Lexmark Z1420 (A4, 24/18 ppm, WLAN & USB) Review

-Elmer- 19 januari 2008, 532 views

Lexmark Z1420 (A4, 24/18 ppm, WLAN & USB)

Pluspunten

• Geen

Minpunten

• Installatie is een drama
  • Draadloos printen is zo goed als onmogelijk
  • Het ontwerp van de printer is onhandig
  • Meegeleverd cartridge gaat buitengewoon kort mee
  • Schakelt 9 van de 10 keren niet uit waardoor de stekker er uit moet.

Inktverbruik Score: 2
Muziekweergave Score: 3
Afdruksnelheid Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 1
Deze printer is gebruikt icm. de volgende hardware.
C2D E6600 PC --> USB
XP1800+ --> Linksys WRT54G 54G
C2D E4300 --> 3Com Officeconnect 54G/11B
C2D E4300 --> Netgear Access point

Deze printer is aangeschaft door iemand die sporadisch een printje maakt en dat graag draadloos wilde. Dit is helaas nooit gelukt en omdat die de printer het raam uit wilde gooien heb ik hem gauw van zijn (tijdelijke) ondergang gered.
Op papier lijkt de printer heel wat, een niet al te dure printer, draadloos en redelijk snel.

Installatie
Met goede moed begon ik aan de installatie van de printer. Ik heb de handleiding gevolgd om er zeker van te zijn dat het goed zou gaan. De ellende begon helaas al snel, de software installatie liep namelijk niet al te best. Ik heb de aangepaste installatie geselecteerd, ik wil namelijk niet alle meegeleverd bende hebben. Hierbij stond aangegeven dat ik zelf de optionele kon kiezen, helaas dit kon niet. De vinkjes die voor de optionele software stonden om te selecteren welke je wilde hebben waren standaard aangevinkt maar helaas grijs en niet te veranderen. De optionele software MOEST verplicht worden geinstalleerd. Lexmark noemt dit blijkbaar optioneel maar ik hou daar zelf toch andere gedachtens op na.
De installatie voorgezet en daarna zou ik me een mooie wizard de printer draadloos aan de praat moeten krijgen. Helaas, de wizard gaf alles mooi aan maar de printer had géén zin. Na een paar uur vechten en werkelijk alles te hebben geprobeerd maar de helpdesk gebeld. Die wisten het ook niet, maar ze wilde me wel graaag helpen. Na alles te hebben geprobeerd wat de helpdeskmedewerker als oplossing zag werkte de printer nog steeds niet. Toen heeft de helpdeskmedewerker me verteld dat ik de aan- en uitknop een langte tijd moest indrukken en nog een aantal dingen moest doen. Helaas het werkte niet. Maar hij hield vol, dus nog maar een keer het zelfde doen. Het werkte nog steeds niet. Nog maar een keer die aan- en uit knop. Na 1 uur en 50 minuten met de helpdeskmedewerker aan de lijn te hebben gezeten werkte de printer eindelijk draadloos. (d.m.v. aan- en uitknop lang in te drukken).
Ik heb de printer toen verplaatst en in een ander stopcontact gestopt. Dit was blijkbaar teveel voor de printer want hij werkte weer niet. Na nog een aantal uur hetzelfde te hebben gedaan als wat de helpdeskmedewerker mij adviseerde werkte de printer nog steeds niet. Ik was het spuugzat en het de printer maar op USB aangesloten op een andere computer.
De printerinstallatie weer doorlopen (en weer was de optionele software niet zo optioneel als je zou verwachten) en deze keer via USB aangesloten. Halverwege werd de installatie deels Deens (vond ik zeer wonderlijk) en aan het einde van de installatie crashte de installer. Jammer.
Opnieuw geprobeerd en deze keer lukte het wel, al was de installatie weer deels in het Deens (en voor het andere deel in het Nederlands).
Er gebeurde toen iets waar ik heel vrolijk van werd, alhoewel er een dikke foutmelding op het scherm kwam dat de kleurencartridge niet was geinstalleerd, kwam er een zwart-wit test pagina de printer uit rollen.
Ik heb toen uiteraard nog geprobeerd een kleuren printje te maken maar dit bleek ronduit onmogelijk. Uiteraard was de kleurencartridge geinstalleerd en ook nog een goed maar wat ik ook deed, de printer bleef maar roepen dat er geen kleuren cartridge aanwezig was.

Inktcartridges
Na een paar dagen de printer te hebben gebruikt, en ongeveer 40 pagina's tekst te hebben geprint, was de zwarte cartridge al weer op. Tot overmaat van ramp begon de printer ook nog eens tegen me te praten, nouja de software dan, die begon door mijn muziek heen te schreeuwen dat de ink op was. Ik was van plan een nieuwe cartridge te kopen maar deze is vrij slecht verkrijgbaar en toen ik deze eenmaal had gevonden en de prijs ervan zag icm. de hoeveelheid inkt die er in zat heb ik hier toch van af gezien en overig sterk de printer alsnog te vernietigen.

Printkwaliteit
Voor zover ik íets heb kunnen printer was de kwaliteit naar behoren, plaatjes heb ik er nooit mee geprint en kleur kon ik er überhaupt niet mee printer dus veel kan ik er niet over zeggen.

Ontwerp van de printer
De printer ziet er anders uit dan de meeste printers; wit en vrij compact. Naar mijn mening ziet hij er best goed uit. Handig is het ontwerp helaas niet. Het voedingsblok zit niet, zoals bij de meeste printers los aan een kabel, maar moet achterin de printer worden gestoken. Deze steekt een ontzettend eind uit aan de achterkant van de printer (bijna 10 cm!!!) waardoor je het wel kunt vergeten de printer tegen de muur te zetten. De USB stekker is, in tegenstelling tot het voedingblok, zo ontzettend ver de printer in gewerkt (ongeveer 5 cm) dat je er bijna niet bij komt en het is ook nog eens slecht te zien.

Uitschakelen van de printer
Volgens de handleiding moet na 2 seconden de knop in drukken de printer uit gaan. Hooguit 1 op de 10 keer is dit het geval. Meestal gaat de printer helemaal niet uit of op slaapstand. Soms gaat de printer na 2 seconden ontzettend veel herrie maken voor een paar minuten en vevolgens gewoon weer aan. Het uitschakelen van de printer moet dus meestal met de stekker.

Service van Lexmark
Ik heb fanatiek gebruik moeten maken van de helpdesk maar dit heeft helaas niet meer opgeleverd dan een zeer kort draadloos werkende printer. Volgens de helpdeskmedewerker was er ook niets mis met de printer en kon het voorkomen dat de installatie lastig was.
De telefoonkosten naar de helpdesk waren behoorlijk en de helpdesk kon mij helaas niet terug bellen omdat ze in Frankrijk zaten (een of ander verhaal gekregen dat ze via een centrale in Nederland naar Frankrijk werden doorgeschakeld....)

Overigen
Tegelijkertijd met mij heeft een kennis (net als ik ICT'er) dezelfde printer gekocht. Hij ondervond dezelfde problemen al kon die wel kleur printer. Hij heeft uiteindelijk het draadloos ook opgegevens en print nu via USB.

De installatie van de printer is niets anders dan een drama. Het meegeleverde 'aan de slag' boek van ongeveer 400 pagina is buitensporig dik en er staat weinig zinvols in. Ook de technisch helpdeskmedewerkers van Lexmark laten te wensen over. Het aantal afdrukken dat kan worden gemaakt met de bijgeleverde cartrdige is veel te laag en het uitschakelen van de printer is ook een ellende.
Ik kan maar één zinnig ding over de printer zeggen: het is werkelijk de aller slechtste printer die ik ooit van mijn leven het gezien. Sterker nog, het is het aller slechtste stuk hardware dat ik ooit ben tegengekomen. En dat zegt wat.

Heb jij ook een Lexmark Z1420 (A4, 24/18 ppm, WLAN & USB)?

Je moet gewoon de nieuwste software van de website gebruiken vrees ik. Die meegeleverd kwam op de CD is inderdaad een ramp...

Het probleem van de uitstand is inderdaad herkenbaar. Toen ik hem installeerde voor iemand slaagde ik er nog niet eens in om de printer daadwerkelijk uit te zetten. Altijd gaat hij in slaapstand.
Ik ben bang dat ik al de nieuwste software heb van de website.... (sterker nog, ik weet het wel zeker)

[Reactie gewijzigd door -Elmer- op 19 januari 2008 20:26]