Specificaties Actie, Avontuur-game voor de PlayStation 3 - Bekijk alle specificaties

Uncharted - Drake's Fortune, PlayStation 3 Review

ari3 23 maart 2008, 2.820 views

Uncharted - Drake's Fortune, PlayStation 3

Pluspunten

• Texturen zijn goed gedaan.
  • Animatie is soepel.
  • Leuk verhaal.
  • Extra's te halen voor goed spelen.
  • Making of... filmpjes in HD.

Minpunten

• Rendering engine zwaar ondermaats: tearing effecten en lage framerate.
  • Bugs waarvoor geen patch uitgebracht is.
  • Interactie met omgeving is beperkt.
  • Te gemakkelijk
  • Te veel herhaling van actie: schieten, wegduiken, schieten
  • Hoofdpersonage kan bijna niet dood.
  • De puzzels zijn kinderlijk eenvoudig

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 2
Gameplay Score: 3
HET SPEL:

Bij Uncharted denk je Indiana Jones qua verhaal en Tomb Raider qua spel. Het laat zich beschrijven als een actieavontuur waarbij het het personage Drake voornamelijk in vuurgevechten deelneemt afgewisseld met wat platformactie en het besturen van voertuigen.

SPEELBAARHEID:

De besturing is soepel en reageert goed. De camera draait echter vaak op het verkeerde moment waardoor je voordurend gedwongen wordt je stuurrichting te corrigeren. Vaak ben je eerste de camera aan het corrigeren alvorens een sprong uit te voeren.

In sommige delen van het spel loopt een andere personage met je mee. In tegenstelling tot andere spellen heeft men er hier goed voor gezorgd da het personage niet in de weg loopt.

Uncharted verhult het laden van disc op een bijzondere manier: wanneer via een gang of tunnel naar een andere ruimte loopt kun je opeens niet meer rennen. Je kunt alleen stapvoets lopen totdat de nieuwe ruimte is ingeladen. Jammer genoeg krijgt de speler geen indicatie dat het spel aan het laden is waardoor je vaak denkt dat je controller niet meer reageert omdat je niet kun schieten/rennen.

BEELD:

De grafische modellen zijn op zich van hoge kwaliteit en zijn beslist niet blokkerig. Men heeft heel duidelijk zijn best gedaan om het er gelikt uit te laten zien. De animatie is ook van hoge kwaliteit. Helaas kan dat niet gezegd worden voor de rendering engine die voor dit spel gebruikt is. De lage framerate en zeer opvallende tearing herinneren de speler er telkens weer aan dat het geen film is maar een spel waarbij de producent geen aandacht heeft gehad voor het optimaliseren van de rendering engine.

GELUID:

Het geluid is een van de punten waar dit spel wel goed op kan scoren. Hoewel de dialoog vaak wat B-film-achtig overkomt zijn de stemmen en geluidseffecten op zich goed. De muziek is ook sfeervol. Het Surroundgeluid heb ik niet kunnen testen, maar de verpakking meldt dat Dolby Digital 5.1, PCM 5.1 en 7.1 ondersteund worden.

BUGS:

Bij het opstarten van het spel kwam meteen al een bug aan het licht. De verpakking vermeld dat het spel 1080p ondersteund. Op mijn PS3 staan 720p en 1080p ingesteld als ondersteunde resolutie voor mijn TV. Desondanks wordt het spel ongewenst toch in 720p weergeven. Pas wanneer alleen 1080p als ondersteunde resolutie wordt ingesteld zal het spel in 1080p worden weergeven. Hierdoor moet dus iedere keer dan Uncharted gespeeld wordt de beeldinstelling gewijzigd worden. Een andere bug, die overigens vrij moeilijk te reproduceren is, was deze: voor het zoek naar schatten moet je rotsformaties verkennen. Door op een bepaalde manier tussen twee rotsformaties te springen blijft Drake heen en weer kaatsen tussen rotsen. Hier kun je niet meer uitkomen zonder het spel te herstarten.

Het spel is al enkele maanden uit en voorgenoemde bugs zijn niet opgelost met een patch. De kans dat er nog patch komt lijkt klein.

VERSIE:

De versie die hier besproken is de Japanse uitgave van het spel. Gezien de huidige wisselkoersen loont het om te importeren. De prijs was 4600 Yen (ong. 40 euro). Het spel werd gespeeld op een Japanse PS3. Het spel kan naar keuze in het Engels of Japans gespeeld worden. De taal is apart instelbaar voor de stemmen, ondertitels en menu's. De handleiding en verpakking zijn wel in het Japans, maar kennis van de Japanse taal is niet vereist om het spel te spelen. De Japanse titel voor dit spel is Uncharted - El Dorado no Himoh.

CONCLUSIE:

Uncharted is helaas een product wat persé af moest voor de lucratieve decembermaand. Aan alles is eigenlijk te merken dat het spel gehaast is uitgebracht: te weinig spelvariatie, te weinig uitdaging en een niet geoptimaliseerde rendering engine. Daar staat regenover dat het een leuk verhaal, maar het is lang niet zo goed als de eerste Tomb Raider delen.

Heb jij ook een Uncharted - Drake's Fortune, PlayStation 3?

De review vind ik veel te negatief :P Heb maar 1 of 2 keer "last" van tearing gehad. Verder draait ie bij mij prima, geen last van een te lage framerate of zo (misschien bedoel je het vervagen van het scherm als je veel/snel ronddraait met het scherm? Dat hoort zo :P

Heb nog geen 1 keer last gehad van een bug, de moeilijkheidsgraad is (op normaal iig) wel iets aan de lage kant maar dat zal op hard wel anders zijn gok ik (heb hard nog niet gespeeld). Vind de gameplay nou ook niet eentonig te noemen (minder eentonig dan de gemiddelde FPS bijv.)

Punt waar ik wel mee eens ben is de lage moeilijkheidsgraad van de puzzels, dat had idd wel iets pittiger gemogen (maar de puzzels van bijv. God of War zijn niet echt veel beter en da's ook een supergame.

Uncharted voelt en ziet er voor mij absoluut niet gerushed uit, ik snap eigenlijk helemaal niet waar de reviewer dit vandaan haalt. Alles ziet er gewoon verzorgd uit, en ook is de audio zeer sfeervol. Geeft me trouwens ook zin om eens dieper in de historie van sir Francis Drake te duiken :D Topgame die iedere PS3 bezitter gespeeld moet hebben! ;)
Ik heb nauwelijks tearing gezien, misschien verwar je de motion blur bij het snel ronddraaien van de camera met tearing?

De '1080p' bug is helemaal geen bug maar je PS3 zal het beeld op de native resolutie afspelen van de game, behalve als je tv die niet ondersteunt. Daarom is het zo dat hij terugspringt naar 720p ingame, de game rendert bij 1080p geen pixel meer dan bij 720p maar de PS3 doet enkel een upscale.
Dat van die rotsen springen heb ik ook één keer gehad maar ik hoefde het spel niet opnieuw te starten ik kon gewoon met start de laatste checkpoint laden :?

Ik vond de game op normal ook iets te makkelijk en ben tijdens de game op hard overgeschakelt die wat pittiger was, behalve de puzzels werd het toen wel een stuk leuker, ik snap ook niet hoe je het vele schietwerk een minpunt kan vinden bij deze game, dat is hetzelfde als zeggen dat je bij Tetris teveel moet puzzelen. Uncharted is een action/adventure met een grote nadruk op action, als je het genre niet leuk vind moet je het spel daar niet op afrekenen.
Ik ben het er ook niet mee eens: Het hele spel draait bij mij keurig in 1080P. Het verhaal is goed en de gameplay zeer vermakelijk. Er is veel aandacht besteed aan alle elementen van deze game. Helaas was ik wel vrij snel door de game heen op hard, maar dat kwam dan ook omdat ik helemaal in het spel gezogen werd. Ik kan deze toptitel aan iedereen aanbevelen.
Wat een enorme onzin zeg. Ten eerste is de game 720P. Op het doosje staat helemaal niet 1080P. Hoe weet ik dat? Ik heb hem hier voor me liggen. Het is grafisch een juweeltje en hij is de prijs meer dan waard. Qua replay value is het ook een ontzettend goede game. Ik heb hem zelf al vijf en een halve keer gespeelt en het was elke keer net zo leuk als de keer er voor. De bonussen die je krijgt voor de medals voegen leuke dingen toe. De besturing en gameplay zijn subliem. Je beweegt soepel heen en weer zonder horten of stoten. Er is maar 1 klein minpuntje. Hij loopt soms vast op het einde van "The Bunker". Verder is dit een top game. De muziek is ook prachtig. Ik heb gelijk de soundtrack opgezocht en ook dat is een aanrader.

Jouw negatieve eigenschappen zijn ook belachelijk. Je moet hem niet op easy gaan spelen en dan zeggen dat het te makkelijk is. Probeer eens crushing slimmerd. Tevens heb ik nergens tearing gezien.

Uncharted krijgt een dikke, vette, welverdiende 10.

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 24 maart 2008 11:49]

Echter klopt dit volgens de handleiding van de PS3, Je games zullen op de resolutie spelen waar de XMB is op ingestelt,Waarschijnelijk draai je dus 720p resolutie in de XMB?

Verder denk ik dat je hem waarschijnlijk nog niet op "hard" hebt gespeeld,Het spel wordt dan echt wel een uitdaging en je zal veel sneller sterven,Hierdoor valt het spel ook minder in herhaling

Verder een mooie review :)
Mijn XMB draait in 1080p, dus zou Uncharted gewoon in 1080p moeten opstarten, zelfs als 720p ook staat aangevinkt als ondersteunde resolutie.
de native reso van uncharted is 720p, daarom draait ie standaard in 720p op je tv...

ben et trouwens niet met je review eens, bij mij draait de game als een zonnetje, zowel in grote omgevingen als in grotten. Hier en daar wat screen tearing, maar niet heel veel (Assassin's Creed heeft er meer last van) en de framerate is normaal.

Over het geluid: Uncharted ondersteunt zelfs DTS (dat komt bij mij op mijn schermpje te staan als ik de game start)... zeker wel noemenswaardig lijkt mij ;)

[Reactie gewijzigd door Edwintjuuh op 31 januari 2008 20:53]

Inderdaad. Het spel werkt prachtig. En ik heb nog geen tearing gezien. Geluid is subliem in DTS en de framerate is absoluut niets mis mee.

Ik heb me vele uren vermaakt met deze game en persoonlijk heb ik niets gezien waar ik negatieve kritiek op kan geven. Deze review verbaasd me dan ook heel erg. Misschien gebruik je een "goedkope" HDMI kabel? Klinkt misschien gek maar goedkope HDMI kabels kunnen beeldvervorming veroorzaken en kunnen op 1080P soms niet alle data correct overbrengen naar je TV.

En zoals er hierboven al werd gesteld. De game is 720P. Als je je PS3 op 1080P ONLY zet gaat je PS3 het beeld upscalen naar 1080P. De Native resolution van de game is 720P dus daar is niets mis mee.
Kan niet zeggen dat ik het eens ben met je review, maar goed dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening. Even inhaken op je minpunten, omdat ik het sowieso eens ben met je pluspunten:

1. Rendering engine ondermaats: ik heb het spel reeds uitgespeeld en heb geen enkele tearing of hakkelende framerate kunnen ontdekkken. Mijn versie (beide US, 60gb versie) werkte perfect. Mogelijk dat het aan je tv/monitor ligt?
2. De bug waar je over praat heb ik, tot op heden, niet ervaren (terwijl ik dus wel het hele spel doorgeweest ben)
3. Interactie met omgeving is idd beperkt, maar goed het verhaal is linear en verteld zich als een film, ik heb er persoonlijk niet zoveel problemen mee. Soms is het inderdaad krom dat je bepaalde plaatsen niet kunt bereiken, maar dat irriteert mij persoonlijk niet.
4. Op hard was ik er idd in 9 uur doorheen. Ik heb wel rustig mijn tijd genomen, maar het is idd niet bijzonder moeilijk.
5. Te veel herhaling, persoonlijk vond ik het wel meevallen. Gezien alle reviews had ik eerlijk gezegd zelfs more schieten verwacht. Met name de eerste uur is het toch meer een combinatie van klauteren, springen en puzzelen (afgezien van start van ch. 1).
6. Doodgaan is gerelateerd aan het moeilijkheidsniveau wat inderdaad niet bijzonder hoog ligt. al zorgt dit er wel voor dat het spel pakkend blijft. Overigens na het uitspelen unluck je een moeilijker niveau. Ik heb deze nog niet gespeeld overigens.
7. Puzzels zijn gerelateerd aan het moeilijheidsniveau. Iets meer challenging was wel leuk geweest ja.

Voor mij persoonlijk is dit 1 van de, zo niet het beste spel wat ik in de afgelopen 5(?) jaar gespeeld heb. Sterk verhaal, prachtige locaties en settins, lekker actie, geen buggy coding en DTS 5.1 wat de filmervaring van het spel alleen maar completeert.

[Reactie gewijzigd door Appie op 31 januari 2008 20:55]

Niet echt eens met je review.. De dialogen en cut-scenes zijn prachtig.. Helemaal niet 'B-film' achtig. Mss heb je een crappy gekopiëerde japanse versie? Hier draait het zeer goed, en camera volgt in mijn opzicht net wel goed.. Nja, ieder z"n mening hé :)
Ik weet wel dat de amerikaanse versie ook 1080i ondersteund en de europese alleen 720p. Mogelijk is dit in de japanse versie dus ook weer anders.
Ook ik ben het niet eens met de review. Het spel ziet er prachtig uit, en misschien is het een persoonlijk/toeval ding maar ik heb geen bug gezien en geen tearing gehad.

Ook het "Hier kun je niet meer uitkomen zonder het spel te herstarten." is kul, start weer bij het laatste checkpoint, want deze game saved automatisch heel vaak dus zal je heel snel terug zijn waar je last van je "bug" kreeg.

En wat je zegt dat het laden weg is gewerkt door drake te laten stopen met sprinten maar laat lopen, dat gebeurt altijd op een plek waar die aan het praten is, hoort dat niet bij het spel? Ik had namelijk de making off filmpjes gekeken en daar zeiden ze dat ze tactieken toegepast hadden waardoor ook cutscenes en in-game vloeidender overliep, misschien had het daar iets mee te maken maar dit is maar een gok, ik vond het in ieder geval niet storend!

De moeijlijkheids graad is niet zo tergend als enkele plekken in COD4 op veteran maar ik heb Uncharted op normal hard en crushing uit en het bracht sommige momenten toch echt na 15x herproberen en meer word toch alleen maar tergend. Mijn gemiddelde speeltijd hing ook rond de 9uur per keer.

De muziek is prachtig en het verhaal is erg goed en verrassend. Ik was eerlijk gezegd negatief bevooroordeeld na deze game dat het een Indiana Jones rip-off zou zijn, maar ben helemaal overtuigd. En de enige vergelijking met B-film is dat het spel inderdaad voelt als een film omdat het linear is, maar het B proef ik er niet vanaf.

En voor een single player only game vind ik het absoluut vermeldbaar dat de replay value erg hoog is. De 61 treasures, al het unlockable spul, het houd je bezig.

De ene unlockable is minder interresant voor de andere maar dingen als mirror world zijn een echt grote toevoeging!!! Je zal de wereld op (schat zo) een 80% 'even opniew moeten uitvinden'. Waardoor het spel interresant blijft.

Ik heb deze game dan ook gespeelt tot ik niets meer kon zoeken, unlocken en uitproberen.

8,5