Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Labtec Ultra-Flat Keyboard (Nederlands) Review

Bardirella 23 januari 2008, 1.253 views

Labtec Ultra-Flat Keyboard (Nederlands)

Pluspunten

• compact & plat
  • vlotte aanslag
  • voldoende multimediatoetsen

Minpunten

• plaatsing sommige toesten kon beter

Algemene beoordeling

Sinds een maand gebruik ik nu dit toetsenbord i.c.m. een laptop. Omdat ik nogal veel typ heb ik graag een appart toetsenbord: dat vind ik toch wat ergonomischer typen dan een laptop-exemplaar. Bovendien koos ik voor dit exemplaar omdat het heel plat en compact is en daardoor makkelijk mee te nemen is.

Ergonomie

Alle toetsen zitten dicht bij elkaar, alsook de numerieke toetsen en de pijltjes én toetsen als delete, page-up enz. Dit maakt het ontwerp van het bord enerzijds heel compact, maar anderzijds minder handig om te typen.

Zo "mis" ik mij nog vaak van delete of end-toets of pijltjestoets omdat die dingen op dit bord nu eenmaal ergens anders staan dan bij een doorsnee "lang" toetsenbord... waarbij er duidelijk drie afgescheiden gedeelten zijn. Dit is dus wennen geblazen.

Voor mensen die veel typen (zoals ik) is dit eigenlijk wel een minpunt en kies je dan beter voor het bord uit het basissysteem van de laatste B.B.G. http://tweakers.net/reviews/791/2

Anderzijds typt het bord als een laptop-toetsenbord qwa aanslag. Ook de toetsen hebben het uitzicht en de grootte van laptoptoetsen. Ben heel tevreden over de tikkwaliteit van het bord: de toetsen geven een goede respons.

Functionaliteit

Naast de traditionele 103-toetsen zijn er nog een negental multimedia- & sneltoesten, nl.

- geluid dempen, verhogen of helemaal uit
- snelkoppeling naar internet en uw e-mail-account
- play/pause of stoptoetsen voor muziek alsook doorspoelen of terugspoelen (klinkt nogal "cassette-achtig" hé...)

Dat is alles, maar voor mij meer dan voldoende. Vooral de sneltoest naar e-mail-account gebruik ik veel.

Precisie

Het gaat hier over een bedraad toetsenbord, dus geen gedoe met IR-zenders of batterijen of wat dat ook. Dat was al beslist van voor de aankoop...

Vormgeving

Het toetsenbord is zoals reeds gezegd heel plat: met de "steunvoetjes" ingeklapt ongeveer een kleine 2 cm. hoog en uitgeklapt ongeveer 3 cm. Het is sober en strak gevormd zonder tierlantijntjes. Rechtsboven vindt u de traditionele leds voor num/caps & scroll-lock.

Bouwkwaliteit

Hoewel het een behoorlijk "plat" toetsenbord is, is de bouwkwaliteit naar behoren. Het toetsenbord is voorzien van zwarte toetsen in een zwarte behuizing, die uiteraard gemaakt is van plastic. Het plastic van de behuizing is licht glimmend maar tot nu toe vrij krasbestendig.

Drivers en ondersteuning

Hoewel er in de doos ook een CD bijgeleverd werd, heb ik deze niet gebruikt. Gewoon via de USB-poort aangesloten aan de laptop en alles - ook sneltoetsen- werkte onmiddellijk. Mijn systeem draait overigens op Vista Business 32 bit.

Ik heb er net geen 12,00 eurootjes voor betaald bij m'n plaatselijke computerboer in ons belgenland (BTW is hier nog 21 %) cfr. www.vdhsoft.be.
Geen geld dus... Je kan met dat geld tegenwoordig maar moeilijk naar de film gaan zonder meer kwijt te zijn... Ik wil nu niet zuinig overkomen hé

Heb jij ook een Labtec Ultra-Flat Keyboard (Nederlands)?

Heb je destijds ook gekeken naar de bekende Logitech Ultra X (media), die is/was voor 17euro's te krijgen. Zoja waarom heb je toch voor de labtec gekozen?

Ziet er zeer gelikt uit, typt enorm lekker (vergelijkbaar met een laptop ook inderdaad) en ziet er smooth uit. Voor de functietoetsen (mooi verwerkt op het tobo) is bovendien geen extra software nodig.
neen, dat heb ik niet gedaan. Gewoon Labtec gekozen, die was binnen