Sony Vaio SV-S13A1C5E (BTO) Review

ejdvandenberg 1 augustus 2012, laatste update op 10 november 2012, 4.741 views

Sony Vaio SV-S13A1C5E (BTO)

Pluspunten

• Draagbaarheid
  • GPU Prestaties
  • Uitbreidbaarheid
  • Keyboard en trackpad

Minpunten

• Flex op scherm
  • Matige kijkhoeken

Introductie en aanloop

Omdat ik wat serieuzer werk moest gaan doen op mijn laptop (o.a. scriptie) voldeed mijn fijne MSI Netbook niet meer en ben ik via een Asus Zenbook (teruggebracht wegens waardeloos toetsenbord) en Dell Latitude E6420 (tussenmodel om te wachten op Ivy bridge en Keppler) bij de Vaio S13 terecht gekomen. Na 2,5 week wachten (besteld op 20-6 ontvangen 7-7) en wat eigen aanpassingen heb ik de volgende config:Voor dit alles was ik ongeveer ¤1025 kwijt: laptop zelf ¤890 zonder SSD en met 4GB Ram (zonder studentenkorting kost hij E940 nu in de Sony Store).
Ram upgrade ¤25, SSD ¤98 en Caddy (om de 320GB 5400RPM schijf in de dvd-bay te plaatsen) $15.

Lijken veelbelovende specs, voor zo'n draagbaar apparaat.

Verpakking

Keurige doos, niet zo groot.

Wat documentatie + witte hoes waar laptop in zat.

Onderop de (optionele) sheet-battery, met lader (+ lader van sheet battery) op rechts.

Doet wat het moet doen, niet zo interessant.

Exterior
Overzicht, duidelijk dat deze foto met mijn mobiel is genomen... :

Onderkant, stikkers en grote klep waar wifi, harddisk en accu achter zitten. Aansluiting voor dock (dicht) en sheet battery (open) ook zichtbaar.

Voorkant, wifi indicator, power en hdd led.:

Rechts, op volgorde: Kensington Lock, Sony Memorycard reader, SD card reader, VGA, HDMI, 2x USB 3, 1x powered USB2, Gigabit lan en oplader.

Achterkant, koper belooft veel goed voor de koeling.

Links, Audio jack en DVD speler.

De body van de laptop is super stevig, zit bijna geen flex in, scherm is wel een beetje wiebelig, maar het lijkt me dat het geen probleem gaat opleveren.
Scharnieren is wel eens commentaar op geweest, maar die voelen hier prima, je kan zelfs met 1 vingen het scherm opgenklappen.

Nog wat willekeurige observaties: Er is commentaar geweest over dat de fan exhaust aan de achterkant van de latpop zit, ik ervaar dit juist als een voordeel want de warme lucht wordt dan niet op je handen geblazen.
Ook zit er flex op voedingstekker, neem aan dat het hoort, maar was eerste keer wel even wennen.

Input – Output
Keyboard is heerlijk, m.i. nog beter dan het bejubelde keyborad van mijn vorige Latitude. Nadeel is dat er geen home en end knoppen op zitten, maar dit het ik op kunnen lossen met programmatje autohotkey, door de print screen en pause knoppen naar home en end te mappen.

Trackpad is erg breed. Zo breed zelfs dat ik soms per ongeluk ergens klik tijdens het typen. Daarom hem ik voor nu maar de 'tap to click' (in plaats van aantikken moet je trackpad indrukken) uitgezet, en geen problemen meer. Aan de driver kan je veel instellen maar daar moet ik nog naar kijken.
2/3 vinger acties werken erg goed, vele malen soepeler dan op de Dell en Zenbook. Goed genoeg dat ik dat nu wél gebruik in de praktijk.

Performance
In ieder geval voor mij de hoofdreden om deze laptop aan te schaffen. CPU is niet zo spannend, verreweg de meeste mensen hebben anno nu genoeg aan een Ivy Bridge dual core vogens mij, ik in ieder geval wel.
De Harddisk die er bij zat 320GB 5400rpm is om te huilen, heeft nu een mooi plaatsje als data disk op de plek waar de dvd brander zat. Met Samsung 830 gaat het allemaal beter, booten ~12 seconden :).
GPU is mijns inziens hét selling point van deze laptop, ondanks dat het een laag geklokte versie van de 640M (500Mhz core, 900Mhz memory in plaats van 625Mhz core, 900Mhz memory) al een vrij popente gpu en blijkt ook zeer goed overklokbaar te zijn.

Deze laptop heeft 2 standen met een hardware switch, speed en stamina. Standaard staat stamina op de 'silent fan mode' waarbij de laptop praktisch onhoorbaar is, nadeel is wel dat de cpu niet hoger klokt dan 1600MHz op deze modes, als je hem stresst (prima95) loopt de temperatuur snel op naar een graadje of 70 waarna hij nog verder terug klokt (1000/1200 MHz).

Ik heb de stamina hierna omgedoopt tot normale stand, met fan profile balanced en de NVidia GPU uit en de speed stand mét GT640M LE en fan profile op 'Priority to ventialtion'.
Primen op de nieuwe stamina stand bleef hij keurig in de turbo lopen en ward niet al te warm (~80 graden, weet het niet meer precies aangezien ik ben vergeten op te schrijven.
Met Furmark erbij (op de igp) gaat hij iets meer herrie maken, duidelijk hoorbaar op een paar meter in een stille kantooromgeving, en houdt hij de turbo niet meer vol, maar 2,5GHz is geen probleem.

Op de speed stand prime + furmark maakt flink herrie, maar nog niet op max van de fan (bleek later). GPU wordt na halfuurtje ongeveer 73 graden en cpu 87.

Vervolgens kwam ik dit topic tegen, en kon ik zonder problemen de GPU naar 1000/1000MHz opvoeren (stock core 500MHz en Memory 900MHz). Temperaturen zijn wel wat gestegen, na 45m stressen met AIDA64 (die beide GPU's tegelijk stresst!) klokt de cpu uiteindelijk terug naar 2GHz, gemiddels 2,4/2,5. Daar treed dus wel een beetje throtteling op, maar op zo'n beperkte schaal dat ik er prima mee kan leven.
Als je hem zo ver stresst wordt het gebied in de buurt van de exhaust (tussen 'assist' en 'stamina/speed' knop en F5-F10) best warm, niet onaangenaam om aan te raken, maar het zou wel vervelend zijn als het hele toestenbord zo warm wordt. Dat is gelukkig niet zo, keyboard en palm rests blijven koel, onafhankelijk van de load.

500/900MHz 1000/1000MHz 975/1100MHz
3DMark 1355 2229 2270
Battlefield3 ave40/min28 ave52min38
DeusExHumanRevolution ave41/min31 ave59/min44

3Dmark is default setting van 3D mark 11. Deus ex is eerste kwartiertje van 'the Missling Link" DLC (1600x900 en alles high, incl FXAA), Battlefield is Kaspian Border, 1600x900 low presets.
De performance op stock was al niet verkeerd, maar met overclock is het nog best een potent gaming machientje geworden. Met een 3D mark GPU score van 2119 is hij zelfs sneller dan de gemiddelde waarde die voor de GT 650M op Notebookcheck genoteerd staat.

Stock (Core: 500MHz, Memory 900MHz):

Overclocked (Core: 1000MHz, Memory 1000MHz)

Scherm
Allereerst, het scherm maakt zijn premium naamgeving niet helemaal waar, maar is wel prima. De kleurweergave lijkt wat beter dan het scherm uit mijn Latitude E6420.
Helaas kan deze minder helder dan het (eveneens matte) scherm uit die Dell, waardoor deze laptop in de volle zon niet echt lekker te gebruiken is.

Ook zijn de kijkhoeken typisch voor een TN paneel, niet al te best, maar laptops (zeker 13") zit je toch alleen achter, dus dat is niet zo'n punt.

Recht van voren:

Rechts:

Links:

Boven

Onder

Installatie HD Caddy
Na wat twijfels heb ik toch voor een config met 128gb ssd + 320gb hd gekozen in plaats van 256gb ssd + dvd speler.
Het proces van de DVD speler ruilen voor de harddisk:

Men begint met het luik aan de onderkant eraf halen. Wat zie je hier: Samsung SSD, accu en zelf geplaatste ram stickje, zijn dus zeer makkelijk te bereiken aangezien deze klep met maar 2 schroefjes vast zit:

Na een stuk of 15 schroeven losgemaakt te hebben ging het toetsenbord (+ trackpad en palmrest) met wat klikjes er zo af.
Nu kijk je (zoals te zien is aan het scherm) soort van door het toetsenbord heen, en dus vanaf de andere kant dan bij de vorige foto. Wat zien we hier, dvd speler natuurlijk, cpu/gpu koeler (kleiner dan ik had verwacht eigenlijk) en het vastgesoldeerde ram rechtsonder.

Hierna was het natuurlijk een fluitje van een cent. Zonder dvd:

Met harddisk in caddy:

Paar opmerkingen voor mensen die dit ook willen gaan doen:
Pas op voor krassen, ik ben blijkbaar toch niet vorozichtig genoeg geweest en heb een (klein) krasje opgelopen, toch zonde.
Onder de normale hd slot zit een plastic blaadje, daaronder kan je makkelijk de connectors voor keyboard en trackpad losmaken, had mij een hoog gedoe gescheeld.
Bij het weer vastzetten van het keyboard en toebehoren, eerst de audio-jack door het gaatje prikken en daarna de rest vast klikken. Deze kan (tot op zekere hoogte) vrij bewegen en zijn 'rust positie' is te hoog en dan valt hij er niet goed in. Lekker vaag verhaal, maar als je eenmaal bezig bent snap je het wel.

EDIT:
Na upgrade naar windows 8 (clean install) werkt niet alles 100% meer. Somminge fn combi's werken niet meer (brightness, sleep ed) 3dmark is gezakt naar 1950, maar dat gaat met betere drivers wel weer om hoog.
Upside, booten is nog sneller geworden. Seconde of 8 nu.

Heb jij ook een Sony Vaio SV-S13A1C5E (BTO)?

Mooie eerste review! Ik heb een aantal vragen en opmerkingen waarvan de antwoorden je review nog completer zouden maken.

Allereerst denk ik dat het een goed idee is om te vermelden dat deze laptop (net als de meeste van Sony) te verkrijgen is met studentenkorting en daardoor al een stuk aantrekkelijker geprijsd is dan vergelijkbare laptops.

Daarnaast heb ik een vraag van technische aard die tot op heden onbeantwoord is met betrekking tot het inbouwen van een SSD. Een van de laptops die ik overwoog te kopen was de nieuwe Asus Zenbook Prime UX32VD, prachtig scherm, klein, licht, redelijke processor en nog enigszins geschikt voor gaming. Het feit dat hij zo warm wordt, redelijk duur is, qua processor onderdoet voor een full-voltage alsmede qua videokaart behoorlijk inferieur is deed mij besluiten niet tot koop over te gaan. Dat niet alleen, ik zag het ook niet zitten om bij het upgraden van een dergelijk apparaat mijn 9,5mm Crucial m4 256GB SSD toe te moeten takelen zoals ze in dit filmpje vanaf 8:27 met een andere 9,5mm SSD doen.

Mijn vraag is dus: kun je uitsluitsel geven of de 9,5mm SSD (ipv 7mm van de Samsung 830) geen probleem vormt bij het vervangen van de HDD? Verder in het algemeen zou je wat kunnen vermelden over hoe makkelijk/moeilijk het was om de laptop open te maken en hardware te vervangen of bij te prikken.
Dank, studentenkorting toegevoegd. Over je SSD, ja dat kan. Zie Official 2012 Sony S Series Owners Thread.

[Reactie gewijzigd door ejdvandenberg op 30 juli 2012 18:26]

Ook ik heb deze laptop, alleen dan de Gun-Metal en verder standaard. Inmiddels is de HDD vervangen door Samsung 830 SSD (256GB) + extra 8GB geheugen. De DVD laat ik er even in, alhoewel ik vermoed dezelfde route op te gaan wat TS ook al deed. Nog bedankt voor de directe eBay link!!
Levertijd bij mij was ook rond 2.5 week.
Tot op dit moment ben ik er zeer tevreden over (bouwkwaliteit als functioneel/performance). Ook het toetsenbord is van het betere werk (lekkere aanslag/klik). Ik ben het eens met TS dat het LCD het predicaat "premium" eigenlijk niet waard is (als je het vergelijkt met e.g. de Z-serie, en wat er beschikbaar is op de markt). Sony hanteert 3 types: standaard, Plus en Premium dus dat geeft al een beetje aan wat we hadden verwacht. Maar begrijp me niet verkeert: het is nog steeds een uitstekend/heerlijk scherm.

Over die Home & End toetsen:
Die zijn gewoon aanwezig hoor...
Alleen dien je de "Fn"-toets ingedrukt te houden en vervolgens is het de pijltjes-toets.
Je raakt hier snel genoeg gewend aan (net zoiets als Shift+... voor hoofdletters)

Andere opmerking:
Voor wie het geen technisch probleem is (en we zijn Tweakers...), ik zou zeker een schone installatie uitvoeren. Ik heb hiervoor even een EFI-bootable USB Windows installer gemaakt. Het scheelt echt behoorlijk in boot-tijd, nog afgezien van die andere crapware als Sony's Gate (start-balk a-la iOS maar dan aan bovenkant) en Media Gallery.
Zoals gemeld: een uitstekende forum voor extra info: http://forum.notebookreview.com/sony/ [hier staan meer losse onderwerpen] en daarnaast de door TS genoemde owners lounge: http://forum.notebookrevi...series-owners-thread.html

Aardigheidjes om te weten:
  • Het vermoeden leeft dat Sony de SATA-3 (voor de HDD/SSD) heeft uitgeschakeld, behalve voor hun eigen fabrieks-af 'generation 3' SSD. Dit ondanks dat de chipset het ondersteunt. Er zit toch ergens nog een klein gaatje waardoor je toch SATA-3 hebt: dit is wanneer je vanuit BIOS de optical (DVD/BR) uitzet en dan vanuit sleep (standby) weer resumed. Dan zie je dat SATA-3 wordt gebruikt, anders SATA-2.
    Even voor de goede orde: dit verschil zal je bij gewoon gebruik niet opmerken. Wel als je e.g. benchmarks zou draaien.
    Het zou zomaar kunnen dat straks met een BIOS-update dit wel weer beschikbaar komt, of dat iemand een work-around vind.
  • Bestel proces: Check alle opties goed! Zo heeft Sony bij e.g. de McAfee Virusscanner default het jaar abonnement aangevinkt, terwijl met trail je weer 30 euro goedkoper uit bent (ik ben niet zo positief over de consumenten versie van McAfee...).
  • Adapter. De meegeleverde adapter lijkt ietwat wat aan de grote kant voor het type laptop. Deze is 90 Watt terwijl er werd gezegd dat de S13 max 60 Watt verstookt (pin mij hier niet op vast... ik kan deze berichten ook niet meer terugvinden). Mogelijk wordt dezelfde adapter ook voor e.g. de S15 gebruikt en die zou meer verbruiken. Je zou dus eventueel een compactere 60/65 Watt adapter kunnen aanschaffen.
    Nogmaals: ik kan dit momenteel niet verifiëren, dus als iemand het zeker weet... graag een yell !!

[Reactie gewijzigd door EiSl op 1 augustus 2012 13:15]

Als je overklockt gaat hij flink wat stroom verbruiken.
Ik heb zelf deze adapter als reserve erbij gehaald en ik weet dat je termen als "90W' en "original, genuine" op ebay met een flinke korrel zout moet nemen (maar er staat ten minste vaio op ;)).
Maar onder volle stress test loopt de accu (heel langzaam) leeg, 20mWh eraf na half uurtje Aida64 betekent 10mW 'verlies'.
De originele adapter ligt nu op mijn werk, waar ik niet echt kan stresstesten omdat dat te veel herrie maakt, maar ik zal dit later nog eens proberen.
Mooi foto's, echt heel goed gedaan...
Ik denk dat je nog bezig bent met de review gezien de "To do:"... Ik heb dan nog wel een request als je het niet erg vind. :)

1. Keyboard: Vertel eens uitgebreid over de ergonomie van het toetsenbord. Hoe zit het met de registratie van de toetsen (Bijvoorbeeld als je de spatie aan de linkerkant of rechterkant aanklikt of er dan verschil zit in de registratie van de toets, of bijvoorbeeld als je te zacht drukt dat de toets niet geregistreerd word). En hoe zit het met de feeling? etc. etc.

2. Touchpad: deze ziet er erg groot uit voor de laptop, vertel eens wat je ervaringen erover zijn, hoe zit het me de mutlitouch mogelijkheden?

3. Koeling: hoe warm word de laptop in de eerste instantie? Kun je merken dat de airflow en isolatie van de koeling goed in elkaar zit of niet? (Word de laptop bijvoorbeeld heet onder load rondom de exhaust van de laptop maar niet rondom bijvoorbeeld de palmresten of andere onderdelen van de laptop in een stresstest? Als dat dus wel zo is dan duidt dat bijvoorbeeld op een goede controle, koeling en airflow van de laptop.

Alvast bedankt :)

Trouwens geinig dat er 2 top reviews verschijnen op bijna hetzelfde moment van dezelfde laptop. :)

[Reactie gewijzigd door Vinand op 30 juli 2012 07:12]

Tb en trackpad was ik in eerste instantie vergeten ;). Ook stukje over koeling toegevoegd, ik heb helaas geen apperatuur om een niet-subjectieve test te kunnen doen.

De 2 reviews zijn min of meer tegelijk verschenen omdat deze versie van de S13 pas heel kort in de pricewatch staat.
Duurde het echt 2 tot 3 weken voordat de laptop bezorgt werd of was dat alleen de maximale levertijd?
Bij mij duurde het zo'n 2,5 week. Zal het even nazoeken en in review zetten.
Vergeet ook niet dat hij on-demand wordt gemaakt in Japan.
En dat ze daar orders krijgen vanuit de gehele wereld...

Bij mij heeft het ook ongeveer 2.5 weken geduurd.
Het pakketje was vrijdag al aangekomen bij de hoofd distributie center in NL, maar ivm weekend is hij vervolgens de maandag pas uitgeleverd.

Je hebt kans dat de levertijden wat gaan oplopen... de S-serie komt nu steeds meer en meer in het zicht bij verschillende mensen :)

[Reactie gewijzigd door EiSl op 1 augustus 2012 15:43]

Bij Asus kan het (nog steeds). Bij Dell kon het in ieder geval, of het nog steeds kan weet ik zelf niet. De licentie wil ik bij Sony ook kunnen retourneren gezien als ik niet wens gebruik te maken van het meegeleverde OS. Tijd om dat eens uit te zoeken.
Mooie review, ook al is-ie nog niet af. Heb zelf een vrijwel zelfde config besteld (maar dan zilver). Ben het meeste benieuwd naar de display. Het is duidelijk dat het de achilleshiel van het apparaat is, maar sommigen zijn wel erg negatief; blijkbaar vind jij het zo slecht nog niet en ik hoop dat ik tot dezelfde conclusie kom...

Zie dat je er inmiddels weer een gratis sheet battery bij krijgt, toen ik bestelde, kreeg je korting bij 12GB geheugen (niet genomen, 8GB vind ik voldoende); kijken of ik morgen nog iets kan regelen.

Nog een vraag: Ik wil hetzelfde gaan doen als jij, de dvd-brander vervangen door de 320GB harde schijf (en de 320GB door een SSD). Waar heb jij welke caddy besteld? Weet ik iig dat-ie past (je had de caddy toch al in de laptop geplaatst?).
Caddy zit er inderdaad al in, zal foto's binnenkort plaatsen.
Ik heb deze caddy van ebay (macbook compatible) .
Toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door ejdvandenberg op 1 augustus 2012 09:04]

Vraagje:
Zit er een verschil tussen een gewone en MACbook compatible caddy (en wat is dit dan)?

[Reactie gewijzigd door EiSl op 1 augustus 2012 15:49]

Ik ben geen idee eigenlijk, denk het niet. Die drive bay is gewoon een standaardmaat toch?

Ik heb het er bij gezet omdat heel veel verkopers er trots op zijn dat hun ding macbook compatible is, en dat mij in eerste instantie afschrok (en toen bestelde ik per ongeluk er alsnog een).
Bedankt voor het toevoegen!

Nog een vraag: net zoals dat bij Asus kan vroeg ik mij af of je de Windows-licentie kunt retourneren bij Sony en of jij dat bijvoorbeeld reeds met succes hebt gedaan.
Daar ben ik niet bekend mee, betekent dit dat je je licentie kan terug geven in ruil voor geld bij Asus?
In ieder geval kan ik je met deze vraag niet helpen.
Ik zie eigenlijk toch 1 enkele fout staan in de review:

Bij deze afbeelding beschrijf je de connecties op volgorde: https://dl.dropbox.com/u/...ium/IMG_7055_1600x232.JPG
Je schrijft erbij: "2x usb 2", dit zijn geen usb 2 poorten, deze 2 usb poorten zijn usb 3. :)
Echt prachtige review!
Ik heb exact dezelfde configuratie als jouw, en ik ergerde me ook enorm aan het afwezig zijn van de Home & End toetsen (ik heb nu ook "autohotkey" in gebruik) :p
Het valt me nu pas op dat de plaatsing van de poorten gigantisch onhandig is voor rechtshandigen. Werkelijk alles behalve de dvd drive en jack zitten aan de rechterkant. Als je veel externe apparatuur gebruikt is dat eigenlijk wel een groot nadeel.
Klopt, had het liever andersom gezien.
Maar ik denk niet dat er veel mensen (op dit soort notebooks) nog veel externe apparatuur gebruiken? Ik heb er iig nog geen last van gehad.