PowerColor Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (AGP, 2x DVI) Review

ToFast 22 januari 2008, 355 views

PowerColor Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (AGP, 2x DVI)

Pluspunten

• Prijs - snelheids upgrade voor AGP-systemen
  • Stil
  • Vrij snel

Minpunten

• Overklokbaarheid in het algemeen is vrij slecht.
  • Leverbaarheid niet super, nu helemaal haast niet meer (heb hem daarom destijds uit duitsland laten komen, tegen een paar euro extra 140 in totaal)
  • Driver issues (agp)

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Als laatste upgrade voor mijn AGP-systeem heb ik na vele reviews te lezen, deze kaart aangeschaft. De Nvidia 7950GT is relatief veel duurder en levert niet veel extra prestaties!

Ook heeft het tot deze kaarten nog geen nut om een 512MB versie te nemen, de kaart is toch te langzaam als je tot die instellingen komt (high detail textures in combinatie met hoge resolutie) Want op die instellingen haal je toch maar 10fps in spellen, wat als onspeelbaar beschouwd mag worden. Een 256MB versie zal dan bijvoorbeeld maar 2fps halen, doordat hij gaat swappen met het systeem ddrgeheugen (AGP apeturesize).

Ik kwam van een 6800LE 16pipes en 6shaders unlocked @380-800mhz (300-700 standaard)

Belangrijkste componenten uit mijn systeem::
  • AMD Athlon XP-mobile @ 2500Mhz (1.9v)
  • 2x1024MB Crucial @ 250Mhz-3-2-2-2-8 2t (2.8v)
  • DFI Lanparty Nforce 2 ultra B
  • Tagan 480 u-22
  • Samsung Spinpoint 2504c 200GB
  • NEC 7173 ATA brander
6800LE 128MB unlocked/OC vs 1950pro 256MB
Ten opzichte van de 6800LE haal ik van 1800 3dmarks06, nu 3900 3dmarks06. Snellere systemen met een Intel dual core C2D of een Athlon x2 halen ongeveer 5200 3dmarks06 (Relatief meer punten door de dualcore CPU erbij, niet zozeer omdat mijn CPU de kaart niet kan bijbenen)

Overklokken
De kaart blijkt over het algemeen een slechte overklokker, dit heb ik nog niet getest. Modbaarheid begin ik tegenwoordig niet zo snel meer aan. Verder wordt de kaart niet warm (idle 40graden) en stressed heb ik nog niet getest, maar geloof niet warmer dan 55-60 graden. Ik heb geen last van artifacts in games of zwarte schermen en denk dat deze versie al betere VRM's heeft (of beter gekoeld, als die al worden gekoeld bij deze Powercolor)

Cooler
De Powercolor gebruikt een betere cooler dan het referentiemodel en is vrij stil op 100%. Mijn Zalman 7000B CU komt op 1600 rpm erboven uit.

Games
Met deze kaart is Call of Duty 4 erg goed te spelen, evenals Quake4. Unreal 3 leunt volgens mij behoorlijk op de CPU en loopt niet prettig, ookal zet je wat instellingen naar beneden.

Half Life 2 en CS Source draaien lekker, op hoogste settings 1280x1024 - 16xAF-AA2x. Niet dat je 100fps haalt, maar gemiddeld zo'n 50fps schat ik.

AGP setup -CPU
De kaart heeft wel belang bij een snelle CPU, XP-M@2500Mhz (xp3800+)voorziet daar wel in. Echter denk ik dat ook een langzamere CPU vanaf pentium4 2.4Ghz en Athlon XP vanaf XP 2400+ wel baat bij deze kaart hebben als je vanaf een 6800serie / x850 XT PE of lager komt.

Drivers:
Drivers niet altijd te installeren, of de bekende Directx (direct3d) niet werkende hardware versnelling (tot Catalyst 7.7 gaat het goed/ Omega gebaseerd op 7.10-7.12 werkt ook goed)

Alleen vanaf de Catalyst 7.11-7.12 (Omega dus ook) merk je in Opengl games erge input lag van de muis (Quake4, Quake3 >urban terror) De muis beweeg je en de reactie op het scherm is enige milliseconden later.

Daarom gebruik ik op dit moment nog de Omega gebaseerd op catalyst 7.10. De catalyst 8.1 drivers +hotfix heb ik nog niet geprobeerd. Ik denk dat deze wel zullen werken, maar de inputlag zal er hoogstwaarschijnlijk nog inzitten.

Voor een relatief laag bedrag kan je een nieuwe PC nog even uitstellen. Op snelle AGP-systemen is deze kaart een must. Vooral de Athlon x2 systemen kunnen nog wat uit dit kaartje trekken. Ook een flink overgeklokte pc, met een CPU Athlon XP >2.5Ghz of Pentium4 >3.4 Ghz met 2GB geheugen op een flinke FSB hebben baat bij deze kaart.

Wil je echt een megasprong in games, koop een relatief goedkope Intel C2D CPU (goede overklokkers ook) met een 8800GT en 2GB PC6400 (timings etc is niet meer zo van belang op deze systemen).

Heb jij ook een PowerColor Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (AGP, 2x DVI)?

leuke review, prijzen staat op 0 euro, kan je dat misschien fixen (door exacte link naar je type aanpassen misschien)?
Ik had gisteren ook een review geschreven en 3D2005 alleen vermeld, ik ga dat aanvullen, kan jij misschien ook 3D2005 eens draaien?
Hoe kom je bij onderbouwing dat x2 cpus flink wat uit dit kaartje kunnn trekken? Ik heb een 4000+ OC single core, zou een X2 dan beter zijn volgens jou en waarom? Ik denk dat zolang 1 kern het aanspreekpunt is (XP) ik liever 1 snelle heb dan 2 wat tragere. Is dit dan niet meer zo, waarom, kan je links toevoegen?
Werkt je xp-m op fsb 266 of is dit overgeklokt en zo nee is dit da niet een stukje trager dan een echte 3800?
Verder prima review en bedankt voor de moeite!
Ik heb handmatig een prijs toegevoegd: Geen actuele prijzen bekend. Laatst bekende laagste prijs 117,- op zondag 13 januari 2008. (webshop klopt dus niet)

3Dmark05
3dmark2005 schat ik in met deze setup (na vergelijkingen met soort gelijke systemen) op 8200 punten.

Dualcore CPU's
Bepaalde spellen hebben flink baat bij dualcore CPU's, kijk naar Unreal3. Andere spellen niet en dan is een flink OC'de singlecore sneller en haal je bijna alles uit je x1950pro, vooral op hoge grafische settings, zoals resolutie enzo.

Echter x2's kan je net als de lekkere Venice/San Diego single core's vaak goed overclocken. Vandaar dat spellen op 1 core hiermee vrijwel niks minder presteren dan een goede OC singlecore.

XP-M
Mijn XP-M is een 1800+ (helaas niet de beste TDP versie qua watts>voltage) en draait standaard op fsb 133Mhz (ddr 266) inderdaad. Maar bij mij draait hij dus 1:1 met geheugen op fsb 250Mhz (ddr 500)

Hulde aan de DFI plank en het geheugen natuurlijk. Had eerst 2x512MB winbond bh-5 reepjes op 220-2-2-5-2t @ 2.9v (die deden op een goede DFI plank, weet niet waarom, 250-2-2-5 @ 3.3v)

Deze XP-M op 2500mhz is dus ongeveer evensnel als een standaard 3800+ (de 64bits versies zijn wel iets sneller per MHZ, maar 2.4ghz vs 2.5ghz op fsb 250 maakt dat goed)

[Reactie gewijzigd door ToFast op 22 januari 2008 11:35]