be quiet! Straight Power BQT E5-650W Review

Deismyna 25 januari 2008, laatste update op 17 november 2015, 3.805 views

be quiet! Straight Power BQT E5-650W

Pluspunten

• Veel aansluitmogelijkheden.
  • Lange kabels (kan ook nadeel zijn).
  • Temperatuur gestuurde ventilators.
  • Stil, koel & stabiel.
  • Meegeleverd montage materiaal.

Minpunten

• Niet modulair.
  • Lange kabels (kan ook voordeel zijn).

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Hiervoor had ik een Cooler Master 430 Watt voeding. Maar aangezien ik een 8800GT wou kopen (die ik inmiddels heb) en op termijn ook nog wel wat HDD's wil gaan stampen, was het tijd voor een nieuwe voeding.
Ik gebruik deze voeding nu in het volgende systeem.

Algemene beoordeling
Be-Quiet, een vrij onbekend merk naar mijn idee, maar schijn bedriegt. De voedingen van Be-Quiet komen in veel reviews goed naar voren, waardoor ze steeds bekender worden. Dit is voor mij ook ťťn van de redenen geweest dat ik er ťťn aangeschaft heb.

Uitrusting en afwerking
De voeding is verpakt in een mooie stevige doos met een boos kijkende zwarte tijger er op. De behuizing van de voeding zelf is mooi glimmend en zwart, dus extra voorzichtigheid tijdens het inbouwen is wel geboden (als je tenminste geen krasjes wilt).
De voeding voelt stevig en solide aan en is goed afgewerkt zonder scherpe randjes. De ingewanden van de behuizing worden koel gehouden door middel van een temperatuur gestuurde 120mm ventilator.
En last but not least, je krijgt ook een setje montage materiaal meegeleverd. Dit bestaat uit stukjes klittenband, tie-wraps, 5 normale schroeven en 5 thumbscrews. Je krijgt dus extra reserve schroefjes, wat ik zeker een pluspunt vind.

Aansluitmogelijkheden
Hier kom je echt op het terrein van deze voeding, de voeding beschikt namelijk over de volgende kabels:

-20+4pin moederbord stekker.
-3x 4pin molex + 1x Floppy power
-3x 4pin molex
-2x 4pin 12V P4 (samen te voegen tot 8pin)
-4x SATA
-4x SATA
-2x PCI-e 6+2 keer
Tevens heeft de voeding 3 kabels waar je casefans op kan aansluiten, hier later meer over.

Zoals je ziet kan je dus veel aansluiten op deze voeding. De kabels zijn behoorlijk lang, iets wat handig is als je een grote behuizing hebt. Heb je echter een wat kleinere behuizing, dan is dit misschien niet de voeding voor jouw, zeker omdat de kabels niet modulair zijn.
De kabels zijn ook mooi gesleeved in zwarte mesh, dit ziet er zeer netjes uit en zorgt er ook voor dat de kabels makkelijker weg te werken zijn.

Prestaties en stabiliteit
Tja, hier valt eigenlijk weinig over te zeggen. Volgens de fabrikant heeft de voeding een maximale efficiŽntie van 83%. Ik heb echter geen apparatuur in huis om dit te testen. Natuurlijk haal je deze maximum efficiŽntie ook bijna nooit, aangezien dit afhankelijk is van de belasting van het systeem.
De voeding is in ieder geval wel zeer stabiel, mede door de 4 gescheiden 12Volt rails. De 12Volt lijn ligt volgens Everest op ongeveer 12,19V, iets wat ik zeker niet slecht vind.

Geluidsproductie
Hier doet de voeding zijn naam eer aan. De 120mm fan is temperatuur gestuurd en doet zijn werk echt geruisloos. Zeker een aanwinst voor mijn systeem, wat nu behoorlijk stil is.

Warmteproductie
Ook hier scoort te voeding bijzonder goed. De lucht die aan de achterkant van mij voeding komt is amper warmer dan de kamertemperatuur.

Koelvermogen
De voeding zorgt niet voor extra airflow in mijn systeem, dit komt omdat ik hem onderin mijn Stacker geplaatst heb. Hij zuigt zijn lucht dus van onder de kast vandaan waar een rooster zit.
Wel heeft de Voeding 3 kabels met elk een 3pin fan en een 4pin molex stekker. Op iedere kabel kan je maximaal 1 casefan aansluiten. Het mooie hiervan is dat de voeding de snelheid van deze fans regelt, afhankelijk van de systeem temperatuur. Dit zorgt er dus voor dat mijn systeem erg stil is.

De 650Watt versie is te vinden voor een prijs van rond de 90-95 euro. Dit vind ik het zeker waard, aangezien het een stille, stabiele voeding is met een hoop aansluitmogelijkheden. Dat je voor deze prijs ook nog extra montage materiaal krijgt is natuurlijk ook een pluspunt.
Tevens levert de fabrikant 3 jaar garantie. Niet echt extreem lang, maar zeker niet slecht te noemen.

Heb jij ook een be quiet! Straight Power BQT E5-650W?

Goede review, alleen mis ik je complete systeem specificaties.
Tja, Het is toch de bedoeling dat je de review compleet maakt, en alles uitwerkt voor andere, zodat die niet meer hoeven te zoeken? Wat is anders het nut van een review als je zelf dingen op moet gaan zoeken?
Sorry hoor, maar een klein beetje eigen input mag ook wel lijkt mij.
Ten eerste heb ik deze review 2x geschreven, omdat ik na de eerste keer ergens op klikte waardoor me hele tekst weg was :'( Om dan ook nog eens me volledige systeem er bij te gaan zitten vond ik een klein beetje teveel van het goede.

Maar ik heb even de link die Jelle_w al gestuurd had toegevoegd aan de review, scheelt toch al gauw 2x klikken. ;)
Be Quite is een zeer goede MERK voor voedingen. Heb net een HD3870X2 is besteld via dollarshop en krijg hem vandaag nog binnen, betwijfel alleen of mijn 500 Watt voeding van chieftec dat wel gaat trekken. :S Zoniet, dan stap ik over naar be quite voedingen, 850 Watt!
Enige nadeel is wel dat de voeding NIET modulair is, helaas.
De Straight Power serie gaat maar tot 700Watt.

De 850 Watt is er alleen voor de Dark Power Pro serie, en die zijn wel modulair. Maarja, die kosten vanzelfsprekend ook wel wat meer.
Ik wilde even zeggen dat ik slechte ervaringen heb met voedingen van het merk BeQuit. Ik raad het dan ook zeer af. Deze voedingen zijn slecht bestand tegen zware belasting. Voorbeeld van mij:
Ik had de BeQuit 600watt van deze lijn.... met deze configuratie:
- Asus Striker Extreme
- Intel C2D E6600
- 4GB DDR geheugen
- XFX Nvidia 8800GTX
- 5x harddisk (waaronder 2x 10000Rpm Raptor schijven van W&D)
- Standaard kast

Nou en daar zat ik dan op een lan party... heerlijk aan het gamen... toen plotseling m'n pc uitviel.. er kwam een piep geluid uit de voeding... helaas dus doorgebrand. Als je dus een dergelijke configuratie hebt, neem geen BeQuit. Deze voedingen kunnen slecht tegen zware belasting... zoals je ziet.

Na dit probleem heb ik een op de lan een Coolmaster 600Watt voeding gekocht... en 2 weken later weer verkocht omdat ik een 2e 8800GTX in mijn pc had gezet (sli)...
Daarna heb ik de beste koop van mijn leven gedaan zowat... ik heb de beste (Game) voeding ter wereld over laten komen uit Amerika. Deze was hier niet te koop.... De "Silencer 750 Quad (Black)" http://www.pcpower.com/po...encer-750-quad-black.html
Ongelofelijk product... die echt gepusht kan worden tot de max... en geen krimp geeft... wat een verademing.

Dus mijn advies... koop voor een high-end pc geen BeQuit.. ja het is relatief goedkoop... maar de voeding kan slecht tegen zware belasting...
Sorry hoor, maar door die ene ervaring van jou moeten ze allemaal maar slecht zijn? Beetje hypocriet vind je niet?
Dus volgens jou redenering zou de Samsung 206BW ook zwaar bagger zijn, omdat de mijne na 5 minuten kapot ging? Toch raar dat dit dan samen met de 226BW ťťn van de populairste monitors van het moment is.

Niet persoonlijk bedoeld of zo, maar een hel merk afkraken omdat je er ťťn slechte ervaring mee hebt vind ik een beetje not-done.
Mijn reactie was misschien te hard....

Ik bedoel alleen dat het toch redelijk bekend is dat deze voedingen (en ook andere goedkopere merken) niet goed overweg kunnen met zware belasting... wat niet zo vaak voorkomt (dat geef ik toe)
Het is een prima "huis tuin en keuken" voeding... maar voor de echte high end pc niet voldoende...

Ik heb, nadat m'n BeQuit kapot was gegaan erg grondig onderzoek gedaan wat betreft voedingen... en de naam BeQuit komt nergens voor in de merken die aangeraden worden... dat komt mede omdat de voedingen minder efficient zijn dan de top-merken. Tevens kunnen ze zaols al eerder gezegd niet goed tegen zware belasting... dit is niet alleen mijn ervaring...

Maar als je geen echte high end pc hebt (SLI etc.) dan lijkt me BeQuit wel een goed goedkoper alternatief.... zeker aangezien ik $250 (dollar) heb betaald voor mijn High-end voeding :)

Dus nogmaals... ik baseer mijn verhaal niet op 1 ervaring... maar op diverse tests en onderzoeken waar het merk niet zo goed naar voren komt. Waar veel info te vinden is over alle hardware (incl. voedingen) is www.tomshardware.com. Daar heb ik destijds dus onderzoek gedaan naar voedingen...
Voor een echte high end PC is een 600Watt ook niet geschikt nee, daar heeft Be-Quiet de Dark Power Pro serie voor. (gaan tot 1000 watt).

Zoals je zelf al zegt was die voeding voor jou niet helemaal de juiste keuze, maar voor veel andere mensen kan dit misschien wel de juiste zijn.

Echter ben ik het wel met je eens dat een voeding niet zomaar door mag branden. Een beetje voeding hoort zichzelf gewoon uit te schakelen als er iets niet goed gaat. Dat dit bij jou niet gebeurd is kan liggen aan een productiefout, of aan jou specifieke voeding zelf. Dit durf ik niet te zeggen.
Weetje hoe dat komt door dat die voeding doorgebrand is?
Omdat je er zelfs voor hebt gezorgt dat je Hardware teveel stroom nodig hebben, aan die 600W heb jij niet genoeg, minstens 50/100W meer.
Omdat je namelijk 5 HDD's eraan heb hangen, waarvan 2 Raptors, die meer stroom vreten dan een average HDD.
Want een vriend van mij heeft ook een BeQuit Straight Power 600W voeding, die nog in combinatie met een E6600 @ 3.2Ghz, MSI P6N SLI, 2Gb DDR2, 8800GTX en 2 HDD's heeft gedraaid.
En die deed het gewoon perfect!
Dus je hebt er gewoon zelf niet naar gekeken hoeveel power je systeem nodig hebt.
Dus dan kan je niet de voeding de schuld geven ;)

[Reactie gewijzigd door KevinBel op 25 januari 2008 11:24]

Dat is niet helemaal waar..... als ik destijds een betere voeding had gehad... dan was er niks aan de hand geweest... 600Watt is namelijk voldoende voor de hardware die ik toen had... (ik heb stroom gemeten met stroommeter etc. om hierachter te komen). Omdat die BeQuit voedingen niet al te goed zijn, is de boel toen doorgebrand... had ik destijds bv een goeie Coolmaster 600watt gehad, was dit niet gebeurd... nogmaals komt dit dus omdat ik met mijn hardware de voeding erg zwaar belast had... en daar kunnen ze niet goed tegen... een kwalitatief betere voeding was daar beter mee om gegaan.... das het enige wat ik probeer te zeggen....

Maar dit gezegd hebbende.... bedenk ik me dat ik het destijds misschien wat safer had moeten spelen... en een 700Watt versie van de BeQuit had moeten kopen i.p.v de 600Watt... dus ja het is ook een beetje mijn schuld.. al had een beter merk het waarschijnlijk wel uitgehouden...

[Reactie gewijzigd door Wishjuh112 op 25 januari 2008 15:37]

Oke ik snap je verhaal wel, maar het is ook zo, dat er wel wordt aangegeven dat de voeding 600W levert, maar infeite is dit niet zo. ;(
Omdat er meestal een EfficiŽntie (hopelijk goed getypt) van 80% is of iets hoger.
Bij deze voeding is dat 84%.
~ "Energiesparendes Design mit extrem hoher Effizienz von 84%"
Dus infeite kan ie maar ongeveer maximaal 600 x 0.84 = 504W.
En jouw systeem haalt dit er bijna uit onder load.
Dus je had wel wat safer kunnen spelen ja.
Meestal moet je zorgen dat er ongeveer minimaal 50W overblijft, dan gaat alles meestal wel goed. :)

*Ik heb net even gekeken met de extreme outer vision PSU calculator, en met die opstelling van jou zo'n beetje, trekt ie er onder full load wel ~475W uit.
En dat met nog niet eens een overclock.
Dus moet je nagaan als je ook hebt overgeclockt, wat ik denk dat je ook had :D

[Reactie gewijzigd door KevinBel op 25 januari 2008 19:48]

Kan zijn dat ik de plank volledig mis sla hoor, maar houdt een efficiŽnty van 80% niet in dat 80% van wat de voeding uit je stopcontact trekt echt wordt gebruikt door de voeding? Wat zou betekenen dat een voeding van 600W met 80% efficienty 600/0,8 = 750 watt uit je stopcontact trekt onder full load?
Dit betekend, dat een voeding van 600watt, maximaal 600watt trekt,
en dus 600 * 0.8 = ~480 watt kan leveren, (constant).

Dan nog wat piek vermogen, dus laten we zeggen dat wanneer je systeem rond de 500watt zit, je beter een zwaardere voeding kan kopen.
De fabrikanten zullen natuurlijk niet altijd even eerlijk met de cijfers zijn, maar strict genomen zou een 600 watt voeding 600 watt moeten kunnen leveren.

Wat hij uit het stopcontact trekt is afhankelijk van de efficiŽntie. Een 600 watt voeding met 50% efficiŽntie zal onder volle belasting 900 watt uit je stopcontact trekken.
Ervaring met voeding(en)? Heb je er meerdere getest dan?

Uit andere reviews komen ze zeer goed naar voren trouwens, wellicht heb je gewoon pech gehad met jouw voeding.
Heb je nog vergeleken wat er gebeurt met temperaturen en fansnelheden als je de voeding bovenin de kast plaatst?
Ik heb zelf ook een stacker, en denk erover een Be Quiet voeding te kopen (nadat mijn passief gekoelde Yesico na 3,5 jaar de geest gegeven heeft).
Nope, het is mij iets te veel werk om alles over te gaan schroeven :)

Als ik jou was zou ik gewoon voor die Be Quiet gaan (als je ondertussen niet al wat gekocht hebt). Be Quiet is in ieder geval bijna net zo stil als passief :)
Thnx. Voor de review. Zojuist een besteld.

Maar uh. Misschien moet je toch eens naar een dierentuin. Ik zie namelijk geen tijger maar een panter staan. :)