Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US) Review

Pelle 16 januari 2008, 589 views

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)

Pluspunten

• Ergonomie
  • Vormgeving
  • Als je wilt, veel extra functionaliteiten in te stellen

Minpunten

• Geen PS2-stekker
  • Veel features die ik niet gebruik (en dus de prijs opdrijven)

Sinds 2000 gebruik ik zowel thuis als op m'n werk de Microsoft ergonomische toetsenborden, en ik ben er uitermate tevreden mee.

Ergonomie
Ik ken geen andere toetsenborden die in ergonomisch opzicht beter voldoen. Sinds ik dit soort tobo's gebruik, heb ik geen last meer van RSI-verschijnselen in mijn polsen en onderarmen. Het is een dagje wennen aan de toetsindeling (split keyboard), maar als je gewoon met (ongeveer) 10 vingers kan typen dan is prima te doen. Ik ken ook wel mensen die met 2 vingers typen, en die kunnen er maar moeilijk aan wennen.
De toetsaanslag is prima.

Functionaliteit
Het toetsenbord heeft allerlei toegevoegde snufjes, waarvan ik de meeste niet gebruik. Je kunt (als je de software installeert) zelf 5 toetsen instellen. Een soort shortcuts op je toetsenbord dus. Zelf gebruik ik dit niet; het enige dat ik gebruik zijn de forward/back knoppen voor in Internet Explorer, en de Calculator knop (waarmee je, duh, de Windows Calculator start).
Verder zijn er nog tal van andere knoppen, voor bijv. mail openen. En ook nog een scroll-knop waarmee je helaas niet kunt scrollen, maar zoomen. Gebruik ik niet, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het handig vinden.
Het enige wat ik nog miste was een PS2-stekker. Mijn huidige PC heeft genoeg USB-poorten, maar voor mijn vorige PC moest ik er een verloopstukje naar PS2 op zetten. De voorgaande versies van dit toetsenbord hadden wel een PS2-stekker, maar dat is hierbij dus achterwege gelaten.

Vormgeving
De vormgeving is prima. Gewoon netjes zwart. De pols-steunen zijn van een zacht materiaal (voelt zacht leer-achtig aan).

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is ook goed; het enige dat ik na bijna 2 jaar (met 40 uur per week) heb aan te merken, is dat de linker CTRL-toets op het tobo van m'n werk wel een beetje versleten is; heel af en toe blijft hij 'hangen'. Dit zie of voel je niet aan de knop zelf dus je merkt het eigenlijk pas als je een letter intikt die in combinatie met CTRL een of andere actie start.

Drivers en onder- steuning
Je krijgt gewoon een driver-cd meegeleverd. Onder XP geen problemen; onder Vista heb ik de drivers niet geinstalleerd. De extra features (zoals programmeerbare knoppen) werken dan niet, maar die gebruik ik toch niet. De calculator-knop en de forward/back-knoppen doen het prima zonder de software te installeren.

De prijs had wel iets scherper gekund denk ik; hij is echter niet te overdreven hoog geprijsd en zeker gezien het ergonomische aspect heb ik geen moeite mee om 45-50 euro voor zo'n ding neer te tellen.

Heb jij ook een Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)?

Ik werk ook al jaren met de ergonomische toetsenborden van Microsoft. Een anderhalf jaar geleden dit toetsenbord voor me werk aangeschaft en meteen vond ik hem beter dan mijn oude Natural Pro. Ik ben blij dat MS de indeling van het insert-del eiland intact heeft gelaten.

Verder tik ik voornamelijk met maar 2-4 vingers, maar ook dan nog kan ik goed geworden met dit toetsenbord. Voor de rest heb ik hier de secretaresses ook voorzien van dit toetsenbord en die vinden het een super toetsenbord. En ondertussen natuurlijk voor thuis intussen ook aangeschaft. Goeie review, ik vind persoonlijk het gebrek van de PS2 stekker niet erg, daar USB geen probleem meer is tegenwoordig.