Acer Aspire 1363WLMI (SEM 3000+, 512MB; 60GB; DVD-R; 15,4" TFT; WXP Home) Review

Afwezig 23 april 2005, 9.452 views

Acer Aspire 1363WLMI (SEM 3000+, 512MB; 60GB; DVD-R; 15,4" TFT; WXP Home)

Pluspunten

• Goede specificaties
  • Goede prestaties
  • Gunstige prijs

Minpunten

• Voelt goedkoop aan
  • Zwaar
  • Buitengewoon korte accutijd
  • Onder load extreem heet
  • Maakt enorm veel herrie
  • Geen kwaliteitsonderdelen

De Acer 1363WLMi lijkt een product wat eigenlijk te mooi is om waar te zijn als je enkel naar specificaties kijkt. De tweaker met een beperkt budget zal dan ook snel zijn oog laten vallen op dit product. De grote hoeveelheid features en mooie specificaties sieren deze laptop die ook nog eens buitengewoon gunstig aan de prijs is. Persoonlijk vond ik het alles-in-een idee van deze laptop geweldig en omdat hij lekker goedkoop was heb ik ook besloten deze laptop aan te schaffen.

Helaas is deze laptop weer een bevestiging van de uitspraak: “Goedkoop is duurkoop”. Op het moment dat je de doos open trekt denk je dat alles nog dik in orde is. Je zet de laptop op je bureau neer en hangt hem aan het sap. Op de eerste tast voelt alles goed, en vol verwachting zet je de laptop aan. Hij start op, je stopt de FreeBSD-boot-cd erin en tot je grote verbazing start hij gewoon Microsoft Windows op. Je zet de laptop uit een verandert de BIOS-instellingen zodat hij van cd opstart. Je start opnieuw op en weer verschijnt Microsoft Windows. Blijkbaar wil Acer dat je eerst Microsoft Windows installeert voordat je het er af gooit. Dit gedaan, en daarna wil hij wel van CD opstarten. Dat is dus minpunt 1. Vervolgens kom je in sysinstall van FreeBSD, waar je ziet dat Acer zo lomp is geweest om 4 partities te maken op 1 schijf van 60 GB. En daar hebben we minpunt 2. Gelukkig is dit binnen no-time ongedaan gemaakt.

Vervolgens besluit je er een dual boot Windows XP Pro / FreeBSD van te maken. Afgezien van wat kleine installatieproblemen bij beide OS'en gaat dit goed. Je zet Windows XP er op om te zorgen dat je via de TV-Out van je laptop films kan kijken op je TV. Met x.org / KDE is dat moeilijk te installeren, en je houdt niet van moeilijk doen. Na werkelijk dagen kloten en vloeken en tieren gooi je het bijltje er bij neer; zowel onder Windows XP als FreeBSD is de TV-Out niet aan het werk te krijgen. Deze blijkt defect te zijn. Voila, minpunt 3.

Het wireless, de DVD brander, het geluid is onder beide OS prima aan de gang te krijgen. Dat stemt een mens tevreden. Helaas herkennen de nieuwste nVidia drivers de GeForce FX 5200 Go die op de laptop zit niet. Je zoekt jezelf dus een ongeluk naar goede drivers Windows. Weer een minpuntje er bij.

Maargoed, na dagen compileren onder BSD en installeren onder Windows XP is alles gereed. Je hebt alle features die je wilt aan het werk, op de S-Video Out na dan (welke toevallig een hele belangrijke factor was in het uitzoeken van je laptop), en je gaat aan het werk. Na een tijdje werken merk je dat de laptop toch wel een enorme grafherrie maakt, veel meer als de gemiddelde desktop. Dit zou geen minpunt zijn, als hij lekker koel zou blijven. Maar helaas. Het is net alsof je met een gloeiende plaat op je benen zit. Door je spijkbroek heen komen de hele grote vurige rode plekken op je benen na een half uurtje werken. En dat maakt dus 2 nieuwe minpunten.

Zo kan je nog lang of kort praten over deze laptop. De prestaties zijn goed, de specificaties maakt hij waar, maar hij voelt goedkoop aan, als je hem met 1 hand oppakt begint het plastic al te kraken. Hij is zwaar, maar als je hem een beetje pushed ga de accu nog geen 2 uur mee. Alles werkt naar behoren, maar het is toch echt echt echt geen heerlijke Centrino van HP.

Mijn slotadvies:

Voor mensen die overwegen om een laptop uit deze serie aan te schaffen; spaar nog even door, en koop een leuke Centrino van een serieus merk. Ik heb mijn laptop echt hard nodig, dus ik heb niet eens de tijd om mijn S-Video te laten repareren. Ik kan hem gewoon niet zo lang missen. Ik heb ook extra garantietermijn en alles bij mijn laptop in zitten, iets in me zegt dat ik dat nodig ga hebben. Als ik nog eens voor de keuze sta, spaar ik echt nog flink door. Het ding is echt om te janken.

Heb jij ook een Acer Aspire 1363WLMI (SEM 3000+, 512MB; 60GB; DVD-R; 15,4" TFT; WXP Home)?

Ik ken de laptop zelf niet, maar heb wel wat opmerkingen over de review:
Je wilt freeBSD erop zetten, en dan ga je klagen over 4 partities. Een beetje knutselaar heeft echt geen problemen die eraf te gooien hoop ik toch.
Dat ie warm wordt had je wel kunnen weten van tevoren. Ligt aan de processor, en niet aan de laptop.
Er kan ook altijd wel een keertje iets kapot gaan, zoals tv out. Kan je fabrikant bijna niet kwalijk nemen.
Valt ook onder garantie neem ik aan?

Blijft dus over:
-geforce 5200 go wordt niet herkent (komt wel vaker voor bij laptops)
-kwaliteit van geheel voelt minder aan.
-lawaaiig (komt ook wel vaker voor door kleine ventilatoren in laptops en je desktop processor)
Valt ook onder garantie neem ik aan?
Die is tegenwoordig 10 werkdagen bij Acer, vanaf moment ophalen tot thuisbrengen. Als ik dit verglijk met Toshiba en ander spul vind ik dit heel redelijk, maar kan me wel voorstellen dat 2 weken (klinkt anders) lang is als je het apparaat flink nodig hebt.

Al met al levert op dat gebied Acer geen slechte prestatie imho...........
Dat de laptop minder aanvoelt is een beetje overtrokken. Bovendien is er nog een verschil tussen minder degelijk aanvoelen en minder degelijk zijn.
Dat je maar 2u van de batterij gebruik kan maken en dat hij warm wordt bevreemd me, hij wordt namelijk niet meer dan bovengemiddeld warm en je zou toch wel richting 3u moeten kunnen halen. Misschien voorkom je wel een goeie airflow door je notebook op je broek te zetten? Iedere beetje tweaker weet toch dat je een notebook aan de onderkant ruimte moet geven?? En definieer "enorm veel herrie". In verhouding tot een centrino is de geluidsproductie een x 4 factor, maar zoals het er nu staat lijkt het net alsof je vindt dat het een halve tractor is.

Je review is erg bevooroordeeld en geen reflectie van de werkelijkheid (behalve van je Free-BSD problemen dan).
Dit baseer ik op de ervaring met 10+ Aspire 1360-series.
Mwa, mijn Centrino heeft aan de onderkant niet zo gek veel ruimte nodig. Ik kan hem zelfs rustig een uurtje op m'n dekbed leggen.
Ik wil nog even een korte reactie geven op de reacties tot nu toe. Ik wil voorop stellen dat ik tevreden ben met de prestaties van de laptop. Het is een laptop die mijn huidige desktop systeem (P4 2,6 en 512MB) ruim overtreft. Het grootste probleem zit hem echter in de hitte, het geluid, en de bouw. Ik heb veel ervaring met de centrino laptops van HP, en ik moet zeggen dat de bouw daarvan veel steviger is. Ik heb de proef niet op de som kunnen nemen (laten vallen of aan extreme omstandigheden kunnen blootstellen) vanwege mijn zeer beperkte budget, maar het voelt alsof het allemaal erg fragiel is.

Voor de rest wil ik mijn ervaringen met FreeBSD / Windows ook niet te zwaar laten meewegen, dat is puur voor de gebruikerservaring voor de Linux/UNIX gebruiker onder de tweakers. Met sysinstall zijn partities inderdaad met 1 druk op de knop zo weg. Ik wilde alleen aangeven dat de standaard installatie verre van ideaal was. Ik baseer mijn review voornamelijk op de positieve / negatieve eigenschappen onder aan de review.

Let voornamelijk dus ook op de afzonderlijke onderdelen van de review. Indien gewenst zal ik binnen afzienbare tijd nog eens een tempratuur en geluids meting doen onder load. Ik heb de bijnodige apparatuur niet zomaar ter beschikking, dus dit kan even duren. De bouwkwaliteit kan ik enkel in perspectieft zetten tot laptops van Dell en HP. Ik ga er van uit dat mensen die meer ervaring met beide merken hebben dit kunnen beamen, echter een geldig tegenargument zijn, is altijd welkom. Mocht het gewenst zijn kan ik ook via een opname aantonen dat de laptop echt niet langer als 2 uur doet met een accu onder bijvoorbeeld "UT2004". Ik blijf er bij dat mijn eindbeoordeling terecht is en er voornamelijk gekeken moet worden naar de 'subbeoordelingen'. De hitte en het geluid zijn buitengewoon slecht (Heet en heel veel geluid). De bouwkwaliteit is zwak, en de accuduur is kort (zie bv. de reply van Stefan de Konink.)

Al met al ben ik gewoon erg ontevreden. Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik het had kunnen weten dat de ervaren nadelen aanwezig waren, maar dat neemt niet weg dat ik ze als groot nadeel ervaar en ik hier potentiele gebruikers voor moet waarschuwen. Iemand die mobiel wilt werken moet dit apparaat gewoon niet kopen. Het is een prima desktop-replacement, maar voor mobiele toepassingen is het echt een teleurstelling.

-edit-

vwk vraagt of ik het een halve tractor vind. Eerlijk is eerlijk, het is naar mijn ervaring een halve tractor. Ik kom uit het boerenland, en ik loop over het algemeen niet 50 CM van een rijdende tractor, maar 50CM van deze laptop is echt een terror. Heel veel herrie.
Afwezig: "...Het is een prima desktop-replacement, maar voor mobiele toepassingen is het echt een teleurstelling..."

Ik heb onlangs de 1363WLMi gekocht als (Windows :-) desktop-replacement/incidenteel mobiel (vakanties). Ik wist echter vooraf dat de 1363 niet geschikt is voor dagelijks heen en weer slepen (te zwaar/lomp, te korte batterij-duur). Acer heeft daarvoor andere, meer geschikte uitvoeringen.

De 1363 WLMi heeft evenwel een zeer gunstige prijs/kwaliteits verhouding (goede prestaties, featureset en beeldkwaliteit). Warmteafvoer is prima, het geluid van de ventilator is goed hoorbaar, maar vind ik niet storend.

Over de algemene beoordeling van de 1363 ben ik al met al veel positiever dan "Afwezig".
over de kwaliteit tov Dell/HP..
geef mij maar een Acer! Ik heb 2 laptops van Dell gehad en de onderdelen (van Dell) zijn van zo'n brakke kwaliteit dat je u durft afvragen waar ze dat halen. een HD die menige droogtrommel overstemt, een scherm dat trager reageert dan een slak.. vreselijk
de andere Dell viel de ene poort na de andere uit, op den duur moest mijn muis op serieel :(

Bij mijn desktop-replace-Acer-laptop loopt alles prima. Ik heb geen problemen gehad met graka drivers, alleen wordt hij idd nogal warm en hoor je de koeling wel, maar dat weet je - zoals hier al meer staat - als je dat type laptop koopt

Ik ben bijzonder tevreden van mijn Acer :)
2 uur met de accu, waarom wordt dat zeer kort genoemd?
Zo raar is dat toch niet voor een desktop replacement?
Alleen een centrino haal 4-5 uur op accu, maar dan heb je het ook over een zuinge laptop.
Wat is de kwaliteit van het scherm trouwens?
Wat is de kwaliteit van het scherm trouwens?
Mobile Athlon 64 en sommige gewone Athlon 64's maar dan met een goede configuratie behalen dit ook.

Ik ben heel benieuwd wat de Turion zal doen aangezien de Athlon 64 M ook al heel lang haald.
Houd je accu zeker in de gaten, dat type accu gaf bij mij de geest binnen een half jaar.
Het is een beetje jammer dat je frustratie zo doorklinkt in je review. Daardoor is het moeilijk in te schatten hoe goed/slecht de laptop nu werkelijk is.
Het is inderdaad jammer dat er zo'n groot stuk gaat over het Windows gemekker. Ik denk dat 90% het niet uitmaakt dat er persee Windows opstaat.

Verder: Hoe is die partitie verdeling dan precies? Ik kan me voorstellen dat er 2 kleine extra verborgen partities zijn namelijk waar een deel van de recovery bestanden opstaat. In principe mis je een miniem deel van je HD ruimte + 2 partities (wat op een 60GB schijf niet meer dan normaal is).

Verder het driver verhaal van je FX: Logisch, Nvidia geeft geen "standaard" drivers uit voor de Go series. Je kunt zoeken tot je een ons weegt maar op nvidia.com staan ze niet. Voor notebooks moet je altijd gebruik maken van de bijgeleverde software (OEM). Wel kan ik je de tip geven op http://www.laptopvideo2go.com te kijken, hier vormen ze de laatste forceware/detenator drivers om naar GO modellen (inf files). Hier adviseer ik je goed te lezen, want je moet precies jou fabrikant vinden.

Nu weet ik niet precies wat het DOA-onderdelen percentage is van Acer, maar die TV-out is gewoon pech hebben en zou je niet zo zwaar mogen meelaten wegen.

Al met al in mijn ogen een onbruikbare review omdat het er veel te dik bovenop ligt dat je het vervelend vindt dat linux er niet 1,2,3 op wilde (door die Windows) en dat je TV-out kapot was. Dat ie warm is en veel lawaai maakt zal wel, het is alleen de vraag welk waardeoordeel ik hieraan geef nu de rest gelezen heb.
(ik heb zeer kortstondig met het model gewerkt en ervaarde het niet zo, maar ik kan geen goede mening vormen op basis van ong. 7 minuten).
Algemeen zou je op 3 punten uit komen als je jouw gemiddelden neemt. Heb je soms een punt aftrek wegens je eigen frustraties rond linux gegeven? Dat zou ik erg slecht vinden, want het gaat om het product dat je gekregen hebt. Wellicht werkt het perfect als je van de standaard installatie af blijft?