Specificaties 14" (1366x768), 532GB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA) Review

GH45T 25 juli 2012, laatste update op 27 juli 2012, 703 views

HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA)

Pluspunten

• Compact
  • Lange accuduur
  • In de praktijk snel
  • Verlicht toetsenbord
  • Geluid speakers

Minpunten

• Locatie adapteraansluiting
  • Pootjes glad
  • Warmte en geluidsproductie
  • Ontbreken VGA

Het Ultrabook segment was nieuw voor mij. Ik had me er nooit in verdiept, totdat ik als een van de winnaars bij Tweakers.net uit de bus kwam en werd uitgenodigd op het kantoor. Omdat ik toch erg benieuwd was heb ik van te voren op internet gezocht wat de HP Envy 4 nu precies is en de eigenschappen liegen er niet om. Een supercompacte laptop voor mobiel gebruik. Ik had geen verwachtingen en heb het apparaat de laatste twee weken gebruikt. Erg veel gebruikt zelfs, ik merkte dat ik mijn PC uit laat staan en mijn tablet ligt te verstoffen. Mijn andere privé laptop heb ik nog eenmaal gebruikt. Een betere samenvatting kan ik eigenlijk nauwelijks geven.

Het uitpakken
De HP Envy zit in een redelijk compacte doos. De indeling van de verpakking en de meegeleverde spullen zijn vrijwel identiek aan die van andere HP laptops. Waar ik mij bij andere laptops nog wel eens stoor aan het ontbreken van fatsoenlijke herstelmedia gaat dat hier niet echt op. Aangezien de Envy 4 niet over een drive voor optische media beschikt zou het niet logisch zijn om wel eens chijf mee te leveren. De verpakking is stevig en gewoon in orde. Altijd fijn dat er een doekje tussen scherm en laptop zit, ook vaak achteraf nog handig als je zuinig met je spullen om wil gaan.

De buitenkant van de Envy 4
Na het uitpakken ging ik de Envy eens even goed bekijken. Het apparaat is echt ongeloofelijk dun en voelt stevig aan. Afwerking is erg netjes te noemen. De bovenkant en palmrest is van een soort geborsteld aluminium. Ik ben dit gewend van de HP Probook 4525s welke ik vanuit het werk heb en bij de Probook bevalt dit uitstekend, ik verwacht dan ook bij de Envy 4 niet anders. Het geheel voelt gewoon erg compact en degelijk aan. Ik heb een notebook sleeve gekocht om de Envy 4 in mee te nemen. Na wat passen en meten bleek een Hama sleeve welke bedoeld is voor 13,3" laptops het beste te passen. Hier is zelfs nog wat ruimte in over, zegt genoeg lijkt mij zo.

De HP Envy 4 is erg compact, onder de Probook 4525s en boven de Envy 4

Over de onderkant ben ik niet zo te spreken. Er zit een soort speciale coating op wat de perfecte balans tussen grip en gladheid moet zijn. Het ziet er ook erg mooi uit en voelt stevig aan. Voor zover alleen voordelen. De grip is echter compleet weg op het moment dat je deze Ultrabook op schoot gebruikt. Regelmatig moet ik het ding even vast pakken en weer op de juiste plaats terugzetten. Ditzelfde geldt eigenlijk wel voor gebruik op een bureau of tafel, in mijn ervaring bieden de vier rubberen dopjes onvoldoende weerstand om de laptop mooi op zijn plaats te laten staan.

De onderkant van de Envy 4

Het schijnt dat de Envy 4 voor Ultrabook begrippen over veel aansluitingen beschikt. Er zijn een tweetal USB 3 aansluitingen, een USB 2 aansluiting, HDMI, hoofdtelefoon, microfoon, SD cardreader en natuurlijk adapter aansluiting. Voor zover ik de laptop tot nog toe heb gebruikt werken deze allemaal prima. Toch wil ik over de laatste een aantekening maken, ik vind dat de adapteraansluiting op een ronduit slechte plaats zit. Aangezien ik toch graag een losse muis gebruik en de adapter aansluiting rechts zit waar ook mijn muis ligt zit ik regelmatig in de knoop met de kabel. Mijn HP Probook heeft hetzelfde euvel, de Compaq laptop welke ik ooit voor mijn moeder heb geregeld ook. Het is niet onoverkomelijk maar ik vind dit toch behoorlijk vervelend. Verder mis ik eigenlijk een VGA aansluiting. Hoewel ik begrijp dat dit niet echt past bij het Ultrabook principe was deze in mijn geval al eens aardig van pas gekomen. Ik heb eenmaal mijn beamer op de Envy aan willen sluiten en deze beschikt enkel over een VGA aansluiting. Voor deze ene keer ben ik dus teruggevallen op mijn oude privé laptop. Overigens zitten de lampuren van mijn beamer er bijna op en overweeg ik om straks een andere aan te schaffen waardoor dit probleem zich niet meer snel voor zal doen, maar toch vind ik het jammer.

Aansluitingen aan de linkerkant

Eerste (vliegende) start
Adapter aangesloten, laptop opgestart en direct verschijnt het beeld of Windows 7 x64 Home premium in het Nederlands of Engels geïnstalleerd moet worden. Ik vind het Engels prettiger omdat hier geen gekke vertalingen in zitten en het zoeken bij problemen eenvoudiger is.

Na het kiezen van de taal gaat de installatie razensnel. Voordat je het weet zit je in de registratiewizard van HP. De registratiewizard mag van mij wel achterwege gelaten worden. Overigens zie ik ook zelden iemand de registratie daadwerkelijk uitvoeren, ik vraag mij af hoe effectief deze dan ook is. Na de registratie wordt gevraagd of Norton ingeschakeld moet worden. Als tweaker en ICT-er van beroep zijnde regel ik dit liever zelf. Gekozen om Norton niet te activeren maar na de installatie staat Norton alsnog op de laptop. Ik weet dat dit altijd het geval is bij HP laptops dus het verraste mij niet. Als Windows eenmaal volledig is gestart, voor mijn gevoel nog geen 5 minuten na het indrukken van de powerknop, valt de hoeveelheid voorgeïnstalleerde HP programma's op. Deze heb ik later thuis grotendeels verwijdert. Voor de minder ervaren gebruiker wellicht leuk maar ik heb er niet zo veel mee.

Specificaties en prestaties
Zoals ik al schreef had ik mij op de website van HP ingelezen over de HP Envy 4 zodat ik ongeveer wist wat voor een apparaat het is. Toch natuurlijk even naar de device manager gekeken en eens CPU-Z gestart. De specificaties komen inderdaad overeen.

Grappig is dat de caching SSD schijf niet apart te zien is in de verkenner. In apparaatbeheer zie je wel een apart device maar in disk management is het weer een enkel apparaat. Ik ben nog van plan om eens een live Linux distributie te starten vanaf USB stick of SD kaart en dan te bekijken of de apparaten apart benaderbaar zijn.

De caching SSD zorgt voor een aanzienlijke prestatiewinst ten opzichte van een gewone harddisk. Met een echte SSD kan hij in de benchmarks niet meekomen maar voor mijn gevoel doet het niet veel onder voor een echte SSD. In mijn PC en mijn andere privé laptop zitten beiden volwaardige SSD's maar deze zijn niet merkbaar sneller. Wel merk ik dat in de 2 weken tijd dat ik de laptop in gebruik heb dat de prestaties in de benchmark een stuk achteruit zijn gegaan. Dit is met Crystaldiskmark goed te meten. Ik vermoed dat dit komt omdat de harddisk een stuk verder vol staat na 2 weken gebruik en ben dus eigenlijk ook benieuwd hoe het geheel presteert als de schijf voor 80% vol staat. De tijd zal het waarschijnlijk leren.

Crystaldiskmark, links vers uit de doos, rechts na 2 weken gebruik.

De prestaties zijn verder gewoon dik in orde. Omdat een stel uit mijn vriendengroep ging trouwen moest ik nog wat Photoshop en en videobewerking doen. Dit heb ik op de Envy 4 gedaan en ging boven verwachting goed. Nu heb ik geen enorm zware berekeningen gedaan maar de prestaties waren zeker in orde. Games speel ik normaal niet of nauwelijks. Ik had echter Crysis nog liggen van de tijd dat ik dit spellen speelde. Externe DVD drive aansgesloten en geïnstalleerd. De resolutie heb ik ingesteld op 1366x768 en de details op medium. Het draait allemaal niet echt super vloeiend maar het kan er mee door. Ik denk dat een Ultrabook nu eenmaal niet echt geschikt is voor het echte gamen. Crysis draaide met deze instellingen de hele tijd rond de 15 frames per seconde. De ene keer wat meer en dan weer wat minder. Als niet-gamer stoor ik mij niet aan dit soort framerates, ik kan mij voorstellen dat een echte gamer dit wel doet. Overigens valt mij op dat bij het inschakelen van HP Coolsense de prestaties met een derde verminderen. Gemiddeld zat ik met ingeschakelde Coolsense rond de 10 frames per seconden.

De HP Coolsense is ook zeker niet voor niks. Als deze staat uitgeschakeld en de Envy wordt flink belast dan wordt hij echt bloedheet en gaat de ventilator als een dolle te keer. Hij wordt zelfs zo heet dat het niet meer comfortabel is om de Envy te gebruiken. Uiteraard moeten er met zo'n design op het gebied van prestaties consessies worden gedaan. De Coolsense functie geeft je in ieder geval de mogelijkheid om te kiezen voor prestaties of een wat koelere en stillere laptop. Iets meer niveau's of intelligentie hierachter zou welkom zijn maar deze Coolsense voldoet in principe.

Gebruiksgemak
Buiten de adapteraansluiting vind ik dat de laptop veel gebruiksgemak biedt. Het scherm vind ik prima leesbaar, ook buiten en met veel licht. De resolutie had nog wel iets hoger gemogen maar ik besef mij tegelijkertijd dat 1366x768 ook standaard is bij 15,6" laptops. De kijkhoek valt een beetje tegen, maar dit kan afhankelijk van de eigenaar en het gebruik zowel een voordeel als een nadeel zijn. Aangezien ik de laptop voornamelijk alleen gebruik maakt het mij niet zoveel uit.

Het toetsenbord tikt lekker en is fijn stil. De toetsen hebben het juiste formaat. De toetsenbordverlichting is echt een uitkomst, erg handig bij gebruik in het donker / schemering. Het touchpad vind ik prima werken, hoewel ik een losse muis prefereer. De gestures gebruik ik geheel niet. Ik vind de knoppen prima te bedienen en het reliëf in het touchpad vind ik wel grappig maar zeker niet storend.

De accu is voor het formaat en gewicht van de Envy zeer goed. Een exacte berekening heb ik niet gedaan, maar ik schat dat een uur of 4 realistisch is bij mijn gebruik. De accu is niet snel te verwisselen maar op internet heb ik de service manual van de Envy 4 al gevonden. Mocht dit ooit nodig zijn dan zal ik de accu dus prima zelf vervangen krijgen.

De HP Envy 4

De luidsprekers
Apart om hier een apart stuk voor te reserveren bij de review van een laptop maar gezien het beats audio systeem is het wel een vermelding waard. Na de eerste keer vond ik het geluid echt werkelijk verschrikkelijk. Het eerste wat ik dan ook deed was het geluid uitzetten. Nadat ik eens door de equalizer heen was gelopen en het oppompen van het geluid had uitgezet blijft er best een mooi systeem over. De subwoofer voegt daadwerkelijk iets toe en de geluidskwaliteit is best goed, zeker gezien het formaat van de Envy 4. Het volume kan redelijk hard, voor veel situaties zijn losse speakers dan ook niet direct nodig.

Normaal gesproken zou ik de HP Envy 4 nooit gekocht hebben. Aangezien we over de afgelopen jaren zo verwend zijn met de prijzen van laptops zie ik de noodzaak niet om 900 euro uit te geven aan een Ultrabook. Nu ik het apparaat gewonnen heb waardeer ik hem echter zeker en realiseer ik mij ook dat de prijs te rechtvaardigen is. Zoals ik al schreef staan alle andere apparaten hier in huis praktisch werkloos te kijken. Op de bank pak ik er niet even snel mijn tablet bij maar klap ik de Envy open. Mijn PC is zo goed als werkloos geworden. Mijn oude laptop zit maar wat in de tas te kijken. Ik ben benieuwd hoe de prestaties van de harddisk met cache zich ontwikkelen. Tevens overweeg ik om het geheugen uit te breiden. Met behulp van de service manual moet dit geen problemen opleveren. Over de afgelopen weken ben ik ook tegen enkele problemen aangelopen. Zo viel de verbinding met mijn Logitech bluetooth muis regelmatig weg maar dit weit ik meer aan Windows dan aan de Envy 4. Ook zie ik wat foutmeldingen van COM surrogate maar dit lijkt ergens door Photoshop fout te gaan, waarschijnlijk ook iets softwarematigs dus.

Als je niet veel games speelt en een laptop zoekt welke in de praktijk fijn werkt dan zit je goed met de Envy 4. Hij blinkt niet uit in specificaties en prestaties maar voelt over de gehele linie gewoon lekker vlot aan en is zeer draagbaar. Alles komt degelijk over en ik ben er van overtuigd dat je aan deze Ultrabook veel plezier kunt beleven.

Heb jij ook een HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA)?

Reviews door de redactie