camera gewist en stonden er alleen maar foto's van paarden op (zusjes :/ ). Helaas kan ik het niet laten zien, maar alle draden wegwerken is wel degelijk mogelijk met deze kast.

[Reactie gewijzigd door PCBaas op 24 september 2012 20:56]