Sapphire Radeon 9800 Pro 128MB DDR (AGP, DVI) Review

Nyarlathotep 23 april 2005, 3.212 views

Sapphire Radeon 9800 Pro 128MB DDR (AGP, DVI)

Pluspunten

• Snelle kaart voor een nu zeker acceptabele prijs
  • Wordt ondersteund in alle moderne games
  • Goed over te clocken, hardware en softwarematig
  • Goede driverondersteuning. ATi brengt elke maand nieuwe drivers uit, en ook zijn er vele 3rd party drivers te krijgen, voor als je de kaart overclockt.

Minpunten

• Stockkoeler is te klein en staat eigenlijk geen overclocking toe.

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Nadat er een "ongelukje" was gebeurd met mijn Club3D videokaart (schakelaar op stekkerblok met mijn voet uitgedrukt per ongeluk, hij overleefde het niet) schafte ik deze kaart aan. En ben er tot op heden zeer over te spreken!

Algemene beoordeling:
Goed. Het pakketje is degelijk uitgevoerd. De kaart, en een tv-out plug, en het driver cd'tje. Aangezien ik de kabel niet eens gebruik ging het mij alleen om de kaart zelf. De standaardkoeler heb ik direct vervangen door het welbekende Zalman-sandwichexemplaar (ZM80C-HP).

Featureset:
Geen mening. Ik heb 1 TFT-monitor eraan hangen op een gewone analoge aansluiting. De videouitgang en de DVI-poort gebruik ik niet, dus extra features waren voor mij niet interessant.

Prestaties:
Zeer goed. De kaart doet zijn werk prima, nooit problemen mee gehad. Ik heb de bios geflashed met een Radeon XT bios en ook hier heb ik geen problemen mee, mits ik de Omega-drivers gebruik met de speciale 9800-overclockfeature.

Overclockbaarheid:
Zeer goed. Ik heb puur en alleen de BIOS erin geflasht, en de Omega-drivers geïnstalleerd. Na verschillende 3DMark2001 en 2003 tests merkte ik een snelheidswinst van 10-12% op t.o.v. de standaard 9800 pro BIOS. Ik heb weleens geprobeerd de core en het geheugen wat verder over te clocken, maar dit leverde artifacts op na langdurig gamen. Ik ben ook geen supertweaker, dus heb de kaart gewoon op standaard XT clockspeeds draaien. Maar de kaart doet verder wat ik wil zonder problemen!

Beeldkwaliteit:
Goed. Ik gebruik een analoge aansluiting op een Iiyama AS4314-UT monitor, en dit ziet er prachtig uit. Ik heb geen ervaring met DVI-kwaliteit, vandaar dat ik geen "Zeer goed" waardering geef.

Modbaarheid:
Zeer goed. Ik heb de standaardkoeling verwijderd en er een Zalman ZM80C-HP + optionele fan opgezet. Deze werkt prima en koelt mijn kaart prima, zeker gezien het feit dat hij op XT speeds draait. Over de geluidsproductie kan ik niets zeggen; in mijn Lian-Li PC60 hangen iets van 6 80mm fans die volop blazen. Geluidsproductie vind ik niet belangrijk, en die Zalman komt zeker niet boven het overige lawaai uit. (Die optionele Zalman koeler heeft de reputatie zeer stil te zijn, vandaar).

Driverondersteuning en compatibiliteit:
Goed. Ik gebruik zelf eigenlijk alleen de Omega drivers welke hun werk prima doen. Ik ben geen 3DMark freak en houdt dus niet continue de verschillen in FPS in de gaten tussen verschillende drivers. De enige reden dat ik geen "Zeer goed" beoordeling geef komt door het feit dat er vaak problemen zijn met het verwijderen van de driver bij een update. Hier zijn dan ook verschillende 3rd party programma's voor te krijgen, die elk spoortje van een oude ATi- of Omega-driver wissen.

Warmte -en geluidsproduktie:
Geen mening. Ik gebruik de eerdergenoemde Zalman koeler i.p.v. het kleine stockkoelertje, dus ik weet niet wat de geluidsproduktie is van deze fan. Hij heeft echter de reputatie aan de lawaaierige kant te zijn (mede door het kleine formaat). Als je een beetje handig bent is het raadzaam er een grotere en stillere koeler op te zetten. Deze zijn in verschillende prijsklassen te verkrijgen.

Prijs:
Voldoende. Ik twijfelde over de beoordeling hiervan. Ik betaalde 405 euro voor deze kaart (geloof ik ruim een jaar geleden gekocht). Het is een hoop geld, maar je kiest er natuurlijk zelf voor om veel geld uit te geven voor een kaart, die nu nog steeds prima meekomt in al het grafische geweld. De kaart kost nu 120-150 bij verschillende (web)shops.

Heb jij ook een Sapphire Radeon 9800 Pro 128MB DDR (AGP, DVI)?

Wel erg vaag dat je videokaart kapot is gegaan van het uitzetten van een stekkerdoos. Bij ons valt regelmatig de gehele spanning weg door kortsluiting etc. En in principe is dat exact hetzelfde. Ook de pc uitzetten met de knop op je voeding komt op hetzelfde neer. Daar heb ik nou nog nooit problemen van ondervonden! :D

Weet je zeker dat je de videokaart er niet een keer uit hebt gehad en de contacten voor in het AGP slot hebt vastgepakt? Als deze lichtelijk verroesten (gaat snel met koper) doet hij het gelijk niet meer. Maar een klein schuurpapiertje over deze contacten verhelpt het probleem :)
Ik denk dat zeer veel mensen hier de dupe van zijn, en eigenlijk door hun eigen stupiditeiten niet weten wat er aan de hand is. lol :D
Ik trapte idd het knopje uit, waardoor mijn hele pc uitviel. Toen ik hem weer aanzette kreeg ik een zwaar vertekend beeld en mijn pc startte niet meer door. Allemaal rare kleuren en ascii tekens op mijn scherm...
Ik maakte mijn kast open en merkte dat de kaart gloeiend heet was. Ik denk zelf dat hij bij de fatale uitval een stroompiek door zijn donder heeft gekregen.
Als ik hem weer in mijn pc deed, was het ding binnen tien seconden kokend heet. En dat na 1 jaar en 3 weken levensduur, dag garantie ;(
mm als je R360 core zou hebben kan je gewoon met stock koeler naar XT flashen

teminsten dat heb ik gedaan toen ik mijn 9800Pro heb

voor de rest klopt het allemaal wel
Ik heb deze video kaart ook en ik ben het met Nyarlathotep eens, de stock cooler die op de kaart zit is zeer klein. De mijne heeft een 360 core en is dus eigenlijk 'underclocked' misschien zit er daarom zo'n kleine cooler op. Ik heb er zelf ook een grotere cooler opgezet. (Thermaltake giant III) Ik draai hem ook al een tijd op XT speeds met een XT bios. Het enige nadeel daarvan is dat ik de drivers handmatig moet installeren mar voor de rest een perfekte kaart, die +/- 200 Euries meer dan waard ;)
Ik heb de kaart 2de hands via marktplaats gekocht voor 50 euro :o incl. een arctic cooler, maar ik heb na langdurig gebruik (als mijn pc de hele dag aanstaat) tijdens het gamen last van allemaal horizontale en verticale vlakken op mijn scherm (ik weet niet hoe dat heet, misschien zijn dat artifacts). als ik dan mijn kast openmaak voel ik ook dat hij heel heet is, de sticker op de koeler is er zelfs al bijna vanaf gevallen.
komt dit gewoon doordat de koeler niet goed is of is er iets anders aan de hand???