Specificaties 14" (1366x768), 532GB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA) Review

Shibbeh 21 juli 2012, laatste update op 21 juli 2012, 1.259 views

HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA)

Pluspunten

• Mooi design en stevige behuizing.
  • Goede prestaties en beste van 2 werelden in de hybride HDD.
  • Goede accuduur

Minpunten

• Glossy scherm met lage resolutie, slechte kijkhoek en lage helderheid.
  • Niet veel mobieler dan notebooks met een normale formfactor.
  • Touch gestures zijn niet overal ondersteund.

HP Envy 4

En opeens zit je op het kantoor van Tweakers.net met een mooie zwarte doos voor je neus. Dat is natuurlijk helemaal niet erg aangezien deze doos de nieuwe HP Envy 4 bevat. Ik heb de laptop nu een week in mijn bezit en die tijd zijn mij de nodige dingen opgevallen. Vandaar dat ik deze zal delen in deze review.

Design
Hoewel het natuurlijk volledig persoonlijk is, moet ik wel zeggen dat het design van de Envy 4 mij erg aanspreekt. De bovenkant en palmrests zijn gemaakt van zwart geborsteld alluminium. De onderkant is gemaakt van een rood rubberachtig materiaal. Dit materiaal is aangenaam om aan te raken en heeft een goede balans tussen stroef en glad. De bezel rond het scherm is gemaakt van een glossy zwart plastic, dat is jammer en valt uit de toon bij de andere gebruikte materialen. Het zou mooier zijn geweest als een van de 2 andere materialen daar naartoe zou zijn doorgetrokken. Ook is de Beats branding een beetje jammer, er zullen vast mensen zijn die heel blij zijn dat het er in zit, maar het lijkt mij niet iets waar een gebruikt constant mee geconfronteerd hoeft te worden. Wel is rode thema van Beats mooi doorgetrokken in de rest van de laptop, daardoor is het een mooi universeel geheel. Een ander leuk detail is dat alle stickers die op de laptop geplakt zijn volledig zwart zijn.
Aansluitingen

Aansluitingen

Aan de linkerkant beschikt de Envy 4 over de volgende aansluitingen:
  • Een Gigabit Ehternet aansluiting
  • Een HDMI aansluiting
  • Twee USB 3.0 aansluitingen
  • Een SD-cardreader
Aan de rechterzijde van de laptop bevinden zich de volgende poorten:
  • Een Line-in aansluiting
  • Een Line-out aansluiting
  • Een powered USB 2.0 aansluiting
  • Een aansluiting voor de oplader
Ook beschikt de laptop natuurlijk over een WiFi-n chip en is er een Bluetooth 4.0 chip aanwezig. In tegenstelling tot veel andere ultrabooks beschikt de Envy 4 wel over een Ethernet aansluiting, dit is voornamelijk voor zakelijk gebruikers een zegen. Wat echter jammer is, is dat de laptop geen VGA aansluiting heeft. VGA mag onderhand dan wel een antieke aansluiting zijn, maar de meeste beamers maken er nog steeds gebruik van. De USB 2.0 poort aan de rechterkant van de laptop is powered, dit wil zeggen dat ook als de laptop uit staat je er nog steeds apparaten mee kan opladen. Dat kan zeer handig zijn als je even snel je telefoon wilt opladen, maar er zo snel geen stopcontact beschikbaar is.

Bouwkwaliteit & Draagbaarheid
De bouwkwaliteit is goed te noemen. Het mag dan geen unibody zijn, maar de behuizing is wel opgebouwd uit grote stevige stukken. De behuizing kraakt nergens en is op geen enkele plek overdreven ver in te drukken. De scharnieren zijn zeer solide en geven een duurzame indruk. Alleen de plastic bezel rond het scherm voelt wat minder stevig aan, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Een van de eerste dingen die me opviel aan de Envy 4 was dat hij niet zo licht was als ik had verwacht. Nu is 1,8 kilo natuurlijk alles behalve zwaar, toch zijn er Ultrabooks die een stuk lichter zijn. Ook denk ik dat de Envy 4 het qua formaat net niet is. Als ik hem bijvoorbeeld vergelijk met mijn 15” MacBook Pro dan zie je dat ze qua formaat niet zo heel veel schelen. Zeker in de dikte zal het niet meer dan een millimeter schelen. Toch is de MacBook een stuk krachtiger. Bij een Ultrabook lever je natuurlijk prestaties in voor draagbaarheid, maar ik ben bang dat je bij de Envy 4 net te weinig draagbaarheid terug krijgt voor de prestaties die je inlevert.

Wel beschikt de Envy 4 over een fantastische accuduur. Ik kan niet met zekerheid zeggen hoe lang hij mee zou moeten gaan, maar een volledige avond bij normaal gebruik is heel goed te halen zonder dat er extra prik nodig is.

Dikte

Scherm
Ik zal maar gelijk met de deur naar binnen vallen: Het scherm van de laptop is ronduit slecht. Om te beginnen gaat het om een glossy paneel. Nou zou dit op zichzelf niet heel erg zijn, maar HP probeert de HP Envy 4 te profileren als een laptop voor onderweg. Dit resulteert meestal dan ook in situaties waarin je zelf het licht niet kan controleren, hierdoor is je eigen reflectie meestal het enige wat je zult zien in het scherm van de laptop. De helderheid van het scherm valt ook erg tegen. Ik betrapte mijzelf er op een gegeven moment op dat ik bleef proberen het scherm helderder te zetten, ondanks dat het scherm al op de maximale helderheid stond. De lage helderheid in combinatie met de reflecties zorgen er dan ook voor de laptop eigenlijk alleen binnenshuis te gebruiken is. De resolutie van het beeldscherm is 1366 bij 768. Persoonlijk vind ik dat net iets te laag voor een laptop van dit formaat. Ook de kijkhoek van het scherm is niet om over naar huis te schrijven, zo zal je er echt voor moeten zorgen dat het scherm zo goed mogelijk naar je toe gedraaid is. Hoewel dit jammer is, is het wel te begrijpen. Als er een hoge kwaliteit IPS-paneel zou zijn gebruikt, zou de prijs van laptop ene stuk hoger zijn uitgevallen.

Scherm

Audio
Volgens de mensen van HP zouden we extra aandacht moeten besteden aan het geluid van de Laptop. Zo is er namelijk gebruik gemaakt van “Beats” audio, en dit zou moeten zorgen voor veel beter geluid dan andere systemen. Voor de Beats audio is een subwoofer in de laptop ingebouwd en er is een software center met dingen als een equalizer. Het moet toegegeven worden, als Beats audio ingeschakeld staat klinkt het geluid een stuk beter. Het geluid met Beats audio uitgeschakeld is echter zo flets, dat ik mij af zit te vragen of dit niet is gedaan om Beats in verhouding beter te laten klinken. Al met al is het geluid vrij aardig voor een laptop, maar toch zou ik aanraden om de laptop zo snel mogelijk op een fatsoenlijk audio systeem aan te sluiten of een goede headset te gebruiken.

Toetsenbord & Trackpad
Over het toetsenbord ben ik zeer goed te spreken. Het is een chiclet toetsenbord met een erg fijne aanslag. De layout van het toetsenbord is goed, zo is er gegaan voor een layout met een grote liggende enter toets en is ook de linker shift toets van normale grote. Met name deze laatste toets wil nog wel een vreemd zijn op Nederlandse toetsenborden. Een numeriek eiland ontbreekt, maar er is gelukkig aan de rechterkant van het toetsenbord wel een extra kolom met d delete, home, page-up, page-down en end knoppen. Het toetsenbord beschikt ook over toetsenbord verlichting die aan of uit kan worden gezet. Dit vind ik zelf een fantastische toevoeging en ik vind het fijn dat deze ontwikkeling ook eindelijk in deze prijsklasse doordringt.

Over het touchpad ben ik minder te spreken. Volgens HP zou er uit onderzoek zijn gebleken dat mensen liever een touchpad met reliŰf zouden hebben dan een volledige gladde. Dit vind ik een opvallende uitslag, aangezien ik meestal juist niets anders dan lof hoor voor het touchpad van Apple, die uiteraard volledig glad is. De onderkant van het touchpad kan ingedrukt worden waarbij de rechteronderkant dient als rechter muist toets. HP heeft over het algemeen ook enkele multitouch gestures ge´mplementeerd. Zo kan je bijvoorbeeld in Windows Photo Viewer met 3 vingers makkelijk tussen foto’s switchen. Grappig, maar niet revolutionair. Daarnaast is de ondersteuning van deze gestures maar gelimiteerd, waardoor je ze al snel niet meer zult gebruiken omdat de meeste applicaties ze toch niet ondersteunen. Een andere feature die wel zeer geslaagd is, is de mogelijkheid om het touchpad uit te zetten. Het maakt dan niet uit als je per ongeluk het touchpad aanraakt als je bijvoorbeeld een losse muis gebruikt.

Hybride HDD
De Envy 4 beschikt over een hybride HDD, dit wil zeggen dat er in principe een normale mechanische harde schijf in zit, maar dat deze schijf over 32GB aan flash geheugen beschikt. Dit flash geheugen wordt vervolgens gebruikt om veel opgevraagde bestanden in te cachen. Dit zou in theorie de prestaties van de harde schijf beter moeten maken en er toch voor moeten zorgen dat je over de capaciteit van een normale harde schijf beschikt. In de praktijk blijkt dit trucje ook goed te werken, zo heeft de laptop een opstarttijd van 22,5 seconden. Een keer starte de Envy 4 zelfs sneller op dan een andere PC van mij met een Crucial M4, dit heb ik echter niet meer nagemeten. Het is afwachten wat de prestaties gaan zijn als de harde schijf wat voller gaat raken, maar ik ben enthousiast. Dit is echt het beste van twee werelden.

Benchmarks
De laptop is uitgerust met een nieuwe generatie Core i5 ULV processor en 4GB DDR3 geheugen. Nu is dit tegenwoordig geen ongewone hardware, vrijwel alle moderne Ultrabooks die nu uitkomen beschikken over de combinatie. Vandaar dat de uitslagen van de benchmarks andere ultrabooks niet ver zullen ontlopen. Toch wil ik ze even de wereld delen. In 3D mark vantage weet de Envy 4 een score van P2136 neer te zetten, waarbij de gpu en cpu respectiefelijk 1744 en 6544 punten weten weg te zetten. In Cinenbench haalt de Envy 4 9.33 fps in de OpenGL benchmark en 1,64 punten in de CPU benchmark. In CrystalDiskMark weet de hybride HDD de volgende scores neer te zetten:

CrystalDiskMark

Software
Bij de eerste keer opstarten van de laptop viel een ding gelijk op: de installatie gaat vrij snel. Normaal gesproken ben je wel een tijdje bezig voordat een laptop gebruiksklaar is, met de Envy kon ik eigenlijk binnen 5 minuten aan de slag. Helaas wordt je na de eerste keer opstarten al vrij snel begroet door de nodige bloatware. Zo is HP zo vriendelijk geweest een hele hoop software toe te voegen waar niet iedere gebruiker iets mee zal willen doen. Gelukkig is de software redelijk makkelijk te de-installeren als je er geen interesse in hebt. HP heeft wel geprobeerd speciale software toe te voegen om de laptop onderscheidend te maken, maar ik vraag mij af tot in hoeverre hier behoefte toe is. Met een stukje software kun je verschillende profielen aanmaken waardoor je door middel van een snelkoppeling bijvoorbeeld snel websites kan openen.

Gaming
Hoewel deze machine er natuurlijk niet voor bedoeld is, wilde ik toch even proberen of er een beetje op te gamen viel. De resultaten daarvan vielen me alles mee. Zo is Portal 2 bijvoorbeeld prima te spelen op medium settings, dit resulteerd namelijk in een framerate van tussen de 40 en de 50. Nou weet ik dat Portal 2 niet de zwaarste game is die ooit heeft bestaan, maar toch valt het me alles mee voor een ge´ntegreerde grafische kaart. Ook Diablo 3 heb ik even geprobeerd te spelen, maar daar bleef de framerate helaas in de meeste situaties onder de 20 hangen. Al met al kan je denk ik toch wel zeggen dat de HD4000 best zijn mannetje staat en dat het best mogelijk is om eens in de zoveel tijd eens een simpel spelletje te spelen op de laptop.

Al met al is de Envy 4 een mooie laptop met een paar tekortkomingen. HP probeert de laptop te profileren als een laptop voor onderweg, maar dat is de Envy 4 helaas gewoon niet. De formfactor verschilt niet heel erg veel met 15” notebooks die een stuk krachtiger zijn. Ook maken de reflecties in het scherm het vrijwel onmogelijk om de laptop onderweg te gebruiken. Het touchpad is lekker groot, maar gaat na verloop van tijd irriteren door het reliŰf. Wel is de Envy 4 schitterend vormgegeven en maakt hij een zeer degelijke indruk. Het is jammer dat ze het rubberachtige materiaal of het aluminium niet doorgetrokken hebben naar de schermbezel, maar daar valt op zich mee te leven. Ook stelt de HD4000 absoluut niet teleur, het is prima mogelijk af en toe een simpel spelletje te spelen, al hoef je dat niet op de hoogste kwaliteit te verwachten. Ook heeft de laptop een prima accuduur. De Envy 4 is een prima laptop om thuis te gebruiken, maar onderweg gaat hem helaas niet worden.

Heb jij ook een HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA)?

Reviews door de redactie

Ppfff, wat een mooi ding, jammer dat hij niet voor mij was bestemd.
Vind het design zeer mooi. heb een Envy 17 welke ook leuk is kwa design maar dit is toch net iets strakker.
Vind de onderkant wel beetje raar...
Niet vergeten een Windows 8 upgrade nu al aan te vragen als je die wilt ^^