Garmin Nüvi 3590LMT (Europa) Review

jodocus2 25 juli 2012, 1.241 views

Garmin Nüvi 3590LMT (Europa)

Pluspunten

• degelijke bouwkwaliteit
  • start snel op
  • helder en scherp beeld
  • snelle positiebepaling
  • zeer goede voice command
  • eenvoudig routes van Google Maps te uploaden

Minpunten

• spiegelend display (bij zon soms slecht afleesbaar)
  • weinig kaart detail
  • zeer matig geluid
  • gratis verkeersinormatie onbetrouwbaar
  • afstandbepaling tot afslagen onnauwkeurig, ijlt erg na
  • geen werkende Garmin software beschikbaar voor het maken van routes

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Instructies Score: 4
Kaartmateriaal Score: 4
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 4
Ik heb dit apparaat aangeschaft omdat mijn oude Garmin 1490 is gestolen.
De 3590LMT start sneller op dan de 1490, bovendien gaat als je het aan/uit knopje kort indrukt
het apparaat in slaapmodus. Door een zeer laag stroomverbruik kan het maanden in deze modus blijven. Het inschakelen duurt dan nog maar 1 seconde. De resolutie van het scherm is beter, helderder en scherper. Wel is de afbeelding op de display merkbaar kleiner, er zit een zwarte rand omheen. Het schermoppervlak is niet gemateerd maar is hoogglanzend, op sommige momenten in de volle zon is het scherm nauwelijks afleesbaar. De kaartdetails, zelfs in de meest gedetaileerde stand vallen tegen, en is niet beter dan de 1490. De gps ontvanger is erg goed, de 3590LMT pikt heel snel de satelieten op. Ook het (her)berekenen van de route gaat vlot. Het geluid is slecht, de standaard stem (Claire) klinkt overstuurd en slissend, als je het volume terug zet is het beter, maar dan hoor je de flitspaal waarschuwingssignalen niet of nauwelijks.De stem van Lieke is beter in balans en is het best verstaanbaar.De matige geluidskwaliteit wordt veroorzaakt doordat het speakertje dat in de mounting bracket zit erg klein is. Mijn 2 eerste korte ritjes in Nederland gingen niet helemaal foutloos. Amsterdam -
Heiloo en terug, stuurde de Garmin mij op de terugweg naar Amsterdam in de nacht naar een veer (dat gesloten was). De 2de rit Van Amsterdam - Velsenbroek gaf de Garmin op de display aan links af te slaan (wat juist was), maar Claire riep maar dat ik rechts moest aanhouden. Verder heb ik een week met de Garmin in Duitsland in de Eifel rondgetourd, bij alle ritten kwam ik op de bestemming aan. Wel gebeurde er af en toe vreemde dingen, zo werd ik een keer een fabrieksterrein opgestuurd, door
openstaande slagbomen een rotonde het terein op en daarna dezelfde weg weer terug het terrein af. De afstand die de 3590LMT aangeeft tot een afslag is erg onnauwkeurig, er wordt bijvoorbeeld aangegeven dat men zich op 90 meter van de afslag bevind, bijna altijd is dit in werkelijkheid veel korter. Dit is vervelend als straten zich dicht op elkaar bevinden. Nog een puntje van kritiek: Als ik met de 1490 wel eens een verkeerde afslag nam hoorde ik dat direct door de melding "herberekening", bij de 3590LMT merk je hier niets van, de nieuwe route wordt zonder melding bijna direct zichtbaar op het display.
Dit leid soms tot verwarring, je hebt helemaal niet meer in de gaten dat je verkeerd bent gereden (fabrieksterrein?) , het lijkt er dan even op dat de 3590LMT de kluts kwijt is als deze je terug stuurt naar bijvoorbeeld een rotonde, die je net bent gepasseerd. Standaard staat "Snelheidswaarschuwing met geluid" ingeschakeld, de 3590LMT geeft dan een pingel als je de maximum snelheid overschrijd, ook al is dat maar met 1 kilometer per uur. Van het voortdurende gepingel wordt je echt helemaal gek.
Verkeersinformatie: op de weg naar Prum in duitsland kwam ik in een file terecht, de Garmin gaf in
1ste instantie niets aan, maar nadat wij zo'n 15 minuten stil hadden gestaan, gaf hij aan dat er
door wegwerkzaamheden nu ineens een file van 3km file was, wat uiteindelijk een vertraging van 45 minuten heeft opgeleverd. De wegwerkzaamheden waren al meer dan een week aan de gang, maar de 3590LMT heeft niet geprobeerd een andere route te nemen. Onder "Te vermijden" staat "Verkeersinformatie" aangevinkt. Betekend dat dan dat de 3590LMT zich niets van verkeersinformatie moet aantrekken, of juist wel, ik weet het nog steeds niet. De functie Spraakopdracht: vind ik een beetje overbodig, maar het werkt wel perfect. Het maken van routes: op mijn 1490 maakte ik routes met "Garmin mapsource", helaas werkt dit niet meer, het programma ziet de 3590LMT niet als deze is aangesloten op de computer. Heb ook "Garmin Basecamp" geprobeerd, deze ziet de 3590LMT wel, maar als ik een route er mee op de 3590LMT zet, vind ik deze terug als een enkele waypoint. Gelukkig zijn met Google Maps wel routes te maken, die zijn met de geinstalleerde App "reisplanner" te starten en te bewerken. Bluetooth: Ik gebruik de 3590LMT samen met mijn telefoon, dit werkt afgezien van de matige geluidskwaliteit perfect. De App "Smartphone link": met een smartphone is
via een live service realtime verkeersinformatie op te halen, ik heb mij hierin nog niet verdiept. Over het algemeen ben ik over de 3590LMT tevreden. Wel had ik gezien de prijs van bijna ¤ 300 meer verwacht. De gratis lifetime card updates maken een hoop goed. Bij TomTom betaal je voor 1 update geloof ik al
¤ 69,00

Heb jij ook een Garmin Nüvi 3590LMT (Europa)?

Kun je je review wat leesbaarder maken met alinea's en interpunctie?

Daarnaast nog een vraag: heeft deze navi een kompasfunctie? M.a.w. laat de navi ook zien in welke (wind)richting je moet rijden om bij je doel te komen (is handig als je kaarten niet up-to-date zijn en hij geen straten kan weergeven, zodat je toch weet in welke richting je ongeveer moet rijden)?
Kun je misschien uitleggen waarom je toch tevreden bent terwijl je beschrijft hoe slecht die Garmin zijn basisfunctie verricht voor een forse prijs?
Ik kan de hoeveelheid groene sterren ook niet rijmen met de hele waslijst aan negatieve eigenschappen?

- spiegelend display (bij zon soms slecht afleesbaar)
- weinig kaart detail
- zeer matig geluid
- gratis verkeersinormatie onbetrouwbaar
- afstandbepaling tot afslagen onnauwkeurig, ijlt erg na
- geen werkende Garmin software beschikbaar voor het maken van routes
Dag m_w_mol, Ik heb genoeg tijd besteed aan dit review, ik ga er niets meer aan veranderen.
Wat betreft je vraag, ja, je kunt het "dashboard" zo instellen dat de Garmin aangeeft in welke windrichting je gaat.

Mijn (enige en laatste) antwoord op de andere azijnpissers:
Ik heb geprobeerd mijn eerlijke mening over het apparaat te geven, maar wat de een belangrijk vind, vind de ander misschien geen issue. Er bestaat geen objectief oordeel. Ja, de 3590LM heeft een aantal negatieve aspecten. Maar de basisfunctie "navigeren" doet het apparaat nagenoeg perfect, daarom ben ik er toch tevreden over.