Sweex Prescott Pluto (ATX, 400W, Zwart) Review

dikkevingers 26 januari 2008, laatste update op 28 juli 2008, 488 views

Sweex Prescott Pluto (ATX, 400W, Zwart)

Pluspunten

• Mooi strak ontwerp
  • Goedkoop
  • 400 Watt voeding

Minpunten

• Gammele constructie in z'n algemeenheid
  • Slechte kwaliteit plastic klemmen van de voorkant
  • Krappe indeling van de binnenkant
  • Slechte afwerking van het metaal (scherpe randen)
  • Zeer slechte koelingsmogelijkheden

Kwaliteit voeding Score: 4
In de zomer van 2006 besloot ik een nieuwe computer aan te schaffen. Nu ben ik niet echt een tweaker, maar voor foto- en videobewerkingen moest er een leuk systeempje komen.

Na een week intensief op tweakers.net te kijken en te vergelijken, kwam ik tot een leuke configuratie. In eerste instantie had ik een Abit AW8D. Deze deed niet zijn werk. De AW8D heb ik met veel moeite en tegen hoge kosten omgeruild voor een Abit Moederbord AW9D-MAX. Blijkbaar is de chipset van de AW8D niet geschikt om de CPU te ondersteunen. Na de volledige bootcyclus te hebben gehad, bleef het systeem stil. Na de AW9D-max geinstalleerd te hebben, draait het systeem als een trein.

Na anderhalf jaar ben ik toe aan een nieuwe case en wil ik toch nog een korte review neerzetten over de Sweex Prescot Pluto.

Eerste indruk
Het systeem doet erg goedkoop aan. Hoewel het gebruikte materiaal aluminium is, is de constructie gammel. Het metaal is erg dun en de afwerking is matig. Er zitten vele scherpe randen aan de binnenzijde. Door het ontbreken van een verwijderbare moederbord tray is het installeren van de hardware zeer lastig. Zeker de CPU geeft problemen en vervelende snijwonden. De kast is erg krap. De voorkant is van plastic en lastig te verwijderen om de 5,25” drives te installeren. Er brak bij mij zelf een klem van de voorkant af. De eerste indruk laat te wensen over.

Vormgeving
De vormgeving spreekt me wel aan. Eenvoudig strakke vormgeving. De kast is zwart en rechthoekig. Er zit (gelukkig) geen deurtje voor de 5,25” en 3,5” drives, zodat ze eenvoudig benaderbaar zijn.

Zichtbaar zijn vier 5,25” drives, twee 3,5” drives, ingebouwde poorten (USB, voorgestansde Firewire en mini-jackaansluitingen) en twee verchroomd-ogende knoppen (power en reset). Aan de linkerzijde zit een rooster met aan de binnenzijde een trechter die de warmte van de CPU zou kunnen afvoeren.

De interne indeling
De kast is zoals eerder vermeld vrij krap. Het moederbord Abit AW9D-max past er krap in. Als het geheugen in z’n banken zit, dan kan ik niet meer goed bij de harde schijven of de kabelaansluitingen van de drives.

De kast biedt overigens ruimte voor 5 HDD’s, maar dat is absoluut niet aan te raden. De schijven zitten dan op een milimeter van elkaar. Doordat de kast een een zeer beroerde airflow heeft, zullen de HDD’s het enorm te verduren hebben. Bij mij draaien ze in idle state al rond de 40 graden Celcius met de schijven in drivebay 1, 3, en 5.

Voor het wegwerken van de bekabeling is er weinig in de kast gedaan. De kabels die bij de voeding horen zijn allemaal aan de korte kant, waardoor ze dwars door de kast moeten. De AW9D-max heeft bijvoorbeeld een voedingsconnector onderaan het bord, terwijl de voeding bovenin de kast zit. Overigens kan ik hiervoor wel verlengkabels gebruiken, maar goed ik ben geen tweaker en heb hier nog niet de moeite voor genomen. Misschien heb ik dan ook wel niet het recht van klagen.

Voeding
De Sweex Prescot Pluto wordt geleverd met 400 Watt voeding. Deze is voldoende voor mijn configuratie. Ik heb mijn systeem niet overgeclocked, alhoewel de mogelijkheden er wel zijn. Dus ik weet niet of de 400 Watt dan nog voldoende is.

Koelingsmogelijkheden
Er is bij de Prescot Pluto niet bepaald nagedacht over de koelingsmogelijkheden. Zoals eerder aangegevens is er een ventilatierooster in de zijkant gemaakt. De luchtstroomgeleider die hieraan bevestigd is, heeft een flexibele buis en een kap aan het einde. De kast is echter ondiep, dus de buis kan slecht verbogen worden, laat staan dat de kap mooi de CPU-fan afdekt. Ik heb sinds kort een Arctic Freezer Pro op mijn CPU zitten en deze is dermate hoog, dat ik de luchtstroomgeleider zelfs verwijderd heb.

Aan de achterzijde is een voorbereiding voor twee 8 cm ventilators gemaakt. Hier heb ik gebruik gemaakt, maar het lawaai is oorverdovend. De ventilator wordt op het metaal gemonteerd, waardoor de backplate verschrikkelijk irritant resoneert.

Verder is de kast “luchtdicht”. Aan de voorzijde is geen ventilatiemogelijkheid. Hiedoor loopt de temperatuur in de kast snel op tot 45+. De HDD’s lijden hieronder door dezelfde temperatuur over te nemen.
Op dit moment heb ik de sidepanel er niet meer op zitten om de temperatuur nog enigszins acceptabel te houden. Ik moet het stof nu wel wat vaker verwijderen.

Dagelijks gebruik
De bediening is, als de hardware goed geïnstalleerd is, goed. De knoppen van de drivebays doen het goed.
Een opmerking betreffende te bovenste twee 5,25” drives, deze hebben openklappende ladeklep en een drukknop in de kast ingebouwd. Achter de ladeklep moet de DVDdrive precies op de goede hoogte zitten en de ejectknop op de juiste plaats. Zo niet, dan werkt het meganisme niet. De lade van de drive blijft dan tegen het plastic hangen of de ejectknop van de drive achter het plastic kan niet bediend worden.

De power en resetknop zijn goed bereikbaar. De knoppen loop erg soepel en zijn met een subtiel groen licht omrand. Het ziet er stijlvol uit.

En dan het iets minder dagelijkse gebruikt: Als we de kast in moeten. Het sidepanel gaat niet erg gemakkelijk open. De sidepanel wordt op de achterzijde door normale schroeven op z’n plek gehouden. Zodra deze verwijderd zijn, dan moet er enige kracht uitgeoefend worden op het sidepanel om deze naar achteren te schuiven. Ik had al eerder genoemd dat het installatiegemakt minimaal is door de krapte in de kast

Voor de gamer of tweaker is het een slechte kast, voor de niet veel eisende gebruiker is het zelfs een matige kast. Ik vind namelijk het installatiegemak en de koelmogelijkheden belangrijk. Door de beperkte ruimte is het installatiegemak beperkt, zeker als er hardware verwisseld/bijgeplaatst moet worden. De airflow en de daarmee samenhangende koeling is te sumier om een systeem van 400 Watt te plaatsen in deze kast.
De kast was erg goedkoop (25euro) en dat heb ik ondervonden. Besteed liever wat meer aan je kast, dan heeft je hardware er voordeel bij.

Heb jij ook een Sweex Prescott Pluto (ATX, 400W, Zwart)?

Deze conclusie kan over ongeveer bijna alle Sweex producten wel getrokken worden ;) .

Evengoed leuke review neergezet, nog niet veel vaker reviews over Sweex producten tegengekomen.
Wie koopt er dan ook een sweex ;) nee da's onzin maar met een naam als prescot pluto.......
Nja wel een hele nette review :)
Zoals ik al zei... ik ben geen echte tweaker en dan vergeet je snel dat een goede case toch wel belangrijk is. Ben nog aan het vergelijken tussen de Antec Performance One P182 , de Lian Li PC-P80 of de Cooler Master CM Stacker STC-T01.
Wat zijn de specs van de 400 watt voedng die erin zit? want meestal zijn voedingen van Sweex niet veel soeps.

Maar voor de prisj ziet de kast er niet slecht uit. Een foto vand e binennkant met hardware erin zou leuk zijn.

Goeie conclusie!! Ik denk dat heel veel tweakertjes (80%?) hun eerste systeempje hebben gebouwd met een véél te goedkope kast. Mezelf incluus, in de tijd dat er alleen nog maar beige kasten waren.

Er zitten onnoemelijk veel voordelen aan een goed doordachte kwaliteits kast.

Van die drie kasten zou ik persoonlijk voor de Antec gaan. Maar da's subjectief, bovendien heb ik zelf zo'n kast in gebruik dus ik ben bevooroordeeld.

De Lian-Li lijkt me relatief iets te duur, al is het wel een vreselijk goed doordachte kast.