Specificaties 14" (1366x768), 532GB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA) Review

hoefkade 12 juli 2012, laatste update op 12 juli 2012, 1.044 views

HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA)

Pluspunten

• HP claimt met de Envy een ultra laptop te verkopen en dat maken ze geheel waar. Super compact met knallende prestaties. De hierbij gekozen configuratie van de I5 processor in combinatie met een SSD drive maakt van de Envy een fantastisch snelle machine.
  • De Envy heeft een stijlvolle uitstraling en oogt zeer robuust. Over het geheel genomen oogt de Envy zeer hoogstaand.
  • De Cool sense technologie werkt daadwerkelijk en houdt de laptop cool en stil

Minpunten

• Voorals nog na 1 week gebruik nog geen negatieve eigenschappen.
  • (buiten de twee logo stickers die scheef geplakt waren)
  • (en de vele aanvullende software die op de laptop af fabriek geinstalleerd wordt maar die is niet a typisch voor deze laptop)

In the box:
Bij het uitpakken van de doos trof ik de buiten de laptop enkel nog een stroomadapter en een snelgids aan. Bij het uit de doos pakken viel me direct op hoe plat de Envy is. Dit vooral afgezet tav mijn oude laptop (een Acer uit 2008) wat dan al een enorm bakbeest lijkt. Hiermee is ook al direct duidelijk hoe klein de componenten zijn geworden anno 2012.

Out of the Box:
Stroomkabel erin en aan gezet. Binnen een kleine 10 minuten waren alle stappen van de finalisatie van windows 7 doorlopen en werd de laptop voor het eerst volledig opgestart.
Hierbij is de werking van de aanwezige SSD duidelijk te merken. Binnen 21 seconden van druk op de knop naar gebruiksklare windows 7 omgeving. Hierbij slaat de Envy een langdurig Bios scherm(wat bij oudere systemen nog wel het geval was) geheel over.

Eerste blik:
De laptop zelf ziet er luxueus en robuust uit. Dit heeft HP bereikt door buiten de kleurstelling(rood/zwart in mijn geval) de deksel en desktop te voorzien van zwart geborsteld materiaal. Dit oogt metaalachtig maar is volgens mij hard plastic.(Volgens de site van HP is het aluminium). Het toetsenbord ligt iets verdiept en heeft goede grote toetsen. Zijn qua looks vergelijkbaar met de toetsen van een Apple.

Gebruik:
Het gebruiken van de laptop is een lust. Na de vlotte start zijn alle programma's en applicaties bij aanklikken direct beschikbaar.
Ik heb de laptop afgelopen week gebruikt tijdens mijn vakantie in zuid Frankrijk en vond de HP een ideale reisgenoot. Een goed formaat voor op reis en daarbij uitstekende prestaties.

Geluid en warmte:
HP is er in geslaagd een fluisterstille laptop te maken die ook nog eens cool blijft.
De Envy heeft alle ventilatieschachten op de achterzijde/onderzijde zitten.Door 4 rubberen buttons aan de onderzijde blijft de laptop op een harde ondergrond altijd voorzien van een goede airflow. Ben wel benieuwd hoe de laptop zich verhoud op een zachte ondergrond.
HP gebruikt op de Envy de Cool sense technologie. Ik moet zeggen dat die goed werkt. Zelfs na 3 uur gebruik in een omgevingstemperatuur van 25 graden voelt de laptop aan de bovenzijde nog steeds cool aan. Alleen op 1 plek aan de onderzijde is er een warmer gedeelte te vinden.

Accuduur:
Belangrijk bij een laptop als mobiel apparaat is natuurlijk hoe lang kan je zonder vast stroompunt.
HP claimt op hun site dat 8 uur mogelijk moet zijn. Wellicht zou dat ook wel kunnen kloppen mits alle onderdelen zoals wifi/bluetooth uitstaan. In mijn praktijk zat ik rond de 7 uur waarbij ik moet zeggen dat de wifi overuren draaide om maar een beetje signaal binnen te kunnen halen vanaf een trage hotspot.
Ik gebruikte de energie instelling "door hp aanbevolen".
Er was ook nog een andere energiebesparende instelling. Bij het aanklikken hiervan werd het scherm direct 2 tinten donkerder en liep de accutijd weer iets op. Wellicht is op deze stand de 8 uur wel haalbaar.

Uitrusting:
Zoals gezegd heeft de Envy een Apple look toetsenbord met daarbij ook de mogelijkheid om toetsverlichting aan te zetten. Bij andere laptops had ik wel eens een lampje nabij de webcam gezien die dan op de toetsen scheen maar dit zijn toch net de dingen die de Envy moet onderscheiden met anderen.
Qua poorten en inlaten moet de Envy het doen zonder cd/dvd rom speler. Voor de meer ervaren gebruiker geen must want die heeft voldoende aan een usb poort maar de meer reguliere laptop gebruiker zou de cd/dvd speler kunnen gaan missen daar alle randapparatuur drivers veelal toch op een dvd aangeleverd worden.
De Envy heeft twee snelle usb3 poorten en 1 usb2 poort. Verder een hoofdtelefoon en microfoon in/uitgang, een hdmi aansluiting, een sd kaart slot en een gigabit lan poort.

Mijn inziens alle hoofdzakelijke aansluitingen meer zou waarschijnlijk alleen maar ballast zijn. Door zijn ultra platte design is het nagenoeg niet mogelijk om meer aansluiting kwijt te kunnen.
Apple heeft in hun design de Lan poort al laten vallen. HP heeft deze nog wel en hiervoor is een innovatieve oplossing bedacht. De onderzijde van de lan poort kan als een soort onderkaak uitgeklapt worden.

Beeldscherm en toetsenbord:
De Envy is voorzien van een 14 inch beeldscherm met een 1366x768 resolutie. Prima scherm wat eenvoudig lichter en donker gezet kan worden.
Mijn expertise van schermen gaat niet zo ver dat ik er meer van kan zeggen.
Zoals gezegd is 14 inch een prima formaat als meeneem laptop. Door de keuze voor de 14 inch heeft dit ook gevolgen voor het toetsenbord. Bij gebruik was het wel even wennen omdat de deletetoets bovenaan een extra rij toetsen naast het reguliere qwerty toetsenbord zit.

Touchpad:
Het gebruik van de touchpad heeft nog wat extra functionaliteiten gekregen die ik nog niet eerder gezien had. Was gewend om te muis te scrollen en te kunnen drukken op de onderste balk voor de muis klik.
Op de Envy geeft de touchpad ook de mogelijkheid om te bevestigen met een vingertik of applicatie te openen met twee vingertikken. Daarbij kan je via het touchpad met je vingers het beeld in en uitzoomen zoals men dit kent van bijv de Iphone.

Prijs:
Op de tweakerssite staat de prijs nu op 849 euro. Gezien de algehele look en feel van de laptop en de rijke hardware uitrusting qua processor en sdd is dit een faire prijs. Ik denk dat HP poogt, met het op de markt brengen van de Envy, in het segment van van de Apple airbook te komen. De lagere prijs van de Envy in verhouding tot de prijs van de Apples moet mensen over de streep trekken.

Overige opmerkingen:
Mijn bron van ergenis bij laptops blijft toch wel de meuk die standaard mee geinstalleerd word bij een eerste instal. Langzamerhand ben je meer tijd kwijt om dit eraf te halen dan andersom.

Voor de Envy heeft HP gekozen voor stijlvolle zwarte stickers met het windows 7 logo en het Intel inside core I5 logo. Wellicht halen gebruikers deze stickers eraf maar deze passen geheel bij de stoere uitstraling die de laptop heeft. In mijn geval staan beide stickers net niet helemaal recht en dat is dan net weer minder.

to do:
- Beats audio audiosysteem testen/bespreken
- HDD en SDD verder bespreken en testen
- Na de vakantie zal ik bij thuiskomst nog wat games spelen op de laptop

en de review op enkele punten aanvullen met mijn verdere ervaringen.

Heb jij ook een HP Envy 4-1030ed (B3Y31EA)?

Reviews door de redactie

Bij geluid en warmte heb je het over cool, link: dit is cool en je laptop blijft na drie uur gebruik koel ;)