Specificaties 14" (1366x768), 532GB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA) Review

Waterius 3 augustus 2012, 2.102 views

HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA)

Pluspunten

• stijlvol design
  • snelle opstarttijd
  • achtergrondverlichting toetsenbord
  • ruime harde schijf

Minpunten

• kwaliteit van het scherm
  • knoppen van het touchpad
  • gevoeligheid voor vingerafdrukken

Uitpakken
De HP Envy 4 is niet verpakt in een ordinaire witte of bruine kartonnen doos, maar een stijlvol zwart kartonnen koffertje. Het koffertje bevat naast de ultrabook alleen de voeding, een postertje met installatie instructies, een foldertje en een lijst met servicenummers. In het foldertje lees ik dat HP de standaard garantietermijn met een jaar verlengd, wat de totale garantietermijn op twee jaar brengt. Het betreft een garantie van 2 jaar op hardware, haal- en brengservice, onderdelen en arbeid.

Uiterlijk
De laptop ziet er echt geweldig uit. Ze is lekker slank en de diverse poorten zijn wel zichtbaar, maar geen lelijke storende gaten. Het uiterlijk is stoer, niet zo'n Jan des Bouvrie design dat de MacBooks kenmerkt.

De bovenkant en het deksel zijn gemaakt van zwart, geborsteld aluminium. Het rode logo van beats audio steekt mooi af tegen de zwarte achtergrond en het zelfde geldt voor de witte led van de aan/uit-knop. Heel bijzonder is vooral ook de onderkant waar duidelijk aandacht aan is besteed. Ze is bekleed met een rood soort rubber, waartegen de zwarte voetjes en scharnieren mooi afsteken. De onvermijdelijke stickertjes van Intel, Windows, etc die ik er normaal gesproken direct verwijder zijn overwegend zwart, waardoor ik ze nog maar even heb laten zitten. De naam 'Envy' lijkt met reden gekozen.

Helaas blijkt al snel dat de behuizing erg gevoelig is voor vingerafdrukken, die het geheel behoorlijk kunnen ontsieren. Vervelender is, dat je ze ook nog eens niet zomaar weg veegt. Dit is echt jammer van het schitterende ontwerp.

Opstarten
Ik had tot vorige week nog geen ervaring met SSD's om het opstarten van computers te versnellen. Wat een gemis! De laptop start binnen enkele seconden op. Uiteraard zal het met een volwaardige SSD nog iets sneller kunnen, maar ik vind het nu een verademing. Ik zal hier later op terug komen als ik de laptop vol geplempt heb met software.

De eerste keer dat je een nieuwe laptop aanzet moet er eerst van alles ingevuld worden. Dat is hier niet anders. Toch kun je je hier binnen vijf minuten door worstelen en dan echt aan de slag!

Meegeleverde software
Zoals altijd vinden we ook hier weer een heleboel software op de ultrabook. Naast de software van de leverancier zelf die de gebruikerservaring moet verbeteren en ondersteuning moet bieden, wordt ook altijd bloatware meegeleverd, om de prijs te drukken. We zouden dus blij moeten zijn met al die gratis en voor niets meegeleverde software, maar de realiteit is dat met mij velen het zonde van de tijd vinden om het allemaal weer te verwijderen.

Wat levert HP zoal mee aan 'eigen' software:
• HP Connection Manager
• HP ProtectSmart
• HP Simple Pass
• Beats Audio™
• Cyberlink YouCam (camera software)
• diverse services…

En third party software:
• Norton Internet Security 2012 (60 dagen proefversie)
• Microsoft Office 2010 Starter NL (Word en Excel met reclame en beperkte functionaliteit)
• Evernote
• Windows Live Essentials
• Absolute Data Protect (gratis abonnement voor 90 dagen)
• HP Games (een portal van online games)
• EasyBits Magic Desktop (een desktop voor kleine kinderen inclusief ouderlijk toezicht)
• Snapfish (gelabeld als HP Photocenter)
• rara.com – een muziek streamingservice
• Ebay snelkoppeling en in startmenu
• Skype snelkoppeling
• Bing werkbalk

Dit is een behoorlijk lange lijst, die van mij toch wel wat korter had gemogen. Positief is wel te noemen dat de meeste software ook snel weer verwijderd kan worden. Ook is er software bij die goed bruikbaar is door een proefperiode van enkele maanden of omdat er een leuke aanbieding aan vast zit om te proberen (bv 30 gratis afdrukken bij Snapfish).

Features
Een direct in het oog springende feature is de achtergrondverlichting van het toetsenbord. Ziet er leuk uit en is inderdaad wel handig als je in het halfduister zit te typen en eens eventjes naar het toetsenbord moet kijken.

Daarnaast is de Envy 4 uitgerust met Beats Audio van dr Dre. De twee speakers en subwoofer moeten samen met de software zorgen voor een sterk verbeterde geluidservaring. Ik moet zeggen dat het geluid echt duidelijk beter is dan wat er uit de gemiddelde laptop komt. Ook is het venster voor de volumeregeling stijlvol opgemaakt. Maar het blijft geluid dat uit een laptop komt. Het geluid is duidelijk afkomstig uit die smalle strook onder het scherm, dus voor een ruimtelijk geluid zet ik liever gewoon de audioset aan, of zet een hoofdtelefoon op.

Ik noemde het al; de laptop is, naast de harde schijf van maar liefst 500GB, voorzien van een mini-SATA SSD van 32GB. Dit is geen volwaardige SSD, waar het besturingssysteem op staat, maar een SSD die voor cache-opslag wordt gebruikt.

Als we de verkenner openen, zien we twee harde schijf stations. Het gaat om twee van de vier partities op de harde schijf. Van de SSD zien we niets. De zichtbare partities zijn: OS (C:) en Recovery (D:). Daarnaast is er nog een System partitie met de bootmanager en een Tools partitie waar we bestanden voor de systeemdiagnose en de vorige en huidige bios vinden . Daarnaast zien we dat er op de SSD nog een partitie van 4GB is gereserveerd voor de sluimerstand.

Het touchpad is uitgerust met een multi-touch HD-beeld sensor. Dit kennen we allemaal van de smartphone en tablets. Het lukt prima om ook op de Envy met deze 'gestures' te zoomen en te bladeren. Vooralsnog vind ik het echter gemakkelijker om gewoon gebruik te maken van toetsen dan de gestures.
Een andere innovatie waar HP trots op is, is Cool Sense. Dit moet de koeling automatisch aanpassen voor een optimaal gebruikscomfort. Helaas bleek de ventilator in mijn Envy niet stil te zijn. Na overleg met HP support heb ik de laptop op laten halen voor reparatie. Later meer…

Scherm
Binnenshuis heeft het scherm een mooie verdeling van de helderheid en is rustig aan de ogen. Helaas is dit niet het geval als ik in het licht zit. Het scherm glimt en de gladde, zwart plastic omlijsting van het scherm glimt nog erger. Bovendien viel mij op dat op kantoor, waar ik omgeven ben door grote ramen, dat het scherm onvoldoende helder was. Het scherm heeft een diagonaal van 35,5cm en een resolutie van 1366 x 768. Laat ik hier duidelijk over zijn: ik vind deze resolutie te laag om lekker te kunnen werken. 1600 x 900 zou de norm moeten zijn!

Ultrabooks zijn Intel's antwoord op de MacBook. Het sterke punt van de MacBook is het scherm!

Ergonomie
De bediening is even wennen. Het touchpad is vrij groot met weggewerkte knoppen. De knoppen moeten stevig ingedrukt worden. Zo stevig dat ik eerst regelmatig niet hard genoeg/teveel op de rand drukte, waardoor acties uitbleven. Daarnaast voelt het touchpad ruw aan. Dit ervaar ik niet als prettig.

De werking van de functietoetsen is omgekeerd. De functietoets F5 schakelt bijvoorbeeld de achtergrondverlichting van het toetsenbord in. Het scherm verversen doe je door de toets combinatie Fn + F5 in te drukken. Dit zal ongetwijfeld aan te passen zijn, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Overigens is het wel handig dat je op deze manier snel zaken kunt aanpassen als volume, helderheid, wifi+bluetooth en toetsenbordverlichting.

Hoe toetsen aanvoelen is altijd erg persoonlijk. Ik vind dat de toetsen goed gepositioneerd zijn en dat ze lekker typen, met net voldoende feedback.

Warmte en geluid
Helaas, bij de eerste gelegenheid dat ik de schootcomputer op schoot nam, schrok ik mij een ongeluk toen de ventilator aansloeg. De ventilator liep duidelijk hoorbaar aan. Reden voor mij om de laptop ter reparatie aan te bieden (verderop meer hierover).

Ik kan dus nog niet zoveel zeggen over de warmteontwikkeling. Tot op dit moment heb ik het idee dat de koeling redelijk goed in orde is. De laptop werd alleen links achter redelijk warm, maar rechtsvoor blijft hij lekker koel.

Mobiliteit en accuduur
De HP Envy 4 is een zogenaamde ultrabook, dus de afmetingen zijn bescheiden. Een heel verschil met mijn huidige Toshiba van 17 inch. In het verleden heb ik heel wat af mogen sjouwen met laptops, maar nu hebben we eindelijk een formaat en gewicht dat niet direct als last wordt beschouwd.

De accuduur lijkt prima, maar dit heb ik nog onvoldoende kunnen testen i.v.m. de problemen met de ventilator.

Degelijkheid
De laptop voelt degelijker aan dan ik van te voren verwachtte. Mogelijk dat ook het gewicht meespeelt. De Envy 4 voelt namelijk zwaarder aan dan ik voor die nog geen twee kilo verwachtte. Ook het scherm lijkt redelijk stevig vast te zitten. Als ik de laptop aan het scherm vast houd gaat het geheel niet zwabberen.

Service
Helaas bleek de ventilator aan te lopen en leek het me verstandig de ultrabook eerst ter reparatie aan te bieden. Aangezien ik geen aankoopbewijs had, heb ik even overlegd met Tweakers en daarna HP opgebeld.

Het servicenummer van HP kost 10 cent per minuut, maar ik kreeg snel iemand aan de lijn, die mij rustig te woord stond en vlot de registratie verzorgde, waarna ik werd doorverbonden met iemand van de technische dienst.

De technische dienst wilde graag het geluid van de ventilator horen. Ik had de laptop niet aan staan, dus heb ik 's avond's het geluid opgenomen en naar HP gemaild. De volgende dag hoorde ik niets, maar de ochtend daarop werd ik gebeld. HP was ook van geschrokken van het geluid van de ventilator, dus zal UPS de volgende dag al de laptop op komen halen. De chauffeur zal verpakkingsmateriaal meenemen, zodat ik niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor onjuiste verpakking of verzending.

Gedurende de reparatie zal ik over de voortgang op de hoogte worden gehouden middels email en SMS (de SMS service is nieuw voor HP). Inmiddels heb ik (nog voor verzending) twee emailtjes en twee SMSjes ontvangen met korte duidelijke instructies. Dit lijkt misschien overkill, maar het waren korte berichten, die ik als prettig ervaar. Wat natuurlijk ook precies de bedoeling is.

Update 3-8-2012: We zijn nu ruim twee weken verder. Twee weken geleden werd de laptop keurig volgens afspraak opgehaald en de week er na kreeg ik een telefoontje dat de men de laptop graag wilde houden en me een vervangende wilde sturen. Ik hoefde alleen maar even mijn aankoopnota op te sturen. Ik heb uitgelegd dat ik de laptop gewonnen had en dus geen aankoopnota had, maar wel een contract. Afgesproken dat ik zou proberen een aankoopnota te regelen en contact op zou nemen als ik de aankoopnota had. De volgende ochtend had ik een aankoopnota van Tweakers opgestuurd gekregen.

Maar nu ontstonden de problemen. HP heeft een 0900 nummer waar je heen moet bellen. Eerst worden je wat vragen gesteld zodat ze alvast je dossier op kunnen zoeken, waarna je doorverbonden wordt. Helaas kreeg ik niet de zelfde medewerker weer te pakken bij, maar een andere medewerker die er niets van leek te begrijpen. Ik sprak deze medewerker afgelopen maandag voor het laatst. Hij vertelde dat de laptop weer gerepareerd was en onderweg was naar mij toe. Het is nu vrijdag. De laptop is er nog niet, en ik heb geen enkel mailtje of SMSje van HP meer ontvangen.

Update 3-8-2012: Ik kreeg net een telefoontje van HP. De laptop is helemaal nog niet gerepareerd (laat staan onderweg). Men zit nog te wachten op een ventilator, wat gemiddeld twee weken gaat duren. Aangezien ik op vakantie ga, wordt het pas begin september voor ik de laptop terug heb. :'(

Met de HP Envy 4 heeft HP een goedkopere ultrabook uit weten te brengen. De adviesprijs is 899 euro en ik zag hem eerder in de Pricewatch bij Mycom voor 849 euro. Helaas is dit ten koste gegaan van onder andere de kwaliteit van het scherm. Alles overwegend vind ik dat HP voor deze prijs toch een mooi product heeft afgeleverd.

Als er onverhoopt iets stuk gaat is het ook belangrijk een goede service te krijgen. De service van HP vind ik tot nu toe zeer goed te noemen. is denk ik wel goed te noemen als er niets bijzonders aan de hand is. Rustige helpdesk medewerkers, een goede terugkoppeling en een garantie van 2 jaar op hardware, onderdelen en arbeid, inclusief haal- en brengservice. Ik zelf ben minder goed te spreken over de service.

Ik heb de HP Envy 4 gewonnen in een actie van Tweakers.net in samenwerking met HP en Mycom. Als ik zelf een laptop moest kopen (en dat moest ik dit jaar), dan zou ik geen ultrabook kopen omdat deze naar mijn smaak en budget nog te duur zijn. Ik ben Tweakers, HP en Mycom dan ook erg dankbaar dat ik er een heb mogen winnen.

Heb jij ook een HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA)?

Reviews door de redactie

Tja, het sterke punt van een macbook het scherm... dat is doodgewoon zwaar overhyped. Als je een beetje goede kwaliteit paneel hebt en deze goed kalibreert is het verschil niet te zien. Uiteindelijk wordt toch alles in china in elkaar geschroefd. Voordeel van die Apple-rage sinds een paar jaar is wel dat andere fabrikanten de kwaliteit van hun behuizingen opwaarderen, dat zie ik al tussen mijn hp laptop en die van mijn zus, die +- 1 jaar jonger is dan de mijne. Past toch allemaal net wat beter in elkaar en doet degelijker aan.
Natuurlijk is het overhyped en natuurlijk komt alles uit China. Ruim een jaar geleden heb ik een 9,7 inch Android tablet uit China laten komen met een IPS paneel van LG. Ik zag nauwelijks verschil met het IPS scherm van een iPad 2 (ook IPS). Maar feit is dat ik van apparaten in het ultrabook segment toch wel een scherm verwacht van 1600 x 900. Bovendien zou het beter moeten presteren in omstandigheden met invallend licht. En ja, alles heeft zijn prijs, maar dit vind ik belangrijk.
De grap is dat een macbook air niet eens zo'n goed scherm heeft.

En als je een 900p scherm verwacht voor deze prijs, waarom koop je dit apparaat dan? De V131 is nog altijd praktisch hetzelfde als deze laptop op de prijs na. Ik vind het grappig dat er nog weinig laptops zijn die beter zijn dan de V131. Dat is echt niet moeilijk. Het enige wat de fabrikanten hoeven te doen is er een beter scherm in stoppen.