Specificaties 14" (1366x768), 532GB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA) Review

Pixxel 25 juli 2012, laatste update op 30 juli 2012, 1.844 views

HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA)

Pluspunten

• Licht,
  • Werkt vlot,
  • Goede accuduur,
  • Mooi afgewerkt uiterlijk,
  • Backlit keyboard.

Minpunten

• Bouwkwaliteit scherm kan beter,
  • Functietoetsen niet logisch ingedeeld,
  • Geen dedicated GPU voor net iets meer dan een casual game,
  • Niet gemakkelijk toegankelijk geheugen en hdd,
  • Beats Audio voegt weinig toe.

1. Introductie
Dit is een review voor de HP Envy 4 1030ED (B3Y31EA), gewonnen middels de actie van HP en Tweakers.net. Ik heb ervoor gekozen in deze review allereerst een breed en objectief beeld te schetsen van de hardware, hier en daar ben ik echter wel zo vrij geweest om een vraag of opinie in de tekst te verwerken om het luchtig te houden, maar ook om de lezer mee te nemen in de vorming van mijn mening over de laptop. Ik kan de onachtzame lezer bij voorbaad wel reeds waarschuwen dat dit een uitgebreide review is, ik neem dus ook graag de ruimte om uitgebreid verslag te doen. TL;DR? Gebruik de hoofdstukindeling om het voor jou relevante stukje informatie op te snorren!

Deze review is als volgt opgebouwd: Allereerst wordt de laptop ‘op papier’ omschreven: welke hardware heeft HP in deze ultrabook weten te persen, wat zijn de verwachtingen die we op basis van de hardware kunnen hebben en zijn er opvallende keuzes gemaakt? Note: dit stuk is voorafgaand aan de ontvangst van de laptop beschreven en gaat derhalve dus alleen uit van de verwachtingen die de specificaties scheppen!

Daarna zal de inhoud van de doos worden beschreven, het is immers fijn te weten wat je precies in huis haalt. Vervolgens wordt het ultrabookje aan een uiterlijke inspectie onderworpen en komen zaken als bouwkwaliteit, uiterlijk, plaatsing van aansluitingsmogelijkheden en toegankelijkheidsopties aan bod. Ook word hier ingegaan op eventuele hardwarematige vragen die in de papieren beschrijving ter sprake komen.

Na de review van het uiterlijk is het tijd om het beestje aan te zwengelen en gaan we door met de software. Hier komen zaken als de out-of-box-partitionering, aanwezigheid van een recovery partitie en voorge´nstalleerde software aan bod.

Inmiddels heb ik dan de kans gehad om de laptop enige tijd te gebruiken en kunnen er zinnige dingen gezegd worden over het [i[gebruiksgemak en mijn ervaringen[/i]: Hoe heeft HP multitouch gestures ge´ntegreerd, typt het toetsenbord fijn, hoe bevalt het scherm qua helderheid en kijkhoek, wat is de kwaliteit van de ingebouwde speakers en webcam en zijn er storende gebreken of imperfecties aan het licht gekomen zijn vragen die hier aan bod komen.

Tot slot zal ik middels een aantal benchmarks en performance tests proberen te achterhalen wat de Envy 4 in de ring weet te brengen. Mochten er requests zijn voor bepaalde specifieke tests dan kunnen die in de reacties worden aangevraagd.

Het is voor U als lezer misschien ook handig te weten dat ik mijn analyses maak op basis van mijn persoonlijke ervaring met laptops, te weten de Asus U31SD RX092X, een Asus N55SF-S1366V, een HP Pavillion DV9000 en een HP Pavillion DV 5190EA.

2. De Envy Op Papier
(aan de hand van de specificaties op de website van de fabrikant en de tweakers.net pricewatch):

2.1 CPU & IGP:
De Envy 4 bevat een op 22nm gebakken Intel core i5 3317u: een ultra low voltage processor voorzien van twee rekenkernen, hyperthreading, 64bit instructieset, 3MB ‘Smart Cache’ en een tdp van maximaal 17W. Hij doet zijn werk op 1700 MHz, maar stelt ook onder druk te kunnen presteren door de turbo modus in te schakelen: single core maximaal 2600MHz en mochten beide kernen belast worden een nog altijd respectabele 2400MHz. Deze processor bevat tevens de geheugen controller en kan zonder problemen met dual-channel DDRIII 1600 geheugen overweg.
Zoals inmiddels gemeengoed is bevat de CPU ook de videochip: in dit geval een eveneens op 22nm gebakken ‘Intel HD Graphics 4000’ met een minimale kloksnelheid van 350MHz en een maximale kloksnelheid van 1050MHz. De HD4000 is een ge´ntegreerde GPU zonder dedicated videogeheugen en zal derhalve dus een aantal megabytes van het RAM afsnoepen. Een leuke feature volgens het specsheet is dat deze IGP in theorie simultaan naar drie schermen een signaal zou moeten kunnen uitvoeren: we zullen zo eens kijken in hoeverre HP deze feature support. In tegenstelling tot sommige andere laptops, maar geen uitzondering ten opzichte van andere ultrabooks bevat de Envy 4 naast de Intel HD4000 geen losse grafische chip.

2.2 Southbridge:
Naast de CPU en IGP beschikt de Envy 4 over de ‘Mobile Intel HM77 Express Chipset’, voordat de northbridge in de CPU werd ge´ntegreerd ook bekend als de ‘southbridge’. Ook deze chip heeft een specsheet. Netto kan deze chip een viertal USB 3.0 en een tiental USB 2.0 poorten ondersteunen, heeft Gigabit LAN aan boord, ‘Intel High Definition Audio’, 8 PCI Express 2.0 lanes, twee SATAIII aansluitingen en biedt het ondersteuning voor 4 SATAII poorten. Mocht het HP gelukt zijn dat allemaal in dit nieuwe ultrabookje te stoppen neem ik mijn petje af. Wat me wel interessant lijkt is om zodadelijk na te gaan via welke verbinding de SSD en HDD communiceren met deze chip. De chipset heeft geen wifi ge´ntegreerd maar stuurt een niet nader gespecificeerde bluetooth-wifi module aan.

2.3 Geheugen:
Als we de website mogen geloven bevat de Envy 4 een tweetal geheugensloten met DDR3 SODIMM specificaties. Slechts een van deze sloten is daadwerkelijk gevuld waardoor uitbreiding tot 8GB mogelijk zou moeten zijn met de aanschaf van een enkele extra module. Het type geheugen is echter niet gespecificeerd dus daar zal later op worden teruggekomen. De keuze voor een enkele module zou echter debet kunnen zijn aan de mogelijkheid dat de dual-channel modus niet direct gebuikt kan worden.

2.4 Opslag:
Opvallend aan deze ultrabook is het feit dat er een tweetal opslagmedia is ge´nstalleerd: een 32GB mSATA SSD en een 500GB 5400-rpm HDD. Een leuke keuze gezien de te verwachten performanceboost die een SSD kan geven en de vaak relatief lage energiebehoefte. Naar mijn persoonlijke ervaring is 32GB afdoende voor een normale Windows installatie met bijbehorende software. Mocht je een dualboot installatie willen opzetten is het misschien verstandig voor het tweede OS uit te wijken naar de ruimer bemeten HDD. De tweede schijf is logischerwijs de ‘data tank’ van het systeem en heeft met zijn rotatiesnelheid van 5400rpm een lagere energiebehoefte en warmteontwikkeling dan de snellere 7200-rpm schijven. De inzet van een SSD als OS-schijf zal enige performancevermindering hopelijk weten te verbloemen. Een andere mogelijkheid echter is dat de SSD als extra chaching disk wordt ingezet en derhalve niet als vrije opslagruimte beschikbaar is, dat is echter niet op basis van de specificaties op te maken.

2.5 Scherm:
Over het scherm valt weinig meer te zeggen dan dat het om een paneel van 14” gaat met een resolutie van 1366*768. Het gaat echter wel om een LED-backlit scherm waardoor bij gebruik van local dimming technieken vooral de donkere kleuren beter zouden moeten kunnen worden weergegeven dan bij een Edgelit scherm. In hoeverre deze techniek ook wordt toegepast zal later aan bod komen.

2.6 Poorten & Multimedia:
  • 2 USB 3.0
  • 1 RJ45
  • Multimedia cardreader
  • HP Truevision Webcam & Microfoon
  • Beats Audio met 2 speakers en HP Triple Bass-Reflex Subwoofer.
De eerste spreken voor zich, maar vooral de gespecificeerde geluidsinstallatie maakt me nieuwsgierig naar de performance. Hoe hebben ze ooit een subwoofer in een 14” ultrabook weten te stoppen en wat voor geluid komt eruit?

2.7 Accu & Energie
De laptop vereist een 65W AC adapter en beschikt over een 4-cels lithium-ion polymeer accu waarvan het vermogen op 52Wh is gespecificeerd. Hoelang dit beestje op die accu meegaat zal vooral voor de mobiele gebruikers een belangrijk selectiecriterium zijn, meer hierover dus in de benchmark-sectie.

3. Inhoud & Uiterlijke Inspectie
De laptop wordt geleverd in een stevige zwarte no-nonsense kartonnen doos van ongeveer 48*33*8cm en is voorzien van een simpel maar goed bruikbaar plastic handvat. Na openen wordt je begroet door een opgevouwen formulier dat je kort wegwijs maakt met alle indicatorlampjes, toegangspoorten en aan/uit knoppen. Het ene uiteinde van de doos bevat de relatief kleine adapter (190 gram) en een los ongeveer 180cm lange mickey-mouse kabel. De laptop zelf zit in een plastic zak, vergezeld van een zakje silicagel korrels, in degelijke schuimblokken opgesloten. Zelfs na stevig schudden blijkt de laptop zich met geen mogelijkheid meer dan een milimeter te kunnen verplaatsen. Zoals het betaamd komt de laptop nergens in aanraking met de buitenkant van de doos. Naast de genoemde items bevinden zich tevens een garantieformulier en een customer care formuliertje in de doos. De weegschaal verteld me dat de laptop slecht 1790gram weegt, een prima draagbaar apparaat dus. De eerste indruk is so far so good! Het komt allemaal netjes en doordacht over.

3.1 Adapter
Zoals net kort is aangestipt is er in tegenstelling tot andere fabrikanten niet beknibbeld op de lengte van de kabels: 180cm voor het netsnoer en nogmaals ongeveer die lengte voor het van een oprol-klittenbandje voorziene adaptersnoer. Dit komt in elk geval de flexibiliteit wat betreft stopcontactgebruik ten goede (in mijn geval vrij handig op de universiteit waar contactdozen soms wat karig geplaatst zijn). Maar elk voordeel heb zn nadeel: de lange kabels nemen behoorlijk wat ruimte in en zijn dus niet ideaal om mee te slepen. Netjes is dat vermeld wordt dat niet niet de bedoeling is de kabel strak om de adapter op te winden om kabelbreuken te voorkomen. (Of iedereen die raad ook toch zich neemt is dan weer een tweede ;) ).

3.2 Buitenkant
De Envy 4 is voorzien van een geborsteld zwart aluminium lid-cover met in de rechter onderhoek een zilveren HP-logo. In tegenstelling tot enkele andere fabrikanten geeft dit geen (mijn inziens) hinderlijk licht maar doet het gewoon classy aan. De zijde waar je het scherm open doet is voorzien van een dunne mat-zwarte plastic strip om vette vingers van het aluminium af te houden.
De onderkant van de laptop loopt aan de voor en achterkant smaller toe en is opvallend rood gekleurd. Logischerwijs is de rode kleur bij gebruik op schoot of bureau meer een subtiel accent. Wat naast de kleur vooral opvalt is de rubber-feel die de hard-plastiken onderkant heeft meegekregen. Deze toevoeging zorgt er zonder vreemde reliefstructuren voor dat de laptop makkelijk op te pakken is en niet onverhoeds uit je handen glipt.
In tegenstelling tot een doorsnee apparaat is de onderkant van de Envy 4 niet voorzien van allerhande kleppen om een accu te verwijderen, hardeschijven te benaderen of geheugen uit te breiden. Hiermee kan ik direct terug komen op mijn eerdere opmerking betreffende het aangegeven geheugen: uitbreiden is niet (gemakkelijk) zelf te doen (wel is er hier een disassembly-guide (pdf) te vinden, gebruik is uiteraard op eigen risico). Ook vervanging van de hdd voor een ruimer bemeten of sneller exemplaar zal dus meer voeten in de aarde hebben. Mocht je de laptop lange tijd op dezelfde plek gebruiken kun je de accu er niet snel uit peuteren om in de envy van je collega te stoppen. De onderkant is voorzien van een viertal hard rubberen voetjes die schuiven tot op zekere hoogte weten te voorkomen en wat trillingen kunnen opvangen. De scherm-zijde van de onderkant is geperforeerd voor lucht in- en uitlaat en voorzien van een fijnmazig gaas om aangezogen grof vuil buiten de koellichamen te houden.
De linkerkant van de laptop bevat van achter naar voor een rj45-contact (voorzien van een klepje en veermechanisme om netjes in de vorm van de body op te gaan), de hdmi-poort, twee usb-3 poorten, het cf-cardreaderslot en een aantal kleine indicatorledjes. De rechterzijde van de laptop heeft van achter naar voren de adapteraansluiting, usb2-poort, koptelefoon en microfoonaansluiting en ongeveer in het midden een opening voor een kensington-slot.

3.3 Binnenkant
Wanneer we de laptop openklappen worden we begroet door 14”beeldscherm omlijst door een hoogglans plastik bezel. Tussen de bezel en het scherm zit rondom een opstaande rubberen randje om het scherm wanneer de laptop is dichtgeklapt niet met het toetsenbord in aanraking te laten komen. Dit is naar mijn idee een elegantere oplossing dan de losse rubber bultjes die gewoonlijk op de bezels van een laptop zijn terug te vinden. Niet verrassend is de uitsparing in de bezel aan de bovenzijde van het scherm voor de webcam en de stereomicrofoon.
Het toetsenbord is een standaard qwerty-model waarbij er extra ruimte is vrijgemaakt voor de rechter shift-toets door de up en down-pijltjes toetsen samen te voegen op de plek van het pijltje naar beneden. Het is echter een back-lit toetsenbord, waarbij middels een functietoets de achtergrondverlichting kan worden aan en uitgezet.
Achter het toetsenbord zit een twee centimeter brede geperforeerde balk waarin de aan/uitknop is verwerkt en waarachter de speakers verstopt zitten. De aan/uitknop is voorzien van een subtiele witte verlichting.
De palm-rests zijn net als de lid-cover en de bezel rond het toetsenbord van geborsteld zwart aluminium met in het midden een uitsparing voor het touchpad. De rechter palmrest is voorzien van een viertal stickers die echter zo geplaatst zijn dat ze bij het typen niet onder de pols zitten en gaan irriteren. Dat er gekozen is voor een zwart/grijs/witte-look voor alle stickers getuigd naar mijn idee van een oog voor detail, het had immers makkelijker geweest om het bekende rood/groen/geel/blauwe Windows-stickertje en de blauwe versie van de Intel-inside op het apparaat te plakken.
Het touchpad is vrij ruim voor een 14” laptop en ligt vrij ver naar voren waardoor het gemakkelijk bereikbaar is. Het is daarnaast voorzien van een subtiel fresnell-lens achtige structuur die voldoende glijweerstand heeft zonder je in een bepaalde richting te stuwen. De knoppen zitten aan de onderzijde in het touchpad verwerkt.

3.4 Bouwkwaliteit
In de bovenstaande onderdelen is hier en daar al kort wat genoemd over de bouwkwaliteit en het materiaalgebruik, hier ga ik er met een kritische blik stukje dieper op in.
De body van de laptop voelt stevig aan en is nergens noemenswaardig in te drukken. Het scherm-cover daarentegen is naar mijn smaak iets te licht uitgevoerd waardoor het net iets te fragiel aanvoelt voor een laptop die bedoeld is om regelmatig meegesleept te worden. Gebruik van iets dikker aluminium of een of andere composiet zou wellicht het gewicht of de prijs niet ten goede komen, maar voor mijn gevoel is er nu een iets te grote concessie gedaan. Ook is het aluminium een waar feest voor CSI-medewerkers, werkelijk elke vingerafdruk is erop te zien en niet heel gemakkelijk af te halen. De onderkant daarentegen lijkt behoorlijk fingerprint-proof, wellicht dus dat het beter was geweest als de lid cover in hetzelfde materiaal was uitgevoerd. Er is duidelijk voor gekozen om het apparaat een luxe feel te geven, maar in dit geval zou ik willen zeggen dat er een concessie is gedaan op de bouwkwaliteit en onderhoudsgemak.
Het scherm hangt logischerwijs aan een tweetal scharnieren. Geheel esthetisch verantwoord zit het scharnier alleen aan de binnenkant van de laptop vast aan de body terwijl de buitenzijde van het scharnier vrijgelaten wordt. Ikzelf zou wat dat betreft eerder gekozen hebben om de scharnier aan zowel de binnen als buitenkant vast te zetten, dan is er gelijk meer ruimte om signaalkabeltjes weg te werken: Dat daar behoefte aan is, is bij mijn exemplaar aan het linker scharnier duidelijk te zien. Hier ligt een gesleeved kabeltje gedeeltelijk bloot.

Het toetsenbord tikt lekker weg, maar heeft wel de neiging licht door te buigen in het midden. Ook is er een smalle, maar naar mijn idee iets te ruime spleet aan de voorzijde tussen de het toetsenbord en de palmrests/touchpad. Ook ligt het toetsenbord niet overal lekker in zijn nisje, met name de hoekjes hebben de neiging iets hoger te staan. Hier zul je als gebruiker ongetwijfeld geen last van ondervinden, maar het doet wel afbreuk aan het totaalplaatje. Het gebruik van aluminium voor de palmrests is overigens wel een goede keuze, het blijft ook bij langdurigere typsessies comfortabel koel en trilt niet wanneer je de hdd aan het werk zet. De afgeronde hoeken aan de voorzijde zijn zo afgewerkt dat ze niet in je polsen snijden.

Het is van de webcam moeilijk te achterhalen om welk type het precies gaat, de maximale resolutie is echter 1280*800 en hij weet prima opnames te maken. Echt bijzonder is ie echter niet, maar een laptop zonder ingebouwde webcam is tegenwoordig praktisch ondenkbaar. Een standaardfeature, maar excelleert niet.

Na de beschrijving van de hardware bleef de vraag of HP voor single of dual-channel geheugen had gekozen. Ik heb nog niet de moed gehad om het apparaat open te schroeven, maar gelukkig zijn er applicaties die uitkomst bieden. De Envy 4 is voorzien van 4GB single channel DDR3 800MHz geheugen en beschikt over een extra geheugenslot voor uitbreiding. De eerder genoemde disassembly guide geeft tevens in een figuur aan dat er een tweede slot is ingebouwd. De vraag of de Envy 4 daadwerkelijk aan 3 schermen simultaan beeld weet te presenteren moet helaas met een nee beantwoord worden. De laptop beschikt slechts over een enkele HDMI poort en heeft geen VGA of DVI beschikbaar.

4. Software
Zoals eerder gesteld is de laptop voorzien van een 500GiB hdd die in een tweetal zichtbare partities is opgedeeld: een 466GB grote C-schijf waarop uiteraard windows is geinstalleerd en een 21GB grote D-schijf bedoeld als recovery disk. Middels het ‘computer-management’ scherm zijn een tweetal andere onzichtbare partities te zien: 104MB in een HP_TOOLS partitie en 200MB in een SYSTEM partitie. Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat deze twee precies doen.

Veel laptops worden tegenwoordig voorzien van allerhande praktische (en soms minder praktische) voor ge´nstalleerde trialsoftware en applicaties die leuke features kunnen toevoegen. Helaas zijn er soms ook programma’s ge´nstalleerd die performance dermate be´nvloeden of simpelweg niet voldoen aan de gebruikseisen dat ze als zogeheten bloatware kunnen worden omschreven.

Na het opstarten van de laptop moet eerst een korten installatie doorlopen worden. Allereerst een aantal Windows (Home Premium) configuraties voor personalisatie, wifi en thuisgroepen. Daarna word gevraagd of je gebruik wil maken van de 60 dagen Norton Internet Security Trial (niet gebruikt, mijn voorkeur gaat uit naar een alternatief). Tussendoor wordt ook gevraagd of je skype wilt starten, niet echt functioneel tijdens deze setup, maar het laat wel zien dat het voorge´nstalleerd is. Uiteindelijk wordt dan voorgesteld om de desktop weer te geven, welke ook behoorlijk vlot voor je neus getoverd wordt.
Vervolgens wordt je een mooi achtergrondje voorgeschoteld zonder enige vorm van reclame, das prettig hoef je die in elk geval niet meteen aan te passen. In de startbalk vind je vervolgens Skype, Windows Live Mail, Messenger, Photo, Video, een aantal applicaties van HP waaronder de Security Assistant, en Cyperlink YouCam.

De desktop van een schone installatie is voorzien van een snelkoppeling naar ebay, een hp support assistant, magic desktop, office 2010, skype en een ‘play hp games’ snelkoppeling.
De eBay.nl link blijkt via een programma genaamd ‘WizInstaller’ om onduidelijke redenen niet te werken. HP support assistant is een stukje software van HP die het gemakkelijk moet maken om drivers up-to-date te houden en taken als defragmentaties en een back-up simpel te regelen. Ook simpele onderhoudstaken als het schoonmaken van ventilatie openingen wordt hier kort en bondig beschreven. Misschien voor een tweaker onnodig, maar het is een helder vlot werkend platform waar een niet-tweaker gemakkelijk kan achterhalen wat er moet gebeuren. Opvallend is dat de functie ‘HP ProtectSmart’, een feature die een val of botsing van de laptop registreert en de schrijfkoppen van de hdd platters haalt, standaard niet ingeschakeld is.
Magic Desktop is een desktopvervangend stukje software dat specifiek gericht is op het bieden van een veilige desktop omgeving voor kinderen. Gezien de doelgroep van deze laptop is het naar mijn idee niet echt een toevoeging en het schort nogal aan de grafische afwerking.
Office 2010 spreekt min of meer voor zich. Na het opstarten wordt gevraagd of je een key beschikbaar hebt voor de volledige versie of dat je gebruik wil maken van de ‘starter editie’. Naar mijn idee een nette toevoeging om snel met het apparaat aan de slag te kunnen. Ideaal aangezien de laptop niet over een dvd speler beschikt en je anders dus genoodzaakt bent de software via een andere weg te installeren.

5. Gebruiksgemak & Ervaring
5.1 Kleine irritaties
Na installatie is het eerste dat opvalt dat de functietoetsen standaard de multimedia-functie hebben toegewezen (van f1 naar f12 achtereenvolgens: help, helderheid down, helderheid up, output source, toetsenbord backlight, vorige, play/pause, volgende, volume down, volume up, mute, wifi aan/uit). Op zich prima, maar het is jammer dat je naar het bios moet om de functieknoppen gewoon hun standaard functie te geven en in combinatie met de ‘fn’ knop hun specifieke multimediataak te laten uitvoeren. Ik zat er in elk geval niet op te wachten dat een per ongeluk op de f1-gelandde maar voor escape-bedoelde aanslag een hp-help menu opent. De help-functie had wat mij betreft geheel van de multimediaknoppen weggelaten kunnen worden en vervangen moeten zijn met een ‘scherm uit’-functieknop. Daarnaast zitten niet alle functies op de meeste logische plek qua gebruik en heb je voor de veel gebruikte functies vaak twee handen nodig om ze te gebruiken terwijl de minder gebruikte opties wel met een hand te bedienen zijn.
De plaatsing van de twee USB3 poorten is een tikje dicht bij elkaar waardoor het bij gebruik van een tweetal iets grotere usb-sticks problemen kan opleveren.

5.2 Multimedia
Het afspelen van een film (AVI, 1462kbps, afgespeeld middels MPC) levert geen absurde temperaturen op. De processorbelasting schommelt gedurende de aflevering tussen de 5 en 15 procent en bij voldoende ventilatie geeft Coretemp een max aan van rond de 50 graden. Let wel, dit is niet de buitenkant van het apparaat, die blijft gewoon handwarm en is redelijk op schoot te houden, koeler had comfortabeler geweest. Opvallend is wel de processor vrij agressief zijn multiplier blijft aanpassen.
Het kijken van een film is een van de dingen die ik mijzelf en anderen ook op bed zou zien doen, dus de proef op de som: plof mn envy op een dekbed en afspelen maar. Ook hier geeft t apparaat geen kik, thermal throttling blijft uit onder deze belasting en HP’s ‘CoolSense’ technologie lijkt zijn werkt goed uit te voeren met een operationele temperatuur van rond de 60 graden. Na een half uurtje echter is het niet echt comfortabel meer om het apparaat op schoot te houden vanwege opgebouwde warmte in de dekens. Om de functionaliteit van de genoemde ‘Coolsense’ software wat beter in kaart te brengen wordt wanneer de laptop is afgekoeld dezelfde serie nogmaals op bed bekeken, ditmaal met de software uit: De maximale gemeten temperatuur met CoolSense aan is vergelijkbaar met ‘CoolSense’ uit, het lijkt er echter op dat deze temperatuur sneller bereikt wordt wanneer de software is uitgeschakeld. Al met al lijkt het me dus verstandig bij gebruik op bed te zorgen voor een stevige ondergrond die ventilatie vergemakkelijkt, vooral voor comfort, en anderzijds is er geen reden om CoolSense uit te schakelen.

Qua geluid zou de Envy 4 goed moeten zijn toegerust met zijn ‘Beats’ audio technologie en ingebouwde subwoofer. Op zich komt er voor een laptop best aardig geluid uit de speakers, maar om te zeggen dat het van hoogstaande kwaliteit is zou te ver gaan. Een track waarbij veel aanhoudende lage tonen gespeeld worden zorgt bij een hoog volume voor enige resonantie (waarvan weet ik niet precies, ik vermoed het toetsenbord), terwijl hoge tonen een tikje te schel overkomen. Wanneer de ‘beats audio’ equalizer wordt uitgeschakeld (fn+b) lijkt het alsof alle equalizers naar de laagst mogelijke stand geschroefd worden waardoor het lijkt alsof je geluid door een leeg colablikje wordt afgespeeld. Aanrader om die equalizer aan te laten dus, maar ik heb niet het idee dat die rode B qua geluidskwaliteit echt iets bijzonders met zich meebrengt, afwezigheid van Beats zou wat mij betreft nooit een dealbreaker worden.

5.3 Officegebruik
Naast multimediagebruik heb ik het beestje ook qua office gebruik flink mogen gebruiken aangezien ik naast het schrijven van deze review ook bezig ben met het afronden van mijn afstudeerscriptie. Uiteraard is het draaien van Excel, Powerpoint en Word geen enkel probleem en de caching disk lijkt te snappen dat dit software is die vlot moet opstarten. Zoals eerder al kort is besproken is het een fijn chicklet toetsenbord, maar de keuze voor de langere shift en het samengevoegde op/neer pijltje heeft niet mijn voorkeur aangezien ik de rechter shift altijd op het linker uiteinde indruk. Het feit dat het niet uitmaakt waar je een toets precies raakt voor hij word geregistreerd is een fijne belevenis na de gewoonlijke afgeragde universiteits ram-planken. De backlight in het toetsenbord bleek voor mij een praktische toevoeging die ik veelvuldig heb gebruikt om in de late uurtjes nog wat te werken zonder direct alle verlichting aan te hoeven doen. Downside is wel dat de led-indicator op de functietoets vrij fel wanneer de verlichting is uitgeschakeld, dat kan tijdens het kijken van een film in het scherm hinderlijk reflecteren.
De touchpad zit in het midden van de laptop in een kleine nis gemonteerd en ziet er netjes afgewerkt uit. Zoals in de videoreview als werd opgemerkt is het opvallend dat hij wel iets uit zijn nisje omhoog steekt. Dit is overigens niet hinderlijk bij het gebruik, maar kan wel irriteren wanneer je typt. Bij het typen is het namelijk vrij gemakkelijk om met de muis van je rechterhand het touchpad te raken en daarmee je cursor op een wildvreemde plek in je document te parkeren. Dat is niet altijd even gemakkelijk en komt zeker de zinsstructuur van je werk niet ten goede ;). Gelukkig heeft het touchpad in het linkerbovenhoekje een knopje dat bij twee keer aantikken het touchpad in- dan wel uitschakelt. Dit werkt erg soepel en scheelt aanzienlijk wat frustraties. De subtiele fresnel-structuur komt niet alleen het uiterlijk van het touchpad ten goede maar is ook fijn in het gebruik. Het geeft net voldoende glijweerstand zonder je een specifieke kant op te dwingen.

5.4 Accu
De accu is zoals gezegd een 52Wh Lithium-polymeer en zit in de laptop ingebouwd. Op een volle lading gaat de laptop bij officegebruik + achtergrondmuziek, met het scherm op halve helderheid ongeveer 5 uur mee. Dat is voor mij ruim voldoende voor een dagje op de universiteit, en het laden (van 7%-100%) doet ie in slechts 1,5 uur. De schermhelderheid is overigens behoorlijk van invloed op de accutijden, bij volledige helderheid onder ongeveer dezelfde omstandigheden gaat de batterij ruim een uur minder lang mee.

5.5 Scherm
De Envy 4 is uitgerust met een 14” scherm met een vrij standaard resolutie van 1366*768 beeldpuntjes. Naar mijn smaak had dat best wat meer mogen zijn, full hd is misschien teveel van het goede maar 1440*900 had het apparaat net dat beetje extra gegeven. Een iets hogere resolutie zou het tevens makkelijker maken om met een tweetal schermen naast elkaar te werken, dat gaat nu net niet lekker. Ik ben niet echt een groot criticus wat monitoren betreft, en veel verder dan ‘ik zie wat er op het scherm staat en de kleuren zijn helder’ kom ik wat dat aangaat niet. Wat me wel enigszins opviel is de geringe maximale opening van het scherm. Met 135 graden is die naar mijn smaak net te summier om comfortabel met het apparaat op schoot te werken. De kijkhoek is in orde, maar blinkt ook niet echt uit. Het gaat om een glare-type scherm dus buiten in het zonnetje is het niet erg gemakkelijk werken, jammer want dit is nou juist een apparaat dat ik onderweg en buiten zou willen gebruiken.

6. Benchmarks
Vooralsnog heb ik nog geen tijd gehad benchmarks te draaien. Mocht je dus een suggestie voor het een of ander hebben, laat het me in de reacties weten dan zal ik daar mits mogelijk graag in voorzien.

7. Conclusie
De HP Envy 4 is een mooie laptop met een goede afwerking. Hier en daar zijn er voor mijn gevoel echter concessies gedaan op de bouwkwaliteit ten bate van het uiterlijk die voor een typische sleep-mee-laptop niet goed te verantwoorden zijn. Uiteraard moet dat wel in perspectief geplaatst worden, we willen immers ook geen loodzwaar apparaat waar je een tank overheen kunt laten rijden. Wat betreft performance is het geen monster, de onderdelen zijn goed op elkaar afgestemd en zorgen wel voor een prima vlot werkende laptop. De keuze voor een caching ssd is waarschijnlijk gemaakt om kosten te drukken boven een volledige SSD, en bied tevens meer opslagruimte voor dezelfde prijs. Daarnaast denk ik dat het ook een vrij loze investering zou zijn om een high-end ssd in dit apparaat te stoppen, zoveel doorvoer heb je immers niet vaak nodig op een typmachine. Het afspelen van multimedia is geen enkel probleem maar de Beats-audio is voor mij geen toevoeging.

Heb jij ook een HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA)?

Reviews door de redactie

Zeer uitgebreide en goede review, Petje af :P
Vind het persoonlijk wel jammer van de grafische kaart en schermresolutie voor deze prijs verwacht ik wel wat meer.
Super review! Erg handige details. Wat hem misschien nog netter zou maken is de opsomming van positieve en negatieve eigenschappen wat concreter in te delen. Maak je er een lijstje van, dan is er een nog duidelijkere en concretere conclusie. Overall: Top! Bedankt.
Dank je wel en goed punt! Aldus geupdate. Momenteel ben ik bezig een aantal benchmarks te draaien (Cinebench, CrystalDiskMark en 3dMark Vantage), ik kan alleen nog niet echt achterhalen in hoeverre de performance van de caching ssd door CDM word meegenomen, maar wellicht dus binnenkort nog een kleine update!
Was inderdaad leuk, heb een aantal voor mij interessante stukjes gelezen en moest wel lachen hoor.
Feestje voor CSI :)

Ik was van mening dat het "beats" systeem wel degelijk verbetering leverde, was dan wel op Envy 17, dus mogelijk heeft het formaat van de laptop en daarmee de "woofer" en boxen ook kleiner.
De woofer is ook ini-mini waarschijnlijk...

& bedankt voor de FN toets dat wist ik niet!

[Reactie gewijzigd door Ting87 op 30 juli 2012 20:13]