Specificaties Tower • 4 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Sonata Sonata III 500 Review

Flix83 31 januari 2008, laatste update op 6 februari 2008, 1.729 views

Antec Sonata Sonata III 500

Pluspunten

• Klepje
  • Afwerking
  • Incl voeding
  • Geluidproductie

Minpunten

• Klepje
  • Vingervlekken

Kwaliteit voeding Score: 5
Na 3,5 jaar met mijn vorige pc te hebben gerommeld, vond ik het afgelope december genoeg en heb ik een nieuwe pc gekocht. Voor de behuizing is mij keuze gevallen op de Sonata III van Antec.

Systeem specs
  • Antec Sonata III,Zwart
  • GigaByte GA-P35C-DS3R
  • Arctic Freezer 7 pro
  • OCZ OCZ2RPX800EB4GK ,4096MB, 800MHz, 2x,
  • Samsung Spinpoint T166, 500 GB, 7200 RPM,
  • MSI NX8800GT-T2D512E-OC,512MB, GDDR3 (tijdelijk een GF8400 tot de 8800 leverbaar is)
  • Samsung SH-D163C, S-ATA, Zwart
  • Samsung SH-S203B,OEM, Zwart, Serial ATA150
  • Nexus 120MM Case Fan, 120 x 120 x 25 mm
  • Intel Core 2 Duo,Boxed, E6750, Socket 775
Bouwkwaliteit en afwerking
Het uiterlijk van de kast is natuurlijk persoonlijk, maar als je er van houd is dit ech een prima afgewerkte strakke kast. De kast is gebouwd van staal, afgewerkt met een zwarte hoogglans. Het enige jammere is dat je de vingervlekken goed ziet op de behuizing, dus als je er veel aanzit zal je er veel last van hebben. Het deurtje is van een gematteerde kunstof gemaakt en kan verwijderd worden. Hierachter zijn de bay's te zien waar de dvd spelers geplaats zijn.
Alleen de linkerkant van de kast kan open met een mooie, afsluitbare, sluiting
De binnenkant van de kast is goed afgewerkt, geen scherpe stukjes of randen.

Inbouw- mogelijkheden
Naar mijn mening is er voldoende plaats om wat intebouwen. 3 keer een 5.25'' bay, 2 keer een externe 3.5'' bay en 4 keer een interne 3.5'' bay. De bay's zijn helaas niet toolless te gebruiken maar dat is voor mij iig geen probleem.
De HD bay's zijn voorzien van rubbertjes die de trillingen van de HD opvangen.
Voor op de HD rack is de mogelijkheid voor het plaatsen van een 2e 12cm fan.

Koelings- mogelijkheden
De kast wordt geleverd met een 12cm casefan ingebouwd op de achterkant. De casefan kun je met een schakelaartje op high/medium/low speed zetten. Op low is hij nauwelijks hoorbaar, op medium en high hoor je hem goed. Maar dit kan je oplossen door hem te vervangen de tri-cool fan door een stiller (mobo gestuurde) model fan.
De kast biedt verder de mogelijkheid tot het inbouwen van nog een 120mm fan.

Vormgeving
In een woord, Geweldig. Maar ja dat is een kwestie van smaak. (als je dit leest ben je waarschijnlijk wel geinterresseerd)
Aan de voorkant 2 USB-aansluitingen, een eSATA aansluiting en een headphone- en microfoonaansluiting.
Onder het deurtje, eveneens afsluitbaar, zit de aan en uit knop en de reset knop

Installatie- gemak
Het linker zijpaneel is makkelijk te verwijderen na het los draaien van de thumbscrews. Even aan de hendel trekken het hij zwaaid mooi open.
Buiten het geheugen, een 12cm fan en het verplaatsen van de HD heb ik nix gedaan.

Kwaliteit van voeding
De voeding is heerlijk stil, maar helaas niet modulair. het is een Earthwatt voeding die een rendement heeft van 80%. Beter voor het milieu en beter voor de beurs ;)

De prijs is uitstekend. Voor 99 euro heb je een super kast met een prima 500Watt voedig.
Ben je niet van plan op dik 100 euro voor alleen de kast uit te geven (denk aan P180, thermaltake kasten) en dan ook nog 60-90 euro voor een voeding is dit misschien wel de kast voor jou. ik ebn er iig erg tevreden over!

Op bouwende kritiek is welkom
Foto's zal ik vanavond maken en toevoegen

Heb jij ook een Antec Sonata Sonata III 500?