Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Bowers & Wilkins P5 (Aluminium, Zwart) Review

Femme 30 juli 2012, laatste update op 30 juli 2012, 2.066 views

Bowers & Wilkins P5 (Aluminium, Zwart)

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Goede afwerking

Minpunten

• Slechte bouwkwaliteit

De geluidskwaliteit en de afwerking van de B&W P5 is goed. Helaas laat de bouwkwaliteit ernstig afweten. Ik heb nu al twee keer een kabelbreuk gehad waardoor de P5 werd gereduceerd tot een mono-koptelefoon. Het tweede exemplaar verloor na twee dagen al het rubberachtige kapje op de afstandsbediening. Het eerste exemplaar begon na een half jaar te storen, bij het tweede exemplaar verdween het geluid op de linker speaker al na minder dan drie maanden. Ik kan 'm nu nog één keer onder garantie laten vervangen maar dat zal niet meer mogelijk zijn bij de volgende keer dat hij stuk gaat.

Verwacht niet dat de P5 robuust genoeg is om onderweg in het openbaar vervoer gebruikt te kunnen worden en als hij regelmatig meegenomen moet worden in bijvoorbeeld een volgepakte tas. De koptelefoon is daarvoor te fragiel. Met de bouwkwaliteit van de B&W C5 in-ear koptelefoon heb ik ook slechte ervaringen, die begon ook al na drie maanden te storen. Blijkbaar kan B&W gewoon geen degelijke koptelefoons maken.

De service van B&W is wel goed, je krijgt gewoon een nieuwe. Ook heb ik een keer een van de oorkussens verloren nadat ik een stuk moest rennen om de pont te halen. Ik kreeg toen kosteloos een nieuw oorkussen opgestuurd.

Het draagcomfort is redelijk, bij langdurig gebruik drukt hij teveel op mijn oren. De C5's zijn veel comfortabeler om te dragen en hebben ook een goede geluidskwaliteit.

Kortom: goede geluidskwaliteit, maar alleen geschikt voor thuisgebruik. De bouwkwaliteit voldoet niet aan de verwachtigingen die je mag hebben bij een koptelefoon uit deze prijsklasse.

Heb jij ook een Bowers & Wilkins P5 (Aluminium, Zwart)?

Tip: Beyer Dynamic. DT990Pro voor een half open, 770 als je per se gesloten wil. Klinkt waanzinnig en is degelijk :)
Iemand een DT770 aanraden die een P5 uitkiest lijkt me redelijk zinloos. De DT770 is alles behalve portable. De P5 heeft ook een erg specifiek design. Ik zou eerder naar de Beyerdynamic DT1350, V-Moda M80, Philips M1 of Sennheiser HD25-1 II/ HD25 Amperior kijken.
En hoe zit het specefiek met de geluidskwaliteit? Is er een voorkeur voor een frequentie? Bij heel veel headsets hoor ik dat de 100hz band de voorkeur krijgt en dat is zeer irritant.
Mijn P5 heeft nooit gebreken vertoont, jammer om te horen dat het bij jou wel meerdere keren is voorgekomen.
Het lijkt me nogal afhankelijk van de manier waarop je hem gebruikt. Ik ben nu bezig met mijn laatste P5 (de garantie verliep eind september en heb toen nog een defect exemplaar kunnen repareren). Ik gebruik 'm nu alleen maar achter mijn computer en niet meer onderweg en in het openbaar vervoer. De kans dat hetzelfde defect als voorheen zal optreden is daarbij minimaal.

Ik zou 'm in ieder geval niet on the go gebruiken icm met een telefoon in een krappe broekzak. Mijn B&W C5 gebruik ik wel onderweg en ik probeer de telefoon nu zoveel mogelijk in de zak van mijn jas te dragen. Die heeft meer ruimte met minder kans dat de plug bekneld raakt en gaat storen.
Ik gebruikte mijn P5 eigenlijk alleen maar onderweg, fietsen of openbaar vervoer. Dat knikken van de plug is wel herkenbaar, bij mij zit er een minimale knik in. Tot zover geen storingen.
Ik heb de P5 altijd gebruikt met mijn iPhone 4, die stop ik altijd in mijn linker broekzak met de display naar mijzelf toe gericht, waardoor de plug ook aan de buitenkant van m'n heup zit. Dit zorgt voor meer vrijheid voor de plug, wanneer de iPhone in mijn broekzak zit.
Mijn broekzakken zijn over het algemeen niet krap, maar ook niet groot, heb altijd Italiaanse broeken aan.
Dus dat knikken is eigenlijk ook een beetje een user error O-) . Maar aangezien de P5 voor portable use is gemaakt, mochten ze inderdaad daar meer rekening mee houden en de plug steviger maken.

Ik ben nu aan het kijken voor een koptelefoon dat nog beter geluid produceert, betere sound stage en meer gebalanceerd geluid en around-the-ear of in-ears. Want de P5 vond ik ook niet comfortabel voor langer gebruik (oorschelpen gingen pijn doen).

Succes met de laatste P5! Je zou ook kunnen overwegen om de koptelefoon te verkopen en vervangen met iets beters.
Ik heb nu een dik jaar een P3 (ook een review van geschreven) en hoewel het draagcomfort ietsje minder is en ook wat minder isolatie, is het ding zeker goed mee te nemen (opvouwen en in een stevig plastic doosje) en tot op heden erg robuust. Nog geen enkele storing of beschadiging gevonden. Wel het proberen waard:)