Specificaties 14" (1366x768), 532GB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA) Review

yogy 25 juli 2012, laatste update op 25 juli 2012, 592 views

HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA)

Pluspunten

• Toetsenbord verlichting
  • Snel!
  • Compact

Minpunten

• De positie van het trackpad.
  • Glimmende delen van de behuizing zijn erg vingerafdruk gevoelig
  • Glanzende beeldscherm

Ik heb deze laptop gewonnen met de actie van Tweakers.net en HP (Maak kans op een HP Envy 4). Hier ben ik super blij mee, dus de laptop kan niet minder score dan 'zeer goed'. ;) Dit speelt ook een rol dat ik over de prijs geen mening heb. Ik zou een laptop uit dit segment niet snel kopen en ¤ 850,00 is toch veel geld. Maar mijn zakelijk laptop (HP ProBook 6560b) kost volgens de pricewatch ook al ¤ 1068,00, dus tsja...

Eerste ervaringen
De eerste ervaringen die ik met deze laptop heb zijn ronduit positief! Wat meteen opvalt bij het uit de doos halen is de dikte, of eigenlijk de dunte. Dit maakt de laptop samen met het behoorlijk strakke design een mooi apparaat om te zien. Na de installatie vallen er direct twee dingen op; de snelheid en de hoeveelheid software die er al op geïnstalleerd staat. Dit is zeker geen pluspunt, maar met een minuut of twintig had ik de laptop weer "kaal". Als dit voor een lagere prijs zorgt, dan ben zou ik er eigenlijk wel weer blij mee zijn.

Het scherm
Het scherm is één van de dingen die mij niet zo bevallen aan de Envy 4. Dit komt vooral doordat het met veel licht totaal onwerkbaar is. Door de glanzende laag zie je weinig anders dan jezelf. Dit is geen specifiek Envy 4 probleem, want m'n MacBook uit 2007 heeft dit ook al. Wat niet helpt is de glimmende zwarte rand om het scherm. Maar met niet teveel lichtinval zijn de kleuren mooi helder en scherp. De resolutie is met 1366 x 768 pixels zeker niet hoog, maar ik kan mij voorstellen dat mensen die iets minder goed zien niet zitten te wachten op hoge resoluties op een 14" scherm. Ik zelf vind het wel jammer, maar voor een beetje internetten en wat kantoortaken voldoet het prima.

Trackpad
Het tweede grote minpunt is het trackpad. Dit bevalt eigenlijk behoorlijk slecht. Op m’n ProBook 6560 ben ik gewend dat het recht onder de spatie balk zit. Ik "grijp" hierdoor telkens mis. Ik kan mij voorstellen dat meer gebruikers dat hebben, maar meer dingen aan trackpad bevallen niet. Er zit een fijne textuur op, het tegenovergesteld van de super gladde Apple MacBook trackpads. Mijn voorkeur gaat toch uit naar het gladde, al kan ik niet zeggen waarom, het voelt voor mij natuurlijker. Het trackpad is eigenlijk één grote muisknop, je kunt het overal indrukken. Dit gaat met veel weerstand waardoor je teveel kracht moet zetten en echt moet nadenken over wat je doet, à la Apple krijg je het "rechtermuisknop menu" als je met twee vinger klikt. Ik heb bij een laptop nooit vaak een losse muis gebruikt, maar bij de Envy 4 is dat een absolute must. Voor mij is het trackpad dan ook een flinke afknapper, al is dit wel erg persoonlijk. Ik ben er in de afgelopen 10 dagen in ieder geval niet aan gewend geraakt. Van de gestures is het scrollen met 2 vingers de enige die ik gebruik en dat gaat prima.

Keybord
Het chiclet keybord bevalt echter zeer goed! De verlichting is handig en miste ik onmiddellijk op de ProBook, de toetsen bieden een prettige weerstand en hebben onderling de juiste afstand. Bij dit formaat laptop heb je geen numeriek gedeelte, daar is niets aan te doen. Naast alt gr zit een toets waar je het "rechtermuisknop menu" mee oproept.

Snel
De laptop voelt erg snappy aan. Volledig opstarten gaat in 21 seconden en vanuit de slaapstand is maar 8 seconden nodig. De laatste 2 weken heb ik mijn iPad nog maar enkele keren gebruikt en pak ik zonder nadenken eigenlijk de Envy. Een groot compliment. Benchmarks zijn er al genoeg gepost, maar belangrijk vind ik dat het gewoon erg vlot aanvoelt. Ik speel geen games of andere zware dingen. Deze heb ik dus ook niet getest. Maar voor mij is het een prima device om even snel wat op internet te zoeken.

Een prima laptop die er goed uitziet, erg stil is en goed geluid geeft. Wat wil je nog meer? Een fatsoenlijk trackpad en een mat scherm. De algemene beoordeling is toch 'zeer goed'. Als je aan het trackpad kunt wennen heb je er echt een fijne laptop aan. Het glanzende scherm vind ik storend, maar aan het aandeel van deze schermen te zien bij de laptops in een willekeurige winkel denk ik dat veel mensen dit geen probleem vinden.

HP en tweakers.net... Bedankt!

Heb jij ook een HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA)?

Reviews door de redactie

Allereerst gefeliciteerd!

Over de review, die is prima maar foto's zouden hem nog beter maken. :) Vooralsnog 3 sterren.
Erg jammer dat je vaak vergelijkingen maakt met een probook/macbook, vermindert toch de zin om door te lezen.

Om het glanzende scherm probleem te verhelpen zijn er anti-glare folies, kost wat maar helpt ook erg goed, ga er iig een bestellen voor mijn werkpaardje. Jammer dat fabrikanten daar niet altijd bij stilstaan helaas.
Ik doe dit bewust omdat je mijn inziens dan een goed beeld kan krijgen van de laptop. Pure snelheid, e.d. kan een professionele reviewer (zoals de mensen van tweakers.net) veel beter beoordelen. Ik ben een gebruiker en ik vergelijk het met ervaringen die ik eerder heb opgedaan. :)

En wat betreft anti-glare folies; het zou prettiger zijn als deze b.v. wordt meegeleverd zodat je de keuze hebt. Of dat je 2 verschillende types kan bestellen, met glanzend scherm of mat.
Bij gebrek aan een digitale camera moest ik daar even mee wachten. Maar... voilà!