Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Creative EP-630 (Zwart) Review

stijnos1991 24 april 2008, laatste update op 27 september 2008, 5.158 views

Creative EP-630 (Zwart)

Pluspunten

• Goeie geluidskwaliteit.
  • Verschillende opzet stukjes.
  • Geluidsdichtheid.

Minpunten

• Tja, schuren, ademhaling, voetstappen (wennen is de grote truc)

Het viel me op dat er nog geen review is geschreven over de EP-630's van Creative. De dopjes lijken me toch vrij populair, dus geef ik mezelf de eer om de eerste review hier op tweakers te schrijven.

Ik heb de dopjes nu ongeveer anderhalve maand in gebruik.

De dopjes heb ik gekocht voor ongeveer 30 euro bij de lokale dixons in Hoorn. Ze komen in een oranje doosje met ongeveer deze inhoud:

-De dopjes
-Soort van handleiding
-2 paar verschillende opzet stukjes(klein en large)

Nadat ik alles uit de verpakking had gehaald was het tijd om ze in mijn oor te stoppen. Tenminste, dat was de bedoeling.
Ik had natuurlijk al veel gelezen op tweakers onder het draadje: "Wat zijn de beste oordopjes" en daar werd me al snel duidelijk dat het een tijdje zou gaan duren voor ik ze goed in m'n oor zou krijgen.
Ik hang ze in m'n oor en hoor een heel schel geluid. Na 5 minuten luisteren dacht ik: nee dit is het niet..
Heel stom van mij: Ik was gewoon te voorzichtig, je moet ze echt IN je hoor duwen. (komt waarschijnlijk omdat ik 3 jaar lang met iPod dopjes heb rond gelopen)
Na ze iets verder te hebben gedrukt ging er een wereld voor mij open:
Wt een geluid zeg! Opeens springt de bass tot leven en ervaaar je je muziek op een hele nieuwe manier.
Het verschil met "gewone" dopjes is echt enorm!
Bovendien hoor je geen andere geluiden meer van buitenaf wat ik persoonlijk erg prettig vind.

Ik heb de standaard middelste maat van opzet stukjes verwisselt met de grootste maat, die blijft beter in m'n oor zitten en sluit beter af.

Nu na een maand wil ik echt niet meer anders, de kwaliteit is echt ongelovelijk goed!

Het enige minpuntje wat ik zou kunnen bedenken is dat je het hoort als de draad van de dopjes ergens tegen aan schuurt en dat je je voetstappen in je oor hoort. Ook had ik in het begin het idee dat ik Darh-Vader was uit Star Wars.. je hoort je eigen ademhaling een heel stuk duidelijker met die dopjes in! Gelukkig ben je hier na 2 minuten al aan gewend, echt geen probleem.

Conclusie: Zeer goeie oordopjes voor een hele mooie prijs!

Update 24-04-08:Oortjes zijn kapot gegaan. Ik heb ze pas vanaf december 07 in gebruik, dus super lang hebben ze het niet vol gehouden. Interne draad breuk bij het 3.55mm plugje. Dixons deed niet moeilijk en gaf me gelijk nieuwe mee!

Update 27-09-08:Oortjes zijn gister kapot gegaan omdat ik achter een bankje bleef haken :@ Stupid me!

Heb jij ook een Creative EP-630 (Zwart)?

hmmm even mijn ervaringen delen:

ik heb eergisteren de "Creative EP-635 in ear headphones" gekocht en mijn eerste ervaringen zijn nogal slecht. Ik wou gewoon goeie oortjes kopen, maar ik had nog nooit "in ear" oortjes gebruikt.

Dus wil ik hier even een belangrijke aspecten vertellen die je moet weten over deze oortjes en "in ear" oortjes over het algemeen.

Mijn eerste teleurstelling was de lengte van de kabels: te kort : /. Ik gebruik al 4 jaar een "classic iPod" (eerst zo'n dikke oude en nu een video iPod). En die steek ik altijd gewoon in mijn broekzak. maar met deze oortjes gaat dit niet, DE KABEL IS TE KORT (60 CM). Blijkbaar is het de bedoeling dat je je MP3 speler aan de nekkabel hangt, maar dit is onmogelijk met een video iPod. Zelfs als ik een speciaal zakje zou kopen, dan zou het nog veel te onpraktisch zijn om een zware iPod rond men nek te hangen.

Als ik naar de campus fiets gebruik ik altijd mijn iPod om naar muziek te luisteren. Met deze oortjes is dit niet mogelijk omwille van de te korte kabel, maar ook omdat het "in ear" oortjes zijn. Deze oortjes sluiten volledig het omgevingsgeluid af. Dit levert uiteraard een goede geluidskwaliteit, maar dit is levensgevaarlijk als je met de fiets door een stad fietst. Dit zal zo wel zijn bij alle in ear oortjes, maar ik wist niet dat ze zo isolerend zijn : (.

Dan heb ik de oortjes maar eens getest met een kleine goedkope flash mp3 speler. Ik ga tegenwoordig ook vaak lopen en dan luister ik graag naar wat oppeppende muziek . Maar met deze oortjes joggen is niet aan te raden. Het enige wat je hoort is een rare "whoompf" telkens een voet de grond raakt. Dit komt ook door het "in ear" concept.

conclusie:
- in-ear oortjes leveren een goeie geluidskwaliteit, maar zijn enkel gemaakt om zittend in een zetel naar je draagbare MP3 speler te luisteren. Bv in de trein of in het vliegtuig.

- Je kan er niet mee gaan fietsen doordat je niets meer van je omgeving hoort (= niet veilig in een stad)

- Je kan er niet me gaan lopen omdat dit teveel bijkomende ongewenste geluiden creert.

- De kabel is te kort om je MP3 speler in je broekzak te steken!

Alleen het laatste puntje is een nadeel van dit specifiek product. Ik heb mij een beetje een miskoop gedaan omdat ik "in ear" oortjes niet kende.

Hopelijk helpt dit voor degenen die ook twijfelen over in ear oortjes te kopen: ze zijn enkel om rustig naar muziek te luisteren, niet voor alledaags gebruik!
Op een aantal punten ben ik het toch niet helemaal met je eens. Ik ben al zo'n 2,5 jaar gebruiker van in-ear oortjes waarvan zo'n anderhalf jaar deze EP-630's tot ze het begaven. Ik wil niet anders meer, ook voor dagelijks gebruik zou ik geen betere oortjes kunnen bedenken dan in-ears als deze.

Het klopt dat je zegt dat het niet heel verantwoord is ze op de fiets te gebruiken. Met beide oortjes in op een acceptabel volume hoor je inderdaad helemaal niks meer van wat er om je heen gebeurd. Ik zou je in dat geval aanraden er gewoon 1'tje in te doen en het volume wat terug te schroeven. Gebruik ze altijd op die manier en is geen enkel probleem, kan alles prima volgen en hoor alles wat er om me heen gebeurd.

De kabel heb ik nooit als te kort ervaren, kan mijn ipod altijd in mijn zak stoppen en de oortjes in doen, hou dan nog zo'n 10 cm aan speelruimte over. In mijn geval meer dan genoeg!

Sporten met deze dopjes in is daarentegen ook prima mogelijk. Veel van de problemen die noemt heb ik aan het begin ook ervaren, het schuren van de kabel en het dreunende geluid als je en stap maakt. Ik ben er 100 procent van overtuigd dat dit een gewennings kwestie is. Na een tijdje merk je daar helemaal niks meer van en kun je er alles mee doen wat je van je oude dopjes gewend was, alleen dan met een geluidskwaliteit die vele malen beter is..
Ik had deze oordopjes ook, met name had. Ze zijn na 6 maanden kapot gegaan, helaas. Ik ben nu weer opzoek naar dezelfde. JIj had ze bij de lokale Dixons vandaan, kan ik ook wel ff heen lopen.

Ik vind ze echt super, de geluidskwaliteit is prima, en die bass hoor je inderdaad erg goed, niet overheersend, maar toch duidelijk merkbaar. Vind ik eigenlik wel een must bij Dance/Trance muziek

Dat van die draad ergens langsschuren, daar had ik geen last van, ik had meer last van dat ik mezelf duidelijk hoorde ademen als ik ze in had, maar als je de muziek aanzet hoorde je dat niet meer.
Waarom moeilijk doen, ze staan ook gewoon in de pricewatch, en nog 'n stuk goedkoper dan de Dixxons ooit kan zijn ook ;)

Zelf ben ik ook de vrolijke eigenaar van een setje van deze dingen, heerlijk geluid. Het enige nadeel is dat ze zo goed zijn dat je ook de ruis van je mp3speler wel kunt horen als er even een stilte is in 'n track, maar dat is niet echt een probleem natuurlijk.
Ruis? Nog nooit last van gehad, wat voor MP3 speler heb jij? Ik heb een iPod...

Oh, en bedankt voor de pricewatch link, had daar niet aangedacht ;)

[Reactie gewijzigd door omgwtfbbq op 19 januari 2008 16:29]

Ik gebruik deze oortjes ook tot grote tevredenheid
Zeer goed prijs/kwaliteit
momenteel zijn ze wel binnen voor reparatie ...
gaan precies rap kapot
hmmm ik sloop ze niet, daar had ik met de Sennheiser-variant (CX300 ) veel meer last van, ik raak alleen die stomme rubbertjes steeds kwijt :p
@omgwtfbbq
Ja dat ademen was ik nog vergeten. Kleine aanpassing gemaakt:) bedankt!
Ik gebruik deze dopjes ook, behoorlijk verschil met die standaard Creative zut :+ deze vallen niet uit je oren! :o
Ik ben het voor de rest eens met je review, zeker goeie prijs/kwaliteit, en inderdaad als enige minpuntje dat je het geschraap van de kabel wel eens hoort...

Goeie survey!
Deze creative's 630 gaan van 6 Hz tot 23Khz.
Creative heeft doorsnee niet de naam goede earphones te hebben bij breder publiek, maar mijn zelfs bij ouderen bekendere Sennheiser's hebben maar specs van 8Hz tot 20Khz. Bass is amper waarneembaar, equalisen helpt daar niet veel aan.
(In gebruik met een TrekStor organix i.beat)

EP-630? goeie koop !
Toch jammer dat je gehoor maximaal gaat van 20Hz tot 20.000Hz, als je nog niet te oud bent ;)
Volgens mij heeft Creative wel degelijk een goede naam in dit segment. Ik had deze oordopjes in het wit, geweldige geluidskwaliteit maar na een half jaar waren de dopjes nogal vies en grauw geworden. En tsja, uitwassen gaat niet h ;)
Toen heb ik maar de CX300 (zwart) gekocht. Praktischer, maar ik vind zelf het geluid van Creative warmer (en dus mooier, maar smaken verschillen).
Het geschuur kun je oplossen door het draad over de bovenkant van je oor laten lopen,en daarna pas in je oor te stoppen, probeer het maar eens...
Mijn oordoppen zijn na veel intensief gebruik ook helaas overleden, ff pricewatch kijken hier...
Ik ga ze even bestellen dan kan ik hopelijk weer een jaar vooruit met de dopjes!!
Even een update, de oortjes zijn vorige week kapot gegaan :( Interne draad breuk bij het 3.5mm plugje..
Dixons deed gelukkig niet moeilijk en na het tonen van m'n bank afschrift kreeg ik nieuwe mee naar haar huis!
ongelovelijk :X ...