Sennheiser CX 300 (Roze) Review

Groever 20 mei 2008, laatste update op 25 mei 2008, 11.407 views

Sennheiser CX 300 (Roze)

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Asymetrische draad
  • Draagcomfort
  • Uiterlijk
  • Demping omgevingsgeluid

Minpunten

• Indoen moet je leren
  • Indoen kost moeite
  • Prijs/kwaliteit verhouding van de EP-630 is misschien beter
  • Doppen worden vrij snel vies
  • Ze zijn kapot

Reden van aanschaf
Toen ik mijn Creative Zen V gekocht had was ik al snel teleurgesteld in de bijgeleverde oordopjes. Het geluid dat daaruit kwam was bagger, er zat geen bass in en ze waren helemaal rond, wat de pasvorm niet ten goede kwam. Na een paar maanden werd het dus tijd voor nieuwe, de Sennheiser MX51. Hiervoor heb ik 30 euro betaald bij de Kijkshop, maar dit was het ook niet. Hoewel ze er heel erg mooi uitzagen en redelijk lekker zaten hoorde ik al het omgevingsgeluid nog en het ontbrak aan bass. Dus drie maanden later maar de CX300 gekocht bij bol.com.

Waarom niet/wel de EP-630?
Ik had de keuze tussen deze en de Creative EP-630, maar omdat ik had gelezen dat het laag iets gedefinieerder was en de bass iets aanweziger, ik de kleur zilver mooier vind en daarnaast heb ik na het debacle met de standaard oortjes bij mijn Zen V gezworen nooit meer oordopjes van Creative te kopen. Qua prijs-kwaliteit verhouding is de Creative echter een stuk betere keuze, maar vergeet niet dat deze een symmetrische draad hebben en een rechte aansluiting. De CX300's hebben een asymetrische draad en een L-vormige aansluiting, twee pluspunten dus. Vooral op de fiets is de asymetrische kabel een pluspunt, je kan je hoofd draaien zonder dat de kabel de doppen uit je oren probeert te trekken. Ook kan je ze overdag gewoon onder je shirt stoppen, ze blijven immers hangen aan je nek. Zo hoef je niet te klooien met het uit de knoop halen van de kabel maar je ziet er niet zo stom uit als mensen die hun doppen uit hun shirt hebben hangen als een soort accessoire.

Gebruiksgemak & Geluid
Toen ik ze voor het eerst in deed klonk het voor geen meter, eerst heb ik ze dus maar 24 uur lang in laten spelen (met de hoofdtelefoon-aansluiting van mijn radio, redelijk hoog volume) en toen was het al een stuk beter. Toen moest ik ze nog in leren doen. Daarna zat er geen bass in, toen het me lukte er fatsoenlijk geluid uit te halen had ik weer het gevoel met mijn hoofd in een soort vissenkom te zitten (er zat dus lucht vast tussen de doppen en mijn trommelvliezen), maar toen ik na jarenlange oefening erachter kwam hoe het moest was het de moeite dubbel en dwars waard.

Het geluid is zeer goed, een stuk beter dan bij de Sennheiser HD202. Vooral het laag wordt goed weergegeven, en het is echt een wereld van verschil met mijn vorige doppen, en als je ze eenmaal in hebt en je er aan gewend bent geraakt heb je niet eens door dat je ze in hebt. Het blijft echter gehannes om ze in je oren te krijgen vergeleken met die dingetjes die je gewoon in je oor hangt. Je hoort het wel heel erg als de kabel ergens tegenaan schuurt, hier heb ik me de eerste week mateloos aan gestoord maar dat is gewoon een gevalletje 'Get down with the sickness' ;). Ik heb ook gemerkt dat het geluid een stuk zachter kan omdat het omgevingsgeluid een stuk beter wordt gedempt en de driver dichter bij je trommelvlies zit, dit type doppen is dus nog beter voor je oren ook. Dit merk je bijvoorbeeld in het vliegtuig, best een gehorige omgeving maar het volume hoeft nauwelijks hoger. Een klein minpuntje is verder nog dat je ze regelmatig schoon moet maken want ze zijn nogal snel vies van het oorsmeer.

Bouwkwaliteit
In principe is de bouwkwaliteit van de CX300 goed te noemen, de 3.5mm-connector is stevig genoeg, de doppen zelf voelen solide aan en de rubberen sleeves blijven goed zitten. Wat dan weer minder is, is dat bij een groot aantal gebruikers de sleeves zijn gaan scheuren waardoor de 'seal' (van levensbelang voor in-ears) slechter wordt.

Bovendien ben ik tijdens een weekje in Rome ook een van de vele slachtoffers geworden van kabelbreuk, ik haalde de doppen uit mijn broekzak en ik merkte duidelijk dat uit het rechterkanaal minder geluid kwam dan uit het linker. Dit kan natuurlijk alleen maar erger worden, en ik zal de doppen dan ook terugsturen naar bol.com, waarna ik zes weken zonder oordoppen zit en dus wel nieuwe _moet_ kopen, maar dat terzijde. De bouwkwaliteit laat dus te wensen over, en dat is jammer want de CX300 maakt qua geluidskwaliteit gehakt van alles in dezelfde prijsklasse.

Al met al ben ik erg tevreden over deze oordopjes, de prijs/kwaliteit verhouding van de EP-630 is misschien iets beter maar deze heeft een paar voordelen ten opzichte van de Creative. Het geluid is erg goed, het omgevingsgeluid wordt goed gedempt, de afwerking is ook prima, maar het gebruiksgemak iets minder. Dit heeft op zich weinig te maken met deze oortjes, dat is gewoon een kenmerk van in-ears. Het is wel een irritant kenmerk van deze en de EP-630 dat je het heel hard hoort als de kabel iets raakt. Bovendien is het ook wel vervelend als je oordoppen al na 6 maanden kapot gaan.

Opmerkingen over de review zijn van harte welkom.

Updates:
- Argumentatie bij Bouwkwaliteit toegevoegd
- En hij is kapot! Ik heb maar een CX95 besteld en ik hoop dat die het wat langer volhoudt.
- De prijs is bij Azerty gedaald naar 27 euro, daarom heb ik de score voor 'Prijs' verhoogd naar het maximum.

Heb jij ook een Sennheiser CX 300 (Roze)?

Heb zelf ook CX-300 (ook zilver :P) en heb zelf geen last met het indoen. Paar keer wennen, maar zat daarna meteen goed. Geluid is idd fantastisch, alhoewel ik vond dat de oordopjes van mijn Creative Zen Sleek Photo ook niet heel slecht waren, maar deze zijn echt onmetelijk veel beter. Even klein beetje met de EQ prutsen in het begin, maar daarna zijn ze echt geweldig! Schoonmaken is wel goed punt, maar vaak is beetje ruwweg met je vingers schoonvegen genoeg, bij mij in ieder geval. En anders is het misschien handig om elke dag je oren beetje schoon te maken als je onder de douche staat (dan heb je niet zo'n berg oorsmeer ;P). Goede review, wel meer aandacht voor het gebruik dan voor de geluidskwaliteit. Maar het verhaal is wel duidelijk en prettig te lezen! Keep up the good work ;)
Hier ook geen last/moeite met indoen... Vette oren misschien? ;) Alhoewel, die heb ik ook :P Heb nog geen moment spijt gehad van het aanschaffen van mijn, eveneens zilveren, setje! Prachtig vol geluid (heerlijke bass) en weinig last van omgeving (zelfs in de metro!).

Dat van die schurende draden klopt wel ja, ook wind(geruis) is soms irritant aanwezig. Nu gebruik ik ze amper tijdens lopen/fietsen, maar toch. Prijs ook prima, ben wel benieuwd naar hoe die ¤100+ dopjes klinken ivm deze, hoeveel beter kan het nog?
Ik heb de Bose doppen 104 euro
Die 100 euro is het zeker waard.

Naast een zeer goed geluid hebben deze dopje een combinatie van 2 type doppen

1) Ze begeleiden het geluid direct het oor in net als gesloten doppen
2)Ze blijven zitten door te hangen aan je oor met een zeer goede gewicht verdeling

Het is heerlijk om hetzelfde sterkte geluid te kunnen produceren als de doppen die je oor helemaal af sluiten maar dan met het gemak van normale doppen die hangen.
Dit levert natuurlijk ook op dat je dus net als de dichte doppen je geluid niveau lager kan zetten en dus minder stroom verbruikt.

Bij deze doppen van Bose moet je zeker verder kijken dan puur geluid kwaliteit (wat er zeker mag zijn)
Ze zijn ontworpen voor maximale gebruiks gemak (8 uur lang de doppen in houden is een fluitje van een cent)

[Reactie gewijzigd door Caelestis op 20 mei 2008 11:34]

Ik denk dat bij 100 euro en verder de MP3 speler de bottleneck is...
Minder modderig geluid, minder kunstmatige bass, natuurlijker weergave en een slechte opmerking valt eerder door de mand. Vooral bij akoestisch werk (jazz, klassiek, rock) zijn die duurdere (niet die Bose, die is alleen maar duurder, maar niet beter dan de CX300) een must, vind ik. Je hoort dan ook duidelijk het verschil tussen lossless-bestanden en compressie, in ieder geval tot 160 kbps.
Bij heel veel duurdere schijn je een amplifier nodig te hebben.
Wind en dergelijke heb ik juist vrij weinig last van, met mijn normale oordopjes werd ik hier gek van, nu heb ik nog steeds wel wat last van de wind, maar veel minder. Ik vind de kwaliteit van deze dopjes uitstekend, maar de oordopjes die nog een slag duurder zijn presteren ook nog een slag beter. Ik heb nu een headset en daarbij worden bepaalde dingen nog nét even beter weergegeven dan bij de CX-300, terwijl andere dingen juist weer minder zijn (Icemat Siberia hebben we het over trouwens).

Feit blijft dat je er niet bent met goede oordopjes. Je kunt, vind ik, beter meer geld uitgeven aan de muziek en de geluidsbron (mp3- speler in meeste gevallen) dan aan de oortjes. Daarom heb ik ook gekozen voor de CX-300, het zijn geweldige oortjes en je houdt geld over voor een goede mp3-speler. Maar het hangt van je budget en toepassing af wat de juiste oortjes zijn.
Mooie review, netjes geschreven en leest lekker weg.

1 vraagje, is dat nou echt een voordeel van asymetrisch draad? Het lijkt mij eerder onhandig. Ik ben van plan binnenkort nieuwe oordopjes te kopen, aangezien mijn EP 630's kapot zijn gegaan, en niet meer verkrijgbaar zijn, leek me dit wel een redelijke opvolger.
Ik vind van wel, toen ik nog de originele Creative-oortjes had met een gewone symmetrische draad had ik op de fiets vaak het gevoel dat ze aan mijn oren trokken. Het draaien van je hoofd gaat ook makkelijker op de fiets. De oortjes blijven ook hangen om je nek, dat is ook wel handig.
MP3Shop heeft de EP630 nog gewoon, en ook bij Bol.com is 'ie nog aanwezig.
- Doppen worden vrij snel vies

Daar kan ik wel van meespreken, ik had ook zo'n dopjes op een SE headset dat ik met mijn gsm meekreeg. Is echt lastig
Heb zelf deze oortjes ook, toen ik deze pas had gekocht viel de geluidskwaliteit mij wat tegen, maar na enige tijd "ingespeeld" te zijn ben ik best tevreden van m'n aankoop. De sleeves zitten net iets vaster dan andere in-ear oortjes, wat deze net iets interessanter maakt (in m'n kast liggen al 5 paar (andere) in ear oortjes zonder sleeves, die dinges verlies je zo :( ) Die sony in-ear dopjes vind ik toch net iets beter, maar ook net iets duurder. Zeker geen slechte keus deze, goeie "bang for buck", als je ze toch gewoon kan worden..(niet iedereen vind in-ear zo leuk, ook al is het de enige compacte oplossing voor "goed" geluid)
Edit: Ik vind dat het balkje van de bouwkwaliteit volledig vol mag, deze zijn VEEL steviger dan die van de concurentie)

[Reactie gewijzigd door Aaroneke op 20 januari 2008 22:46]

Standaard oordoppen bij mp3-spelers zijn meestal slecht. Daarom moet je ook gewoon meteen dit soort oordoppen kopen. Zelf vind ik het geluid van de EP630 en de CX300 nagenoeg even goed (ik heb ze allebei), alleen de Creative doppen hebben een iets warmer geluid. CX300 is echter weer beter in hoge tonen. Het is echt een kwestie van smaak ;)
ik had met mijn EP-630s het probleem dat het rubbertje onder kop scheurt en dat de connector slecht werd (1 kan viel weg etc.)

hebben anderen hier ook last van?
Dit had ik ook bij mijn EP 630, uiteindelijk werden ze allebei slecht, en nu is er zelfs 1 helemaal kapot.
* mambo NO5 heeft de zwarte versie van deze doppen :) Heerlijk draagcomfort, goede demping van omgevingsgeluid en een goede geluidskwaliteit. Goede dopjes inderdaad :)
Ik heb ook al jaren die van sony (in-ear een jaartje of 5 geleden bij Mediamarkt gehaald voor 60 euro ofzo), maar was het verlengdraadje kwijt. En ben dus op zoek gegaan voor eentje om op mijn macbook aan te sluiten :) Deze lijkt me wel mooi!
Ik heb ze ook, ik vind ze echt geweldig. Het is zelfs zo erg dat ik liever radio luister op m'n mp3 speler dan op m'n stereotje, puur omdat die doppen zulk fijn geluid geven. Nadeel is wel dat je echt niks hoort van je omgeving.
Deze dopjes houden van volle ronde bassen..... dan leven ze zich helemaal uit.
Ik maak ze af en toe schoon met een wattenstaafje met wat alcohol.
Enige nadeel vind ik dat de 3,5 mm jack niet verguld is, hierdoor kan af en toe slecht contact met je mp3-speler ontstaan.