Specificaties 14" (1366x768), 532GB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA) Review

Maruten 26 juli 2012, laatste update op 26 juli 2012, 1.066 views

HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA)

Pluspunten

• Mooi design
  • Snel en voldoende opslag dankzij SSD/HDD combo
  • Chiclet-toetsenbord werkt fijn

Minpunten

• Scherm valt ronduit tegen
  • Vingerafdrukken op aluminium
  • Wordt erg warm aan linkerzijde
  • Geluid ventilator kan storend zijn

HP Envy 4: Een gegeven paard in de bek kijken

Introductie:
Een laptop winnen? Wie wil dat nou niet? En een gegeven paard mag je niet in de bek kijken toch? Tenzij ze er zelf om vragen natuurlijk. :)

Ik was uiteraard dolblij toen ik hoorde dat ik 1 van de 10 winnaars van deze laptop was, en als extra bonus mochten de winnaars ook nog eens de laptop zelf komen afhalen op Tweakers.net HQ!
Wat dat betreft heb ik ook niets dan lof voor de manier waarop wij gelukkigen door Tweakers.net en hun partners HP en Mycom zijn behandeld!
Het enige wat mij nog in de weg stond de zonsondergang in te rijden met mijn nieuwe Envy-ros was het schrijven van een uitgebreide review. En ondanks de VIP-behandeling die ik gekregen heb van eerder genoemde partijen, zal ik in deze review pogen mijn ongezouten mening te geven over HP's nieuwste paradepaardje.

Inmiddels heeft Tweakers.net ook een uitgebreide review van de Envy 4 op de site gezet, wat ik niet direct zo snel verwachtte. Het heeft dus ook voor mij weinig zin om dezelfde benchmarks te draaien als in de review van Tweakers.net staan en ik zal me daarom beperken tot mijn eigen gebruikservaring. Het enige wat lijkt te ontbreken in de review van Tweakers zijn benchmarks van games, dus hier zal ik wat extra aandacht aan besteden.

Ultrabook:
De Envy 4 wordt aangeprezen als een betaalbare ultrabook. De term ultrabook zou zijn uitgevonden door Intel en de benaming zijn voor Intel’s ideaalbeeld van laptops; dun, licht en goed draagbaar, maar met evenveel of meer rekenkracht en batterijvermogen als/dan een conventionele laptop. De dikte zou niet meer dan 21mm mogen bedragen en het gewicht zou rond de 1500 gram moeten liggen (bron: Wikipedia). De Envy 4 met zijn +/- 19mm dikte en 1,8kg valt nog net binnen deze eisen. Als ik de Envy 4 echter met mijn oude Lenovo 3000 vergelijk, wordt het verschil met conventionele laptops behoorlijk duidelijk. Qua lengte en breedte scheelt het dan respectievelijk “slechts” 3 en 2 cm, de dikte is van de Envy 4 is minder dan de helft van de 4 cm dikke Lenovo.

Uiterlijk en bouwkwaliteit:
Op het eerste oog ziet de Envy er strak uit. Mooi fel rood aan de onderkant en glad geborsteld zwart aluminium bovenop en om het chiclet-keyboard met een breed touchpad met cirkelvormig patroon.
Het aluminium oppervlak blijkt echter erg gevoelig voor vingerafdrukken en deze zijn lastig te verwijderen. De rode onderkant heeft hier geen last van en voelt wat rubberachtig en stroef aan, goede eigenschappen voor als de Envy 4 echt als “laptop” gebruikt wordt. Bij gebruik op platte oppervlakken steunt de Envy 4 op 4 zeer platte en afgeronde plastic voetjes die goed in het design passen.
Naden tussen de delen van de behuizing zijn aanwezig maar niet storend. Alles lijkt goed op elkaar aan te sluiten. Alleen zijn her en der wat kleine scherpe randjes langs de naden aan de zijkant van het toetsenbord te voelen, maar dit mag geen probleem genoemd worden.

Het chiclet-toetsenbord typt erg lekker. Eerlijk gezegd is dit mijn eerste ervaring met een chiclet-toetsenbord, dus veel nuttigs kan ik er niet over zeggen, behalve dat het gewoon fijn en licht typt, met voldoende feedback om te aanslagen goed te voelen. Een leuk extraatje is de backlight voor het toetsenbord, alhoewel dit voor de ervaren typist waarschijnlijk weinig toevoegt.
Het touchpad is zoals ik al eerder zei uitgevoerd met een soort cirkelvormig patroon, wat ook te voelen is en het touchpad wat stroef maakt. Dit touchpad ondersteunt multitouch-gestures en dit werkt vrij aardig. Het zoomen door twee vingers naar elkaar toe of van elkaar af te bewegen gaat echter wat stroef, doordat je precies over de lijnen van het cirkelvormige patroon beweegt. Een gladder oppervlak voor het touchpad was misschien een betere optie geweest, ook aangezien veel gebruikers tegenwoordig gewend zijn aan de gladde touchscreens van smartphones en tablets.

Specs en Features:
De op 1,7GHz geklokte 2 cores van de Intel Core i5 3317U doen hun werk naar behoren en met weinig energieverbruik, wat natuurlijk een vereiste is bij een ultrabook. De HD4000 IGP is een flinke stap voorwaarts in vergelijking met de HD2000 en HD3000 van de vorige generatie, maar meer hierover bij de games benchmarks.
4GB geheugen is nog steeds meer dan voldoende voor het gemiddelde huis-, tuin- en keukengebruik. Alleen voor de wat zwaardere grafische toepassingen zal dit niet voldoende zijn, alhoewel dit waarschijnlijk ook voor de HD4000 geldt.
Als opslag wordt gebruik gemaakt van een 32GB grote SSD en een 500GB grote HDD die op 5400 toeren draait. De SSD wordt hierbij gebruikt als cache, zodat je eigenlijk te maken hebt met een hybride harddisk. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit een prima compromis vind. De Envy 4 start op in een respectabele 22 seconden en veelgebruikte applicaties lijken vlot te werken. Het is misschien niet zo razendsnel als een enkele SSD, maar daar tegenover heb je een stuk meer opslagruimte en is deze oplossing ongetwijfeld stukken goedkoper dan een grote SSD.
Voor benchmarks van de i5 CPU en prestaties van de SSD/HDD combo verwijs ik de lezer graag door naar de review van Tweakers.net.

Qua aansluitingen zit er op wat je mag verwachten. Een enkele gewone HDMI aansluiting voor beeld, een RJ-45 connector (met een uitklappend gedeelte zodat deze mooi in de behuizing weggewerkt is), een enkele USB2 aansluiting rechts en 2 USB3 aansluitingen links, een audio in- en uitgang en als laatste een kaartlezer. (Zie ook mijn scan van het overzicht van de aansluitingen bij de afbeeldingen)
Vanwege de beperkte ruimte is een optische drive weggelaten, maar ik mis deze absoluut niet. Ongetwijfeld zullen er minder ervaren PC-gebruikers zijn die dit een gemis vinden, maar de goede oude CD als opslagmedium is waarschijnlijk geen lang leven meer beschoren.

De Envy 4 is uitgerust met een 14” backlit tn-scherm. Deze goedkope schermen worden vaak bekritiseerd vanwege hun slechte kijkhoeken. Helaas is dit niet anders voor de kijkhoeken van het tn-scherm in de Envy 4. Van opzij gezien zijn de kijkhoeken nog redelijk, maar bij het kantelen raakt het scherm van boven gezien al heel gauw overbelicht en van onder gezien duidelijk onderbelicht. Hoe donkerder het beeld, hoe erger deze effecten worden. Om er een positieve draai aan te geven kan je nog zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken om pottekijkers als je achter je Envy 4 zit op een openbare plek, tenzij ze recht achter je gaan staan.
De resolutie van 1366x768 pixels kan ook ronduit minimaal genoemd worden. Een beter schermtype met een hogere resolutie voor een redelijke meerprijs had ongetwijfeld deze ultrabook een stuk aantrekkelijker gemaakt. De HD4000 IGP is in ieder geval duidelijk krachtig genoeg om meer pixels aan te sturen. Voor meer uitgebreide tests van het scherm raad ik de review van Tweakers.net aan.

Als laatste is er nog het Beats-Audio systeem van Dr. Dre. Deze wordt behoorlijk aangeprezen door HP, onder andere door een groot Beats logo op de doos van de Envy 4. Ik heb het geluid van dit systeem getest door hetzelfde mp3-nummer (Intergalactic van de Beastie Boys, vanwege diepe bass en hoge tonen) op de Envy 4 en op mijn oude Lenovo 3000 laptop te beluisteren. Ondanks dat Beats flink wordt benadrukt, maakt het eerlijk gezegd geen indruk. Het enige grote verschil dat ik met de Lenovo kon ontdekken, is dat het volume op de Envy 4 een stuk harder kan en dat hoge tonen iets meer benadrukt worden. Onderdeel van het Beats systeem is een ingebouwde subwoofer, maar lage tonen waren eigenlijk amper te horen.

Warmte en geluid:
Wat opvalt aan de rode onderkant van de Envy 4 zijn de ventilatieroosters. Deze zijn verwerkt over de gehele breedte van de onderkant (achterin) en de achterkant. Aan de rechterzijde van de achterkant zit een ventilator die bij idle of lichte applicaties grotendeels uitstaat. Bij wat zwaarder werk zal deze constant aan staan en is duidelijk hoorbaar maar niet echt storend. Als de Envy 4 echt aan het werk gezet wordt, gaat de ventilator echter flink loeien en kan het geluid toch wel als enigszins storend bestempeld worden. Er moet wel gezegd worden dat de rechterzijde hierdoor vrij goed koel gehouden wordt en nooit erg warm aanvoelt. Voor de linkerzijde is dit echter een heel ander verhaal. Zelfs bij licht werk kan de linkerzijde na verloop van tijd al behoorlijk warm worden en bij zwaardere applicaties voelt deze zijde zelfs ronduit heet aan.
Het enige andere onderdeel van de Envy dat geluid maakt is de 5400rpm HDD, maar het geluid dat deze produceert is op geen enkel moment storend.
HP levert een programmaatje mee genaamd CoolSense, welke indien ingeschakeld temperaturen binnen perken zou moeten houden op het moment dat de laptop ergens anders dan op een plat oppervlak gebruikt wordt. Dit betekent echter wel dat prestaties mogelijk teruggeschoefd worden en de ventilator harder aan het werk gezet wordt. Aangezien testen van een dergelijke functie erg lastig en subjectief wordt, heb ik mij hier maar niet aan gewaagd en heb het programma tot nu toe uit laten staan.

Games:
Ik was enigszins opgelucht om te zien dat Tweakers.net geen aandacht besteed had aan gamen op de Envy 4. Hierdoor kreeg ik in ieder geval de kans zelf wat nuttige benchmarks toe te voegen.
Ik heb een tweetal games gebenchmarkt op de Envy 4, namelijk Far Cry 2 en S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat. Deze twee games zijn al een paar jaar uit en zullen dus de HD4000 IGP nog een kans geven redelijke FPS neer te zetten. Daarnaast zijn deze 2 game benchmarks eerder ook in een review van Tweakers.net voor de Samsung Series 9 gebruikt welke de zelfde CPU bevat.

Far Cry 2 is getest op de native resolutie van 1366x768 met alle settings op “high” en geen AA.
De resultaten zijn als volgt:
Minimum: 14 FPS
Gemiddeld: 18,5 FPS
Met een minimum van 14 FPS en gemiddelde van 19,5 FPS voor de Samsung 9 series (zie review Tweakers.net) doet de Envy 4 amper onder voor de Samsung, wat niet anders dan logisch is met dezelfde chip. Echt speelbare resultaten zijn dit echter niet. Hiervoor zullen de instellingen toch nog wat omlaag geschoefd moeten worden.

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat is eveneens getest op de native resolutie van 1366x768 met alle settings op “medium” en geen AA.
De resultaten zijn als volgt:
Minimum: 13,5 FPS
Gemiddeld: 20 FPS
Met een minimum van 12,3 FPS en gemiddelde van 16 FPS voor de Samsung 9 series (zie review Tweakers.net) doet de Envy 4 het zelfs iets beter dan de Samsung. Helaas is het lastig verklaren als je uit moet gaan van benchmarks van anderen.
Duidelijk is wel dat de HD4000 IGP in staat zou moeten zijn om vrij recente titels op acceptabele framerates te draaien.

Conclusie:
De Envy 4 is dan misschien niet het beste paard van stal, maar zeker een mooi ogende en vlot presterende Shetlander met een redelijke prijs.
De combinatie van 32GB SSD en 500GB HDD is een goede keuze en de i5 doet netjes zijn werk. De HD4000 maakt, anders dan zijn Intel IGP voorgangers, gamen mogelijk op een ultrabook.
Het enige wat echt achterblijft bij de rest van de hardware is het zeer matige scherm. Daarnaast kan de fan behoorlijk wat herrie maken en wordt de linkerzijde erg warm als de Envy aan het werk gezet wordt.
Alles op een rijtje gezet kom ik helaas uit op slechts een “voldoende” score.
Het is zeker een mooi apparaat, maar het scherm is toch een beetje een afknapper te noemen.

Heb jij ook een HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA)?

Reviews door de redactie

Goede review! Duidelijk en lekker leesbaar. Jammer dat er aan die Envy 4 voor die prijs nog zoveel nadelen kleven, ik kijk dan liever verder naar een betere :)