HP Proliant Microserver N40L (658553-421) Review

Q 3 januari 2013, 12.783 views

HP Proliant Microserver N40L (658553-421)

Pluspunten

• Zeer compact
  • Goede prijs
  • Ruimte voor minimaal 4 sata disks/ssds
  • Stil

Minpunten

• processor is niet snel, maar, je weet wat je koopt, voor de toepassing vast voldoende en het apparaat is zeer goedkoop.

Features Score: 5
EDIT:let op: er lijkt een nieuw model in aantocht!

De meeste mensen zetten een standaard hardware routertje neer van Linksys of Netgear. Zelf vind ik het prettig om als Nerd/Tweaker wat meer controle te hebben over mijn router/firewall. Bovendien werk ik met VLAN's.

Lange tijd heeft een oude Mac Mini dienst gedaan als router, waarbij ik er Linux op geworsteld had. Maar een mini heeft maar 1 disk. Gaat de disk stuk, is de router dood.

Vandaar dan maar dit kleine kastje gekocht. Wordt standaard geleverd met 1 disk van 250 GB. Hoe ze het allemaal doen voor de prijs weet ik niet, maar ik vind het een koopje. Was iets meer dan 200 euro kwijt.

De processor van het apparaat is een "AMD Turion(tm) II Neo N40L Dual-Core Processor" (volgens /proc/cpuinfo). Vergelijkbaar met een Intel Atom. Voor mijn toepassing is het apparaat meer dan zat. Beetje internet verkeer afhandelen kan mijn telefoon ook wel.

Het apparaat heeft een mooi deurtje aan de voorkant waar je vier 3.5 inch sata drives achter kwijt kunt.
Het lijken 4 hot-swap drive bays, maar er staat wel duidelijk op dat dit niet hot-swap is. Ik vraag me af of het echt niet werkt, want SATA zou er tegen moeten kunnen, maar ik heb er niets mee gedaan. De disk drive cages zijn een beetje flimsy, maar het werk verder prima en de degelijkheid is voldoende.

Alhoewel ik het niet zelf heb geprobeerd kun je het moederbord, dat op de bodem van de kast ligt, naar voren uitschuiven om bijvoorbeeld geheugen toe te voegen. Maar 2 GB is voor een router zat. Veel mensen zullen dit apparaat als NAS in willen gaan zetten. Ook daarvoor is 2 GB zat. Bovendien is dit ECC geheugen, dus precies wat je wilt voor een server.

Met 4 drive bays kun je met 2 TB disks al 6 TB netto capaciteit realiseren als je RAID 5 toepast. Met 4 TB disks in RAID5 zou je 12 TB in het kastje kwijt kunnen!

Er zit een 5 1/4 slot waarin je zoiets overbodigs als een optische drive kunt plaatsen. Beter is het om te kijken naar speciale bays die het mogelijk maken om 4x - 6x 2.5 inch sata disks/ssds toe te voegen aan het systeem. http://www.sharkoon.com/?q=en/node/1824

Het kastje is heel klein, mooi compact en zal in menig meterkast passen. En met esata kun je ook nog een externe disk aansluiten voor bijvoorbeeld backups.

Mocht je extra insteekkaarten willen toevoegen, dan moet je rekening houden met het feit dat je half-hoge PCIe kaarten moet installeren.

Het apparaat is fluisterstil. Koeling van de CPU is pasief. Aan de achterkant zie je 1 grote ventilator die bij wijze van spreken bijna zo groot is als de hele kast. De voeding heeft een heel klein ventilatortje, maar die hoor je niet.

Ubuntu 12.04 LTS installeerde zonder problemen out-of-the-box. Via mijn UPS die ik kan uitlezen en inclusief netwerk switch en twee externe USB HDD's kom ik op 36 watt, dus ik schat het apparaat zelf op 25 watt idle verbruik.

root@Micro:~# ./ups.sh
UPS model: Back-UPS RS 1200 LCD
Capacity: 720 Watt
Load: 5 Percent
Usage: 36 Watt
Time left: 127 Minutes
Status: ONLINE
----------------------------------

Ontzettend leuk klein kastje. Misschien alleen leuk voor Tweakers, maar het is een prachtig platform voor homegrown NAS devices en Routers.

Het apparaat heeft ook zijn eigen topic op GOT

Ik heb ook nog een blogpost gemaakt met wat technische plaatjes.

Deze blogpost wordt als onderdeel van mijn gehele website gehost op deze N40L.

Heb jij ook een HP Proliant Microserver N40L (658553-421)?

Ik gebruik de N40L nu al een tijdje met WHS2011, draait prima en ook media streaming naar de xbox/tv werkt uitstekend.
Extra geheugen was nog niet nodig maar kan je volgens mij redelijk simpel plaatsen.
Sinds een week een N40L draaien met Windows 2012 Datacenter, heb er meteen 8GB bij gezet (10GB dus nu). Het is niet moeilijk om het geheugen erbij te plaatsen, wel even goed kijken waar welk kabeltje ook al weer zat en hoe ze lopen, het is krap.

Op de machine komen onder hyper-V nog wat test systemen te draaien, heb begrepen dat hij dat ook met gemak zou kunnen.

Ik ben nog steeds verbaast wat je krijgt voor dit geld. En degelijk gebouwde machine.

De drives zijn hotplug, ik heb er terwijl de machine draaide er disken bij gezet (en ook weer verwijderd). Ik kan wel voorstellen dat de RAID controller (0/1) er niet tegen kan

[Reactie gewijzigd door Jacko01 op 3 december 2012 17:58]

Ik lees dat je er nu 10GB in hebt zitten, volgens de specs zou het systeem maximaal 2x4GB aan moeten kunnen. Is er iets waar je op moet letten als je er toch 8 bij in prikt?
Ik heb ook 2x4 GB besteld (pricewatch: HP 4GB Dual Rank Unbuffered Memory Kit

Vanmiddag komen ze binnen dus ik ga er vanavond even aan de slag. Volgens de specs op de website van HP kan er inderdaad maximaal 8 GB in, dus ik vraag me af of dit dan wel klopt?

Zijn er nog meer mensen die er meer dan 8 GB in hebben gekregen?

EDIT: Hmm, ik zie nu dat iemand er zelfs 2 x 8 GB in heeft gekregen (http://n40l.wikia.com/wiki/Memory). Er staat dat hij geen ECC geheugen heeft gebruikt. Hmm als ik dit eerder wist, dan had ik liever 2 x 8 GB aangeschaft! :(

[Reactie gewijzigd door efgslats op 30 januari 2013 14:25]

Het lijkt me dat met Windows Home Server enkele websites draaien op dit ding ook geen probleem is?

Hoe makkelijk kun je er geheugen bijprikken?
Even een update:

Geheugen bijsteken is NIET handig. Je kunt het moederbord wel eruit schuiven maar moet hiervoor 5 (of 6) kabels losmaken. Dit gaat moeizaam en je hebt het gevoel dat je iets gaat mollen.

Het is gelukt, maar zolang het niet nodig is zou ik het niet doen, of gelijk twee 4Gb sticks erin pleuren. Ik had de 2Gb stick al besteld dus heb hem maar erin gedaan.

Voor de rest tot zover dik tevreden!
Inmiddels staat ie op mijn bureau voor installatie.

Je kunt het moederbord eruit schuiven om gemakkelijk geheugen erbij te plaatsen volgens de handleiding, dus dat is mooi!
Leuk, eindelijk een review over de N40L :)
Ik denk dat Windows Home server ook wel werkt, maar dat moet je zelf even controleren. Ik weet niet hoeveel werk het is om extra geheugen bij te plaatsen, zelf niet gedaan. Check anders het forum topic voor die vraag.
Ik heb op een N40L Windows Home Server 2011 draaien. Hierop draait ook een interne/externe website. Dat is geen probleem. Geheugen bijprikken is iets wat ik zelf noodzakelijk vond in verband met performance.

Verder is het een degelijk stil servertje voor dat geld.
Ik draai deze nu al bijna een jaar in de meterkast als download bak/streamer naar m'n boxee box. Meer dan tevreden!
Ik heb m nu ongeveer 3 maanden thuis. Loopt als een trein (Windows server 2008R2).

Op dit moment draai ik:
- Sabnzb
- Sickbeard
- Couchpotato
- VPN server
- Media server
- Call of Duty 2 server :P

Gaat allemaal perfect! Zeker de prijs waard.

[Reactie gewijzigd door stronso op 4 december 2012 15:56]

Alleen raid 0 en 1 word ondersteund als ik de specificaties mag geloven op tweakers en de website van HP. Is dit fout of is het een foutje in je review?
Dit lijkt me, helaas, niet mogelijk omdat er niet zoveel, extra, SATA poorten aanwezig zijn op het moederbord om nog eens 4 tot 6 disks aan te kunnen?

Het is natuurlijk wel mogelijk met een extra pci-e kaartje. Ik doel er meer op dat dit niet standaard out-of-the-box mogelijk is, althans dat is mijn vraag. Wellicht ook handig om dit te verduidelijken in je review ? :) het is goed bedoeld

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 26 december 2012 17:21]

Ik heb de N36L, oftewel de voorganger. Daar heb ik Windows 7 op ge´nstalleerd samen met sabnzbd en hanewin nfs voor NFS support. Via mijn smartphone, tablet of pc kan ik de server gewoon opstarten met wake on lan, echt hardstikke handig! Wel jammer dat je in je review niet de netwerksnelheden hebt meegenomen.

Met de N36L haal ik het volgende:
SMB: 50 MB/S
NFS: 95 MB/S

Met zowel lezen als schrijven. Ben benieuwd wat jij haalt, mdaar dat zal wel gelijk zijn aan elkaar. Iig een leuk servertje en velen malen sneller als bijvoorbeeld een synology of qnap in dezelfde prijsklasse. Ik ben wel benieuwd waarom bouwkwaliteit en afwerking maar 3 sterren van je krijgt. Ik vind hem namelijk zeer degelijk gebouwd en mooi strak afgewerkt.

In ieder geval veel plezier en succes ermee, je hebt zeker geen miskoop gedaan.