NZXT Nemesis Elite (ATX, No PSU, Zwart) Review

QinX 17 januari 2008, laatste update op 16 juli 2008, 559 views

NZXT Nemesis Elite (ATX, No PSU, Zwart)

Pluspunten

• Mooi design
  • Handig LCD-scherm
  • Genoeg inbouwmogelijkheden
  • Waar voor je geld

Minpunten

• Sinaasappelhuid
  • Aan/uit knop moet je hard drukken
  • LCD-scherm onthoudt niets
  • Trek toch redelijk wat stof aan(hier ligt tapijt misschien is dat wel de oorzaak)
  • zowel IDE als rounded IDE kabel erg moeilijk te plaatsen door sidepanel

Dit is mijn allereerste review op zowel tweakers.net of waar dan ook. Dus om het mijzelf en jullie gemakkelijk te maken verdeel ik deze review op in alinea’s die elk over een van de beoordelingen gaan en waarom ik deze zo heb beoordeeld. De behandelde categorieŽn zijn dus:
  • Algemene beoordeling
  • Installatiegemak
  • Modbaarheid
  • Kwaliteit van voeding
Algemene beoordeling

De kast heeft voor mij zo goed als alles geboden wat ik kon wensen van een kast en ook nog een beetje meer, daarom ook een Zeer goed als beoordeling op de onderdeel. De voordelen wegen voor zwaarder dan de nadelen.

Bouwkwaliteit en afwerking

Algemeen
De bouwkwaliteit van de kast is volgens mij een goed waard, hij voelt stevig aan als je hem oppakt en als je er tegen aanstoot blijft hij gewoon staat. Het grootste nadeel is dat de verf niet goed is gedaan, sinaasappelhuid :p.

Voorkant
Ziet er goed uit doordat deze door het “uitsteeksel op de deur” niet zo vierkant uitziet. Er zit een LED lampje in die je verschillende kleuren kunt geven door aan de binnenkant van de deur(niet de beste positie) een knop in te drukken. Ook heb je aan de voorkant van de deur een knop om te pc te starten, deze voelt erg plastic aan en je moet erg hard drukken.

Bovenkant
Op de bovenkant zit een LCD-scherm waarop je het volgende kunt aflezen:
- Tijd*, wekker
- 3x fan speed(low-med-high), gelabeld CPU, SYS, HDD
- Temperatuur van 3 sensoren, deze kun je willekeurig in de kast plaatsen maar zijn ook gelabeld net als bovenstaande.
- HDD activiteit(plaatjes versie in plaats van lampje :P)
* Onthield settings niet, batterij leeg/geen stroom als pc uitstaat? Gebruik het nu maar als soort van uptime meter.
Er zit ook een soort van dock voor het LCD-scherm waar 2xUSB, headphone, microphone en firewire aansluitingen hebt.
Zowel LCD als dock kunnen ingeklapt worden om beschadiging tijdens vervoer te voorkomen.

Zijkant
Een mooi groot plexiglas window, persoonlijk vindt omlijsting (zwart-zilver) erg mooi. In het midden van de window vindt je een transparante 120mm fan met blauwe LEDs, met daarvoor fanguard van NZXT. Want ik wel weer minder vindt is doordat deze fanguard erg open is ze er een soort rooster voor hebben gemaakt en deze niet mooi hebben afgewerkt.

Binnenkant

De binnenkant is mooi afgewerkt, alleen is het bevestigen van de voeding wat lastig door de dwarsbalk die ze erin gemaakt hebben.

Inbouwmogelijkheden

Je kunt in deze case dus het een en ander aan hardware kwijt, onder andere kun je een full size ATX of een mATX erin kwijt. Verder krijg je er een kleine toolbox bij met allemaal rails erin zodat je geen schroevendraaier nodig hebt voor alles erin te bevestigen, als je een insteek kaart erin wilt doen heb je ook geen schroeven nodig deze werkt namelijk met 1 klem voor alle expansion 7 slots. Ik weet niet precies hoe het met die 8800Ultra en HD3870X2 zit, maar volgens mij zal dat wel gaan passen(weet lengtes niet precies). Ook weer eenzelfde 120mm fan.

Koelingsmogelijkheden

Zoals al aangegeven in andere onderdelen, in totaal krijg 3x120mm fans erbij 2xintake(side en front) 1x out-take aan de achterkant(nog 1 erbij als je voeding ook een 120mm fan heeft natuurlijk)

Vormgeving

Over smaak van natuurlijk te twisten, maar ik denk toch dat de meeste mensen deze kast mooi vinden. Ook al zouden ze deze toch niet willen kopen. Ze hadden van mij de bovenkant wat “aŽrodynamischer” kunnen maken en minder bot, past beter bij het algemene ontwerp van de kast.

Installatiegemak

Door het screwless design van de gehele kast is de installatie van alle onderdelen erg gemakkelijk. Zo kun je alles er zo in en uit halen zonder steeds schroevendraaiers te zoeken. Voeding installeren moet dan wel weer met een schroevendraaier en is lastig te plaatsen. Ook waren niet alle nagels die je op hun plek moest duwen zodat je de rails aan de harde schijf en dvd-speler kon bevestigen niet altijd even gewillig.

Modbaarheid

Hier heb ik geen mening over omdat deze kast op zichzelf al een mod is en deze verder modden weinig nut heeft.

Kwaliteit van voeding

Ook hier geen mening want die is niet meegeleverd (extra optie).

De prijs kan ik kort over zijn. Die is precies goed, hoewel ik wel 10 euro meer over zou hebben voor bijvoorbeeld geen sinaasappelhuid.

Een er leuke kast voor zij die ervan houden, het voldoet aan de meeste eisen die een tweaker heeft.

Graag hoor ik jullie feedback over mijn review, waar ik meer of minder aandacht aan moet schenken, en wat jullie nog zouden willen weten van deze kast.

Heb jij ook een NZXT Nemesis Elite (ATX, No PSU, Zwart)?

Mijn zoon vond dit een Hele supergaven kast en wil hem graag kopen maar het enigste waar hij zich zorgen om maakt is de actuele prijs op dit moment qua 2010 en de euro koers. Dus als iemand weet waar je deze kast ZONDER inhoud dus alleen body kan kopen en voor een prijs onder de 150 euro dan zouden we die graag willen weten,

Vriendelijke en afwachtende groet,
Tnx voor de review! Kast ziet er geweldig uit moet ik zeggen!
Ik vind het ook een goede review. Heb zelf de "gewone"(niet elite) uitvoering van deze kast.(gekocht in 2005)
De verschillen tussen de elite en de gewone uitvoering is:
1 Je hebt geen fancontrol element/display.
2 Je kan de leds niet van kleur doen veranderen.
3 Er zitten maar 2 fans bij( 1 intake 1 out).
4 "die vervelende balk bij de voeding" zit er niet.
5 Kast heeft iets andere voetjes. (zijn van rubber)

Na 6 jaar vind ik deze kast nog steeds erg goed ookal zouden er inmiddels wel wat verbeterpunten kunnen plaatsvinden zoals de voeding(zit boven in en stoffilters. Ook is er nauwelijks ruimte voor kabel management.)

Zelf een simpele review gemaakt van zijn "broertje".
productreview: NZXT Nemesis (ATX, No PSU, Zwart) review door noudm

edit punt 5 toegevoegd.