LaCie Mobile Drive 100GB (4200rpm, USB2.0, 2MB) Review

danielsrje 24 januari 2008, laatste update op 25 januari 2008, 458 views

LaCie Mobile Drive 100GB (4200rpm, USB2.0, 2MB)

Pluspunten

• Makkelijk mee te nemen
  • Stil
  • Simpel in gebruik

Minpunten

• Geen aan/uit knop

Mobiliteit Score: 5
Dit is een 'review' van de 120GB variant - die kon ik zo gauw niet vinden in de price watch. Ik weet niet wat er in de 100GB versie zit, maar hier zit een Fujitsu schijf in (zie afbeelding).

Ik pendelde vrij veel heen-en-weer tussen twee locaties en werd een beetje moe van het steeds vullen van een aantal DVD+RWtjes, dus op zoek naar een leuke, vooral meeneembare externe harddisk. Aangezien mijn spullen op 2 DVDtjes passen was de grootte van de schijf niet echt interessant. Bij PCL bij ons op de hoek hadden ze toevallig deze in de aanbieding, dus meteen meegenomen.

Ik vind 'm een mooi formaat hebben - past Úcht in je binnenzak - en handig is dat-ie in 99% van de gevallen via USB-only aansluitbaar is. Er zit een los kabeltje bij mocht het voorkomen dat-ie niet genoeg sap uit 1 USB aansluiting kan krijgen, maar nog niet nodig gehad (zit zelfs nog in de doos :o ).
Het uiterlijk vind ik wel sjiek (het nieuwere model is saai zwart...) maar hoewel hij nog niet gekrast is heb je toch het idee dat er eigenlijk een hoesje oid omheen moet. Bij gebruik hoor je er eigenlijk helemaal geen geluid uitkomen, en hij wordt ook niet warm. Wat mij betreft ideaal.
Ik mis wel een aan/uit knop, omdat hij gewoon aan blijft als je je computer in slaapstand zet (powered USB). Dit heb ik nu 'opgelost' door 'm via mijn Dell monitor te koppelen, die de stroom van zijn USB poorten gooit ;)

Heb 'm bij een aantal verschillende machines geprobeerd en tot nu toe niks geks tegengekomen: inprikken, wachten tot Windows 'bong' zegt en klaar.
Wel gek is dat precies op mijn eigen PC hij de laatste tijd een beetje stug doet. Soms reageert Explorer ineens traag of helemaal niet meer. Zal iets te maken hebben met mijn virusscanner of mijn firewall (PCTools, die bleef laatst ook op 60% CPU hangen :? ) of weer zo'n @#$! Windows update. Op andere PC's geen problemen...
De prestaties vallen mij 100% mee voor zo'n 2.5 inch drive. Het is in ieder geval een stuk vlotter in gebruik dan een USB stick Ún er gaat natuurlijk iets meer op.

Conclusie: zoek je een handelbaar opslagmedium om makkelijk in je binnenzak mee te nemen? Niet laten liggen!

• Windows XP Pro SP2
  • Windows Vista Home Premium
  • Windows 2000

Heb jij ook een LaCie Mobile Drive 100GB (4200rpm, USB2.0, 2MB)?

Minpunt: Geen?

Je beschrijft in je review dat de aan/uit knop een gemis is.... dan is het toch wel een Negatieve eigenschap? :)
Goeie kritiek - aangepast 8-) (excuus: had vreemd dagje achter de rug)