Specificaties Mono speaker - Bekijk alle specificaties

Nokia Play 360° MD-50W Bluetooth 1.0 (Zwart) Review

lohost 24 juli 2012, laatste update op 24 juli 2012, 1.624 views

Nokia Play 360° MD-50W Bluetooth 1.0 (Zwart)

Pluspunten

• Goed vol geluid bij minimaal formaat
  • Eenvoudig als enkel of duo te gebruiken
  • NFC

Minpunten

• De prijs

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Dit is een repost van mijn review op 127.0.0.1.

http://callmelocalhost.com/images/2011-11/xmd-50w_white_overview1_604x604-120x120.png.pagespeed.ic.eiqIY_FAKS.pngDe Nokia Play 360° is een draadloze speaker van Nokia die zowel via bluetooth als via een 3.5mm jack is aan te sluiten op je smartphone, ipod of laptop. Een van de bijzondere eigenschappen van de Nokia Play 360° is dat het een echte 'surround sound' speaker is. Het geluid is vanaf alle kanten van de speaker goed. Maar de Nokia Play 360° heeft nog veel meer te bieden.

Een of twee
De Nokia Play 360° wordt per stuk verkocht en is ook prima als enkele speaker te gebruiken. Maar met twee wordt het allemaal nog mooier. Dan komen de speakers pas echt tot hun recht.

Doordat de speakers geheel draadloos zijn, kun je elke ruimte in no-time voorzien van je eigen muziek. Zet beide speakers aan en ze 'zien' elkaar. Daarna krijg je te horen welke speaker dienst doet als linker en welke als rechter. Daarna kun je aan de gang.

Bluetooth of een draadje
De speakers lenen zich natuurlijk het beste om deze te gebruiken in combinatie met je smartphone. De muziek op je toestel stream je eenvoudig via A2DP (stereo bluetooth). Maar niet getreurt als je de speakers wilt gebruiken met je ipod. Sluit eenvoudig een speaker aan via een standaard mini-jack snoertje, zoals de stekker op menig koptelefoon, en de speakers zorgen voor de rest. Bij gebruik van twee speakers is het wel goed te weten dat je hiervoor het 'left-channel' gebruikt.

Verbinden via een draad doet verder niets af aan het gebruik van een tweede speaker. Deze wordt nog steeds draadloos aangestuurd vanaf de eerste speaker. Je kunt deze dus zonder problemen meters verderop plaatsen. De preciese afstand weet ik niet, maar met de mogelijkheden van bluetooth tegenwoordig, kun je uitgaan van rond de 10 meter.

NFC
Nokia zet stevig in op NFC, Near Field Communication. Deze techniek is terug te vinden in steeds meer smartphones van de fabrikant, maar vooral ook in steeds meer accessoires. Zo zijn de Nokia Essence Bluetooth Stereo Headset, de Nokia Luna Bluetooth Headset en de vernieuwde Nokia BH-505 uitgerust met NFC. En zo ook de Play 360°. En dat is super. Waarom? Laat ik dat proberen duidelijk te maken.

De gangbare manier om een bluetoothverbinding op te zetten, uitgaande van een nieuwe verbinding (de twee apparaten kennen elkaar nog niet) gaat ongeveer als volgt. De ontvangers, in dit geval de Play 360° speaker, wordt in 'verbindingsmodus' gebracht. In dit geval wordt de knop aan de voorzijde een paar seconde ingedrukt. Het witte lampje wordt blauw. Vervolgens ga je naar het bluetoothmenu op je smartphone en ga je zoeken naar een nieuwe device. Deze wordt gevonden na 5 tot 10 seconde. Vervolgens koppel je de twee, waarbij soms ook nog een pincode nodig is.

Hoe gaat dat bij NFC? Leg je telefoon op de speaker. Binnen een seconde zien de twee elkaar. Je telefoon communiceert zonder de tussenkomst van de gebruiker met de Play 360° om te achterhalen waarmee wordt verbonden. Vervolgens wordt de muziek naar de speaker gestuurt. That's it. Zien is geloven.

En, hoe klinkt dat dan?
Het klinkt goed, echt waar. De speaker kan met recht een "Play 360°" worden genoemd. Het geluid wordt goed in alle richten de ruimte in gebracht, niet in een richting. Het maakt dus absoluut niet uit of je nu aan de voor-, zij- of achterkant van de speaker zit. Voor zover deze er zijn.

De afgelopen week heb ik de kans gehad de speaker niet alleen thuis te testen, maar ook op kantoor. In de ruimte waar ik zit hebben alle vier aanwezigen goed kunnen genieten van de beste tunes.

Ik ben zeer onder de indruk van deze speaker. Het geluid is indrukweekend en het design idem dito. Iedere collega die de speaker kwam aanschouwen, al dan niet omdat we het pand van stevige muziek aan het voorzien waren, was onder de indruk. Zowel van het geluid, als van de vormgeving. De speaker werkt aanstekelijk in uiterlijk en kwaliteit.

Nadeel is wel, dat het geen goedkoop product is. Je krijgt zeker waar voor je geld, maar toch is het een investering. Wat rondzoekend op internet kom ik uit op zo'n ¤130,- per stuk. En je wilt er stiekum toch twee.

Een bezoekje aan Tweakers pricewatch maakt mij en iedereen met interesse in deze speakers blij. De prijzen zijn bij een paar winkels gedaald naar rond de ¤50,- per stuk. Een buitenkansje!
Helaas, de prijzen uit december 2011 gelden niet meer. Pricewatch heeft het nu over minimaal ¤ 106,26.

Foto's
En natuurlijk nog een paar fotootjes voor de liefhebbers.

Heb jij ook een Nokia Play 360° MD-50W Bluetooth 1.0 (Zwart)?

Welke winkel biedt hem dan voor die prijs ? Op de t.net Pricewatch staat ie nog steeds op 100+ euro.
Ah, dat moet ik aanpassen. De prijs is inderdaad weer gestegen :-( Dank voor het opmerken!
Hmm das balen, ik had m graag opgepikt voor die prijs.
Bedankt voor de review! Heb je een idee wat het effect is op de batterij van je smartphone bij het gebruik van bluetooth/nfc voor het versturen van audio? Ik hoef echt geen harde cijfers hoor, gewoon een idee is al goed :) !
De impact van NFC weet ik niet. Had het daar toevallig laatst eens over met iemand. De persoon in kwestie had een HTC One X en daar was het ingeschakeld hebben van NFC een nadelige factor voor de accu. Op mijn N9 heb ik niet het idee dat het veel uitmaakt.

Het versturen van audio over bluetooth heeft zeker wel impact. Dit verbruikt meer dan wanneer je een kabeltje gebruikt. Maar ook dan zal het weer sterk afhankelijk zijn van je mobiel. Op mijn N9 kan het denk ik zo'n 5 à 6 uur, wellicht meer. Als in, ik luister ook regelmatig met een bluetooth headset naar muziek en dan zijn die tijden haalbaar.

Maar nogmaals, het is in mijn beleving sterk afhankelijk van het OS en hardware die je gebruikt.
Eerst en vooral bedankt voor het snelle antwoord! 5 a 6 uur lijkt me zeker al genoeg, maar mag ik weten hoe lang je normaal met je batterij doet, anders hebben de cijfers nogal weinig betekenis..

Normaal verbruikt NFC veel minder als Bluetooth, maar ja als hij toch zo dichtbij ligt, kan je ook al evengoed een kabel insteken dus daarom interesseert vooral Bluetooth me..

[Reactie gewijzigd door Beremboy op 25 april 2013 13:24]

Tja, heel lastig he. Als ik em veel gebruik dan is ie blij dat ie 's avonds aan de borstvoeding gaat, doe ik er weinig mee dan is twee dagen geen probleem. Vergelijkbaar dus met de resultaten van de Tweakers review: reviews: Nokia N9: eenzaam aan de top

Je maakt zelf op dit moment geen gebruik van een draadloze oplossing?
Nee ik heb zelfs geen smartphone :p ! Maar ik zit te wachten op de nokia lumia 520 of 720 om er eindelijk eens één aan te schaffen.
Het lijkt in ieder geval wel een leuke en handige gadget, nu moet ik enkel nog kiezen tussen een draadloze headset of een draadloze speaker.. Maar de bovenstaande lumia's komen toch nog niet direct uit dus ik heb nog tijd :) !
Ah, mooie toestellen hoor. Nokia heeft tegenwoordig nog meer speakers, dus verdiep je vooral ook daarin. Zeker als je nog even hebt. Zo is er de http://www.nokia.com/global/products/accessory/md-51w/, de opvolger voor de 360. En er is ook nog de http://www.nokia.com/global/products/accessory/md-100w/ Die werkt alleen niet zonder netvoeding volgens mij. Daarmee zou je je toestel kunnen laden, mits je voor de Lumia 820 of Lumia 920 gaat. Voor zover ik weet bieden andere modellen van de Lumia-lijn geen draadloos laden.