Specificaties All-in-one met Ci7-3610QM en 8GB ram - Bekijk alle specificaties

Lenovo A720 (25645CU) Review

DarkShadow 23 juli 2012, laatste update op 23 juli 2012, 1.403 views

Lenovo A720 (25645CU)

Pluspunten

• Groot scherm
  • Design
  • Touch Screen
  • Snelle processor

Minpunten

• Vlekken op het scherm
  • Touch7software is matig in Windows 7
  • Geen ssd
  • Grafische performance matig

Features Score: 3
Unboxing

Video Review

Algemene indruk

De algemene indruk is erg goed. Als je het apparaat uit de verpakking pakt is er toch wel sprake van een magisch momentje, vooral de eerste keer dat je het scherm in verschillende posities zet en je Windows 8 voor het eerst boot (wat snel! binnen 20 seconde staat de metro interface voor je neus) en er mee mag spelen.
Qua design kan de computer goed meekomen met de iMac, alhoewel het qua afwerking net wat minder is. Het lijkt allemaal aluminium (zoveel zelfs dat ik er bij de unboxing in trapte), echter enkel de verbinding tussen het scherm en de steun is van aluminium. Verder mag worden opgemerkt dat de PC erg stil is, enkel bij zware applicaties (renderen filmpje bv) hoor je de fan aanslaan, maar ook dan is het niet storend.
Toch zijn er ook wel minpunten aan te merken. Zo wordt het scherm erg snel smerig van de vingerafdrukken, zijn het toetsenbord en de muis vrij matig qua design en merk je dat het scherm niet helemaal vrij is van beweging als je aan de zijkanten drukt (maximaal moment).
Ook valt het bij veel applicaties op dat het touchscreen geen kinectic scrolling ondersteund, vooral het bladeren door foto's of applicaties is hierdoor erg vervelend en kost gewoon teveel moeite (niet ergonomisch). Bij applicaties waar dat niet zozeer van belang is is het touchscreen wel gewoon erg responsief zoals je van een capacitief scherm mag verwachten.

Normaal gebruik
Het is een fantastische computer om mee te werken, het scherm is groot, de computer is erg snel en vooral in windows 8 voegt touch veel toe. Er moet wel een kanttekening bij worden geplaatst dat dat dus in windows 7 erg tegenvalt en windows 8 nog niet af is (vooral het gebrek aan goede apps is daarbij een gemis).
Veel metro apps werken erg lekker, spelletjes als Fruit Ninja zijn even leuk hierop als op de iPad. Voor de rest is het gewoon een normale (maar snelle) computer.
Opnieuw wil ik als negatief punt het toetsenbord benoemen, de toetsen tikken niet echt lekker (niet zwaar) en de shift toets is erg klein en alles zit dicht op elkaar waardoor je regelmatig het verkeerde aanslaat.

Performance
Het renderen van filmpjes gaat erg snel. Ook in de videoeditor zelf heb je veel aan de processor kracht, niet langer gestotter van filmpjes tijdens scrubben of previewen. Je merkt dat de processor veel kracht heeft (Geekbench komt met een score van 10041). Het zal interessant zijn hoe hij zich zal meten tegenover mogelijk nieuwe iMacs later dit jaar (geen mobile processor). Wat jammer is is toch wel het ontbreken van een ssd, bij het opstarten van windows 8 mis je hem niet zo (gaat al erg snel), maar in windows 7 en bij het opstarten van zware applicaties is het toch wel een gemis. Zeker als je bedenkt dat de computer 1700 euro kost, had het wel gemogen. Het blijkt echter dat een ssd inbouwen vrij eenvoudig is, met een externe harddisk (usb 3.0 komt dan van pas) zou je het verlies aan opslagruimte dan gemakkelijk kunnen compenseren. Voordeel is dat alle design hdd´s die bij een iMac passen automatisch ook oogstrelend zijn naast deze schoonheid ;).

Artistiek
Het grote scherm is heerlijk om mee te werken, ook als ik touch niet gebruik merk ik dat ik in een werkhouding best vaak het scherm kantel tot 45 graden (werkt fijn, had het zelf van te voren niet gedacht).
In Lightroom 4 merk je dat touch erg weinig toevoegt, retoucheren zoals het nu werkt gaat gewoon gemakkelijker met de muis, hetzelfde geldt voor Photoshop. Ik vermoed dat op artistiek gebied het pas echt wat gaat toevoegen op het moment dat er goede teken en foto apps binnen de metro interface ontwikkeld gaan worden. Nu is er wel wat te vinden op dat gebied, maar het meeste is nog te speels om echt serieus te nemen. Op de iPad heb je al wel bijvoorbeeld een snapseed en diverse goede sketch apps die laten zien dat er hier echt wel een markt voor is.
Het scherm heeft ook nadelen qua resolutie, een hogere resolutie is gewoon fijner op een 27 inch scherm en de vergelijking met een iMac mag hierbij gemaakt worden. Ook zijn de kleuren niet helemaal natuurgetrouw, het blauw is wat sterk vertegenwoordigd, mogelijk een probleem als je er veel proffessioneel mee wil gaan werken. Met calibratie kom je in ieder geval een eind in de goede richting. Het ontbreekt mij echter aan apparatuur hiervoor om het goed te doen (geen spider).
De computer heeft dus veel promise, maar is eigenlijk op wat dit vlak betreft te vroeg op de markt gebracht.

Entertainment
Ook wat betreft entertainment zowel positieve als negatieve kanten. Fruit Ninja werkt geweldig, is ook leuk om met anderen te spelen, ik kan me voorstellen dat er nog veel meer geschikte games uiteindelijk te vinden zijn in de Windows store.
Films kijken werkt prima, het is een groot scherm en de kleuren spatten er vanaf. Ik zou wel externe boxen gebruiken want het geluid van de geintegreerde boxen is niet indrukwekkend te noemen. Het is prima voor even een youtube filmpje kijken of een muziekje zacht op te zetten tijdens het werken, maar het klinkt te blikkerig om er serieus muziek mee te gaan luisteren. Ik had overigens niet anders verwacht, daarvoor zijn de speakers gewoonweg te klein. Om het als muziekhub te gebruiken is dus mogelijk, maar externe boxen zijn dan wel noodzaak.
Qua games voldoet hij als je niet met te hoge instellingen gaat spelen of gewoon af en toe een potje diablo wil doen. Diablo 3 draait prima, slechts bij heftige gevechten en in de buitenwereld dropt de framerate af en toe richting de dertig, maar meestal schommelt het rond de 50 (instellingen full hd resolutie en alles op high, maar geen anti aliasing aan). Andere games heb ik niet geprobeerd, maar de tweakers.net review zegt hier genoeg over. 3d Mark 11 komt met een vrij matige score van 1311. Wil je de komende jaren meekomen met games en niet altijd moeten inleveren op grafische pracht, dan is dit systeem dus niet geschikt voor jou. Touch werkt ook prima in Diablo 3, maar voegt weinig toe, zou wel leuk zijn als je door middel van gestures aanvallen zou kunnen uitvoeren.
Als laatste is er een TV tuner ingebouwd die ik niet heb uitgetest.

De Lenovo A720 is een erg fijne computer die op bepaalde punten best wel revolutionair aanvoelt. De computer is snel en werkt dankzij het scherm erg fijn. Toch denk ik dat de computer pas echt tot zijn recht komt als Windows 8 wordt gereleased. Het zal dan erg leuk zijn om tablet applicaties op je eigen desktop te kunnen gebruiken.

Heb jij ook een Lenovo A720 (25645CU)?

Hey!

Nog gefeliciteerd met het winnen :D
Leuk dat je er een filmpje bij hebt gemaakt, ik ben persoonlijk niet van het lezen van lange lappen tekst en maakt deze review een stuk aangenamer!

Het zou leuk zijn geweest als je een klein stukje had laten zien hoe de software op Windows 7 (die standaard meegeleverd worden noor Lenovo) eruit zien.

4 van de 5 sterren, misschien nog iets meer 'Tweakers-specificaties'? Bijvoorbeeld kijkhoek?

Veel plezier met de IdeaCentre :)
Bedankt man :).

Heb er wel over getwijfeld om wat meer tweakers-specificaties toe te voegen. Maar dat komt in de tweakers review ook al sterk naar voren. De software die bijgeleverd was, vond ik zo onaangenaam dat ik liever niet mijn camera er mee wou bevuilen :P. (beetje flauw). Maar je kan het genoeg vinden op youtube in diverse preview filmpjes. Het is wat dat betreft onveranderd.

Kijkhoeken zijn trouwens erg goed, tot 170 graden is het goed te zien zonder al teveel verlies in brightness, daarna wordt het snel minder (bij 180 zie je niets meer). Kleuren verschuiven vrijwel niet bij een andere kijkhoek, erg goed dus.

[Reactie gewijzigd door DarkShadow op 23 juli 2012 11:58]

voor een winnaars-review vind ik de review matig, dan had ik toch wat bench marks verwacht...
Benchmarks zijn niet zo interessant, dat kan je via de officiŽle tweakers review ook wel vinden, ik heb veel moeite in de review gestoken, maar vooral gekeken hoe het werkt voor de gemiddelde gebruiker.
Benchmarks zijn niet zo interessant--> dat is een mening, ik vind het anders
toevallig kam deze voor de jouwe net uit (vreemd van tweakers vond ik), maar wat gebeurt er als een normal user hem test?....
Je zegt:

Ik heb er nu ook een staan van mijn schoonouders, maar zodra ik m aanzet hoor ik en voel ik dat de fan direkt gaat draaien. En dus altijd draait. Klopt dat?
Het is wel stil hoor, maar ik ben benieuwd of het hoort dat de fan wel altijd draait.
Ben nu op vakantie, kan het dus niet checken. Zou goed kunnen.
Sorry, ik snap je reactie niet helemaal. Toevallig kwam deze voor jouwe uit?

Ik ben erg blij met de PC, heb hem uitgebreid getest, ik hoop dat je wat aan de review hebt gehad. Anders heb je pech en zal je verder moeten zoeken.
Er is in de specificaties van het apparaat niets te vinden over het stroomverbruik. Kan je daar wat meer over vertellen? Zit er een adapter bij of gaat hij rechtstreeks op het net?
via adapter op het net