Specificaties 14" (1366x768), 532GB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA) Review

Lummer 13 juli 2012, laatste update op 13 juli 2012, 2.408 views

HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA)

Pluspunten

• snel gebruiksklaar
  • goede opstarttijd/cache ssd
  • prettig toetsenbord
  • goed verwerkte gestures
  • mooi en licht
  • goede speakers

Minpunten

• trackpad zit net te laag om prettig te gebruiken in bed
  • net niet de laatste games
  • word soms te heet

Eerste indruk
Bij het uit de doos halen van de laptop valt meteen op hoe dun en goed afgewerkt hij is. Helaas valt ook op hoe de eerste aanrakingen op de cover direct zichtbaar zijn. Jammer want het is echt een mooi design en die vetvlekken doen er direct aan af. De laptop voelt heel licht en handelbaar aan. Het scherm gaat makkelijk open en hij zit er gewoon goed uit!

Gebruiksklaar
Bij de eerste keer opstarten wordt gevraagd om de standaard dingen als account naam en wachtwoord. Maar ook nog een extra stukje waarin hp vraagt of je norton wilt activeren. Dit vond ik erg prettig omdat ik ervan houd om zelf mijn eigen software te installeren en daardoor vaak veel werk heb aan het verwijderen van de meegeleverde software. Het hele proces ging erg snel en met z'n 15 minuten stond het bureaublad klaar voor gebruik.

Meegeleverde software
De meegeleverde software op de hp valt erg mee. Ik had namelijk meer verwacht. Ik heb een aantal snelkoppelingen verwijderd uit de start balk en ook norton nog daadwerkelijk moeten verwijderen. Maar verder viel me de meegeleverde software op de toolbars in Internet Explorer erg mee. Het was dit keer zelfs erg handig. Ik had namelijk meteen office starter; windows live software klaarstaan. Alleen even configureren en klaar. Ook is de update software van HP er handig. Deze kwam namelijk direct met de melding dat deze updates voor de laptop kon installeren. Ik heb hier zelf helemaal geen werk aan gehad en dat vond ik prettig. Ik heb echter ook geen informatie over wat er geupdate is!

Geluid
Bij de uitreiking van de hp waren ook wat medewerkers van hp aanwezig die verschillende dingen vertelde over de laptop. Zo natuurlijk ook over het geluid wat de envy 4 weet te produceren. Ik ben zelf niet heel snel onder de indruk als men met leuke naampjes rond strooit. Maar het volume wat hij weet te produceren is zeker hoger dan de gemiddelde laptop. En na wat vergelijken met een asus laptop ben ik tot de conclusie gekomen dat de envy dit een stuk beter doet. Het geluid klinkt soms wat hol, maar de bas is een stuk beter.

Touchpad & toetsenbord
Over het touchpad vertelde de hp medewerker hoe de gestures werkte. Op een compaq laptop had ik dit ook al eens geprobeerd en dit werkte voor geen meter. Toen heb ik het dus maar snel uitgezet om er ook maar geen last van te krijgen. Dit keer voelt het echter erg soepel aan! De scrol met twee vingers werkt erg goed in de meeste programma's. De enige uitzondering die ik heb gevonden is steam, hierin werkt het scrollen niet correct. Ook de gesture met drie vingers is erg handig. Met drie vingers naar links of rechts heeft het volgende/vorige effect. Waardoor je terug kan in je browser historie of naar een volgende foto kan bladeren. Ook dit werkt erg soepel. Hierdoor wordt het webbrowsen op de bank nog makkelijker.
Het toetsenbord typt ook erg prettig. Al zijn de functie toetsen wel even wennen. Deze staan namelijk standaard in functie modus en daardoor moet je nu dus de fn toets indrukken als je een normalen f5 wilt doen. Dat is even wennen maar niet verkeerd. Ik heb namelijk al gemerkt dat ik de functionaliteit van de functie toets meer gebruik dan de f toetsen.

Gamen
Veel moet je van deze laptop niet verwachten als het op gamen aankomt. Toch draaien de meeste games well speelbaar (als je tegen wat lag kan af en toe). Battlefield 3 draait tussen de 15-30 fps op met alle settings op low. Dit is dus net te weinig om echt goed te kunnen spelen. Een spel als portal 2 draait echter geheel soepel.

Caching SSD
Zelf heb ik ook een sony vaio met daarin een SSD gezet. Sinds ik deze gebruik is het telkens weer afkicken als ik een andere computer gebruik dit niet een SSD heeft. Daarom was ik erg benieuwd of deze setup hetzelfde gevoel kan geven als een SSD alleen. En het mijn antwoord hierop is ja; ik merk nauwelijks verschil tussen mijn vaio en de envy. Het grote voordeel is echter dat ik wel 444GB over hou voor bestanden. Dit in tegenstelling tot het geval bij mijn vaio.
Opstarten gaat dus echt als een trein. Het punt waar ik wel verschil heb gemerkt is bij de laad tijden van games. Waarschijnlijk wordt deze tijd steeds sneller naarmate je een game meer speelt. Maar je kan er niet vanuit gaan dat het altijd sneller gaat. Helemaal niet als je af en toe eens een spelletje speelt.

Gewicht
De laptop voelt heel licht aan. Op de bank of in bed zet je hem met veel gemak op schoot. Dankzij de gestures op het touchpad is het webbrowsen heel goed te doen zonder muis. Hij voelt lichter aan dan mijn Asus Transformer EEE pad (de eerste transformer) en daardoor is het nu moeilijk kiezen welk apparaat ik nu pak als ik op de bank zit. De HP start lekker snel op en is lekker handzaam. Deze twee apparaten vergelijken is natuurlijk erg lastig. Maar het gevoel van vrijheid wat ik zelf altijd krijg op een pc neigt het toch wel te winnen van de tablet.

Warmte en geluid
De laptop heeft aan de achterkant het rooster waar de warme lucht uit word geblazen. Dit is even wennen gezien andere laptops die ik heb gebruikt dit altijd aan de zijkant hadden. De laptop maakt bij normaal gebruik weinig tot geen geluid en wordt helemaal niet warm. Zodra je echter een game opstart gaan de fans draaien. Het geluid dat ze dan produceren is echter niet heel hard. Je word dus niet afgeleid door een opstijgende straaljager. De laptop wordt hierbij wel redelijk warm. Vooral de lucht die uit de laptop komt is hierbij erg warm waardoor het niet prettig werkt als hij op schoot staat. Dit is echter alleen het geval als je echt intensieve applicaties draait.

Aansluitingen
Qua aansluitingen had ik niet veel verwachtingen. Het is namelijk een ultrabook en dan moet je gezien het dunne design besparen op dikke aansluitingen. Daarom zitten er aan de linkerkant een ethernetpoort, 2 usb aansluitingen, een hdmi poort en een kaartlezer. Aan de rechterkant zit kan je de laptop opladen, heb je een derde usb aansluiting en een koptelefoon en microfoon jack. In principe moet dit voldoende zijn. Echter; mijn dell moniter heeft geen hdmi en dus kon ik deze niet direct aansluiten maar moest ik eerst een ander kabeltje halen. Ook miste ik al snel de dvd rom drive die ik wel in mijn vaio heb. Even Battlefield 3 installeren gaat toch een stuk rapper als je dat vanaf disk doet. Want zelfs met de glasvezel verbinding die we hier hebben liggen duurde het erg lang voordat die 19 GB binnen waren. Deze punten zijn natuurlijk niet per se slecht voor deze ultrabook. Maar het was wel iets wat ik al snel miste en dat is jammer.

Gezien ik deze laptop heb gewonnen en ik niet op zoek was naar een laptop vind ik het lastig om iets over de prijs te zeggen. Zelf had ik waarschijnlijk (nog) niet gezocht in het ultrabook segment omdat deze als er duur overkomt. Daarom klonk mij de prijs van 850 euro goed in de oren. Als ik dit vergelijk met wat je ervoor krijgt denk ik dat de prijs gerechtvaardigd. Het design is erg mooi en dun. Ook zijn de prestaties erg goed.

Ik zou zeggen dat als je opzoek bent naar een dunne mooie laptop die goed presteerd in het alledaagse werk dat de HP envy 4 een echte aanrader is. Als je de laatste games wilt spelen ben je niet aan het goede adres maar ik vind dat hij het toch nog redelijk goed doet. Daarom zou ik deze laptop zeker aanraden als iemand opzoek is en een dergelijk budget heeft. Let wel; ik heb zelf niet gekeken wat de competitie op de markt heeft voor een vergelijkbare prijs!

Heb je feedback op mijn review of wil je nog iets weten? Laat een reactie achter of stuur me een berichtje!

Heb jij ook een HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA)?

Reviews door de redactie

Is het niet vervelend dat die SSD maar 32GB is, ik bedoel een W7 install is al gauw 20GB, tel daar de herstel partitie bij op van HP en je hebt 6GB vrij op die SSD?

Of is dit niet het geval?
Nee, in de praktijk zie ik één enkele hardeschijf van 444 GB. De SSD functioneert hier als een cache. Meer informatie kan je hier vinden; bron
Ik mag toch hopen dat ze die herstel partitie niet op die "kostbare" SSD gooien. Zou er ook vrij weinig baat bij hebben, behalve dat een snellere re-install mogelijk is t.o.v. een herstelpartitie op de HDD.

Is het trouwens niet ook zo dat die SSD in dit geval wordt gebruikt als caching SSD?
500-GB SATA (5400-rpm) Up to 24 GB partition for system recovery
Dus die herstelpartitie staat op de gewone HDD. Volgens de site van HP zit er trouwens helemaal geen SSD in deze laptop: http://h10025.www1.hp.com...&dlc=nl&docname=c03384232
Op die pagina staat het er inderdaad niet bij. Op een andere echter wel; http://www8.hp.com/nl/nl/...t-detail.html?oid=5273119

Blijkbaar is het lastig om specs overal hetzelfde te tonen.

[Reactie gewijzigd door Lummer op 13 juli 2012 19:08]

Kun je zelf bij het geheugen + harde schijf van de Envy 4, of zitten deze zoals bij zoveel ultrabooks vastgesoldeerd?